Het begrip Refo: tijd voor een (nieuwe)definitie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 14 feb 2008 16:01

Dus de opmerking nee dat is lekker christelijk, maak daar maar van, ja dat is lekker christelijk als ik het navolgen van Christus boven de kledingkeuze van mijn medemens stel!

Ook als je dat naast de tekst legt: De wet vind zijn vervulling in de liefde?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

sela

Berichtdoor sela » 14 feb 2008 16:57

de daad, het gewaad en het.. ik denk het dus wel.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 feb 2008 17:53

parsifal schreef:Ik geloof dat ik het meest met Joortje mee kan gaan. Ik begrijp niet waarom zoveel mensen het woord refo zo negatief duiden. Het komt op mij zo over als nestbevuilen. Natuurlijk zijn er zaken mis binnen de reformatorische kring, een hoop zaken zelfs, maar er lijkt me ook veel goeds, samenhang in een subcultuur, Bijbelkennis (al kan dat beter), orde.

Ik zie het niet als nestbevuiling.

In denk dat iedereen wel positieve en negatieve kanten kan opnomen. Alleen als je meer de negatieve kanten hebt ervaren, of als je wel er positief instaat, maar zij aceepteren jou niet meer, dan is eht logisch dat deze personen meer die kant zullen belichten.
Anderen die meerde positieve kanten hebben ervaren dan de negatieve, die zullen het ook positiever brengen.

@ Sela: praat, daad en gewaad is mij geleerd en ook dat het in volgorde van belangrijkheid is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 feb 2008 18:53

sela schreef:de daad, het gewaad en het.. ik denk het dus wel.

De verbining, chat en dubbelklik

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 19:08

Gerdien B. schreef:
parsifal schreef:Ik geloof dat ik het meest met Joortje mee kan gaan. Ik begrijp niet waarom zoveel mensen het woord refo zo negatief duiden. Het komt op mij zo over als nestbevuilen. Natuurlijk zijn er zaken mis binnen de reformatorische kring, een hoop zaken zelfs, maar er lijkt me ook veel goeds, samenhang in een subcultuur, Bijbelkennis (al kan dat beter), orde.

Ik zie het niet als nestbevuiling.

In denk dat iedereen wel positieve en negatieve kanten kan opnomen. Alleen als je meer de negatieve kanten hebt ervaren, of als je wel er positief instaat, maar zij aceepteren jou niet meer, dan is eht logisch dat deze personen meer die kant zullen belichten.
Anderen die meerde positieve kanten hebben ervaren dan de negatieve, die zullen het ook positiever brengen.

Als we inzicht krijgen van het ‘negatieve’ zijn ze niet meer kwalijk en kunnen wij ze verdragen.Lu 6:29 Degene, die u aan de wang slaat, biedt ook de andere; en degene, die u den mantel neemt, verhindert ook den rok niet te nemen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 feb 2008 21:31

Voor mij is REFO, armoede... Een afkorting voor REdelijk FOssiel.

Refo's kenmerken zich door geestelijke armoede: je kunt aan je zaligheid niks toe of af doen en daariom wachten we maar gelaten af en vluchten intussen in allerlei uiterlijkheden. We nemen elkaar de maat en we doen dat vaak met de dingen die voor ogen zijn.

Maar Paulus zei: Ik heb net zo lang geprobeerd de wet te doen, totdat de wet me heeft doodgeslagen... (door de wet aan de wet gestorven).

Wie maar een flinterje ziet van de ongelofelijke liefde van Jezus Christus gaat onderuit. Dan zijn al die refofratsen geen voorwaarde meer, geen dingen waar je mee wilt pronken.

En inderdaad: er is een groot verschil gekomen tussen de inmiddels negatieve soortaanduiding refo en de beschrijving reformatorisch.

