Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 17 feb 2008 19:23

Nee beste Kees, dat wéét ik.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 feb 2008 09:56

Ik ook, al ben ik benieuwd hoe Henkie omgaat met de nieuwe ontwikkeling.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 26 feb 2008 15:45

Een klein dingetje (weet niet waar ik hem anders moet zetten) ik heb alleen toegang tot het religie open forum. In het topic http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=21226 kan ik echter niets posten (topic is laatst verplaatst van een gesloten forum naar het open forum). Kan dit verholpen worden?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 feb 2008 15:53

Als je de richtlijnen die gelden voor het gesloten deel van religie onderschrijft staan bij die subfora links waardoor je toegang kunt krijgen. Kun je dat niet onderschrijven, dan zit er niets anders op dan niet reageren in het topic.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 26 feb 2008 15:59

BJ schreef:Als je de richtlijnen die gelden voor het gesloten deel van religie onderschrijft staan bij die subfora links waardoor je toegang kunt krijgen. Kun je dat niet onderschrijven, dan zit er niets anders op dan niet reageren in het topic.
Ja, maar het onderwerp is verplaatst naar het open forum, dan zou ik er toch ook toegang toe moeten hebben?

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 feb 2008 16:00

Nee, het is verplaatst úit het open forum naar de gesloten religie-fora.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 26 feb 2008 16:16

Als een topic verplaatst word is het dus eigenlijk niet goed geplaatst. Dat jij daar niet meer bij kan is niet anders. Er is voor een bepaalde indeling gekozen en die word ook gehandhaaft. Het is niet de bedoeling om in het open forum dezelfde discussies te gaan voeren voor de mensen die de regels niet onderschrijven voor toegang tot de gesloten fora.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 26 feb 2008 16:30

Ik onderschrijf de regels voor de volle 100%. De reden waarom ik me nog niet heb aangemeld voor de gesloten forums is dat wanneer ik dat ga doen ik me verplicht ga voelen echt energie te steken in inhoudelijke antwoorden. Nu ga ik nog een beetje flierefluitend door de open forums heen en dat bevalt me wel goed. Ik lees e.e.a wel met de volle aandacht en zie soms berichten staan waar ik bijzonder van onder de indruk ben. Overigens ben ik er nu achter waarom ik niet kan posten, Hippieblijhoofd verklaart mijn error.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 26 feb 2008 16:36

Anders onderschrijf je gewoon die regels. Je opent niet voor niks zo'n topic lijkt me :wink:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 feb 2008 17:00

jip_86 schreef:Anders onderschrijf je gewoon die regels. Je opent niet voor niks zo'n topic lijkt me :wink:

goshen heeft 't zelf niet geopend.

Ik irriteer me aan de snelheid waarmee topics worden verplaatst. Je mag van een user als Denkertje toch wel verwachten dat hij zelf weet waar hij een topic opent. Vanwaar dan die snelle verplaatsing, terwijl het topic imho ook wel in het open-religie-forum had kunnen blijven staan?

Ik ben voorstander van weinig crew-bemoeienis :jaknikken:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 feb 2008 17:28

jip_86 schreef:Als een topic verplaatst word is het dus eigenlijk niet goed geplaatst.

Dat is grote onzin. Er staat nota bene 'open voor alle onderwerpen en meningen' bij de beschrijving van het open religieforum. Dat er topics verplaatst worden vanuit dit forum naar een ander religieforum betekent dus niet dat het niet goed geplaatst was (alle onderwerpen zijn immers welkom), maar dat er weer eens een kinderachtige moderator zin had om voor politieagentje te spelen.

Het is al gebeurd dat de topicstarter expliciet aangaf niet blij te zijn met zo'n verplaatsing. Verder is het verwarrend en sluit je mensen uit in een discussie waaraan ze eerder deel hebben genomen.

Ik heb hierover al een keer een report verstuurd, maar daar heb ik geen reactie op gehad. Misschien is het dus beter als de moderators hun tijd hieraan gaan besteden in plaats van aan het naar eigen goeddunken verplaatsen van topics zodat alleen de 'goede christenen' mee kunnen doen met de discussie (want dat zal de reden wel zijn).

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 feb 2008 17:40

Refoweb / de moderator bepaalt waar een onderwerp komt te staan, niet de gebruiker. De scheiding tussen de religie-fora is er gekomen omdat er voor bepaalde onderwerpen een gemeenschappelijk basis moet zijn om normaal te kunnen discussieren. Een gesprek over de doop is weinig vruchtbaar met iemand die niet in God gelooft en dus ook niets met de belofte kan. Zo heeft een discussie over de evangelisatie-ervaring van een christen geen zin als je geen christen bent.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 feb 2008 18:38

henkie schreef:Refoweb / de moderator bepaalt waar een onderwerp komt te staan, niet de gebruiker.

