Berichtdoor spacy » 25 feb 2008 18:26
Mijn collega's weten dat ik christen ben en soms worden daar ook wel es vragen over gesteld, voor de rest wordt ik op me werk betaald om te werken en niet om te evangeliseren om iemand anders zijn woorden maar te gebruiken
Tijdens de TT nacht(en) zul je me in de stad aantreffen, samen met andere christenen in Assen, met hulpmiddelen zoals rebussen of iets ander proberen dan toch iets christelijks mee te geven aan de vele bezoekers die die dagen door Assen heen winkelen of 's avonds de nacht in gaan.
En zomers sta ik een week op de camping samen met een groep jongeren om recreatie te verzorgen maar daarbij ook club aanbieden aan de tieners/jongeren, en bijbelverhalen vertellen aan de kinderen etc.
Mijn ervaringen zijn dat vooral jongeren wel open staan en zoekende zijn, zodra volwassen door hebben waar je heen wil in het gesprek is er veel minder begrip, vooral ook omdat ze tijdens hun leven vaak een negatieve ervaring hebben gehad met christenen of de kerk, deze personen zullen heel moelijk, en vaak alleen binnen relatie-evangelisatie zich hier weer overheen kunnen zetten omdat ze dan wel langdurig christenen echt leren kennen die hun vooroordeel weg kunnen nemen.
Wat vooral het belangrijkste is is gewoon jezelf zijn, niet veroordelend bezig zijn (want die niet-christen kent Gods regels toch niet als ie God niet eens kent) heel veel geduld hebben, een luisterend oor willen zijn en vooral ook bidden voor de personen waarmee je in gesprek bent gekomen.
En als jezelf het besef hebt dat tussen de ander en jijzelf, qua zwak en zondig zijn, eigenlijk geen verschil zit, behalve dat jij al mag weten dat God van jou houd en jezus voor jou aan dat kruis heeft gehangen, dan ben je al dichter in de buurt van die persoon dan dat je hoogmoedig te werk gaat.
Wat wel belangrijk is is dat je ook es bij jezelf gaat nadenken, van hoe werkt God eigenlijk in mijn leven, waarmee heb ik Hem veel verdriet gedaan, waneer ben ik echt van Hem gaan houden, waneer zocht Hij me maar antwoorde ik niet, of hoe je dit ook maar in je leven meegemaakt mag hebben, iedereen kent zijn eigen verhaal wel.
Want vroeg of laat zal iemand je die vraag stellen, waarom ben jij zo gelukkig en geloof je ? een antwoord van: 'tja, ik ga altijd al naar de kerk' , is dan natuurlijk een erg onbevredigend antwoord voor de ander. En dan pas erover nadenken zou wel jammer zijn.
En voel je nooit te jong of te dom hiervoor, want Jeremia vond zich ook te jong, en Mozes vond dat ie maar een slechte prater was en zo zijn er nog wel meer voorbeelden terwijl God wel juist die personen wilde gebruiken voor Zijn werk
Maar de vorm van evangelisatie die toch het meest effectief is, is relatie-evanglisatie, dat zijn dus gewoon je niet-chirstelijke vrienden, kenissen, collega's die jou goed leren kennen, wees daar zuinig op, en probeer met veel geduld en samen met God, dus ga niet zelf forceren, ze nieuwsgierig te krijgen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity