GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2007 10:50

hehe Raido, Schaeffer kennende bedoelt hij dat er zeker niet mee :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 28 nov 2007 12:03

Marnix schreef:hehe Raido, Schaeffer kennende bedoelt hij dat er zeker niet mee :)

Was een andere dominee ;)

Ben dan eigenlijk wel benieuwd welke... Die van Ede-Noord? :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 nov 2007 13:47

Bevlogen schreef:
Marnix schreef:hehe Raido, Schaeffer kennende bedoelt hij dat er zeker niet mee :)

Was een andere dominee ;)

Ben dan eigenlijk wel benieuwd welke... Die van Ede-Noord? :D
Geen idee...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2007 14:13

Zou best kunnen... gelukkig zijn de meesten dat denkbeeld inmiddels wel kwijt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 nov 2007 15:11

Raido schreef:
Dat is heel raak opgemerkt. Inderdaad, in de vrijgemaakte kerken van vandaag heerst een slapte, die je inderdaad als vrijzinnigheid kan aanmerken.

Ik zou dat hoe dan ook geen vrijzinnigheid willen noemen, het misschien (zoals jij ook al vaker hebt opgemerkt) een 'te weinig (subjectief) ervaren van het wonder van de verlossing uit de ellende (de dankbaarheid is duidelijk wel aanwezig). Geloofsbeleving of zo je wilt bevinding, dat is misschien iets waar eens diep over nagedacht moet gaan worden.

Subjectiviteit is in de GKV dan ook heel lange tijd een verdacht woord geweest. Het deed denken aan allerlei gezelschapstheologie, waarin de zieleroerselen van bepaalde personen de doorslag gaven in plaats van het objectieve Woord van God. Dat deed men af met "subjectivisme" en dat vond men gevaarlijk.
Andersom vond men de GKV-ers (en GKN-ers) dan weer "verstandsmensen", die met een verstandelijk geloof de ware bevinding niet kenden.

Ik geef maar even de karikaturen van elkaar weer. ;)

Het gevolg van de ene opvatting was dat er niet vanuit de bevinding gesproken kon worden, omdat ware bevinding zo bijzonder was dat het alleen voor een enkele uitverkorene was.
Het gevolg van de andere opvatting was dat er niet vanuit de bevinding gesproken kon worden, omdat dat allemaal wel erg subjectief was en we konden volstaan met het benoemen van de juiste leer.

Zelf denk ik dat de balans tussen het objectieve en het subjectieve binnen alles wat zich gereformeerd noemt in Nederland een moeilijk punt is geweest en nog steeds is. Kortom: de kwestie van de toe-eigening des heils. Zelf ben ik ervoor om aan de ene kant de objectiviteit van het Woord van God vast te houden en aan de andere kant het toe te juichen wanneer we kunnen getuigen wat dat Woord van God in ons leven gedaan heeft. Dat lijkt me een goede balans.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 28 nov 2007 16:45

elbert schreef:
Raido schreef:
Dat is heel raak opgemerkt. Inderdaad, in de vrijgemaakte kerken van vandaag heerst een slapte, die je inderdaad als vrijzinnigheid kan aanmerken.

Ik zou dat hoe dan ook geen vrijzinnigheid willen noemen, het misschien (zoals jij ook al vaker hebt opgemerkt) een 'te weinig (subjectief) ervaren van het wonder van de verlossing uit de ellende (de dankbaarheid is duidelijk wel aanwezig). Geloofsbeleving of zo je wilt bevinding, dat is misschien iets waar eens diep over nagedacht moet gaan worden.

Subjectiviteit is in de GKV dan ook heel lange tijd een verdacht woord geweest. Het deed denken aan allerlei gezelschapstheologie, waarin de zieleroerselen van bepaalde personen de doorslag gaven in plaats van het objectieve Woord van God. Dat deed men af met "subjectivisme" en dat vond men gevaarlijk.
Andersom vond men de GKV-ers (en GKN-ers) dan weer "verstandsmensen", die met een verstandelijk geloof de ware bevinding niet kenden.

