Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 20 feb 2008 14:05

AikonGirl schreef:Wij hebben zo'n appartementje:
http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/?id=b3eb0db1-b5a6-4230-b245-991c676d48b5&objecttype=DetailKoopObject

Wij hadden 'm toen wel goedkoper, maar wat een geld voor zo weinig m2.
Maar voor z'n twee goed te doen hoor. (Zelfs nu met z'n 3 )
Hebben nu wel gedeelte onder ons gekocht, zodat we er 2 kamers bij kunnen maken.

En idd Lalage, je moet ergens beginnen.

Leuk man! Ideaal om mee te starten. :)

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 20 feb 2008 15:15

Mijn schoonouders kochten hun huis 23 jaar geleden voor 75.000 gulden

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 20 feb 2008 15:16

CaptainCaveman schreef:Met een koopwoning rond de € 100.000 euro ben je per saldo maandelijks € 200/300 kwijt. Zie voor dat bedrag maar een huurwoning te vinden. :) 8)

Incl. maandelijkse belastingteruggave dan.... en dan ben je ruim 300e kwijt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 feb 2008 20:10

Mijn buren hebben het huis 12 jaar geleden gekocht voor een prijs wat je nu voor een garagebox betaald... maargoed, die hebben alweer een aantal verbouwingen achter de rug en leven op 1 salaris.

En een normaal huis kopen op 1 salaris is wel mogelijk, hier ook, maar dan moet je wel een aantal jaar werkervaring hebben of hoog ingeschaald zijn. (of gewoon ontzettend veel eigen geld in brengen , maar dat kan een jong stel ook vaak niet opbrengen)

Even heel wat anders,
hebben wij een (voor ons gevoel) dure computerkast gekocht in 2006 bij een luxe zaak, kwamen ze hem vandaag omruilen omdat de deur stuk was. Is er nu weer heel wat anders stuk, zo blijf je bezig. gelukkig is het garantie, maar als je iets duurs koopt verwacht je het eigenlijk niet :roll: Dinsdag komen ze weer langs om het te verhelpen, als dit gaat lukken teminste.... ben benieuwd het is nml niet de eerste keer dat ze langs komen voor dat ding :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 feb 2008 20:20

Gisteravond heb ik het journaal gekeken en "het elfder uur", daarin kwam ook uit dat het financieel pittig was en dat daarom veel mensen geen derde kind "nemen". Dus geen wonder dat wij als gezinnen wel eens mopperen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 feb 2008 19:16

CaptainCaveman schreef:
AikonGirl schreef:Wij hebben zo'n appartementje:
http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/?id=b3eb0db1-b5a6-4230-b245-991c676d48b5&objecttype=DetailKoopObject

Wij hadden 'm toen wel goedkoper, maar wat een geld voor zo weinig m2.
Maar voor z'n twee goed te doen hoor. (Zelfs nu met z'n 3 )
Hebben nu wel gedeelte onder ons gekocht, zodat we er 2 kamers bij kunnen maken.

En idd Lalage, je moet ergens beginnen.

Leuk man! Ideaal om mee te starten. :)
gaaf! NOg wel iets groter als onze starterswoning (wij hebben 1 slaapkamer) wel ideaal zeg! Mooi!

Wij hebben zo'n woning:
http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/Default.aspx?id=e71a4159-b9a8-4a24-b7a7-c239454cf784&objecttype=DetailKoopObject&hbx=1 (wel voor iets minder, wij kochten m ong. anderhalf jaar geleden), dan krijg je een beetje n indruk van wat wij hebben gekocht. Het grappige is dat bij ons precies alles andersom staat in de woonkamer :P :)

Ik had nog een vraag: wie weet op welke site ik een betrouwbare hypotheek kan bekijken ? (niet meteen aanvragen). Ik ben op verschillende sites geweest, de ene zegt dat ik 2ton kan lenen (wat mij onwaarschijnlijk lijkt gezien onze salarissen) en de andere zegt dat we 110.000 euro kunnen lenen (ook onwaarschijnlijk, want we hebben voor ons huis meer betaald.) Bij de makelaar vind ik het meteen weer zo definitief. Ze rekenen er eigenlijk op dat je dan een huis wil kopen...
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 feb 2008 23:46

