waarom zo sober??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2003 17:22

@mic schreef:Met aragorn eens,
als wedergeboren Christen hoef je je niet meer in de prediking druk te maken over je zondige natuur, God vergeeft en vergeet je zonden, maar in de kerk wordt je er voortdurend aan herinnerd?

Er moet ook een boodschap zijn voor de onbekeerden, de niet wedergeboren mensen die in de kerk zijn. Hoe moeten er anders achterkomen als het niet gepredikt wordt?
Er moet nooit vergeten worden dat God op het hoogst verhoogd moet worden en de zondaar op het diepst vernederd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 dec 2003 20:30

tanteoranje:
En verder ontkom ik niet aan de indruk dat de zgn. blijdschap opgeschroeft is. Want ze moeten zo nodig blij zijn en de werkelijkheid is dat er altijd schommelingen zijn in het geloofsleven dus komt het gemaakt over.

Dat komt idd voor, en is zeker een kwalijke zaak! Want we moeten wel eerlijk blijven en niet blij doen als we het niet zijn of daar geen reden voor hebben. Maar deze foute situaties zeggen niet dat uitbundige blijheid uberhaupt verkeerd is.

Er moet ook een boodschap zijn voor de onbekeerden, de niet wedergeboren mensen die in de kerk zijn. Hoe moeten er anders achterkomen als het niet gepredikt wordt?

Met je eens. Natuurlijk moet er vooral ook een boodschap voor onbekeerden zijn, misschien is dat nog wel belangrijker dan voor bekeerden. Maar de kern van die boodschap dient er m.i. uit te bestaan dat er voor hen redding is, niet dat ze zo verdorven zijn (al hoort dat er natuurlijk wel bij, maar is niet de hoofdzaak, als het daar bij blijft ben je in wezen nog geen stap verder).

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 dec 2003 21:18

En verder ontkom ik niet aan de indruk dat de zgn. blijdschap opgeschroeft is. Want ze moeten zo nodig blij zijn en de werkelijkheid is dat er altijd schommelingen zijn in het geloofsleven dus komt het gemaakt over.
Veel gelovigen (dat is in ieder geval mijn indruk) die al wat gegroeid zijn in het geloof, maken moeilijke situaties mee, maar dan niet zozeer wat hun eigen geloof betreft maar de situaties waar ze doorheen gaan, ze weten zich dan wel continue geborgen in het bloed van Christus, en dat zal hen in die zin niet meer zo zwaar teneerdrukken. Daarom kunnen ze vaak blij zijn.

Eén van onze ouderlingen heeft de afgelopen maanden veel in het ziekenhuis gelegen en een aantal chemokuren ondergaan, hoewel hij lichamelijk belabert was, werd hij geestelijk steeds sterker en raakte hij niet teleurgesteld maar juist steeds krachtiger in z'n getuigenis, juist aan hem zag je letterlijk dat hij zich verheugde in het geloof.

Blijdschap is niet alleen voor als je je op een 'geloofstop' bevindt, het is: verheugt u ten alle tijde, en een vrolijk hart bevordert de genezing. Ook die van geestelijke kwalen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 23:21

Overwin het kwade door het goede, staat in de bijbel. Dus vertel de mensen het evanglie, wie God voor ze is en ze merken vanzelf dat ze die God dus nodig hebben!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 dec 2003 10:12

joris schreef:Overwin het kwade door het goede, staat in de bijbel. Dus vertel de mensen het evanglie, wie God voor ze is en ze merken vanzelf dat ze die God dus nodig hebben!
Precies, ze zien zelfo ok wel dat ze zondig zijn, uit ervaring weet ik zelf dat uitleggen dat iemand zondig is eigenlijk weinig zin heeft, of ze wisten het allang, of ze wisten het niet maar dan zullen ze ook niet van je aannemen dat je het wel bent. Dat is net zoiets als dat een wildvreemde tegen je verteld dat je ouders de jouwe niet zijn.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 23 dec 2003 10:48

@mic schreef:
joris schreef:Overwin het kwade door het goede, staat in de bijbel. Dus vertel de mensen het evanglie, wie God voor ze is en ze merken vanzelf dat ze die God dus nodig hebben!
Precies, ze zien zelfo ok wel dat ze zondig zijn, uit ervaring weet ik zelf dat uitleggen dat iemand zondig is eigenlijk weinig zin heeft, of ze wisten het allang, of ze wisten het niet maar dan zullen ze ook niet van je aannemen dat je het wel bent. Dat is net zoiets als dat een wildvreemde tegen je verteld dat je ouders de jouwe niet zijn.
mooi geproken, mijn waarde.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 23 dec 2003 11:39

weet je dat ik van dit soort dingen heel verdrietig word??
Ik zou zo graag mensen overtuigen dat het blijven zitten in je schuldgevoel niet kán...
Ja, het kan, maar het is écht niet van God hoor!
De hele grote fout van dat soort mensen is dat ze het wonder dat Jezus heeft gedaan niet willen accepteren.

