Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 22 feb 2008 19:35

Wij sparen ook iedere maand. Ik geef een bepaald bedrag van mn salaris aan mn man, die stopt het dan in de spaarrekening, en dan sparen we ook nog van de gezamenlijke rekening. Wij hebben de luxe erg weinig aan huur te betalen, en we hebben twee goede salarissen. Mijn man heeft pas ook promotie gemaakt dus wat hij nu extra krijgt wordt meteen gespaard. Ik denk dat ik een Ikea-fonds op ga richten voor onze kleine straks :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 feb 2008 22:08

Lalage schreef:Rolf: inderdaad met belastingaftrek. ...

Verkeerde naam ingevuld denk ik, in die post.
Vermoedelijk duidt het op deze post.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 feb 2008 23:10

Rolf schreef:
Lalage schreef:Rolf: inderdaad met belastingaftrek. ...

Verkeerde naam ingevuld denk ik, in die post.
Vermoedelijk duidt het op deze post.

ow ja ik zal het veranderen ;)

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 23 feb 2008 07:53

Eindejaarsuitkering is bij mij 1,5%, wordt volgend jaar 2,5% dus dat is niet veel.
Wij krijgen onze belastingteruggave maandelijks omdat we het anders niet redden. Even zien hoe het straks gaat, misschien dat we het dan wel jaarlijks kunnen doen.
Aangifte van inkomstenbelasting moeten wij nog doen, benieuwd hoeveel we terug gaan krijgen ;) Dat geld gaat sowieso op de spaarrekening.
Hebben nu lang niet kunnen sparen, dus dat willen we straks wel gaan doen.
Wij gaan waarschijnlijk met een jaar ofzo onze hypotheek wat verhogen zodat we kunnen verbouwen. Aangezien we dan meer verdienen en we ons huis goedkoop in handen hebben gekregen, is dat ook wel haalbaar.
Als ik kinderen zou hebben, zou ik wel voor ze sparen. Ik vond het ook enorm handig dat ik wat geld had om een auto te kopen, huisinrichting en trouwerij. Niet dat ik alles er van heb kunnen doen ofzo, maar alle beetje helpen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 feb 2008 13:02

Wij sparen voor de kinderen zo een hap en een snap. Dan kiepen we weer wat in hun spaarpot en dan maken we gauw iets over. Het is niet zo dat we een of ander spaarplan hebben dat we bijv. 25 euro per maand sparen voor de kids.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 feb 2008 13:46

Ik vind het wel prettig dat ieder kind ongeveer even veel krijgt, al is het met rente enzo toch altijd oneerlijk :)
Het geld komt vrij als Sarah 18 is, tenminste dan komt het op haar naam. Maar ik wil het eigenlijk bewaren tot ze een huisje heeft en een inboedel moet kopen. Dus we kunnen het tzt nog op onze naam laten zetten en als ze een huis krijgt of op kamers gaat dit bedrag geven.

Van dat kostgeld had ik ook al gehoord, misschien wel een leuke optie :wink:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 23 feb 2008 14:47

Ik hoop dat je tegen de tijd dat je dochter 18 is haar zelf laat bepalen wat ze met haar geld doet....

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 feb 2008 14:48

Dat is denk ik per kind heel verschillend. Het is te hopen dat ze er zelf verantwoord mee om kan gaan dan.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 feb 2008 15:59

Als ik dit zo lees valt het dus wel mee met hoe krap gezinnen zitten... mijn ouders spaarden "vroegah" 10 gulden per maand voor elk kind, daar werden dan grote uitgaven zoals een nieuw bureau of een nieuwe (tweedehands) fiets van betaald. Dus aan het eind was er niet zo superveel van over, al is het als arme student wel fijn als je een paar honderd euro's krijgt om je studentenkamer in te richten.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 feb 2008 16:08

Als ik vrijgezel blijf, wat me helemaal niet vervelend lijkt, dan heb ik genoeg om van te leven. Als ik met iemand besluit om samen door het leven te gaan dan kun je samen geld verdienen, dus dan moet je ook wel rond kunnen komen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 feb 2008 19:12

