hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 feb 2008 09:01

Lalage schreef:Goed ik zal jullie even uit de droom helpen. Groep 7 en 8 heb ik op een andere school gedaan dan de eerste zes groepen. Ik was best wel geinteresseerd in en bezig met het geloof, had dat ook hard nodig in die tijd. Mijn klasgenoten zagen dat als een van de redenen om me te pesten. Ze vonden het maar stom dat ze met hun ouders naar de kerk moesten en zetten zich daar flink tegen af. De leraren konden er weinig tegen doen, juist meer christelijke meester deed er minder tegen dan de meester die maar af en toe psalmen liet zingen. Achteraf gezien had ik het liefst op een Montessorischool gezeten, omdat je daar in je eigen tempo kunt werken. Het niveau van basisschoolkinderen ligt zo ver uit elkaar, dat klassikale lessen daar minder geschikt voor zijn.

En om maar weer on topic te gaan: Borkdude en ik zijn vroeger allebei gepest op school, dus ik denk dat een eventueel kind van ons meer dan gemiddeld kans zou hebben om ook gepest te worden. En als ik daaraan denk dan staan de tranen in mijn ogen, want het beinvloedt je hele leven.

met dat laatste hebben mijn vriend en ik ook te maken. Zijn ook beiden gepest.

Mijn oudste zus is ook gepest en haar man vroeger ook. Ze hebben twee kinderen maar ik zelf zie nog niet echt dat ze gepest worden! De kids zitten op een hele goeie school.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 14 feb 2008 09:05

Javaca schreef:Of kinderen achterlopen ligt niet alleen aan de grootte van het gezin, maar ook aan de omgeving.

Zo is er bij mij op school iemand gekomen die uit een klein boeren gehucht op de grens van drenthe en overijssel komt. Hij is de oudste van 10 kinderen. De jongen is vrij achterlijk en sociaal minder begaafd. Waar het door komt? Het dorp of het grote gezin? Ik denk een combinatie van beiden.

Echt ontopic is het niet, maar ik moet hier echt even op reageren.
Dit soort dingen, intelligentie en sociale vaardigheden zijn zeer zeker niet afhankelijk van het dorp waar je vandaan komt of het aantal kinderen dat er in je huis rondloopt.
Ik ben er 100% van overtuigd dat ik precies even intelligent en sociaal zou zijn geweest als ik uit een klein dorpje als 'De haar' was gekomen in een gezin van 10 kinderne, of als enig kind in Rotterdam

Intelligentie en sociale vaardigheden zijn namelijk (voor een groot deel) in je aanleg bepaald. Oftewel: de intelligentie en sociale vaardigheden van je ouders zal meestal in de buurt liggen van die van jou.

De ontwikkeling van je hersenen zal weinig anders zijn wanneer je in een klein dorp woont (misschien wel beter, met minder schadeilijke uitlaatgassen enzo :wink: )

Aan de andere kant: ik denk dat het wel zo is dat mensen met een hoge opleiding meer geneigd zijn te verhuizen naar stad ofzo, dus dat je in een dorp (vooral kleinere) wellicht meer mensen tegenkomt die zogezegd 'achterlijk en sociaal minder begaafd' zijn.
Soms zie je ook gezinnen wwaar de ouders minder goed bedeeld zijn zogezegd, en het komt me niet vreemd voor dat daar bijv minder aan gezinplanning wordt gedaan (zonder ook maar enig waardeoordeel of vooroordeel uit te spreken), waardoor je daar dan grotere gezinnen ziet.

Dus misschein wel een verband, maar zeker niet oorzakelijk als in: dorp en groot gezin veroorzaken veel lagere intelligentie en slechte sociale vaardigheden.

Dit moest me even van het hart. :roll: :mrgreen:
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 feb 2008 09:14

@ Miss F;

wij gingen een uur met de bus naar de lagere school en hebben daar niets van gekregen. Eerst zat ik op een openbare school maar wat ben ik blij dat mijn ouders ons op een gegeven moment (door omstandigheden gedwongen) naar die school hebben gedaan.

Kind van mijn broer gaat ook naar die school en zo nog 50 kinderen ofzo in een schoolbus en ze zijn allen gezond, vrolijk en blij.

Misschien kun je tegen die tijd met andere ouders samen rijden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2008 09:21

lammetje schreef:Natuurlijk is zwanger zijn en een kind krijgen niet net zoiets als een broodje bij de bakker halen. Het is een enorme verantwoordelijkheid, daar ben ik me ook echt wel van bewust.
Maar het idee is hetzelfde, of het nu over kinderen gaat of over scheiden of over van kerk wisselen, als iets 'men' niet aanstaat zoals het 'hen' uitkomt dan veranderen we dat gewoon ZELF!