Wij zijn toen we wisten dat we wilden trouwen naar de Hypotheker gegaan. Die heeft het precies voor ons berekend.
En sowieso verschilt het echt enorm!
Bij de Rabobank konden we op 1 loon 140.000 lenen, bij één of andere intergedoe 220.000. Heel vaag dus. Maar bij ons heeft de Hypotheker enorm goed geholpen! En de offerte zeg maar was volgens mij gewoon gratis (het zal achteraf vast wat gekost hebben, we hebben via hun onze hypotheek, maar dat heb ik maar voor lief genomen, het was erg fijn al die hulp)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2008 08:51

zo'n offerte kost niks, voor hen misschien wel, maar wij hebben er toen 3 of 4 adviseurs over gesproken.
Wat internet aangeeft op die berekeningen klopt bijna nooit hoor! Wij konden of nog geen ton lenen, of ruim over de 2 ton en we zaten er netjes tussenin :wink:
We hebben toen in onze omgeving rondgevraagd welke financieël adviseur iedereen had en daar wat keuzes uit gemaakt. Die langs laten komen of bij hen langs gaan, krijg je toch een goed overzicht. Al praten ze elkaar soms volop tegen hoor :P

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2008 08:52

Trouwens, als vlieger en ik nu dit huis moeten kopen, zal dit niet meer lukken! We hebben nog wel ongeveer dezelfde inkomsten als toen, maar de regels zijn aangescherpt ivm de ciris is amerika ofzo! Je kunt nu ongeveer 4 keer je jaarsalaris lenen, maar het scheelt wel weer of je aflossingsvrij, beleg of spaar neemt!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 feb 2008 09:33

wij zaten eerst ook te denken om hier 5 jaar te blijven wonen en dan in woudenberg te gaan wonen. Maar dat word zeker wel ietsjes langer ook omdat we het huis willen verbouwen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 feb 2008 09:59

kwebbel: het is denk ik handig om eerst uit te rekenen wat je per maand zou kunnen betalen aan de hypotheek. Voor 2 ton moet je rekenen op 600 euro, daar komt dan nog gas/water/licht bij en gemeentelijke belastingen en als je een appartement koopt ook nog servicekosten, dus dan zit je wel op 950 ongeveer. Als je daar niet overheen wilt, dan hoef je dus ook geen moeite te doen om meer dan dat bedrag aan hypotheek te krijgen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 feb 2008 11:33

als je voor ruim 2 ton wil kopen zit je volgens mij wel veel hoger met je maandlastenhoor of heb jij het al met aftrek van de belasting gedaan?

Laten jullie elke maand bedrag terug storten of 1 x per jaar alles??
Wij laten zelf 1 keer per jaar terug storten omdat je er dan rente over ktijg en we hebben het bedrag niet nodig per maand dus dat is wel lekker

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 feb 2008 11:39

Wij doen het lekker 1 keer per jaar, zodat we dan opeens een lekker spaarbedragje hebben.
Maar dta bedragje schijnt toch een enorm bedrag te zijn. We krijgen echt gigantisch veel terug,. Heerlijk idee, zoveel spaarcentjes hebben ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2008 11:53

Wij doen het ook eens int jaar, vind het wel lekker zo!!

Lalage; je kunt zelf wel 'bepalen' of je het kwijt kunt, wij kunnen eventueel met de maandlasten ook de hypotheek ophogen, houden best wel wat geld 'over' maar de bank vind dit dus niet. Tja, als de bank nee zegt kom je niet veel verder :? Wel lastig nu wij eigenlijk moeten verbouwen en dit dus contant moeten betalen :|

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 feb 2008 11:57

ja dan heb je zeker een groot bedrag ineens heerlijk hoor altijd makkelijk veel spaargeld.
als je op internet invult hoe hoge hypotheek je kan krijgen klopt echt niks van wij konden dan echt gigantisch veel lenen en lijkt mij ook niet echt betrouwbaar. wij zijn gewoon naar een hypotheek adviseur gegaan en die heeft gekeken wat we konden lenen.
Hij had alleen nog niet veel meegemaakt dat er iemand voor zoveel minder een huis kocht dan dat wij werkelijk konden lenen.
En wij zijn der alleen maar blij mee :lol:

Terug naar “Archief”