zijn er argumenten om niet te gaan geloven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 02 dec 2003 12:23

kootje,

misschien is het handig om eens goed te omschrijven wat je onder geloven precies verstaat.

Hans

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2003 12:26

Kaw schreef:Wat zijn wij dan ondankbare schepsels!!! Wij moeten ons uitgaanspatroon en de liefde voor de tv opgeven, om ons te willen bekeren. Zij moeten zo vaak hun vrijheid, gezondheid en rijkdom opgeven om Christus te kunnen beleiden!

Wij doen het met pijn in het hart en zij doen het uit liefde voor God en Zijn boodschap. Wat moeten wij ons dan schamen!

Daarom zie je ook zo vaak dat juist waar oorlog is of christenvervolgingen, dat daar opwekkingen zijn. Die mensen leren in afhankelijkheid van God te leven. Wij houden ons veel te veel vast aan ons eigen luxe leventje. Die mensen gaan tot het uiterste in hun geloof, in hun vertrouwen op God. Wij ook????? Nee, in ieder geval ik niet. Als ik iemand in de trein hoor vloeken, dan zeg ik daar niks van. Ik kom er in situaties als deze niet voor uit dat ik christen ben.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 12:29

bloempie19 schreef:
Kaw schreef:Wat zijn wij dan ondankbare schepsels!!! Wij moeten ons uitgaanspatroon en de liefde voor de tv opgeven, om ons te willen bekeren. Zij moeten zo vaak hun vrijheid, gezondheid en rijkdom opgeven om Christus te kunnen beleiden!

Wij doen het met pijn in het hart en zij doen het uit liefde voor God en Zijn boodschap. Wat moeten wij ons dan schamen!

Daarom zie je ook zo vaak dat juist waar oorlog is of christenvervolgingen, dat daar opwekkingen zijn. Die mensen leren in afhankelijkheid van God te leven. Wij houden ons veel te veel vast aan ons eigen luxe leventje. Die mensen gaan tot het uiterste in hun geloof, in hun vertrouwen op God. Wij ook????? Nee, in ieder geval ik niet. Als ik iemand in de trein hoor vloeken, dan zeg ik daar niks van. Ik kom er in situaties als deze niet voor uit dat ik christen ben.

Ik zie onze rijkdom ook als groot gevaar. Het is niet voor niets dat Christus zei dat het waarschijnlijker is dat een kameel door een oog van een naald gaat, dan een rijke door de enge poort komt. (En dat is echt niet geestelijk bedoelt.)
Waar uw schatten zijn, daar zal ook uw hart zijn, zegt Christus.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 dec 2003 14:04

Hans schreef:kootje,

misschien is het handig om eens goed te omschrijven wat je onder geloven precies verstaat.

Hans

Ons aan Hem toevertrouwen, en voor Hem leven, waardoor we mogen vertrouwen, op grond van het woord van God dat we het eeuwige leven zullen verkrijgen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2003 15:31

Parsifal schreef: Het stukje van van Woudenberg zegt ook wel wat denk ik. Is geloof iets waar je voor kunt kiezen? Of is het iets dat je doet of niet doet, waarbij het door andere dingen dan de wil gestuurd wordt?

Ik heb dat stukje van Woudenberg helemaal gemist (vakantie?) maar vond het erg interessant. Zal vanavond eens kijken of ik er wat zinnigs over kan zeggen. Ws doe ik dat dan wel in de originele discussie omdat het in dit kader wat te veel een zijweg zou zijn.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 15:22

(off-topic reactie)
bloempie19 schreef:Nee, in ieder geval ik niet. Als ik iemand in de trein hoor vloeken, dan zeg ik daar niks van. Ik kom er in situaties als deze niet voor uit dat ik christen ben.

Volgens mij is dat ook niet je taak. Terwijl je niets tegen je medepassagiers gezegd hebt wel opeens iets zeggen als ze vloeken? komt voor hun ook niet geloofwaardig over. Als je met iemand in gesprek bent is het uiteraard anders.

En weer on-topic:
misschien is het interessant aan de refowebbers, die zeggen niet gelovig te zijn, te vragen waarom ze dat niet zijn?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 06 dec 2003 11:27

Gershwin schreef:(off-topic reactie)
bloempie19 schreef:Nee, in ieder geval ik niet. Als ik iemand in de trein hoor vloeken, dan zeg ik daar niks van. Ik kom er in situaties als deze niet voor uit dat ik christen ben.

Volgens mij is dat ook niet je taak. Terwijl je niets tegen je medepassagiers gezegd hebt wel opeens iets zeggen als ze vloeken? komt voor hun ook niet geloofwaardig over. Als je met iemand in gesprek bent is het uiteraard anders.

Ik geloof wel dat het je taak is. Als je er niets van zegt, dan ben je medeplichtig. Ik weet niet waar het in de Bijbel staat, maar het staat wel ergens.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 06 dec 2003 12:25

On-topic dan maar weer.
Ik mis een aantal veelgehoorde argumenten:

- als er zoveel ellende in de wereld is, hoe kan er dan een God zijn...

- waarom zou je geloven dat de bijbel betrouwbaar is (en dan natuurlijk niet zeggen: omdat dat in de bijbel staat)?

- ik heb gebeden maar er 'gebeurde niks'.

Voorwaar geen gemakkelijke vraagstukken.
Mijn inschatting is dat je als mens wel degelijk moet kiezen (van hieruit gezien dan, ik zou het niet in mijn hoofd halen om voor God vast te stellen wat Zijn perspectief op de zaak is!!), en dat kiezen vaak aan het redeneren en zelfs soms aan het voelen voorafgaat. Zoals Kierkegaard zei: het leven wordt voorwaarts geleefd, maar achterwaarts geïnterpreteerd. Een waar woord.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2003 17:59

Gershwin schreef:En weer on-topic:
misschien is het interessant aan de refowebbers, die zeggen niet gelovig te zijn, te vragen waarom ze dat niet zijn?

