Toeval

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 18 feb 2008 11:44

Even een vraag die bij me opkwam:

Waarom zou God iets zonder reden scheppen?

En als tweede:

Er kan iets ontstaan waarvan geen oorzaak is, dat stellen we. Maar kunnen we dat logisch onderbouwen? Zegt dit trouwens dat toeval dan ook de veroorzaker is? Of zijn dat dan toch de krachten die het bewerkstelligen, die we echter niet als oorzaak zien?

Mijns inziens zijn het altijd wel krachten die er werken bij een toevallige gebeurtenis. Zijn dit dan randverschijnselen? Mijns inziens niet, het lijkt mij dat die tot de oorzaak behoren.

Ben benieuwd!
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Esther89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Esther89 » 18 feb 2008 15:29

Alles word toch door Gods wil gedaan? Hij laat niets toevallig of bijgeval toe. Of bekijk ik het dan verkeerd? Persoonlijk geloof ik niet in toeval en probeer overal Gods leiding in te zien hoe moelijk soms ook!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 feb 2008 17:49

Esther89 schreef:Alles word toch door Gods wil gedaan? Hij laat niets toevallig of bijgeval toe. Of bekijk ik het dan verkeerd? Persoonlijk geloof ik niet in toeval en probeer overal Gods leiding in te zien hoe moelijk soms ook!

Werkelijk álles? Tsunami's, aardbevingen enzovoorts ook?

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 18 feb 2008 19:04

Ja natuurlijk! Hoe staat het ook alweer in de Heidelberger Catechismus? Alles uit Zijn Vaderlijke hand... kwaad van mij weren of ten mijnen besten keren wil... Dus geen toeval!
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 18 feb 2008 19:41

Esther89 schreef:Alles word toch door Gods wil gedaan? Hij laat niets toevallig of bijgeval toe. Of bekijk ik het dan verkeerd? Persoonlijk geloof ik niet in toeval en probeer overal Gods leiding in te zien hoe moelijk soms ook!

Ben het met je eens.

Alleen wordt er in dit topic beweerd dat God toeval kan hebben geschapen, terwijl God het wel bestuurt. Dat geloof ik niet, en daar gaf ik die post voor.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 18 feb 2008 19:45

Toeval??
Voor God was/is het bekend wat er gebeurt en gebeuren gaat!
Voor ons mensen is dat toeval wat er dan 'toevallig' lijkt te gebeuren!
Blijft dus overeind staan dat God alles bestuurd en leid!!
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 18 feb 2008 21:33

Precies! Dat wij mensen iets toevallig vinden, wilt niet zeggen dat het voor God ook toeval is. Hij weet alles (van te voren!)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 feb 2008 22:03

Als jullie van mening zijn dat werkelijk álles onder God's leiding gebeurt ben ik benieuwd hoe jullie tegen bijvoorbeeld natuurrampen aan kijken.

Edit: ik ben ook van mening dat God almachtig is, maar dat betekent niet dat Hij ook daadwerkelijk alles bestuurt.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 18 feb 2008 22:22

Moeilijk onderwerp...

Hij laat niets toevallig of bijgeval toe... Dat is niet hetzelfde als iets bewerkstelligen...
Als God iets toelaat wil dat niet zeggen dat het Zijn wil is.
Ik geloof niet dat de val van Adam en Eva Gods wil/plan was... Had Hij het voorzien? Misschien... Ik weet het niet... En met 'misschien' bedoel ik niet dat ik twijfel aan zijn almacht... Ik twijfel er niet aan dat God alles kan voorzien. Ik vraag me alleen af of Hij dat ook altijd doet...

Als God almachtig is heeft Hij wellicht ook de macht om niet vooruit te kijken. Dit is zomaar een gedachtegang van mij. Misschien zit ik er helemaal naast... Ik weet alleen dat ik in de loop der jaren heb geleerd God niet vast te leggen in mijn beperkte begripsvermogen.
Maar ooit zal Hij het me allemaal uitleggen :D

Dat er zonder Zijn wil geen haar van mijn hoofd kan vallen onderschrijf ik volledig. Dat hij elke haar doet vallen betwijfel ik.

Romeinen 8:28
Er staat: Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.

Er staat niet: Wij weten nu, dat God alle dingen veroorzaakt ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 feb 2008 22:37

egbert schreef:

Moeilijk onderwerp...

