Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 22:53

Galateia schreef:
Acire schreef:Ben jij op je 18e getrouwd? Of kan ik niet rekenen?

En verder: gaaf verslag!

Je kan heel goed rekenen... was net een halve maand 19: ben bijna jarig en bijna 7 jaar getrouwd :mrgreen:

He, dat was ik ook nagenoeg! Maar jouw verslag was erg herkenbaar!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 feb 2008 10:50

LauraC schreef:Wij hebben vandaag de laatste ontmoeting met onze adoptiedames gehad. Ze hebben het rapport over ons opgeschreven en kwamen langs om het met ons te bespreken. Het was allemaal erg positief! Dus dat is ook weer uit de weg. Het is toch allemaal wat. Ik kan me goed voorstellen dat deze hele procedure voor veel mensen gewoon teveel is.

Betekent dit nu dat de uitspraak eind februari dus positief gaat zijn?

Heb net wat dingen gelezen en bestudeerd: het wordt inderdaad steeds moeilijker. Wachtlijsten worden massaal gesloten. Wachttijden lopen namelijk enorm op... Wereldkinderen heeft nu ook per 1 januari een wachtlijststop ingevoerd. Alleen de Filippijnen en China zijn nu nog open (met een wachttijd van meer dan 2 jaar!).

Nu maken wij ons daar niet zo heel veel zorgen over: we zijn jong, dus het komt wel goed. Als we een jaar extra moeten wachten, dan zij dat zo. Maar voor onze toch wel veel oudere mede-cursisten voel ik nu wel een vorm van medelijden: gaat het ze wel lukken op tijd? Hun leeftijd gaat dalijk hun grootste beperking zijn... maar dat neemt niks weg van het verlangen naar een kindje. Zo moeilijk!

Goh, na 1 middag merken wij dat we al helemaal met onze medecursisten meeleven... of zijn wij gewoon softie's?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 feb 2008 11:09

Hoe komt het toch dat al die wachtlijsten worden gestopt er zijn toch nog zoveel kinderen in tehuizen?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 feb 2008 11:16

*Annet* schreef:Hoe komt het toch dat al die wachtlijsten worden gestopt er zijn toch nog zoveel kinderen in tehuizen?

Dat heeft verschillende oorzaken.

- Zo zijn in sommige landen de ingewikkelde juridische procedures nog ingewikkelder geworden. En als er dan meer mensen op de wachtlijst staan, tsja, dan is de druk op het systeem in het land zelf gewoon te groot.

- Daarnaast worden er steeds meer jonge kindjes in het land van herkomst geadopteerd. Dit is natuurlijk een goede ontwikkeling, daar kunnen we het allemaal over eens zijn. Daardoor neemt het 'aanbod' (stom woord, maar ok) dus gewoon af. Maar de vraag neemt toe: mensen beginnen steeds later aan kinderen en dus is het logisch dat er steeds meer stellen zijn die medische problemen hebben en ongewenst kinderloos zijn. Dus een toenemende vraag maar een afnemend 'aanbod'.

- Daarmee samenhangend iets waar ik gister van schrok: de wensen en eisen van de adoptieouders. Kindjes van 0-24 verdienen echt de voorkeur. Is dat niet mogelijk, dan zien mensen zelfs af van adoptie. Combineer dat met mijn tweede punt... dan snap je dat vraag en aanbod niet in evenwicht zijn.

- De tehuizen zitten inderdaad vaak vol, maar met wat oudere kinderen (ouder dan 24 maanden). En tsja, die zijn dus minder gewild. De druk op het juridische apparaat in het land is vaak al hoog, dus ook voor aanvragen voor een wat ouder kindje, moet je lang wachten op alle papierwerk.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 feb 2008 10:24

Ik las net toch iets opmerkelijks: er zijn adoptiemoeders die hun adoptiekindje borstvoeding geven :shock:

Die staan dus op de lijst voor een zo jong mogelijk kindje, en beginnen dan al bijna een jaar van te voren met allerlei hormonen en borstvoedingopwekkende troep te slikken, dan moeten ze kolven, en weet ik wat allemaal wat :shock:

Van mij mogen ze hoor, maar ik vind het wel een beetje ver gaan. Het geeft mij een beetje het gevoel, dat het kindje dan echt zo jong mogelijk MOET zijn zodat het het gemis van een eigen kindje kan opvullen, ofzo.

Nou ja, ik vind het gewoon... apart :shock:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 15 feb 2008 10:30

:shock: Dat vind ik ook een beetje apart..

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 15 feb 2008 10:35

dat heb ik ook een keer gelezen ja, op een site van adoptieouders, die vrouw had het ook gedaan. Het schijnt idd heel wat te zijn voor je het voor elkaar hebt!! Vind het ook wel heel apart hoor.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 feb 2008 23:01

En dat zo'n kindje dat nog wil. Als ik 3 dagen gestopt was ze nog eens de borst voor hield wilden ze er al niets meer van weten. Ik denk toch dat het beetje utopie is.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 16 feb 2008 18:05

Galateia schreef: Betekent dit nu dat de uitspraak eind februari dus positief gaat zijn?