Ik geef maar even de karikaturen van elkaar weer. ;)

Het gevolg van de ene opvatting was dat er niet vanuit de bevinding gesproken kon worden, omdat ware bevinding zo bijzonder was dat het alleen voor een enkele uitverkorene was.
Het gevolg van de andere opvatting was dat er niet vanuit de bevinding gesproken kon worden, omdat dat allemaal wel erg subjectief was en we konden volstaan met het benoemen van de juiste leer.

Zelf denk ik dat de balans tussen het objectieve en het subjectieve binnen alles wat zich gereformeerd noemt in Nederland een moeilijk punt is geweest en nog steeds is. Kortom: de kwestie van de toe-eigening des heils. Zelf ben ik ervoor om aan de ene kant de objectiviteit van het Woord van God vast te houden en aan de andere kant het toe te juichen wanneer we kunnen getuigen wat dat Woord van God in ons leven gedaan heeft. Dat lijkt me een goede balans.

Grappig. Ik heb juist een boekje gelezen van ds. J.W. Tunderman over de subjectivistische stromingen in de 16 eeuw en hoe Marnix van St. Aldegonde daar tegen in het verweer ging. Heel verhelderend. Daar komt o.m. dit in naar voren:

Je moet juist van het hele onderscheid tussen objectief en subjectief afzien. Dus zowel (1) objectivisme, als (2) subjectivisme, als (3) een balans hiertussen moet worden afgewezen. De vraag die namelijk aan objectivisme en subjectivisme ten grondslag ligt is: Vind je vastheid in het objectieve of in het subjectieve? Of moet je daar een evenwicht tussen vinden?

Deze vraag is echter een verkeerde, omdat je op deze manier uitgaat van een subjectivistische probleemstelling, waarbij het subject (de mens) de actieve component is, en het object (Gods Woord) passief.

Kies je voor objectivisme, dan wordt Gods Woord een studie object, dat in zichzelf echter geen kracht heeft. Dat betekent te veel eer voor de mens. Kies je voor subjectivisme dan gaat alle aandacht naar de mens en wat er in hem plaatsvindt. Uiteindelijk ook te veel eer voor de mens en in ieder geval te weinig voor Gods Woord. Een balans hiertussen is het dus ook niet.

Tegenover deze 3 standpunten moet het Reformatorische standpunt worden gezet, wat Marnix van St. Aldegonde dan ook in zijn tijd deed: Gods Woord heeft het hoogste gezag, over héél ons leven. Dat Woord is krachtig. Dat Woord wederbaart een mens. Dat Woord vraagt ook geloof.
Wij moeten in geloof ons leven richten naar dat Woord. Alleen dan kan er sprake zijn van schriftuurlijke bevinding (of liever: ervaring, ondervinding, om verwarring te voorkomen).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 nov 2007 19:51

@volgeling: je hebt gelijk. d:)b
Ik kwam op mijn post doordat ik laatst iets las over het verzet van de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) in de vorige eeuw tegen het subjectivisme, zoals bijvoorbeeld het verzet van prof. Schilder tegen "de dopers-mystieke-subjectivistische tegenstelling" van uitwendig en inwendig verbond. Dan word je van de weeromstuit al gauw voor objectivist uitgemaakt. Voor je het weet ga je dan een positie proberen te bepalen (balans) tussen die twee. Maar het is inderdaad zo dat het Woord van God het verschil maakt in ons leven (1 Petr. 1:23).
Het onderscheid tussen objectivisme en subjectivisme zit klaarblijkelijk al zo diep in de gereformeerde gezindte ingebakken, dat we daar stiekem toch al vaak van uitgaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 03 dec 2007 20:54

Boekenlezer schreef:
Raido schreef:
Maar die scheiding tussen geloof en leven, waarbij belijdenis doen dan vooral de leer zou betreffen, komt dus doordat je als belijdenisdoende de bevindelijke kenmerken niet zou (hoeven te) hebben. (Ik meen mij te herinneren dat in het formulier voor belijdenis doen echter wel gevraagd wordt naar het kennen van ellende, verlossing en dankbaarheid!)

Formulier?

http://www.gkv.nl/main.asp?strItemDescription=download&intItemID=21
Tsjonge, die is wel erg kort! Ik dacht dat die veel langer was. Het eerste stuk van de ellende zie ik er zo niet bij staan, maar wel die twee andere. Het gaat inderdaad over leer en leven.