Lammetje, dat hoeft toch niet zo te zijn? Dat mensen van kerk wisselen of wachten met kinderen op bepaalde redenen wil nog niet zeggend at ze alleen doen wat hen zelf goed uitkomt. Ook dat soort dingen kan je aan God voorleggen en luisteren naar zijn stem. Het idee dat als je dat doet, je 9 maanden na je trouwdag je eerste krijgt is puur gebaseerd op de stelling dat God zou willen dat je als getrouwd persoon zo snel mogelijk kinderen krijgt... en daar vind ik geen Bijbelse argumenten voor... alleen dat het vroeger natuurlijk gezien logisch was omdat er geen goede vormen van anticonceptie waren.... en omdat vrouwen toen niet studeerden.

Daarnaast vraag ik me af waarom je hier niks in zou mogen plannen. God vraagt nergens om gelijk kinderen op de wereld te zetten als je getrouwd bent. Waar staat in de Bijbel dat je niet na het trouwen eerst mag sparen, reizen, wat van de wereld zien en financieel wat meer lucht hebben voor er kinderen komen? Ik zie geen reden waarom ik niet nadat ik getrouwd ben eerst een paar jaar samen leuke dingen mag doen. Ik wil nog een hoop van de wereld zien bijvoorbeeld en met kinderen komt dat daar niet zo van. Geef me eens een goede reden, niet "vroeger deden ze dat ook niet" waarom dat niet zou mogen? ;)

Las vanmiddag nog een regel van een ds die schreef over het huwelijk/gezinsvorming:

"Natuurlijk zijn we tegen abortus, we gruwen er terecht van. Maar beseffen we wel dat abortus de uiterste consequentie is van de mens die meent alles in eigen hand te hebben als het gaat over gezinsvorming? Is veel verontwaardiging over abortus wel oprecht, gezien de eigenwillige praktijken die we erop na houden bij het levensbegin? Het is maar een vraag.... "

Tja dat is wel erg kortzichtig. Er zit natuurlijk een groot verschil tussen het beeindigen van leven en het nog niet krijgen van nieuw leven. Abortus is moord, niet zwanger raken omdat je een condoom gebruikt is geen moord. Je pleegt geen 6 moorden als je 4 kinderen krijgt terwijl je praktisch gezien de mogelijkheid had om er 10 te krijgen. Toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 feb 2008 09:22

jamillah schreef:Nou missF, heb jij even een goede reden een ander huisje te kopen in een plaats met een goede school.. 8)

Kom anders weer gezellie naar Bles, geweldige school daar..

(ik moest Boudin met zn 2.5 jaar al inschrijven trouwens :shock: )

toen mijn neefje geboren werd, kregen mijn zus en zwager al een brief om hem in te laten schrijven.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 14 feb 2008 10:04

Dat snap ik wel, maar dat is toch niet meetbaar? Wat is nou 'moeten', wat is nou 'achterlopen' voor die kinderen, wat is nou 'niet aankunnen' voor die ouders. Dat zijn toch allemaal dingen die niet objectief meetbaar zijn en waar iedereen dus anders over zal denken?

Ff kort: achterlopen is wel objectief meetbaar hoor. Er zijn superveel testen die kunnen meten of een kind achterloopt. Bijv. IQ test als een kind tussen de 90-110 scoort is het gemiddels, boven de 130 hoogbegaafd, lager dan 70 zwakbegaafd. En zo is er op ongeveer elk gebied wel een objectief meetinstrument.

Ik ben er 100% van overtuigd dat ik precies even intelligent en sociaal zou zijn geweest als ik uit een klein dorpje als 'De haar' was gekomen in een gezin van 10 kinderne, of als enig kind in Rotterdam

Nou daar kan je 100% van overtuigd zijn, maar het klopt waarschijnlijk niet. Je hebt idd een bepaalde aanleg, maar je omgeving is zeker heel belangrijk. Als je een eeneiige tweeling hebt (die dezelfde aanleg hebben voor alles genen zijn nl. hetzelfde) en ze worden in totaal andere omstandigheden opgevoed (Rotterdam enig kind enerzijds en klein dorpje met 10 kinderen anderzijds lijkt me al een aardig groot verschil) dan komen er 2 hele andere mensen uit, ook op gebied van IQ en sociale vaardigheden.

