marjo schreef:Ik ken hier enkele gezinnen, gewoon boerenmensen in een dorp of zelf in het buitengebied met minstens 8 kinderen waar de kinderen op de sloffen atheneum doen. de "dommere" kinderen gaan naar de havo. Enkelen studeren 2 studies tegelijkerijd aan de universiteit. Dus je hoeft niet perse minder begaafd te zijn al je veel broers en zussen hebt. Ook sociaal ben je vaak best goed omdat je rekening moet houden met veel mensen.
Ik heb vrij nauw contact met een gezin met 10 kinderen. In het begin zaten de kinderen nog niet heel dicht op elkaar, maar op een gegeven moment kwamen ze razendsnel. De eerste kinderen hebben het op school goed gedaan (VWO/HBO/ MBO-4), hoe jonger ze werden hoe slechter het ging. Kan toeval zijn, maar volgens mij groeide het de ouders boven het hoofd. De oudere kinderen voedden de jongeren op, maar hadden ook de handen vol aan zichzelf. De kleintjes zaten opgestapeld in hun slaapkamers en ze hebben totaal geen prive-ruimte (ook geen eigenkast of bureau). Beide ouders zijn fysiek uitgeput lijkt het en hebben allerlei ouderdomskwalen die nog niet bij hun leeftijd passen. Soms denk ik wel eens, was na 5 of 6 gestopt. Mag je misschien niet denken, maar ja.
Nou mijn ouders hebben na de 7e wel gezegd dat het zo goed was. Het is zeker een moeilijk punt! Het gaat tenslotte wel om je eigen verantwoordelijkheid en je kinderen.
Mijn broers en zussen hebben allemaal, havo/vwo hbo/univ. opleiding(en)/studies. Terwijl mijn ouders allebei mbo opleiding hebben. (m'n vader wel op latere leeftijd een HBO studie afgerond)