Ja, dat hopen we wel. Nou, de dames hadden al verteld dat zij ons niet voor het panel zouden zetten als zij er niet 99% zeker van waren dat wij goedgekeurd zouden worden.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 feb 2008 14:00

Wij hebben vrijdag aan de ouders van mijn man verteld dat we gaan adopteren. Zijn vader sprong meteen op van de bank en was helemaal blij: hij vond het echt iets voor ons! Zijn moeder zat een beetje onwennig op de bank te kijken... het moest even landen. Het was wel grappig, want ze vroeg: worden dat dan donkere kindjes? Haha, uiteraard!!! :mrgreen:

Anyway, we zagen er erg tegenop, want tot nu toe hebben ze altijd alles wat we gedaan hebben afgekeurd en dat niet onder stoelen of banken gestoken. Maar dit was volgens mij wel in 1 keer goed, denken we. We zijn er maar 10 minuten geweest om het even te zeggen, maar ik denk dat het wel goed zit.

Een pak van ons hart!

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 19 feb 2008 02:50

Kan iemand mij wat meer vertellen over een kindje adopteren dat gewoon uit nederland komt?
Mijn man vindt het erg moeilijk om een kindje uit het buitenland te adopteren en heeft veel moeite met de kosten die hoog oplopen, zeker als je het kindje, als het zover is, in het land van herkomst gaat halen en daar een paar weken moet verblijven om de juridische afhandeling te regelen.

Nu hadden wij gedacht, zou je ook nederlandse kinderen kunnen adopteren? Ik kan er moeilijk informatie over vinden..

Anders gaan we met de SGJ in zee voor langdurige opvang. Las pas in de Saambinder dat ze een groot tekort hebben aan gezinnen voor langdurige opvang. (ik weet niet of wij samen onder de noemer gezin vallen, maar toch)
A smile costs nothing, but gives much

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 feb 2008 06:37

Ik weet van twee gezinnen die 'crisisopvang' ofzo deden en kregen allebei in een weekend een (drugsverslaafde) baby. Uiteindelijk mochten die kindjes blijven omdat ze niet meer terug konden naar de ouders.
Maar dat is geen adoptie geloof ik..

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 feb 2008 08:24

Adoptie van Nederlandse kinderen kan wel. Maar dit gebeurt maar heel zelden! Ik dacht dat het om 5 kinderen per jaar ging. En er is best een lange wachtlijst omdat veel aspirant-adoptieouders naast een lijst voor het buitenland op de Nederlandse lijst staan. Nadeel is ook, dat je het kindje een jaar bij je moet hebben voordat de officiele adoptie wordt uitgesproken. De moeder heeft in dat eerste jaar dus nog de mogelijkheid om zich te 'bedenken'. Ook dat gebeurt heeeeel zelden maar je moet er dus wel rekening mee houden en dat weerhoudt sommige mensen van NL adoptie. Nederlandse adoptie loopt niet via een bemiddelaar zoals Hogar of Wereldkinderen maar rechtstreeks via de Raad van Kinderbescherming.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 feb 2008 14:15

@HansenMirjam: ik heb je per pb een link gestuurd over Nederlandse adoptie

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 feb 2008 15:28

HansenMirjam schreef:Kan iemand mij wat meer vertellen over een kindje adopteren dat gewoon uit nederland komt?
Mijn man vindt het erg moeilijk om een kindje uit het buitenland te adopteren en heeft veel moeite met de kosten die hoog oplopen, zeker als je het kindje, als het zover is, in het land van herkomst gaat halen en daar een paar weken moet verblijven om de juridische afhandeling te regelen.

Waarom vindt je man het moeilijk om een kindje uit het buitenland te adopteren? Wanneer je het via de vergunninghouders regelt, dan kun je er op vertrouwen dat alles netjes wordt afgehandeld, je veel achtergrondinformatie van je kindje meekrijgt, en je niet al teveel juridische kwesties zelf hoeft te regelen. Dat geeft dan toch wat rust, en dat maakt het misschien wat minder moeilijk?

Ik weet niet precies hoe het zit, maar bij Nederlandse adoptie zul je toch ook met uiteenlopende kosten te maken krijgen! Bovendien duurt een adoptieprocedure jaren, dus heb je ook jaren de tijd om er voor te sparen.

En het verschilt per land hoe lang je er moet verblijven om alle procedures af te handelen. In veel landen is het ongeveer 2 weken, dus dat valt best wel mee, lijkt me? Je kunt dan die 2 weken gebruiken om zoveel mogelijk van het land te leren en te zien. Natuurlijk ook wel belangrijk!

Het komt er eigenlijk op neer dat het adopteren van een kindje uit het buitenland makkelijker is dan het adopteren van een Nederlands kindje.

Terug naar “Archief”