Hallo, ik als een stuk, dat ik had kunnen schrijven omdat de inhoud me nu zo bekend voorkomt. Hoe denken jullie hierover?
"De term "God" is nooit gebruikt om de Ware Schepper aan te duiden, totdat het christendom de Noorse gebieden introk in de zesde eeuw na chr.
De originele hebreeuwse term waar de naam "God" aan ten grondslag ligt in de engelse vertaling is eerder EL,ELOI,ELOAH,ELOHIM.
Dit woord betekent EEN MACHTIGE, STERKE of ONTZAGWEKKENDE. Dit beschrijft een WEZEN van onmetelijke kracht. De Heidense afgoden werden nooit boos, of blij omdat zij er eenvoudig niet zijn.
Net zoals de hebreeuwse termen alleen uitdrukkingen zijn voor WAT de Schepper is, maar niet gebruikt wordten als Zijn persoonlijke Naam!
Maar Hij heeft er een, en de enige een!
Kijk naar YAHWEH. Het is alleen een poging om de klank met engelse letters te gebruiken, maar origineel komt het van vier Paleo-Hebreeuwse letters:
HWHY
"PALEO" of "Palaeo"betekent "zeer oud".De letters zijn van rechts naar links geschreven in dit originele schrift. Het wordt "Hebreeuws" genoemd, afkomstig van een van Shem's nakomelingen, wiens naam Eber was (Genesis 10). Een paar generaties later werd ABRAM geboren, die de zoon was van Terah en deze was een van Eber's nakomelingen. Toen de neef van Abram, Lot weggevoerd werd door invallende vijanden, zegt de tekst " een die ontsnapt was kwam en boodschapte het Abram de Hebreëer"(Genesis 14:13).
Hebreeuws wordt Lashon Qodesh genoemd ofwel "apart gezette taal".
Is de Naam van de Schepper verloren?
Enceclopediëen vermelden dat de eigenlijke persoonlijke Naam van de Almachtige begon te verdwijnen, toen de ware aanbidders, de kinderen van Yisrael, tussen de heidenen zijn gaan wonen.Vanwege hun zondige levenswijze om niet de Wet na te volgen om het land te laten rusten en elke zeven jaar de schulden kwijt te schelden, stond HWHY toe hen naar Babal weg te voeren voor zeventig jaar, wat in 586 voor chr.begon. De Babyloniërs wisten dat zij, die "Yahudim" genoemd werden, zo heetten vanwege de naam "YAH". Om hen te vernederen, begonnen deze Heidenen hen Yahoo's te noemen. Toen ze hoorden, dat de Naam op de lippen van de Heidenen zo gelasterd werd, verdween de Naam volkomen.Door de tijd heen,werd het een zeer kwalijke zaak de Naam hardop uit te spreken en kwam daar een straf op te staan van dood door steniging, uitgezonderd de Kohen ()priesters).
Dit is waarom Shaul(Paulus) uitgezonden werd om de vroegere Nazarenen te arresteren, vanwege de "Sleutel der Kennis", die zij openlijk gebruikten.
In Handelingen 9:21 verhaalt Lukas, dat Shaul bekeerd/omgekeerd was en in de Synagogen van Damascus onderwijs gaf.Het was daar, dat zij begonnen te zeggen "Is dit degene niet, die hen in Jeruzalem vernietigde, die Zijn Naam aanriepen....?"
(...) Stepfan's dood in Hand. 7 kwam omdat hij de Naam uitsprak en het Sanhedrin hun oren bedekten en hem ter dood brachten door steniging.
Dit komt ook waardoor de andere secten, zoals de Farizeën en Sadduceën, stenen oppakten om Yahshua proberen te doden.Lees zorgvuldig 3 Joh.1:7,Hand.4:7,12 en 17. Deze verzen zullen een inzicht geven over het probleem van het gebruiken van de Naam.
De doop in de Naam en de handoplegging op de navolgers (Nazarenen) van Yahshua wordt zeker bevestigd door de Naam te gebruiken.
De priesterlijke zegen waarbij de handoplegging hoort, houdt het volgende in, zeggende: "
HWHY zegene u en behoedde u;
HWHY doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig;
HWHY verheffe Zijn aangezicht over u en geve U shalom;
Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Yisraels leggen en Ik zal hen zegenen" (Num. 6:22-27).
Met toestemming vertaald en overgenomen uit Fossilized Customs van Lew White (www.fossilizedcustoms.com )