Ik ben noch het één, noch het ander. Ik ben Christen: naar Christus, Zijn kind en volgeling omdat Hij mij kind heeft gemaakt en dan doe je alles voor Hem uit dankbaarheid!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 22:20

Denkertje21 schreef:Voor mij is REFO, armoede... Een afkorting voor REdelijk FOssiel.

Refo's kenmerken zich door geestelijke armoede: je kunt aan je zaligheid niks toe of af doen en daariom wachten we maar gelaten af en vluchten intussen in allerlei uiterlijkheden. We nemen elkaar de maat en we doen dat vaak met de dingen die voor ogen zijn.

Maar Paulus zei: Ik heb net zo lang geprobeerd de wet te doen, totdat de wet me heeft doodgeslagen... (door de wet aan de wet gestorven).

Wie maar een flinterje ziet van de ongelofelijke liefde van Jezus Christus gaat onderuit. Dan zijn al die refofratsen geen voorwaarde meer, geen dingen waar je mee wilt pronken.

En inderdaad: er is een groot verschil gekomen tussen de inmiddels negatieve soortaanduiding refo en de beschrijving reformatorisch.

Ik ben noch het één, noch het ander. Ik ben Christen: naar Christus, Zijn kind en volgeling omdat Hij mij kind heeft gemaakt en dan doe je alles voor Hem uit dankbaarheid!
Zo… dat is behooooorlijk reformatorisch. :mrgreen:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 feb 2008 10:32

Jantjes schreef:
Denkertje21 schreef:Voor mij is REFO, armoede... Een afkorting voor REdelijk FOssiel.

Zo… dat is behooooorlijk reformatorisch. :mrgreen:

Nee Jantjes, dat is niet Reformatorisch, dus lijf mij niet in, in een clubje! Ik ben ingelijfd in Hem als christen, volgeling van Christus.

Het erge is dat termen als 'reformatorisch', en 'evangelisch' inmiddels al zo zijn uitgehold! De naam 'refo' is een karikatuur geworden voor alles wat oubollig, tuttig en vooral wettisch is... Heel jammer.

Datzelfde is ooit gebeurd met hér-vormd en geré-formeerd: opnieuw gevormd en opnieuw geformeerd. Al het oude is voorbijgegaan. Welnee, refo's halen juist al het oude weer terug. Want we zijn toch zo behouden? (=houden wat we hebben)...

darren
Mineur
Mineur

Re: Het begrip Refo: tijd voor een (nieuwe)definitie?

Berichtdoor darren » 15 feb 2008 21:46

leclerc schreef:Laatste tijd kom ik steeds vaker tegen op dit forum dat mensen vinden dat het hier niet (meer) refo zou zijn.
Wat is dit eigenlijk? Is het begrip Refo een continuing proces of hebben we de definitie al ergens rond 1517 gesteld?

Laten we erover praten.

De Reformatie kwam al zo'n vijfhonderd jaar na de eerste protestante beweging of afscheiding en ook in de eerste eeuwen van het christendom waren er al afsplitsingen waarvan een deel nog altijd bestaat. Er blijken in de eerste twee eeuwen diverse bewegingen te zijn geweest die als reformaties van de toenmalige kerk gezien kunnen worden en eigenlijk waren de verketterde katharen dat ook.

Kortom, het herinterpreteren van de beweging die Jezus initieerde is een proces van alle tijden. Wie nieuwe inzichten negeert en al te star vasthoudt aan het oude, creeert een versteende religie die gedoemd is af te sterven, zeker in deze tijd van globalisering en internet waarin mensen met groot gemak kennis kunnen vergaren en contacten kunnen leggen.

Ooit was de Reformatie een revolutionaire beweging die iets onvoorstelbaars deed, breken met de corrupt geworden moederkerk. Wie nu de leringen van Jezus ziet als een boodschap die nauwelijks verschilt van boeddhisme of yoga is in feite op een moderne wijze aan het reformeren, aan het aanpassen aan wat de tijd van nú nodig heeft.