De geloofsbelijdenis is zo kort, en dan nog niets over de ellende vinden ;)

En belijdt u, nu u de toegang
vraagt tot het heilig avondmaal, dat u vanwege uw zonden een
afkeer hebt van uzelf
en u voor God verootmoedigt en uw leven
buiten uzelf
in Jezus Christus, de enige Verlosser, zoekt?

(...) te breken met de wereldse begeerten,
uw oude natuur te doden en godvrezend te leven?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2007 21:32

Wat nou? Krijgt dr. de Bruijne het ineens benauwd zodra bepaalde mensen de zaken eens gaan analyseren?

„Deputaten gingen hun boekje te buiten”

vrijdag 21 december 2007

KAMPEN - Met hun analyse over de „paradigmaverandering” binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) zijn deputaten dienst en recht buiten hun boekje gegaan.

Dat betoogt dr. A. L. Th. de Bruijne in het jongste nummer van het gereformeerd vrijgemaakte weekblad De Reformatie.Het deputaatschap constateert in een rapport voor de generale synode van Zwolle-Zuid in 2008 dat er binnen de GKV een paradigmaverandering gaande is: steeds meer kerkleden en kerken gaan met allerlei zaken anders om dan vroeger. Werd er bijvoorbeeld vroeger vaak hiërarchisch gedacht (”de domineeskerk”), nu is dat meer democratisch.

Volgens dr. De Bruijne, docent aan de Theologische Universiteit Kampen, hebben deputaten zich niet aan hun opdracht gehouden. De synode van Amersfoort-Centrum (2005) had hen opgedragen „antwoord te geven op de vraag waardoor het komt dat zich in een groeiend aantal situaties problemen voordoen” tussen predikant en kerkenraad of gemeente.

Dr. De Bruijne: „Deputaten zijn met deze ambitie verder gegaan dan de synodeopdracht. Zij hebben zichzelf een podium verschaft om een boodschap over de ontwikkelingen binnen de vrijgemaakte kerken te brengen. Daarmee gaan zij hun boekje te buiten.”

Volgens de Kamper docent roept de „cultuuranalyse” van het deputaatschap juist problemen op. Hij vermoedt er „een zekere zendingsdrang” achter.

Ook een onderbouwing van de analyse ontbreekt, aldus dr. De Bruijne. „Deputaten maken op geen enkele manier waar dat hun opsomming van 22 punten in zes rubrieken een trefzekere en afdoende analyse vormt van de veranderingen.”

De blik van deputaten op de situatie binnen de kerken is volgens hem „behoorlijk beperkt.”

(Bron: RD)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 24 dec 2007 15:12

Van sommige berichten in dit draadje wordt ik best droevig.

Mat 7,3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?

1 In die tijd liep Jezus op een sabbat door de korenvelden. Zijn leerlingen hadden honger en begonnen aren te plukken en ervan te eten. 2 Toen de farizeeën dat zagen, zeiden ze tegen hem: ‘Kijk, uw leerlingen doen iets dat op sabbat niet mag.’ 3 Hij antwoordde: ‘Hebt u niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, 4 hoe hij het huis van God binnenging en er met hen van de toonbroden at, terwijl noch hij noch zijn mannen daarvan mochten eten, alleen de priesters? 5 En hebt u niet in de wet gelezen dat de priesters die op sabbat in de tempel dienstdoen en zo de sabbat ontwijden, onschuldig zijn? 6 Ik zeg u: hier gaat het om meer dan de tempel! 7 Als u begrepen had wat bedoeld wordt met: “Barmhartigheid wil ik, geen offers,” dan zou u geen onschuldigen hebben veroordeeld.

Dat is geloofsbeleving.