Hij laat niets toevallig of bijgeval toe... Dat is niet hetzelfde als iets bewerkstelligen...
Als God iets toelaat wil dat niet zeggen dat het Zijn wil is.
Ik geloof niet dat de val van Adam en Eva Gods wil/plan was... Had Hij het voorzien? Misschien... Ik weet het niet... En met 'misschien' bedoel ik niet dat ik twijfel aan zijn almacht... Ik twijfel er niet aan dat God alles kan voorzien. Ik vraag me alleen af of Hij dat ook altijd doet...

Als God almachtig is heeft Hij wellicht ook de macht om niet vooruit te kijken. Dit is zomaar een gedachtegang van mij. Misschien zit ik er helemaal naast... Ik weet alleen dat ik in de loop der jaren heb geleerd God niet vast te leggen in mijn beperkte begripsvermogen.
Maar ooit zal Hij het me allemaal uitleggen :D

Dat er zonder Zijn wil geen haar van mijn hoofd kan vallen onderschrijf ik volledig. Dat hij elke haar doet vallen betwijfel ik.

Romeinen 8:28
Er staat: Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.

Er staat niet: Wij weten nu, dat God alle dingen veroorzaakt ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.

Precies! :)

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 19 feb 2008 14:46

Natuurlijk heeft God de val voorzien! Hij had immers al van eeuwigheid een oplossing, voordat de mens viel? Ik denk dat we hier aankomen bij de eigenschappen van God die niet te peilen en door ons menselijke verstand niet te begrijpen zijn. Geloof alleenlijk...

Wat betreft natuurrampen: Als God een natuurramp nodig vindt om een mens te bekeren is Hij daar toch vrij in? Wij zijn maar leem in de handen van de Pottenbakker. Nog geen recht op 1 seconde langer leven omdat we tegen God hebben gezondigd. Wat een genade om nog genadetijd te hebben. Andersom wat vreselijk voor de mens als God ineens tegen 275.000 mensen tegelijk zegt: "zo is het genoeg." Al heeft God daar misschien/wellicht ook zijn kinderen onder gehad. Hij is vrij in Zijn doen.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 19 feb 2008 21:11

Mijns inziens doet Hij ook elke haar vallen.

Die medewerkende invloeit in alle bewegingen en werkingen der schepselen

Waarom zou God het niet doen? Iets wat toevallig is voor de mens, kan God toch wel werken?

WvW
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor WvW » 16 jul 2008 14:15

Bestaat toeval? Volgens mij is het antwoord: Ja en Nee.

Onder toeval versta ik: Onberekenbaarheid (naar Van Dale). Het ligt er volgens mij aan uit welk perspectief je toeval bekijkt. Uit het oogpunt van God bestaat er geen toeval, want hij weet alle dingen.

Uit ons oogpunt is het iets ingewikkelder. Als wij alle factoren en alle benodigde natuurwetten en formules zouden kennen, zouden we in principe elke situatie kunnen doorrekenen en voorspellen, waardoor er voor ons ook geen toeval bestaat.

Het is alleen nog maar de vraag of er inderdaad voor elke situatie een natuurwet bestaat. Daarbij komt ook nog eens het menselijk onvermogen om we de wereld om ons heen niet te kunnen bevatten. Hierdoor bestaat er in mijn ogen toeval.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 16 jul 2008 17:14

Voor ons als mensen bestaat er wel degelij toeval. Een samenloop van omstandigheden, een ontmoeting, et cetera zijn vast allemaal gearrangeerd maar niet door, en zichtbaar voor, ons. Dus is het voor ons toeval. Het valt je toe zonder daar iets voor gedaan te hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jul 2008 13:30

Er is meer tussen hemel en aarde dan wij weten of beseffen, dus zijn er dingen die in onze ogen niet lijken te kunnen en toch gebeuren of hele 'toevalligheden'...
Er zijn ook zaken die ik domweg niet kan verklaren. En dus ook niet aan God toereken. Zoals aardbevingen, tsunami's e.d.
Al helemaal niet als straf... Ik heb het gevoel dat het de naam van God ijdel gebruiken is, als ik het Hem wel toedicht.
Maar dat is zeer persoonlijk.

Terug naar “Archief”