Wat zou Jezus ervan gevonden hebben, dat Zijn beweging zich heeft afgezonderd als een religie, die zich als apart beschouwt van alle andere vormen van spiritualiteit? Jezus is veel te groot voor de religieuze kleinzieligheid die kenmerkend is voor de vele christelijke sektes die de kerk uitmaken. Refo is al lang niet meer de reformatie voor deze tijd, maar een beweging die vanuit de moderniteit gezien nauwelijks verschilt van de katholieke of zelfs de orthodoxe kerken.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

gokker
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gokker » 15 feb 2008 21:55

Veel ben ik tegen gekomen tijdens het lezen van dit topic:
- medechristenen die anderen betitelen als zijnde echte refo's
- vooroordelen worden gespuid ook over medechristenen die zouden zijn vastgeroest, te afwachtend etc.

Om dan nog maar niet te spreken over de kleding voorschriften die weer eens over de hekel worden gehaald, vaak en graag worden Mozes en Paulus erbij gehaald om beide kampen kracht bij te zetten. Zouden wij niet als kinderen onder elkaar moeten omgaan? Geen aanstoot nemende aan elkaar als we een iets andere persoonlijke mening hebben. (en om tekst fanaten er een tekst bij te geven:
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/NTpdf/rom14.pdf (incl. grondtekst)
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=Rom+14&id37=1&pos=0&set=10&l=nl

Romeinen 14:13, Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.

Wat betreft het dragen van een macht op het hoofd zoals er staat geschreven om der engelen wil, waarom dan niet doen? Voordat we gaan vaststellen wat een macht op het hoofd dragen inhoudt in de praktijk. Is dit een hoofddoek of een hoed of volstaat alleen lang haar al?
(1 Kor. 11 : 10)
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/NTpdf/1co11.pdf
(incl. grondtekst)
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=1+Kor+11&id37=1&pos=0&set=10&l=nl

En dan om ook nog eens terug te grijpen op de houding over het belijden en ook benadrukken van de uitverkiezing. Dit wordt idd. benadrukt door verschillende refo's maar staat dit ook niet in gods woord? Net zo goed als dat er staat bid en werkt. En even zwart op wit als er staat geschreven: Mt 7:21 . Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

En ik vraag me naast de bovenstaande dingen nu na het lezen van dit topic af in hoeverre gaan sommige mensen een vervolging inzetten? Misstanden zijn er idd. in de behoudende kringen, maar die zijn er net zo goed als in minder behoudende kringen. Geen excuus, maar waarom afzetten en niet juist die mensen te overtuigen van jullie gelijk aan de hand van de schrift en niet ook te antwoorden: Maar ik vindt, of Naar mijn overtuigde mening of wellicht na zoveel jaar ervaring ben ik van mening dat...... bla bla bla.

Misschien zijn de teksten wel richtlijnen, wellicht zelfs dat niet maar gelijkenissen die niet worden begrepen door veel mensen tenzij ze worden uitgelegd. Kortom misschien een missie om juist naar een behoudende kerk te gaan om daar uit te stralen wat Jezus ook voor jouw betekend in je leven. In plaats van bij andere verlichtende kaarsen te gaan zitten en een eigen subcultuur op te richten...

En ik hoor hier ook verschillende keren dat eigen bijbelonderzoek zou worden tegengestaan. Ik merk hier persoonlijk niks van hoor... bijbelkringen, verenigingsavonden etc. En allemaal onder de leiding van... nee niet de kerkeraad maar mensen zoals jij en ik. Oftewel die ook de schrift willen onderzoeken. En het benaderen vanuit zijn eigen ervaring, kijkhoek.

