Vermogenscurve
De laatste motor waarmee ik reed, was een Suzuki 750 (viercilinder, 4 takt).
Minder pk's dan een Yamaha 600 van de laatste decennia. En beneden de 5500 rpm had deze (relatief) weinig vermogen.
Van 5500 rpm tot 9500 (max.) was die redelijk snel (voor die tijd tenminste).
Voor- en nadelen Motor t.o.v. Auto
- Reizen is vermoeiender. Vooral als er geen kuip (of halftop of derg. op zit).
De wind drukt je naar achteren, en de armen worden moe van het trekken op lange afstanden.
- Oncomfortabeler. De schokken worden meer doorgegeven. En meer wind- en motorgeluid.
Bij 100 km/h is er in een auto (uit b/c-segment) een zacht gesuis, en wat bandengeluid, 65 - 70 dB(A). Bij een motor is dat denk ik meer.
Gewicht heeft op deze beide een positieve invloed, het dempt trillingen en geluid.
- Toerental. In een auto kan volstaan worden met rijden tussen 1000 en 3000 rpm. Bij veel motoren is dat het dubbele.
Dat is (voor mij) niet aangenaam. Meer trillingen.
- Motorkleding, helm, motorlaarzen, handschoenen, evt. motorpak.
- Beperkte transportmogelijkheden.
- Slechter voor gezondheid, koude, zeker in de winter.
+ Makkelijk parkeren.
+ Vlotter door drukte. Een file mag (onofficieus, het wordt gedoogd) voorbij gereden worden.
+ Hogere gemiddelde snelheid.
+ Iets goedkoper.
Kosten
In verhouding tot het gewicht en de mogelijkheden, is (of beter was, ik ga af op mijn ervaring) het gebruik zeer hoog.
Een auto van (rijklaar) 1450 kg kan gemiddeld 1 : 15 halen.
Een motor van (rijklaar, incl. berijder) van 300 kg zou eigenlijk minstens 1 : 30 moeten halen.
Miin Suzi gebruikte (naar schatting) 1 : 15.
Nieuwe motoren zullen wel wat zuiniger zijn. Maar ik denk niet dat ze in de buurt van 1 : 30 komen.
Probleem is denk ik, de ongunstige luchtweerstandscoefficient, geen glad oppervlak.
Bij moderne auto's is dat 0,25 - 0, 35, caravans 0,40 - 0,45. Motorfietsen 0,6?
En de motoren zijn meer afgestemd op prestaties, dan op efficientie.
Zelf nadenken
Dat laatste komt mogelijk voor een heel groot deel door de invloed van allerlei bladen ed.
In autotests wordt onderzocht wat de acceleratie is, de topsnelheid, het max. vermogen, bochtgedrag, styling, enz.
Maar dingen die in de praktijk werkelijk nuttig zijn wordt m.i. te weinig aandacht aan besteed.
O.a. kosten, zithouding, betrouwbaarheid, ruimte, bedieningsgemak, praktische mogelijkheden, enz.
Feedback
Meestal koop ik een auto (of motor, in het verleden) tweedehands.
Eenmaal heb ik een nieuwe auto gekocht.
Na enkele weken kwam er een vragenlijst.
Over de benadering van de verkoper, en de kwaliteit van de dealer.
Maar, helaas, was er geen enkele mogelijkheid om opmerkingen over de auto zelf te maken.
Heel jammer, ik had graag een lijstje ingevuld.
Msschien komt er dat nog eens.
Bijv. via een forum. Het Opel-forum, waar ik lid van ben, heeft bijna 19.000 leden.
Voor Ford is er dit forum.
Voor motoren deze (65.000 gebruikers).
Verder: Google (of Yahoo, Altavista, MSN, Ask, Lycos) en .... forum, of ... startpagina.