Uiteraard, zo bepaalt Refoweb / de moderator natuurlijk ook wat er in de postings of signatures van iedere willekeurige gebruiker komt te staan. 8) Het zou alleen eens tijd worden om eens een keer wat consequenter met de zelfgemaakte regels om te gaan - dat staat wat minder ongeloofwaardig - en om de gemiddelde gebruiker eens wat meer als volwassene te behandelen.

De scheiding tussen de religie-fora is er gekomen omdat er voor bepaalde onderwerpen een gemeenschappelijk basis moet zijn om normaal te kunnen discussieren.

Hmm, dat hoor ik nu voor het eerst en het klinkt me eerlijk gezegd in de oren als een redenering in de trant van 'we bedenken even een reden'. Hier - jaja, De Regels! - staat nog iets heel anders als reden: We moeten echter constateren dat het reformatorische cq christelijke geluid tijdens de debatten nogal eens ondersneeuwt.

Dát was de reden van het huidige systeem en niet een zogenaamd gebrek aan een 'gemeenschappelijke basis'. Door het huidige systeem - zonder het vele ge-verplaats van de laatste tijd - is dat probleem verholpen; onze refo's kunnen weer lekker babbelen zonder in de nek gehijgd te worden door intellectuele atheïsten die hun mening nu eenmaal wat beter kunnen verwoorden. Iedereen tevreden, totdat een (aantal) moderator(s) het opeens leuk begon te vinden om met het verplaatsknopje te spelen.

Een gesprek over de doop is weinig vruchtbaar met iemand die niet in God gelooft en dus ook niets met de belofte kan. Zo heeft een discussie over de evangelisatie-ervaring van een christen geen zin als je geen christen bent.

Dat zijn jouw oordelen en ik ken diverse reformatorische christenen die je zulks niet na zouden zeggen. Je gedraagt je nu als een autoritaire schoolmeester die zoiets veel beter in kan schatten dan de kleine onervaren kindertjes in zijn klas. Natuurlijk, je hebt alle recht om je gebruikers als zodanig te behandelen, maar het lijkt mij veel volwassener, geloofwaardiger en gezelliger om de beslissing over waar een topic komt te staan over te laten aan de topicstarter zelf. Die kan zelf ook lezen namelijk. :jaknikken: En nogmaals: 'open voor alle onderwerpen' betekent 'open voor alle onderwerpen' en niet 'open voor alle onderwerpen behalve die waarvan de moderators vinden dat ze alleen mogen worden besproken door Goede Christenen' ofzoiets.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 feb 2008 19:42

Als ik op bovenstaande even mag inhaken.

Het dilemma waar wij tegenaan lopen is dat je bij sommige topics ziet dat iemand zoekende is naar de christelijke weg.
Het laatste wat je dan als reformatorisch forum wilt is dat een agnost een boeddhist en een moslim, even gaan uitleggen waarom het "zo" helemaal niet moet.
Tegelijk willen we ons niet vervreemden van deze mensen, en ook ruimte bieden om in discussie te gaan.

Dat hebben we op refoweb vorm gegeven door middel van een open en een besloten religie forum.
En dan komt het wel eens voor dat een topic (uit onwetendheid wellicht) in het open gedeelte wordt geplaatst, waar wij van mening zijn dat de gebruikers er meer mee gediend zijn als het in het besloten gedeelte wordt behandelt.

En dat valt (helaas) niet altijd in exacte regels te omschrijven.
Wat dat betreft is het voor ons als moderators ook steeds weer een afweging wat het beste is, en wordt er dus niet zomaar lukraak met het verplaats knopje gespeeld.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 feb 2008 19:57

Wullimpie schreef:En dan komt het wel eens voor dat een topic (uit onwetendheid wellicht) in het open gedeelte wordt geplaatst, waar wij van mening zijn dat de gebruikers er meer mee gediend zijn als het in het besloten gedeelte wordt behandelt.

Die kans lijkt mij vrij klein, aangezien het open forum helemaal onderaan de lijst staat. In het begin stond het open forum bovenaan, wat om de reden die jij noemt is veranderd. Je moet nu wel heel slecht lezen als je per ongeluk je topic in het open forum plaatst.

Mochten jullie er dan in een bepaald geval alsnog echt van overtuigd zijn dat de topicstarter per ongeluk zijn topic op de verkeerde plek heeft gezet, pleeg dan in ieder geval even overleg met diegene en ga niet zelf voor diegene (en de rest) invullen wat er moet gebeuren. Het is namelijk al meerdere keren gebeurd dat een topic werd verplaatst terwijl dit duidelijk niet de bedoeling was van de topicstarter. Mensen kunnen over het algemeen zelf nadenken; behandel ze dan a.u.b. ook zo.

Terug naar “Archief”