En als laatste, kenmerken van Refo's even het lijstje voor mezelf invullen:

Bijbellezen allen statenvertaling
Negatief, ik lees meerdere vertalingen maar heb wel de voorkeur voor de statenvertaling dit omdat ik hier meer in thuis ben en dus stukken makkelijker kan vinden. Daarnaast lees ik ook geregeld de YLT uit 1898 (engelse vertaling)

Broekdragen verboden?
Nee, wel liever een rok maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Fel tegen TV?
Niet fel maar of er bij mij een in huis zal komen.... internet btw. is makkelijker/ goedkoper. Als het mogelijk is gefilterd.
SGP stemmen?
JA
Geloof gevoel?
Nee, geloof berust niet op alleen het gevoel omdat je je eigen gevoel kan manipuleren en dus je eigen geloof kan laten groeien..???
Bekering diepe weg?
Hoeft niet, kan wel.
Geloof ernstig serieus?
Ja, maar vreugde is niet verdacht
Leven heel ernstig en serieus?
Het leven is ernstig & serieus maar niet lachen??? (weet niet waar die vandaan komt)
Hoed op in de kerk verplicht? (liefst donker gekleed)
Hoed ja, om der engelen wil niet de mijne dus.
Donkere kleding? Hoeft niet, wat jij als eerbiedig betiteld.

@engineer: God ziet idd. het hart aan maar waarom werdt er dan zoveel aandacht besteed aan de gewaden van onder andere de dienaren in de tempeldienst?
@denkertje: Bang voor hokjes? en voor uitholling? Waarom dan zelf een nieuwe naam gaan uithollen of laten uithollen door het te gebruiken. Waardoor meer mensen het wellicht ook gaan gebruiken/ misbruiken.

Refo's de Rooms Katholieken van vroeger? Mag ik de overeenkomsten weten? Vasthouden aan het oude zal wel op nummer 1 staan.
Laten we dit vooral zo houden, de Bijbel en de God van de Bijbel is ook al een 'oude' God naar westerse maatstaven.
Wil jij de rest doen darren?

Oke genoeg geschreven hierover. tijd voor wat te drinken
met vriendelijke groet,

Een van de vele aanwezige refo's.
Laat het net zo'n geuzennaam worden als Christenen.

Edit1: Toevoeging tekst.
Laatst gewijzigd door gokker op 15 feb 2008 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 feb 2008 21:58

Denkertje21 schreef:Nee Jantjes, dat is niet Reformatorisch, dus lijf mij niet in, in een clubje! Ik ben ingelijfd in Hem als christen, volgeling van Christus.

Het erge is dat termen als 'reformatorisch', en 'evangelisch' inmiddels al zo zijn uitgehold! De naam 'refo' is een karikatuur geworden voor alles wat oubollig, tuttig en vooral wettisch is... Heel jammer.

Datzelfde is ooit gebeurd met hér-vormd en geré-formeerd: opnieuw gevormd en opnieuw geformeerd. Al het oude is voorbijgegaan. Welnee, refo's halen juist al het oude weer terug. Want we zijn toch zo behouden? (=houden wat we hebben)...

Goed, jij wil dus nog even verder doortrekken met de ‘verzuiling’?
Ik zou je aanraden niet door te gaan met deze verticale structuur, of is dat jou bedoeling ook niet?
Persoonlijk zeg ik terug naar de wortels van het oude verbond met Israël.
Omdat veel mensen zeggen wel gelovig te zijn maar niet gelukkig terwijl ongelovige juist zeggen wel gelukkig te zijn is er iets grondig mis.
Ook al worden wij door genade behouden, roept de Bijbel ons op om Zijn geboden te bewaren en Zijn geboden zijn niet zwaar. 1Jo 2:4-5 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
Voor een groot gedeelte ben ik het dus hier http://home.planet.nl/~velde755/ mee eens.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 feb 2008 22:02

darren schreef:
leclerc schreef:Laatste tijd kom ik steeds vaker tegen op dit forum dat mensen vinden dat het hier niet (meer) refo zou zijn.
Wat is dit eigenlijk? Is het begrip Refo een continuing proces of hebben we de definitie al ergens rond 1517 gesteld?

