mirteboom schreef:Dit komt op mij zeker over als een generalisatie. Ik wil zeker niet ontkennen dat deze mensen er zijn en dat er gefrustreerde ex-GG'ers zijn die een negatief stempel drukken op hun nieuwe gemeente. Maar ik ken juist veel ex-GG'ers die een posieve invloed hebben in hun nieuwe Ger Bonds-gemeente en daar het wat kwijnende verenigingsleven weer nieuw leven inblazen. Je mag best de vraag stellen waar deze leden zijn gebleven maar jouw eigen antwoord op deze vraag wekt de indruk dat jij
suggereert dat ex-GG'ers herrieschoppers zijn.
Die indruk wil ik niet geven, opdit moment zie ik ook een situatie in het land dat er zeer positieve GG'ers uit hun gemeente worden gedreven en weer een plekje mogen krijgen. En dat ze weer rust vinden onder het Woord. En ik ben er zelf erg blij mee, ook omdat ik weet hoeveel pijn het hun geeft om de kerk die ze liefhebben te moeten verlaten ....
Maar ik vroeg me ook af als ik zie waar er heel veel van die leden zijn gebleven. Ze ontrekken zich of gaan over na een andere kerk en op een gegeven moment blijven ze thuis of gaan nog maar 1x naar de kerk en dan op een gegeven moment hoor en zie je ze niet meer. Ik ben eigenlijk benieuwd of daar ook statistieken van zijn en wat de redenen zijn waarom deze mensen of hun kinderen compleet afhaken (ook in andere kerken/gemeenten/groepen).
Mijn gevoel zegt dat het erg bedroevend zal zijn hoeveel van die 60.000 uiteindelijk helemaal afgehaakt hebben.