Veel ben ik tegen gekomen tijdens het lezen van dit topic:
- medechristenen die anderen betitelen als zijnde
echte refo's
- vooroordelen worden gespuid ook over medechristenen die zouden zijn vastgeroest, te afwachtend etc.
Om dan nog maar niet te spreken over de kleding voorschriften die weer eens over de hekel worden gehaald, vaak en graag worden Mozes en Paulus erbij gehaald om beide
kampen kracht bij te zetten. Zouden wij niet als kinderen onder elkaar moeten omgaan? Geen aanstoot nemende aan elkaar als we een iets andere persoonlijke mening hebben. (en om tekst fanaten er een tekst bij te geven:
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/NTpdf/rom14.pdf (incl. grondtekst)
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=Rom+14&id37=1&pos=0&set=10&l=nl
Romeinen 14:13, Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
Wat betreft het dragen van een macht op het hoofd zoals er staat geschreven om der engelen wil, waarom dan niet doen? Voordat we gaan vaststellen wat een macht op het hoofd dragen inhoudt in de praktijk. Is dit een hoofddoek of een hoed of volstaat alleen lang haar al?
(1 Kor. 11 : 10)
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/NTpdf/1co11.pdf
(incl. grondtekst)
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=1+Kor+11&id37=1&pos=0&set=10&l=nl
En dan om ook nog eens terug te grijpen op de houding over het belijden en ook benadrukken van de uitverkiezing. Dit wordt idd. benadrukt door verschillende refo's maar staat dit ook niet in gods woord? Net zo goed als dat er staat bid en werkt. En even zwart op wit als er staat geschreven: Mt 7:21 . Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
En ik vraag me naast de bovenstaande dingen nu na het lezen van dit topic af in hoeverre gaan sommige mensen een vervolging inzetten? Misstanden zijn er idd. in de behoudende kringen, maar die zijn er net zo goed als in minder behoudende kringen. Geen excuus, maar waarom afzetten en niet juist die mensen te overtuigen van jullie gelijk aan de hand van de schrift en niet ook te antwoorden: Maar ik vindt, of Naar mijn overtuigde mening of wellicht na zoveel jaar ervaring ben ik van mening dat...... bla bla bla.
Misschien zijn de teksten wel richtlijnen, wellicht zelfs dat niet maar gelijkenissen die niet worden begrepen door veel mensen tenzij ze worden uitgelegd. Kortom misschien een missie om juist naar een behoudende kerk te gaan om daar uit te stralen wat Jezus ook voor jouw betekend in je leven. In plaats van bij andere verlichtende kaarsen te gaan zitten en een eigen subcultuur op te richten...
En ik hoor hier ook verschillende keren dat eigen bijbelonderzoek zou worden tegengestaan. Ik merk hier persoonlijk niks van hoor... bijbelkringen, verenigingsavonden etc. En allemaal onder de leiding van... nee niet de kerkeraad maar mensen zoals jij en ik. Oftewel die ook de schrift willen onderzoeken. En het benaderen vanuit zijn eigen ervaring, kijkhoek.
En als laatste, kenmerken van Refo's even het lijstje voor mezelf invullen:
Bijbellezen allen statenvertaling
Negatief, ik lees meerdere vertalingen maar heb wel de voorkeur voor de statenvertaling dit omdat ik hier meer in thuis ben en dus stukken makkelijker kan vinden. Daarnaast lees ik ook geregeld de YLT uit 1898 (engelse vertaling)
Broekdragen verboden?
Nee, wel liever een rok maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Fel tegen TV?
Niet fel maar of er bij mij een in huis zal komen.... internet btw. is makkelijker/ goedkoper. Als het mogelijk is gefilterd.
SGP stemmen?
JA
Geloof gevoel?
Nee, geloof berust niet op alleen het gevoel omdat je je eigen gevoel kan manipuleren en dus je eigen geloof kan laten groeien..???
Bekering diepe weg?
Hoeft niet, kan wel.
Geloof ernstig serieus?
Ja, maar vreugde is niet verdacht
Leven heel ernstig en serieus?
Het leven is ernstig & serieus maar niet lachen??? (weet niet waar die vandaan komt)
Hoed op in de kerk verplicht? (liefst donker gekleed)
Hoed ja, om der engelen wil niet de mijne dus.
Donkere kleding? Hoeft niet, wat jij als eerbiedig betiteld.
@engineer: God ziet idd. het hart aan maar waarom werdt er dan zoveel aandacht besteed aan de gewaden van onder andere de dienaren in de tempeldienst?
@denkertje: Bang voor hokjes? en voor uitholling? Waarom dan zelf een nieuwe naam gaan uithollen of laten uithollen door het te gebruiken. Waardoor meer mensen het wellicht ook gaan gebruiken/ misbruiken.
Refo's de Rooms Katholieken van vroeger? Mag ik de overeenkomsten weten? Vasthouden aan het oude zal wel op nummer 1 staan.
Laten we dit vooral zo houden, de Bijbel en de God van de Bijbel is ook al een 'oude' God naar westerse maatstaven.
Wil jij de rest doen darren?
Oke genoeg geschreven hierover. tijd voor wat te drinken
met vriendelijke groet,
Een van de vele aanwezige refo's.
Laat het net zo'n geuzennaam worden als Christenen.
Edit1: Toevoeging tekst.