hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 15 feb 2008 10:38

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2008 10:44

Scatie: kan je man niet alsnog een (part-time) opleiding gaan volgen?

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 15 feb 2008 11:11

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2008 11:50

Hmz, en jij kan ook niet voor wat meer inkomsten zorgen?

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 15 feb 2008 11:53

Bij ons thuis ben ik als enige meid ook de enige die niet met 16e is gaan werken. Al mn broers gingen met ivbo diploma van school (terwijl sommigen echt makkelijk mavo konden) maar gewoon geen zin in leren hadden. Maar van huis uit werd ook echt niet gestimuleerd om door te gaan leren. Het is bij mij dus ook echt mn eigen keus geweest.
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 15 feb 2008 11:55

Hier werd het sterk aangeraden om door te leren, had ik maar een keer geluisterd naar mn ouders, dan had ik nu allang voor de klas gestaan 8)

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 15 feb 2008 12:00

Ik ken hier enkele gezinnen, gewoon boerenmensen in een dorp of zelf in het buitengebied met minstens 8 kinderen waar de kinderen op de sloffen atheneum doen. de "dommere" kinderen gaan naar de havo. Enkelen studeren 2 studies tegelijkerijd aan de universiteit. Dus je hoeft niet perse minder begaafd te zijn al je veel broers en zussen hebt. Ook sociaal ben je vaak best goed omdat je rekening moet houden met veel mensen.

Ik heb vrij nauw contact met een gezin met 10 kinderen. In het begin zaten de kinderen nog niet heel dicht op elkaar, maar op een gegeven moment kwamen ze razendsnel. De eerste kinderen hebben het op school goed gedaan (VWO/HBO/ MBO-4), hoe jonger ze werden hoe slechter het ging. Kan toeval zijn, maar volgens mij groeide het de ouders boven het hoofd. De oudere kinderen voedden de jongeren op, maar hadden ook de handen vol aan zichzelf. De kleintjes zaten opgestapeld in hun slaapkamers en ze hebben totaal geen prive-ruimte (ook geen eigenkast of bureau). Beide ouders zijn fysiek uitgeput lijkt het en hebben allerlei ouderdomskwalen die nog niet bij hun leeftijd passen. Soms denk ik wel eens, was na 5 of 6 gestopt. Mag je misschien niet denken, maar ja.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 15 feb 2008 13:17

Het maakt volgens mij wel degelijk verschil waar je opgroeit.
Het maakt veel verschil of je opgroeit in de bierketen van drenthe, de garageboxen van rotterdam of de carnavalsoptochten van maastricht.

In het dorp waat ik vandaan kom zijn twee scholen, de "school met de(n )bijbel" en een openbare.
Aanvankelijk ging ik naar de school met de bijbel. Deze was vrij star (bestuur half bonds half oud ger.) en ik viel er compleet buiten de boot. Liep er compleet vast. Werd gepest omdat ik anders was dan de rest.
Na veel gedoe hebben m'n ouders er uiteindelijk voor gekozen ons naar een school in een groter, naburig dorp te doen. Hier ging een wereld voor me open. Waar in m'n eigen woonplaats niets gebeurde was er in het andere dorp veel bedrijvigheid.
Op school werd ik niet ingetoomd, maar juist gestimuleerd. De benepen dorpse mentaliteit was daar niet aan de orde. Ook was de kwaliteit van het onderwijs significant beter. Van het schooltje in m'n eigen dorp zat 85% naar het vmbo of lager. Op de andere school was dat de havo.

Het hoeft niet dat een groot gezin een remmend effect heeft, dat hoor je mij niet zeggen. Maar aan de jongen die ik eerder noemde merk ik dat ze zeer sterk naar binnen gericht zijn. Werkelijk wereldvreemd.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 feb 2008 13:51

jamillah schreef:Hier werd het sterk aangeraden om door te leren, had ik maar een keer geluisterd naar mn ouders, dan had ik nu allang voor de klas gestaan 8)

haha... ik stond voro de klas.. ik had net zo goed direct kunnen gaan werken! diploma twee jaar geleden gehaald.. en k ben nu fulltime intrieurverzorgster en ook meteen kinderverzorgster!! kan beide ook zonder diploma :lol:

jantine76
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor jantine76 » 15 feb 2008 15:30

paprikameisje2 schreef:
jamillah schreef:Hier werd het sterk aangeraden om door te leren, had ik maar een keer geluisterd naar mn ouders, dan had ik nu allang voor de klas gestaan 8)

haha... ik stond voro de klas.. ik had net zo goed direct kunnen gaan werken! diploma twee jaar geleden gehaald.. en k ben nu fulltime intrieurverzorgster en ook meteen kinderverzorgster!! kan beide ook zonder diploma :lol:

En je opleiding in je achterhoofd houden!!! Je hebt daar zoveel in mee gekregen wat je ook in de opvoeding -vaak al automatisch- in praktijk brengt!
Volgens mij is een opleiding altijd waardevol, al doe je er niet altijd direct wat mee voor je gevoel. Het kan later -als de kids groter zijn- weer te pas komen , of gewoon tijdens de opvoeding. Of misschien part-time?

Wij zijn thuis ook allemaal gestimuleerd om een beroep te kiezen dat we leuk vonden en dus door te leren. "Je hebt er altijd wat aan", werd tegen ons gezegd. En plezier in het werk vonden ze erg belangrijk.

Ik denk wel dat de omgeving meespeelt of je geprikkeld wordt je verder te ontwikkelen of dat er zeg maar de rem erop gezet wordt. Ook is het volgens mij belangrijk dat je als ouders interesse hebt in het schoolgebeuren. En dat begint al jong, op het basisonderwijs.

En de school kan voor je gevoel meespelen. Hier heb je meerdere basisscholen onder een bestuur. Maar de kinderen gaan naar de school van je gebied. Persoonlijk kun je natuurlijk voorkeur voor een andere school hebben, maar dat gaat niet, tenzij je er voor gaat verhuizen :lol:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 16 feb 2008 10:38

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2008 13:17

*|Scatie schreef:
Lalage schreef:Hmz, en jij kan ook niet voor wat meer inkomsten zorgen?

Ik werk me al zo'n beetje over de kop, werkweken van 60 uur vind ik gewoon teveel. En als ik dan vrij ben, gaat m'n schoonmaakwerk wel door en ben ik voor m'n gevoel nog niet vrij.
Maar we wachten even af tot maandag... en hopelijk goed nieuws!

Dan snap ik even iets niet: ben jij student dan ofzo?

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 16 feb 2008 14:12

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 feb 2008 10:50

De CAO voor de kraamzorg is toch 36 uur? Ik begrijp ook wel dat als je een gezin hebt, dat je dan snel op 60 uur zit ( vaak 8 dagen achter elkaar) Daarnaast ben je dan toch ook weer een aantal dagen vrij.
Volgens mij werk je niet elke week 5 dagen 12 uur als kraamverzorgster.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2008 11:48

Als je zelfstandige bent. wel.

Dan kan het zo zijn dat je drie gezinnen achterelkaar heb (aan eengesloten).

Terug naar “Archief”