1 Korintiërs 1,10-17
10 Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. 11 Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ 13 Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt? 14 Ik dank God dat ik niemand van u – behalve dan Crispus en Gajus – heb gedoopt; 15 niemand van u kan dus zeggen dat hij in mijn naam is gedoopt. 16 Ja, ik heb ook nog Stefanas en zijn huisgenoten gedoopt, maar ik kan mij niet herinneren dat ik nog iemand anders heb gedoopt. 17 Ik ben immers niet door Christus gezonden om te dopen, maar om te verkondigen – en niet door middel van diepzinnige welsprekendheid, want dan zou het kruis van Christus van zijn kracht worden beroofd.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 24 dec 2007 19:21

Wat ironisch: de vrijgemaakten gaan de "synodalen" achterna (feitelijk waren de vrijgemaakten natuurlijk al zo "synodaal" als wat na de gebeurtenissen rond 1967).
Waar de Gereformeerde Kerk dertig jaar voor nodig had, voltrekt zich in de Vrijgemaakte Kerk in amper vijf jaar tijd. Daar past kritische reflectie op het vrijgemaakte leven bij. Hopelijk beseffen de vrijgemaakten dat zelf ook en nemen ze enkele beschuldigende opmerkingen richting de GKN en NGK weg.
Wordt hier in het COGG trouwens over gesproken? Ik meen dat de kerk die het COGG heeft opgericht om dezelfde soort ontwikkelingen die zich nu in de GKV voltrekken, het lidmaatschap is ontnomen!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2008 21:31

GKN'er schreef:Wat ironisch: de vrijgemaakten gaan de "synodalen" achterna (feitelijk waren de vrijgemaakten natuurlijk al zo "synodaal" als wat na de gebeurtenissen rond 1967).
Waar de Gereformeerde Kerk dertig jaar voor nodig had, voltrekt zich in de Vrijgemaakte Kerk in amper vijf jaar tijd. Daar past kritische reflectie op het vrijgemaakte leven bij. Hopelijk beseffen de vrijgemaakten dat zelf ook en nemen ze enkele beschuldigende opmerkingen richting de GKN en NGK weg.
Wordt hier in het COGG trouwens over gesproken? Ik meen dat de kerk die het COGG heeft opgericht om dezelfde soort ontwikkelingen die zich nu in de GKV voltrekken, het lidmaatschap is ontnomen!

Over datgene wat jij nou aansnijdt, heeft prof. dr. M. te Velde zich kort geleden uitgesproken. Zie:
http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=108760
http://www.refdag.nl/artikel/1332703/Oo ... +tijd.html
Ik vind dat wel mooie artikelen.

Verder kan ik nog naar dit artikel verwijzen: http://www.nd.nl/htm/dossier/Harinck/ar ... 80209c.htm
Ik hoop dat men in de GKV toch een beetje zijn verstand gaat gebruiken, en kiest voor de weg die ten leven leidt. En welk soort opvattingen dat niet doen, daarover heeft J.I. Packer zich recentelijk uitgelaten. Je zou zeggen: wat ze kort geleden uitgesproken hebben, moet dat toch mogelijk maken ("...samen verder...in onderworpenheid aan het Woord van God en in gebondenheid aan de gere­formeerde belijdenis").
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 14 feb 2008 21:45

In een van de artikelen die jij noemt staat de volgende misselijkmakende zin:

"Als je roept dat we de 'synodalen' achternagaan, loop je het risico dat je God daardoor beledigt."

Dus ik beledig God louter om het feit dat ik "synodaal" ben!? Nou ja, zeg! En daar hoor je hier dan weer helemaal niemand over. Hypocrisie troef, me dunkt. :frown: :frown: :frown: :frown: :frown: :frown:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2008 22:12

GKN'er schreef:In een van de artikelen die jij noemt staat de volgende misselijkmakende zin:

"Als je roept dat we de 'synodalen' achternagaan, loop je het risico dat je God daardoor beledigt."

Dus ik beledig God louter om het feit dat ik "synodaal" ben!? Nou ja, zeg! En daar hoor je hier dan weer helemaal niemand over. Hypocrisie troef, me dunkt. :frown: :frown: :frown: :frown: :frown: :frown:

Eh, ...in vrijzinnigheid en daaruitvolgende consequenties voor het leven/de moraal, bedoelt hij natuurlijk. :roll: 8-[

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 14 feb 2008 22:51

GKN'er schreef:In een van de artikelen die jij noemt staat de volgende misselijkmakende zin:

Humor :mrgreen:

Terug naar “Archief”