Hoi Gandalf
Gandalf schreef:Invincible schreef:Sterker nog: vechten tegen zonden is onbijbels.
Wij zijn zondig, het zit er diep in.
Onbijbels? Dus we moeten maar toe blijven geven aan de zonden?
En maar denken/zeggen 'Christus is voor onze zonden gestorven, dus....'?
Nee. En als je mijn verdere posting had gelezen zou je dat ook merken.
We moeten ons gaan realiseren dat wij niet bestand zijn tegen zondigen, hoe hard we ook vechten, maar dat we zo dicht mogelijk bij G.d moeten blijven zodat die drang naar zondigen vanzelf verdwijnt.
Zoek G.d op en vraag Hem ter verheerlijking van Hem die drang weg te nemen en ik kan/mag je beloven: dat doet Hij.
Waarom strijden als Hij die strijd al heeft geleverd? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Waarom op eigen krachten vertrouwen?
De kunst is nu dicht bij Hem te blijven. Ja, dat is een strijd opzich, maar wel een veel leukere.
Gandalf schreef:Er staat niet voor niets in de Bijbel dat een christen te strijden heeft tgen de drie vijanden: de duivel, de wereld en z'n eigen vlees.
Kun je dat opzoeken en mij zeggen waar dat staat? Ik kan het niet vinden.
Gandalf schreef:Invincible schreef:Vechten ertegen is een tijdelijk oplossing en vaak een verloren strijd.
Vechten ertegen hoeft geen tijdelijke oplossing te zijn en een verloren strijd. Christus heeft met Zijn dood en opstanding de duivel overwonnen. Daardoor mogen we weten en geloven dat de strijd al gewonnen is.
Als die strijd al gewonnen is, waarom zondigen wij dan nog? Ligt dat aan de overwinning of aan ons?
Gandalf schreef:Ok, vaak geven we toch weer toe aan een zonde, maar als je kijkt naar een drugsverslaafde die afkickt en daarna nooit meer drugs heeft gebruikt? Die heeft een hele zware strijd gelevert en het was zeker geen tijdelijke oplossing.
Okay, strijd kan soms goed uitpakken. Al is afkomen van een verslaving makkelijker dan het afkomen van je zonden omdat dat laatste minder tastbaar en minder definitief is.
Gandalf schreef:Ik denk dat we vaak niet echt ertegen willen vechten, omdat we datgene eigenlijk best wel fijn vinden.
Moeten we gewoon niet vinden.
En hoe kom je zover? Juist: zoek en vraag G.d.

Gandalf schreef:Invincible schreef:Idd stoer als het je lukt, maar flink depri om vol te houden.
Het is niet stoer als je je gevecht tegen een zonde gewonnen hebt, maar genade.
Waarom is die genade dan zo vermoeiend?
Gandalf schreef:Het is inderdaad soms deprimerend als je merkt dat je iedere keer weer in de fout gaat terwijl je er zo tegen vecht. Als dat je maar bij Christus terecht brengt.
Zijn genade is in principe geen oplossing. Het is hetzelfde als een spons onder een open kraan leggen.
De oplossing is dat die kraan wordt dichtgedraaid.
Groet.
PS: Je deed het trouwens best in LOTRdeel3

al vraag ik me nog steeds af waarom je niet constant te staf gebruikte tegen de Nazgul... in het begin wel, maar later niet meer. Die vraag houdt me wakker 's nachts.
..