Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Dat is heel raak opgemerkt. Inderdaad, in de vrijgemaakte kerken van vandaag heerst een slapte, die je inderdaad als vrijzinnigheid kan aanmerken.
Ik zou dat hoe dan ook geen vrijzinnigheid willen noemen, het misschien (zoals jij ook al vaker hebt opgemerkt) een 'te weinig (subjectief) ervaren van het wonder van de verlossing uit de ellende (de dankbaarheid is duidelijk wel aanwezig). Geloofsbeleving of zo je wilt bevinding, dat is misschien iets waar eens diep over nagedacht moet gaan worden.
elbert schreef:Raido schreef:Dat is heel raak opgemerkt. Inderdaad, in de vrijgemaakte kerken van vandaag heerst een slapte, die je inderdaad als vrijzinnigheid kan aanmerken.
Ik zou dat hoe dan ook geen vrijzinnigheid willen noemen, het misschien (zoals jij ook al vaker hebt opgemerkt) een 'te weinig (subjectief) ervaren van het wonder van de verlossing uit de ellende (de dankbaarheid is duidelijk wel aanwezig). Geloofsbeleving of zo je wilt bevinding, dat is misschien iets waar eens diep over nagedacht moet gaan worden.
Subjectiviteit is in de GKV dan ook heel lange tijd een verdacht woord geweest. Het deed denken aan allerlei gezelschapstheologie, waarin de zieleroerselen van bepaalde personen de doorslag gaven in plaats van het objectieve Woord van God. Dat deed men af met "subjectivisme" en dat vond men gevaarlijk.
Andersom vond men de GKV-ers (en GKN-ers) dan weer "verstandsmensen", die met een verstandelijk geloof de ware bevinding niet kenden.
Ik geef maar even de karikaturen van elkaar weer.
Het gevolg van de ene opvatting was dat er niet vanuit de bevinding gesproken kon worden, omdat ware bevinding zo bijzonder was dat het alleen voor een enkele uitverkorene was.
Het gevolg van de andere opvatting was dat er niet vanuit de bevinding gesproken kon worden, omdat dat allemaal wel erg subjectief was en we konden volstaan met het benoemen van de juiste leer.
Zelf denk ik dat de balans tussen het objectieve en het subjectieve binnen alles wat zich gereformeerd noemt in Nederland een moeilijk punt is geweest en nog steeds is. Kortom: de kwestie van de toe-eigening des heils. Zelf ben ik ervoor om aan de ene kant de objectiviteit van het Woord van God vast te houden en aan de andere kant het toe te juichen wanneer we kunnen getuigen wat dat Woord van God in ons leven gedaan heeft. Dat lijkt me een goede balans.
Boekenlezer schreef:Raido schreef:Maar die scheiding tussen geloof en leven, waarbij belijdenis doen dan vooral de leer zou betreffen, komt dus doordat je als belijdenisdoende de bevindelijke kenmerken niet zou (hoeven te) hebben. (Ik meen mij te herinneren dat in het formulier voor belijdenis doen echter wel gevraagd wordt naar het kennen van ellende, verlossing en dankbaarheid!)
Formulier?
http://www.gkv.nl/main.asp?strItemDescription=download&intItemID=21
Tsjonge, die is wel erg kort! Ik dacht dat die veel langer was. Het eerste stuk van de ellende zie ik er zo niet bij staan, maar wel die twee andere. Het gaat inderdaad over leer en leven.
„Deputaten gingen hun boekje te buiten”
vrijdag 21 december 2007
KAMPEN - Met hun analyse over de „paradigmaverandering” binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) zijn deputaten dienst en recht buiten hun boekje gegaan.
Dat betoogt dr. A. L. Th. de Bruijne in het jongste nummer van het gereformeerd vrijgemaakte weekblad De Reformatie.Het deputaatschap constateert in een rapport voor de generale synode van Zwolle-Zuid in 2008 dat er binnen de GKV een paradigmaverandering gaande is: steeds meer kerkleden en kerken gaan met allerlei zaken anders om dan vroeger. Werd er bijvoorbeeld vroeger vaak hiërarchisch gedacht (”de domineeskerk”), nu is dat meer democratisch.
Volgens dr. De Bruijne, docent aan de Theologische Universiteit Kampen, hebben deputaten zich niet aan hun opdracht gehouden. De synode van Amersfoort-Centrum (2005) had hen opgedragen „antwoord te geven op de vraag waardoor het komt dat zich in een groeiend aantal situaties problemen voordoen” tussen predikant en kerkenraad of gemeente.
Dr. De Bruijne: „Deputaten zijn met deze ambitie verder gegaan dan de synodeopdracht. Zij hebben zichzelf een podium verschaft om een boodschap over de ontwikkelingen binnen de vrijgemaakte kerken te brengen. Daarmee gaan zij hun boekje te buiten.”
Volgens de Kamper docent roept de „cultuuranalyse” van het deputaatschap juist problemen op. Hij vermoedt er „een zekere zendingsdrang” achter.
Ook een onderbouwing van de analyse ontbreekt, aldus dr. De Bruijne. „Deputaten maken op geen enkele manier waar dat hun opsomming van 22 punten in zes rubrieken een trefzekere en afdoende analyse vormt van de veranderingen.”
De blik van deputaten op de situatie binnen de kerken is volgens hem „behoorlijk beperkt.”
(Bron: RD)
GKN'er schreef:Wat ironisch: de vrijgemaakten gaan de "synodalen" achterna (feitelijk waren de vrijgemaakten natuurlijk al zo "synodaal" als wat na de gebeurtenissen rond 1967).
Waar de Gereformeerde Kerk dertig jaar voor nodig had, voltrekt zich in de Vrijgemaakte Kerk in amper vijf jaar tijd. Daar past kritische reflectie op het vrijgemaakte leven bij. Hopelijk beseffen de vrijgemaakten dat zelf ook en nemen ze enkele beschuldigende opmerkingen richting de GKN en NGK weg.
Wordt hier in het COGG trouwens over gesproken? Ik meen dat de kerk die het COGG heeft opgericht om dezelfde soort ontwikkelingen die zich nu in de GKV voltrekken, het lidmaatschap is ontnomen!
GKN'er schreef:In een van de artikelen die jij noemt staat de volgende misselijkmakende zin:
"Als je roept dat we de 'synodalen' achternagaan, loop je het risico dat je God daardoor beledigt."
Dus ik beledig God louter om het feit dat ik "synodaal" ben!? Nou ja, zeg! En daar hoor je hier dan weer helemaal niemand over. Hypocrisie troef, me dunkt.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
GKN'er schreef:In een van de artikelen die jij noemt staat de volgende misselijkmakende zin:
"Als je roept dat we de 'synodalen' achternagaan, loop je het risico dat je God daardoor beledigt."
Dus ik beledig God louter om het feit dat ik "synodaal" ben!? Nou ja, zeg! En daar hoor je hier dan weer helemaal niemand over. Hypocrisie troef, me dunkt.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten