Bizarre gedachten (intrusies)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Bizarre gedachten (intrusies)

Berichtdoor Boekenlezer » 28 feb 2008 21:35

Datgene waarover ik het had in een discussie, wordt blijkbaar ook wel 'intrusies' genoemd.
Ik kende dat woord nog niet, maar ik kwam dat tegen na in Google eens 'absurde gedachten' ingetypt te hebben.

Ik vond het vanavond een website over: http://www.hartenziel.nl/artikel/intrusies_uitspreken/

Ik open er hierbij een draad over.
Dat om over dit taboe-onderwerp eens openheid te creëren.
Er zijn er vast meer, die hier wel wat over weten te vertellen... als men tenminste durft! c|:) :lol:

Ik vond er nog wat anders over, wat wel interessant is: http://www.singel54.nl/therapie/dwang.php
Verder natuurlijk: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=intrusies&btnG=Zoeken&meta=
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 29 feb 2008 00:01

't Lijkt wat obsessief-compulsiefachtig. Iedereen heeft er wel eens last van. Een ander (extreem) voorbeeld is vloekdrang zodra je een dominee ziet, oid.

Ik zou er niet al te zwaar aan tillen, komt vaak voor.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 29 feb 2008 00:18

Inderdaad, je moet je er vooral niet druk over maken, dan wordt het alleen maar erger.

Wat dat artikel zegt, aan zoveel mogelijk mensen vertellen, lijkt me nogal onzinnig. :?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 feb 2008 01:36

Zeg dus meerdere malen letterlijk hardop wat je niet durft te denken. Vertel het aan je partner, je vrienden, je huisdieren en breng die rare gedachten zo vaak mogelijk naar buiten toe, waar ze niet kunnen schuilen voor hun eigen onzinnigheid.

Daar moet je dan ook wel lef voor hebben...
Herken Windekinds reactie wel...

Waar uit het zich vooral bij je BL...
Ging het in de discussie niet vooral om rare sexuele gedachten? Ik herken dat wel, maar ervaar daar absoluut de hand van satan in. Niet dat ik mezelf daarin vrij pleit ofso, maar het is soms iri!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 feb 2008 02:08

Ik herken het ook wel. Ik had het er onlangs zelfs nog over met mijn vriendin. Zij had hier ook last van.

Wel moet ik zeggen dat het nu zeldzaam is, terwijl ik het eerdere jaren vaker had.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 feb 2008 09:09

essieee schreef:Waar uit het zich vooral bij je BL...

Dat verschilt van tijd tot tijd. Er zit dus een verschuiving in de onderwerpen. Dat zal wel komen doordat je resistent wordt tegen bepaalde onderwerpen na verloop van tijd. Net als een virus wat in de loop van de tijd verandert.

essieee schreef:Ging het in de discussie niet vooral om rare sexuele gedachten?

Dat heeft er ook mee te maken.
Maar in feite speelde ook de overtrokken angst om aangezien te worden voor [je weet wel]. Dat je bang bent dat de ander denkt van je dat... En echt op een manier waar het verstand van zegt: dat is volstrekte waanzin! Dan wordt het moeilijk om nog je nog een normale houding te geven. Ja, en dat gaat natuurlijk juist opvallen! En dan is het probleem weer vergroot. Al was het situaties waarin dat opkwam gelukkig nog heel bescheiden in getal.
Toch is het erg prettig als zo'n zeepbel toch een keer doorgeprikt wordt.

essieee schreef:Ik herken dat wel, maar ervaar daar absoluut de hand van satan in.

Ja, ik denk dat het zeker niet los staat van de zondeval.
Aan de andere kant: het is eigenlijk ook wel een bron van humor. :lol:
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 29 feb 2008 23:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 feb 2008 09:09

Ik herinner mij nog een intrusie uit mijn prille jeugd.
De hoofdmeester van de basisschool waar mijn zus op zat was eens bij ons. Mijn zus was gevallen, en had een gebroken arm, en hij had haar gebracht.
Ik weet nog dat ik tegenover hem stond, terwijl hij in de stoel zat, en dat de gedachte door mijn hoofd ging om hem tegen de schenen te schoppen. Hahaha, het zat er al vroeg in!

Toen ik nog op school zat, schreef ik ook een keer op in mijn schrift: i miei persieri sono malvaggi.
Dat is italiaans voor: mijn gedachten zijn slecht. (Malvaggio kun je tevens vertalen met: kwaadaardig, maar da's natuurlijk hetzelfde.)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 feb 2008 09:49

volgens mij heeft iedereen daar "last" van. Ik denk ook wel eens hele aggressieve gedachten: iemand voor een aankomende trein of bus duwen bijvoorbeeld, of er zelf voor stappen - niet zo leuk.

Ook als ik mediteer in een groep heb ik de eerste paar seconden altijd de idee schreeuwend rond te gaan lopen rennen om de stilte voor iedereen te verstoren. Doe ik natuurlijk niet, maar het idee komt wel vaak terug, best grappig eigenlijk.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 29 feb 2008 10:03

Boekenlezer schreef:

Maar in feite speelde ook de overtrokken angst om aangezien te worden voor [je weet wel]. Dat je bang bent dat de ander denkt van je dat... En echt op een manier waar het verstand van zegt: dat is volstrekte waanzin! Dan wordt het moeilijk om nog je nog een normale houding te geven. Ja, en dat gaat natuurlijk juist opvallen! En dan is het probleem weer vergroot. Al was het situaties waarin dat opkwam gelukkig nog heel bescheiden in getal.

essieee schreef:Ik herken dat wel, maar ervaar daar absoluut de hand van satan in.

Een zeepbel doorprikken lijkt me te beginnen met dingen bij hun naam te noemen.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 feb 2008 10:06

Toetsenbord schreef:
Boekenlezer schreef:

Een zeepbel doorprikken lijkt me te beginnen met dingen bij hun naam te noemen.

Er zijn van die zaken waarbij ik er met genoegen van afzie om dat expliciet te noemen. 8)
Maar goed, als je een hint wilt: dat gedoe, waar dezelfde geur aan hangt, als een onderbroek die je al minstens drie dagen aan hebt. [Zeg mods, ik mis emoticons die walging uitdrukken!]

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 feb 2008 10:26

Ik heb nog nooit een onderbroek 3 dagen gedragen :S :shock:
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 29 feb 2008 10:47

SimonT schreef:Ik heb nog nooit een onderbroek 3 dagen gedragen :S :shock:

Mensen doe me een lol! Ik bied mijn nederigste excuses aan voor het vragen van verheldering als iedereen hierover ophoudt! <:0
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 feb 2008 10:59

Mt 8:16-17 En als het laat geworden was, hebben zij velen, van den duivel bezeten, tot Hem gebracht, en Hij wierp de boze geesten uit met den woorde, en Hij genas allen, die kwalijk gesteld waren; Opdat vervuld zou worden, dat gesproken was door Jesaja, den profeet, zeggende: Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 feb 2008 11:35

Ja, en wat wou je daarmee zeggen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 feb 2008 12:35

Toetsenbord schreef:
SimonT schreef:Ik heb nog nooit een onderbroek 3 dagen gedragen :S :shock:

Mensen doe me een lol! Ik bied mijn nederigste excuses aan voor het vragen van verheldering als iedereen hierover ophoudt! <:0

Tsja, intrusies kunnen vervelende dingen zijn! 8-[
Maar goed, datgene wat ik bedoelde is te vinden onder de allereerste link in deze discussie. Zie mijn openingspost, die allereerst link onder het woordje 'dicussie'. (Daar zijn de bewoordingen wel vrij zakelijk.)

Terug naar “Archief”