Laten we erover praten.

De Reformatie kwam al zo'n vijfhonderd jaar na de eerste protestante beweging of afscheiding en ook in de eerste eeuwen van het christendom waren er al afsplitsingen waarvan een deel nog altijd bestaat. Er blijken in de eerste twee eeuwen diverse bewegingen te zijn geweest die als reformaties van de toenmalige kerk gezien kunnen worden en eigenlijk waren de verketterde katharen dat ook.

Kortom, het herinterpreteren van de beweging die Jezus initieerde is een proces van alle tijden. Wie nieuwe inzichten negeert en al te star vasthoudt aan het oude, creeert een versteende religie die gedoemd is af te sterven, zeker in deze tijd van globalisering en internet waarin mensen met groot gemak kennis kunnen vergaren en contacten kunnen leggen.

Ooit was de Reformatie een revolutionaire beweging die iets onvoorstelbaars deed, breken met de corrupt geworden moederkerk. Wie nu de leringen van Jezus ziet als een boodschap die nauwelijks verschilt van boeddhisme of yoga is in feite op een moderne wijze aan het reformeren, aan het aanpassen aan wat de tijd van nú nodig heeft.

Wat zou Jezus ervan gevonden hebben, dat Zijn beweging zich heeft afgezonderd als een religie, die zich als apart beschouwt van alle andere vormen van spiritualiteit? Jezus is veel te groot voor de religieuze kleinzieligheid die kenmerkend is voor de vele christelijke sektes die de kerk uitmaken. Refo is al lang niet meer de reformatie voor deze tijd, maar een beweging die vanuit de moderniteit gezien nauwelijks verschilt van de katholieke of zelfs de orthodoxe kerken.

Wat wil je? Ik krijg het idee dat je veel discussies richting je interpretatie van de historische Jezus wilt sturen. Het lijkt me dat je daar aparte topics voor kunt openen, zodat deze discussie niet afgeleid wordt in die richting.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 15 feb 2008 22:43

Joortje schreef:<KNIP>
Maar dit bedoelde ik dus met dat je op refoweb geen refo mag zijn, je mening wordt door vrijwel iedereen afgedaan als 'niet goed zijnde...' En dat vind ik zo jammer!

Hoewel ik aan de ene kant wel begrijp wat je bedoelt (er zitten hier een aantal tegendraadse pubers/studentjes, sorry :wink: ), lijkt het alternatief me ook niet alles. Namelijk een website waar alleen de 'traditionele' antwoorden toegestaan zijn... Of als er een buitenstaander aan het woord komt er in een kader ernaast het 'goede' antwoord wordt gegeven.

Zelf vind ik het woord 'refo' niet negatief. Blijkbaar in tegenstelling tot sommige anderen hier.
Voor mij betekent het vooral 'in de lijn van de reformatie', hoewel er onmiskenbaar ook een subcultuur element bij hoort.
Maar het hangt niet zozeer samen met rokken/broeken of sneller/langzamer zingen in de kerk.

sela

Berichtdoor sela » 16 feb 2008 00:54

..

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 16 feb 2008 08:45

parsifal schreef: Wat wil je? Ik krijg het idee dat je veel discussies richting je interpretatie van de historische Jezus wilt sturen. Het lijkt me dat je daar aparte topics voor kunt openen, zodat deze discussie niet afgeleid wordt in die richting.

Ik kan alleen maar meepraten vanuit mijn eigen relatie met Jezus, net zoals iedereen dat hier doet. Ik vind mijn bijdrage over wat ik onder reformatie versta geenszins off-topic. Ik vind je opmerking dan ook behoorlijk misplaatst. Je kunt op dit open forumdeel niet van iedereen gaan eisen dat ze de beperkte visie van de refo's zelf gaan copieren.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Terug naar “[Religie] - Open forum”