Ik wil zeggen: Accepteer het dat Jezus je zonden heeft vergeven, als je in Hém gelooft. Zie het wonder er van in en twíjfel er niet aan!
Verblijd je in de Here!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 dec 2003 18:02

Hoi Gandalf Afbeelding

Gandalf schreef:
Invincible schreef:Sterker nog: vechten tegen zonden is onbijbels.
Wij zijn zondig, het zit er diep in.

Onbijbels? Dus we moeten maar toe blijven geven aan de zonden?
En maar denken/zeggen 'Christus is voor onze zonden gestorven, dus....'?

Nee. En als je mijn verdere posting had gelezen zou je dat ook merken.
We moeten ons gaan realiseren dat wij niet bestand zijn tegen zondigen, hoe hard we ook vechten, maar dat we zo dicht mogelijk bij G.d moeten blijven zodat die drang naar zondigen vanzelf verdwijnt.
Zoek G.d op en vraag Hem ter verheerlijking van Hem die drang weg te nemen en ik kan/mag je beloven: dat doet Hij.
Waarom strijden als Hij die strijd al heeft geleverd? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Waarom op eigen krachten vertrouwen?

De kunst is nu dicht bij Hem te blijven. Ja, dat is een strijd opzich, maar wel een veel leukere.

Gandalf schreef:Er staat niet voor niets in de Bijbel dat een christen te strijden heeft tgen de drie vijanden: de duivel, de wereld en z'n eigen vlees.

Kun je dat opzoeken en mij zeggen waar dat staat? Ik kan het niet vinden.

Gandalf schreef:
Invincible schreef:Vechten ertegen is een tijdelijk oplossing en vaak een verloren strijd.

Vechten ertegen hoeft geen tijdelijke oplossing te zijn en een verloren strijd. Christus heeft met Zijn dood en opstanding de duivel overwonnen. Daardoor mogen we weten en geloven dat de strijd al gewonnen is.

Als die strijd al gewonnen is, waarom zondigen wij dan nog? Ligt dat aan de overwinning of aan ons?

Gandalf schreef:Ok, vaak geven we toch weer toe aan een zonde, maar als je kijkt naar een drugsverslaafde die afkickt en daarna nooit meer drugs heeft gebruikt? Die heeft een hele zware strijd gelevert en het was zeker geen tijdelijke oplossing.

Okay, strijd kan soms goed uitpakken. Al is afkomen van een verslaving makkelijker dan het afkomen van je zonden omdat dat laatste minder tastbaar en minder definitief is.

Gandalf schreef:Ik denk dat we vaak niet echt ertegen willen vechten, omdat we datgene eigenlijk best wel fijn vinden.

Moeten we gewoon niet vinden.
En hoe kom je zover? Juist: zoek en vraag G.d. Afbeelding

Gandalf schreef:
Invincible schreef:Idd stoer als het je lukt, maar flink depri om vol te houden.

Het is niet stoer als je je gevecht tegen een zonde gewonnen hebt, maar genade.

Waarom is die genade dan zo vermoeiend?

Gandalf schreef:Het is inderdaad soms deprimerend als je merkt dat je iedere keer weer in de fout gaat terwijl je er zo tegen vecht. Als dat je maar bij Christus terecht brengt.

Zijn genade is in principe geen oplossing. Het is hetzelfde als een spons onder een open kraan leggen.
De oplossing is dat die kraan wordt dichtgedraaid.

Groet.

PS: Je deed het trouwens best in LOTRdeel3 Afbeelding al vraag ik me nog steeds af waarom je niet constant te staf gebruikte tegen de Nazgul... in het begin wel, maar later niet meer. Die vraag houdt me wakker 's nachts.
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 24 dec 2003 00:17

Solly Joris, had m over het hoofd gezien.

joris schreef:mooi gezegd, maar of vechten tegen de zonde zonde is? euh, ik geloof wel dat je mag vechten tegen je vlees zeg maar. O fmisschien is het tegenovergestelde van '' actief zondigen'' meer: actief op enz etten voor Gods geest?

Tuurlijk mag je vechten tegen de zonde, ik zie er persoonlijk niets verkeerds in.
Het staat alleen niet in de bijbel en dus is het mi ook niet de methode om het probleem aan te pakken.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens.

