Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 15 feb 2008 22:54

lammetje schreef:ik weet niet hoeveel ze moeten betalen, maar er zijn kerken die maar zo'n 70 leden hebben, in plaatsen waar de bevolking gewoon niet zo chirstelijk is als op de veluwe zeg maar. Mijn vriendin zit in een kerk waar ze zelfs niet kunnen beroepen omdat er geen geld is voor het onderhouden van een ds, je zou zeggen: moet een ds er naartoe komt dat geld er ook wel, maar bij het stemmen van de gemeenteleden was de uitkomst toch: niet beroepen :?
Tja dan heb je dus altijd leesdienst, dan vind ik het wel een minder goede oplossing...

Nou ik weet uit ervaring dat je ook met 70 leden heel regelmatig een predikant kunt laten voorgaan op zondag.
Zelf een predikant beroepen zit er dan niet in. In elk geval geen fulltime predikant.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 feb 2008 14:06

Joepie Meloen schreef:Eigenlijk bedoelde ik alleen maar te zeggen dat zowel een dominee als een ouderling geen zegen kan geven.

God werkt middelijk, zowel via dominees als via ouderlingen.

Daarmee zeg ik trouwens niet dat het niet te hopen is dat een vacante gemeente een dominee krijgt.

@sommige reacties: Daarom gaf de priester de zegen nog niet. Dat deed God.

Numeri 6:
22 De HERE nu sprak tot Mozes: 23 Spreek tot Aäron en zijn zonen: Zó zult gij de Israëlieten zegenen

Waarom zegt God dat dan wel?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 18 feb 2008 14:36

Race406 schreef:
Joepie Meloen schreef:Eigenlijk bedoelde ik alleen maar te zeggen dat zowel een dominee als een ouderling geen zegen kan geven.

Daarmee zeg ik trouwens niet dat het niet te hopen is dat een vacante gemeente een dominee krijgt.

Numeri 6:
22 De HERE nu sprak tot Mozes: 23 Spreek tot Aäron en zijn zonen: Zó zult gij de Israëlieten zegenen

Kanttekening: zegenen: Dat is, als priesters en dienaars Gods in de algemene bijeenkomst, alles goeds, welvaren en zaligheid aan de gemeente van God toewensen.

Mijns inziens is dat wat anders dan de zegen schenken.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 feb 2008 14:38

Joepie Meloen schreef:
Race406 schreef:

Numeri 6:

Kanttekening: zegenen: Dat is, als priesters en dienaars Gods in de algemene bijeenkomst, alles goeds, welvaren en zaligheid aan de gemeente van God toewensen.

Mijns inziens is dat wat anders dan de zegen schenken.

Dan mag een ouderling dat toch ook? Als het niet anders is dan toeWENSEN, dan mag de ouderling de zegen ook uitspreken, toch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 18 feb 2008 14:43

Mijns inziens is een ouderling geen dienaar des Woords.

Bovendien had ik dat niet ontkend in mijn voorgaande posts, het enige wat ik heb beweerd is dat zowel een dominee als een ouderling het niet kunnen geven.

Ik denk dat een ouderling, omdat hij geen dienaar des Woords is, de zegen niet uitspreekt. Toch spreekt de ouderling ook altijd een wens uit aan het einde van de dienst.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Esther89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Esther89 » 18 feb 2008 15:26

Als ik eerlijk naar mezelf kijk, dan doe ik bij preeklezen niet eens me best om te luisteren... :oops: shame on me. Waarom dat is weet ik niet, en soms probeer ik het ook om mezelf in te spannen om WEL te luisteren.. Wat heeft de duivel het dan maar makkelijke met mij!! :roll:

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 18 feb 2008 18:38

Ik zou de titel van dit topic ook gerust om durven draaien: preeklezen een armZALIGE oplossing!

Als ik hoor waar dominees op de preekstoel soms al mee bezig zijn. De halve krant wordt verhandeld en vervolgens de uiterlijke manier van leven. Daarna komt nog een gedeelte over de ware zuivere leer die vooral alhier geleerd wordt.

Nee, geef mij in bepaalde gevallen maar gerust een ouderling die een preek leest van een oudvader. Ik weet wel dat er twee kanten op uitzonderingen zijn, maar over het algemeen vind ik oudvaders diepgaander en meer to the point waren dan dominees van nu zijn.

Wat het zegenen betreft. Volgens mij wordt er in alle gevallen gebeden om een zegen (een mens kan die immers niet schenken, daar zullen we het allemaal over eens zijn) Al wil God beloven dat hij een opgrecht afgebeden zegen ook wil geven. De verschillende manier van een zegen afbidden, zal wel bij de verschillende ambten horen.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Terug naar “Archief”