Acire schreef:Ik hoop dat je tegen de tijd dat je dochter 18 is haar zelf laat bepalen wat ze met haar geld doet....

je weet nooit hoe je kind met geld om gaat. Ik zeg nu niet dat ze het op dr 18de zelf ter beschikking krijgt en het er vervolgens doorheen gaat jagen. Daar heb ik niet voor gespaard. Ik spaar zodat ze een leuk bedragje heeft als ze op zichzelf gaat wonen of voor een auto ofzo. Niet om te verroken, verzuipen of aan idioot veel kleding uit te geven wat niet nodig is. Vind dat zonde en zal het dan op onze naam laten overzetten. het is tenslotte ons geld, niet dat van haar. We sparen voor haar, zodat ze, stel als ze gaat studeren en kan zelf moeilijk rondkomen, laat staan sparen, een autootje kan kopen of een begin van een inboedel.
Maar je kunt wel bekijken of je kind er goed mee om kan gaan, dan mag ze het wat mij betreft hebben. (moet je wel weer uitkijken dat je ieder kind gelijk moet trekken, lijkt me net zo eerlijk)
Natuurlijk is het eigen verantwoording, zoals haar eigen salaris, dat vind ik anders. Kostgeld vragen vind ik eigenlijk niet nodig, als wij het niet nodig hebben, maar wel een goede 'leer' om te zien dat niet alles gratis is!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 23 feb 2008 19:18

lammetje schreef:Kostgeld vragen vind ik eigenlijk niet nodig, als wij het niet nodig hebben, maar wel een goede 'leer' om te zien dat niet alles gratis is!

Ik hoor dat wel vaker. Wellicht is dat voor sommigen een goede manier om dat te leren. Persoonlijk vind ik het onzinnig. Helemaal om van je kind kostgeld te vragen. Ik weet van iemand die dat thuis moest, dat was overigens niet omdat haar ouders zo weinig verdienden, maar dat heeft mij altijd enorm tegen de borst gestuit. Gelukkig hebben mijn ouders zoiets 'stoms' nooit van mij of mijn zussen gevraagd, zonder dat hadden wij ook prima door dat niet alles gratis was.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 feb 2008 19:53

Nou als je een leeftijd heb zo rond de 20 en je werkt al sinds je 18e en je komt alleen nog maar thuis om te slapen. (je gooit je wasgoed neer, je schuift aan tafel, je pakt drinken, chips, koek, etc...) Dan kan ik me goed voorstellen dat je als ouders zegt: je mag gerust wat mee betalen.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 23 feb 2008 19:56

Evelien schreef:Nou als je een leeftijd heb zo rond de 20 en je werkt al sinds je 18e en je komt alleen nog maar thuis om te slapen. (je gooit je wasgoed neer, je schuift aan tafel, je pakt drinken, chips, koek, etc...) Dan kan ik me goed voorstellen dat je als ouders zegt: je mag gerust wat mee betalen.

Idd. Vind ik ook. Als je de leeftijd hebt en de mogelijkheid hebt om voor jezelf te zorgen, maar je kiest voor de makkelijkste weg. Oke, maar dan kan je best wat betalen....

Hier moet je ook kostgeld betalen als je werkt, maar wij hebben dan ook situatie dat we het niet breed hebben.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 feb 2008 20:35

Die methode van kostgeld vragen en dan later geven, vind ik persoonlijk wel heel leuk hoor. Kinderen hoeven mij niet te onderhouden, maar dan weet ik zeker dat er een leuk bedrag gespaard wordt. Als ze dan op zichzelf gaan ofzo, staat er toch een leuke verrassing te wachten. En een kind dat werkt en thuis woont, kan heel veel sparen! Later als je een gezin hebt, komt er niet meer van, of je moet een gigantisch inkomen hebben.

Terug naar “Archief”