Sorry voor het off-topic zijn.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 14 feb 2008 10:09

Ik zou ook niet echt moeite hebben met een openbare basisschool, ik vind onderwijs en sfeer belangrijk maar die kan erg goed zijn op een openbare basisschool. Ik zat op een pc school maar mijn leerkrachten geloofden ook niet perse in God en de meeste van mijn klasgenootjes al helemaal niet. Tuurlijk zeiden de leerkrachten niet dat God niet bestond, maar ik denk dat dat op een niet- christelijke school ook niet gebeurd. Verder weet ik niet echt wat ze heel erg 'fout' kunnen zeggen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 feb 2008 11:01

Openbare basisschool zou ik nooit een kind heen doen.
Katholiek dan weer wel, maar het nadeel aan deze katholieke school is dat ze echt heel katholiek zijn. Weesgegroetjes bidden, maria aanbidden, maar ook toneelstukken met draken enzo. En dat laatste vind ik dan weer minder.
En met een bus zal ik mijn kind ook niet snel sturen. Dan moeten ze overblijven op school, en dat doe ik liever ook niet. Ik werd altijd opgehaald tussen de middag (of liep zelf) en er was niets lekkerder dan na een lange schoolmorgen even bij mama te komen om te eten en weer op te laten, bij wijze van.
Maarja, als je een kind gaat brengen naar school in een andere plaats, dan is dat wel erg onhandig. Al heeft mijn moeder dat altijd gedaan met mijn broertje en zusje.

Ach, ik heb nog geen kids, dus ik hoef me er nog geen zorgen om te maken :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 feb 2008 11:03

Moeten we geen topic over scholen openen? anders gaan we zo off topic en ik heb er eigenlijk nog wel wat over te zeggen...........

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 feb 2008 11:42

@Javaca, een interessant onderwerp heb jij aangesneden. Leuk idee om over vier jaar mn afstudeerscriptie over te doen..

Heb je misschien ook bronnen/ artikelen waar je jouw opmerkingen over grote gezinnen en achterstanden aan kunt toetsen?

Evelien, hier stond alleen een oproep in de krant voor alle kinderen die voor 1 oktober 2009 4 zouden worden..

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 feb 2008 13:32

dat inschrijven verschilt per school! de school waar ik werkte werden de kinderen nog ingeschreven, terwil ze diezelfde maand 4 werden! amar als er een wachtlijst is voor een school, dan is het een ander verhaal!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 14 feb 2008 15:09

Esli, ik denk dat ik het iets te zwart-wit zei inderdaad. Omgeving maakt wel uit. Maar niet in die zin dat je in een groot gezin in een klein dorp hoe dan ook een lager IQ hebt. Voor sommige kinderen is dat ook weer een beter omgeving, ontwikkelen ze zich daar beter dan als enig kind in Rotterdam.
Nu maar niet meer offtopic hiermee (of ff verder bij psychologie en gezondheid)
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 14 feb 2008 20:18

Gek eigenlijk, dat als ik op de snelweg ga liggen ik een heel grote kans heb aangereden te worden...

Ik bedoel maar: hoe ver ga je oorzaak - gevolg uit elkaar trekken?

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 14 feb 2008 20:47

Haha ik heb vroeger ook altijd op school gegeten. Iedereen deed dat dus dat was heel normaal. Kan me er nog vrij weinig van herinneren dus iig geen trauma.

Nu werk ik op een school waar sommige kinderen naar huis gaan en sommige niet.
Sommige mensen vinden het leuker om op school te eten, dat snap ik dan weer niet he? :wink:
Ik ben trouwens blij als de meeste kinders thuis gaan eten. Heb je ook echt ff pauze...

Maarr ff over die intelligentie etc.
Iemand zei dat het niet uitmaakt of je op het platteland woont met 10 kinders of enigst kind in Rotterdam.
Nou dat maakt dus wel degelijk uit. Het zit niet alleen maar in je.
Ook natuurlijk, maar ook je sociale omgeving speelt mee met je iq. Hoe rijker je leeromgeving, hoe betere opvoeding etc hoe intelligenter je wordt.....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 feb 2008 21:10

Funlover schreef:Maarr ff over die intelligentie etc.
Iemand zei dat het niet uitmaakt of je op het platteland woont met 10 kinders of enigst kind in Rotterdam.
Nou dat maakt dus wel degelijk uit. Het zit niet alleen maar in je.
Ook natuurlijk, maar ook je sociale omgeving speelt mee met je iq. Hoe rijker je leeromgeving, hoe betere opvoeding etc hoe intelligenter je wordt.....

Ik ken hier enkele gezinnen, gewoon boerenmensen in een dorp of zelf in het buitengebied met minstens 8 kinderen waar de kinderen op de sloffen atheneum doen. de "dommere" kinderen gaan naar de havo. Enkelen studeren 2 studies tegelijkerijd aan de universiteit. Dus je hoeft niet perse minder begaafd te zijn al je veel broers en zussen hebt. Ook sociaal ben je vaak best goed omdat je rekening moet houden met veel mensen.

Terug naar “Archief”