Zijn die er dan?

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 21 dec 2003 01:14

Lalage schreef:

Zijn die er dan?

in elk geval eentje

ik geloof niet in het bestaan van god(en), om dezelfde reden dat ik niet in kabouters, draken, vliegende schotels, werkende wichelroedes, homeopathie, Jomanda-genezingen, allerlei komplot-theorieen, het paranormale etc. geloof.
namelijk het onbreken van redenen om er wél in te geloven.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 dec 2003 08:37

Frost schreef:ik geloof niet in het bestaan van god(en), om dezelfde reden dat ik niet in kabouters, draken, vliegende schotels, werkende wichelroedes, homeopathie, Jomanda-genezingen, allerlei komplot-theorieen, het paranormale etc. geloof.
namelijk het onbreken van redenen om er wél in te geloven.

Ik denk dat niemand je hier bij kan helpen.
Wat geloof is niet voor nx geloof. In de bijbel staat dat jij moet kiezen voor het vertrouwen in Jezus en het Evangelie of je vertrouwd verder op de wereld.

1 ding weet ik wel als je vertrouwt op de wereld dan kan je vertrouwen vaak beschaamd worden. Maar als je vertrouwt op Jezus dan wordt je vertrouwen nooit beschaamd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 21 dec 2003 15:22

hijwel schreef:Wat geloof is niet voor nx geloof. In de bijbel staat dat jij moet kiezen voor het vertrouwen in Jezus en het Evangelie of je vertrouwd verder op de wereld.

Hm, geloof als substituut voor goede redenen? Het lijkt me twijfelachtig dat sommigen dat een werkelijk overtuigend argument vinden.

"1 ding weet ik wel als je vertrouwt op de wereld dan kan je vertrouwen vaak beschaamd worden. Maar als je vertrouwt op Jezus dan wordt je vertrouwen nooit beschaamd."

Integendeel. Alleen misplaatst vertrouwen kan beschaamd worden. Het is dus zaak je er van bewust te zijn op wie of wat je kunt vertrouwen. Jezus hoort daar zeer zeker niet bij. Talloze voorbeelden van mensen die op Jezus vertrouwen voor genezing van een niet eens zo heel enge ziekte, in plaats van naar een arts te stappen, en dat met de dood moesten bekopen. Om maar wat te noemen.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 22 dec 2003 08:39

Lalage schreef:

Zijn die er dan?

Die zijn er, ja.
Ik zou de lijst die MT opsomt nog tien keer langer kunnen maken met vragen en argumenten tegen het bestaan van God. Zolang ik op die vragen geen antwoord heb gekregen, van een mens of van God zelf, kan ik niet geloven dat God bestaat. Elke keer als ik weer een goed argument hoor voor het bestaan van God, komt er direct wel weer een beter argument tegen. Ik sluit het bestaan van God niet uit, maar ik denk dat hij er toch iets anders uitziet dan in de christelijke belevingswereld wordt geprojecteerd. Samengevat: ik ben een agnost.
The proof of the pudding is in the eating.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 22 dec 2003 17:17

Het is m.i. dan ook geen kwestie van argumenten, DS. De methode om God te leren kennen lijkt op de methode om mensen te leren kennen: door daadwerkelijke aandacht, aanvaarding, een open hart.
De weg naar andere, meer wetenschappelijke kennis, bijvoorbeeld over de wereld van moleculen of bepaalde sociale processen, is juist gebaat bij zoveel mogelijk argwaan en net zolang met tegenargumenten proberen te komen tot je niets meer kunt verzinnen en je iets voorlopig voor waar aanneemt.

Ik weet niet of je een partner hebt, maar probeer als experiment maar eens 10 redenen op te noemen waarom zij/hij niet van je zou houden. Ik vrees dat je die niet alle 10 onomstotelijk kunt weerleggen. M.a.w. als je met veel argwaan je partner tegemoet treedt komt er niets van liefde. Geeft ook niet, want geen enkele relatie is bestand tegen permanente argwaan!

Dat wil overigens niet zeggen dat je je kritische houding moet laten varen in zaken van geloof, alleen dat de weg naar kennis een andere is.

Zie ook mijn onderschrift. :D
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 dec 2003 17:51

"1 ding weet ik wel als je vertrouwt op de wereld dan kan je vertrouwen vaak beschaamd worden. Maar als je vertrouwt op Jezus dan wordt je vertrouwen nooit beschaamd."

Integendeel. Alleen misplaatst vertrouwen kan beschaamd worden. Het is dus zaak je er van bewust te zijn op wie of wat je kunt vertrouwen. Jezus hoort daar zeer zeker niet bij. Talloze voorbeelden van mensen die op Jezus vertrouwen voor genezing van een niet eens zo heel enge ziekte, in plaats van naar een arts te stappen, en dat met de dood moesten bekopen. Om maar wat te noemen.

Talloze voorbeelden hoe mensen het verkeert doen. God heeft die dokter gegeven om mij beter te kunnen maken, dan mag je je laten behandelen door die dokter. Ja, en als je zegt tegen de dokter: ga maar weg dan zeg je: ga maar weg met die dokter tegen God.

ik weet zeker dat als jij volkomen zal vertrouwen op God dat je nooit en ook nooit 1 ding verkeert zal doen. Want Jezus vertrouwde ook volkomen op zijn Vader en Hij heeft nooit 1 verkeert ding gedaan.

b.t.w. ik zou je wel willen overtuigen, maar het enige wat ik kan doen is getuigen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”