Dominee weg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Dominee weg

Berichtdoor Unknown » 22 dec 2003 14:41

Hallo,

Ik zit in de gergem van veenendaal. Misschien denk je: jah lekker belangrijk en dan? Nou, misschien weten jullie wel wie daar op de kansel staat. Namelijk ds C. Sonnevelt. Erg fijne dominee naar mijn mening. Helaas waait er een beroepenstorm over de gergem en die heeft nu ook onze dominee weggesleurt uit de gemeente :( . Natuurlijk dit is de weg van God. Probleem is nu echter dat de dominee naar Canada (ledbridge) gaat. Hij heeft al oudere kinderen en zn gezin zal nu in 2-en vallen. Erg vervelend lijkt me. En wat ook ook vervelend is, is dat er nu een gemeente met 2000 leden zonder dominee komt te zitten. Toen ik het gister hoorde had ik het er niet makkelijk mee... Iemand ook ervaring met zoiets?
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 15:04

wij doen het ook al weer 5 of 6 jaar zonder een dominee. En onze gemeente bestaat uit 1600 leden. Soms mis ik het wel ja.
Maar echt een contact met een dominee of ouderling heb ik nog nooit gehad. duz weet ik niet wat ik mis(sen) (zou).

Erg jammer dat er een dominee weg gaat waar het goed was. Ik denk dat je dat gerust mag zeggen. En vooral als het gezin in 2-en valt. Soms ook best moeilijk.

Sterkte ermee.

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 15:08

biedt alleen amar nieuwe kansen lijkt mij.
heb je tenminste iedere zondag een andere preekvent!

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 22 dec 2003 15:19

Jah, maar ook vaak preeklezing. En daarbij is het veel moeilijker om je aandacht er bij te houden...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 22 dec 2003 15:21

Tja... joris.. dat is niet in elke gemeente zo.
In de gereformeerde gemeenten worden er idd zoveel mogelijk dominees gevraagd te komen preken, maar de rest (vaak iets meer dan de helft (mijn ervaring) van de diensten worden opgevuld met leesdiensten. (oudvaders lezen dus).

Unknown, ik heb er ook ervaring mee gehad. Ik vond het ook niet leuk dat de dominee weg ging, maar vrij snel daarna ben ik n andere gemeente gaan bezoeken, dus was ook dat probleem weg.

Veel sterkte ermee iig :)

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 15:25

schrijf je zelf een preek.

God spreekt dooor iedereen die de Geest heeft. Er zijn zat preekboekjes te koop als je perse wil dati emand iets voorleest.En anders ga je een van beide diensten gewoon lekker zingen met z''n allen en ervaringen delen.

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 22 dec 2003 15:30

Acire schreef:Unknown, ik heb er ook ervaring mee gehad. Ik vond het ook niet leuk dat de dominee weg ging, maar vrij snel daarna ben ik n andere gemeente gaan bezoeken, dus was ook dat probleem weg.

Bijzonder slechte oplossing...
Dan ben je je gemeente ontrouw en daar wil ik me niet aan zwart maken. Nee hoor ik blijf gewoon in mijn eigen gemeente en alleen zie ik op tegen al die leesdiensten die ik krijg te horen. Maar ook daaronder kan ik bekeerd worden en ook hierin kan God zeker werken!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 15:34

Wij hebben ook vaak leesdiensten (nou ja vaak dat niet vaak) Maar je kunt soms nog beter een leesdienst hebben dan een dominee die alleen maar een praatje houd. (en buldert, dan zit ik nog liever in de dierentuin)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

dominee weg

Berichtdoor tanteoranje » 22 dec 2003 15:57

Wij hebben het probleem niet en ik ben niet gergem-lid hoewel ik het heel aardige mensen vind, maar ik vraag me af: als je een nieuwe predikant gaat beroepen is dat toch veeel te weinig op een gemeente van 2000? Twee dominees zou hard nodig zijn! Want hoe was het pastoraal dan? 1 predikant kan dat toch niet behappen.

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 22 dec 2003 15:57

Nou die ervaring had ik zeker NIET met ds. Sonnevelt.

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 22 dec 2003 15:58

Gewoon een grote kerkraad. Hoewel onze kerkraad in verhouding met de gemeente ook klein is. Ongeveer 25 kerkraadsleden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 16:06

ouderlingen en diakenen bij elkaar?

Ik heb nog nooit contact gehad met een dominee. Nog niet eens met een ouderling een gesprek gehad. En dat mis ik eigenlijk wel. Vooral ik nu een leeftijd heb gekregen dat ik belijdenis wil gaan doen. Ik zou niet weten waar ik heen moet!? met die vragen.

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 22 dec 2003 16:13

ouderlingen en diakenen bij elkaar?

Jah, dat maakt samen ± 25

Ik zou niet weten waar ik heen moet!? met die vragen.

Je hebt toch zeker wel catechesatie of wel eens huisbezoek? Dan kan je van alles vragen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 16:15

huisbezoek 1 keer in de 2,5 jaar.

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 22 dec 2003 16:17

Catechesatie?

Terug naar “Archief”