Hoi.
..

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 dec 2003 12:03

Pucca schreef:weet je dat ik van dit soort dingen heel verdrietig word??
Ik zou zo graag mensen overtuigen dat het blijven zitten in je schuldgevoel niet kán...
De hele grote fout van dat soort mensen is dat ze het wonder dat Jezus heeft gedaan niet willen accepteren.

Ik wil zeggen: Accepteer het dat Jezus je zonden heeft vergeven, als je in Hém gelooft. Zie het wonder er van in en twíjfel er niet aan!

Maar het kan niet zonder inleving van je zonden., je hebt hem altijd nodig ook na wedergeboorte voor je eigen zonde en schuld!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 dec 2003 12:48

essieee schreef:
Pucca schreef:weet je dat ik van dit soort dingen heel verdrietig word??

Maar het kan niet zonder inleving van je zonden., je hebt hem altijd nodig ook na wedergeboorte voor je eigen zonde en schuld!
Klopt, maar je moet niet altijd in je schuldgevoel blijven hangen, dat vergeeft en vergeet God jouw zonden, maar jij jezelf niet. Dan wil je rechtvaardiger dan God zijn...

Paulus ging toch ook geen klaagzang houden over zijn doorn in het vlees? God's genade was genoeg. Daar ging hij niet meer over doormijmeren. (let op: dit is niet hetzelfde als je geweten sussen! dat bedoel ik hier niet)
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 24 dec 2003 12:58

heel sterk, amic

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 24 dec 2003 15:10

dat besef van zonde is niet continue in 'sterkte'. de ene keer heeft men er meer last van dan de andere keer. heeft ook te maken met hoe je jezelf voelt op het moment. ben je moe of down dan heb je er meer last van.
het komt hoe dan ook telkens weer terug. en dat heeft ook een positieve invloed op je als het goed is. je word met je neus weer op de feiten gedrukt o.a. dat je weer de grootheid van God mag ervaren die Jezus gaf om voor jou zonden te sterven. en daardoor God mag loven en je dankbaarheid kan tonen enz
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 24 dec 2003 15:29

Hallo allemaal, ff om op het begin van de discussie terug tekomen, ik ben het eigenlijk wel met Rockje eens, het gaat er allemaal zo somber aan toe en ook erg sober aan toe in onze kerken, dat vind ik zelf ook erg jammer, van mij mag het allemall wel wat meer zichtbaar zijn (de blijdschap) en niet maar met een lang gezicht in de kerk gaan zitten om zo te voorkomen wat zullen mijn mede gemeenteleden wel niet denken als ik een keer echt mijn blijdschap en dankbaarheid toon aan God. Ik ben een voorstander van andere liederen in de kerkdienst, bv opwekking en yfc, maar door deze liederen te zingen, (ten gehore te brengen) hoef je echt niet je blijdschap te tonen, dat kan ook door middel van de psalmen kijk maar naar psalm 33: Zingt vrolijk heft de stem naar boven.. en zo kan ik nog wel meer citeren uit deze psalm en zo zijn er meerdere psalmen.

Ik vind dus ook dat de blijdschap en dankbaarheid meer getoond mogen worden in onze kerken, je mag dankbaar zijn dat je leeft en je mag dankbaar zijn dat je God kent en voor de dingen die Hij geeft!!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 24 dec 2003 15:31

rosekapje schreef:Hallo allemaal, ff om op het begin van de discussie terug tekomen, ik ben het eigenlijk wel met Rockje eens, het gaat er allemaal zo somber aan toe en ook erg sober aan toe in onze kerken, dat vind ik zelf ook erg jammer, van mij mag het allemall wel wat meer zichtbaar zijn (de blijdschap) en niet maar met een lang gezicht in de kerk gaan zitten om zo te voorkomen wat zullen mijn mede gemeenteleden wel niet denken als ik een keer echt mijn blijdschap en dankbaarheid toon aan God. Ik ben een voorstander van andere liederen in de kerkdienst, bv opwekking en yfc, maar door deze liederen te zingen, (ten gehore te brengen) hoef je echt niet je blijdschap te tonen, dat kan ook door middel van de psalmen kijk maar naar psalm 33: Zingt vrolijk heft de stem naar boven.. en zo kan ik nog wel meer citeren uit deze psalm en zo zijn er meerdere psalmen.

Ik vind dus ook dat de blijdschap en dankbaarheid meer getoond mogen worden in onze kerken, je mag dankbaar zijn dat je leeft en je mag dankbaar zijn dat je God kent en voor de dingen die Hij geeft!!

Amen... ;)
Verblijd je in de Here!

Terug naar “Archief”