Bevinding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2007 18:36

Renee schreef:bevinding...volgens mij snap ik wel wat ik er hier over lees, alleen: dat woord bevinding! Daar kan ik nix mee, niet als omschrijving van de gelezen uitleg. Misschien komt t ook dat ik er niet mee opgevoed ben. Bij het woord bevinding moet ik altijd nadenken, wat is dat ook al weer.

Nu, dat is dus eigenlijk ook bevinding wat jij zegt over bevinding.
Maar dit wordt bedoelt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2008 08:28

Bevinding en bevinding is twee.
Laat ik er eens twee omschrijvingen van geven.
1. De bevinding als het kunstmatige en verplichte extra bij het geloof. Het behoud is niet uit het geloof, maar uit het gevoel, nietwaar? (Ja, zo zeggen ze dat natuurlijk niet, slim als ze zijn! :lol: Maar het wordt onbewust wèl gedacht!) Dat je gelooft dat de Bijbel waar is, dat je naar de kerk gaat, op God vertrouwt, leuk en aardig allemaal, maar dat zegt nog helemaal niks. Het gaat erom of je dat speciale gevoel hebt, waar de dominee op de kansel het de hele tijd over heeft. Of je door het stof gekropen bent om je zonden, of je daar een paar dagen flink over hebt liggen huilen, en of je toen een mystieke verlossingservaring kreeg. Dat je de Verlosser te zien kreeg met het zieleoog. (Dat laatste woord heb ik uit een boek van ds. A. Moerkerken.)
Op de kansel heeft de dominee het er de hele tijd over, dat je dit en dat gekend moet hebben/moet kennen. De preek is vooral een keurpraatje, waar naast jij jouw gevoel moet leggen, om te zien of het met elkaar klopt.
Wat ook belangrijk is, is dat je veel waarde hecht aan ouderwets Nederlands. Je moet de 'tale Kanaäns' spreken. (Wàt, moet ik oud-Hebreeuws leren of zo? :shock: Ja fout! Jij snapt het niet, dus je bent al afgevallen! [-X 8-[ )
Buitenbijbelse mystiek noem ik dit ook wel.
2. De echte bevinding. Die vindt midden in het leven plaats. Misschien wordt die aangeduid met dat woord bevinding, misschien gebruik je dat woord ook wel helemaal nooit. Je hebt er misschien wel nooit een dominee over horen preken. Je bent gewoon jezelf, spreekt gewoon hedendaags Nederlands. Je zingt geen psalmen op hele noten. Nee, je luistert gewoon naar hedendaagse gospelmuziek. Misschien ben je wel helemaal niet officieel gereformeerd, misschien ben je wel evangelisch of zo. Je kleedt je waarschijnlijk gewoon heel hedendaags, helemaal niet speciaal refo of zo. Maar je weet wel wat geloofservaring is. Je gelooft namelijk met je hart, dat is duidelijk. En geloof brengt altijd ervaring met zich mee. Je weet van zonde en genade.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 14 feb 2008 15:09

Is "bevinding" eigenlijk wel calvinistisch? Is "bevinding" eigenlijk niet veel Roomser dan de reformatorische kerken willen toegeven? Waar spreekt Calvijn precies over "bevinding"?

In mijn ogen is "bevinding" on-gereformeerd en veel te mystiek om gereformeerd te mogen heten. Maar als iemand mij van het tegendeel kan overtuigen: ga u gang en "verlicht" mij!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2008 21:14

GKN'er schreef:Is "bevinding" eigenlijk wel calvinistisch? Is "bevinding" eigenlijk niet veel Roomser dan de reformatorische kerken willen toegeven? Waar spreekt Calvijn precies over "bevinding"?

In mijn ogen is "bevinding" on-gereformeerd en veel te mystiek om gereformeerd te mogen heten. Maar als iemand mij van het tegendeel kan overtuigen: ga u gang en "verlicht" mij!

Zo te zien vat jij bevinding op in de eerste door mij geformuleerde betekenis.
En ik moet zeggen: die neiging om dat te doen leeft bij mij ook verreweg het sterkste. Het is immers een woord wat in reformatorisch Nederland gebezigd wordt, maar daarbuiten hoor je het niet veel.
Daarbij kan ik ook nog op het opvallende feit wijzen, dat predikanten van de Gereformeerde Gemeenten nogal eens de gewoonte hebben om te spreken over de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid. Terwijl een ander veelal de term schriftuurlijk voldoende acht. Dat zet de verdachtmaking, dat het hier om een kunstmatig extra gaat, wel kracht bij, moet ik zeggen!

Strikt bijbels genomen kun je zeggen, dat bevinding in de Statenvertaling voorkomt in Romeinen 5:4, als vertaling van dokimè.
Zie deze link voor een lexiconlemma aangaande dat woord. Daar kun je de betekenis van dat woord zien, en ook de teksten waar dat woord voorkomt (6 teksten in totaal).
In Romeinen 5:4 heeft bevinding/beproeving (dokimè) dus de betekenis van het echt blijken te zijn van het geloof. Het gaat dan dus niet om slechts een gevoel, hoe speciaal wellicht ook - iets waar ik zelf bij bevinding idioot genoeg onwillekeurig aan denk - maar om een bewijs van echtheid. En wel aangaande de echtheid van het geloof.
Het gaat dus om datgene wat Jezus al zei in Mattheüs 10:22b: maar wie standhoudt tot het einde zal worden gered.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 14 feb 2008 21:48

Ik vind de Schriftuurlijke onderbouwing flinterdun, maar akkoord. Ik ben alleen wel verre van overtuigd.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2008 22:16

GKN'er schreef:Ik vind de Schriftuurlijke onderbouwing flinterdun, maar akkoord. Ik ben alleen wel verre van overtuigd.

Voor alle duidelijkheid: ik verdedigde dus niet de manier van spreken hierover zoals dat in bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten gebeurt. Ik legde gewoon even uit waar het woord nou werkelijk vandaan komt.
Het eerste en het tweede gedeelte van mijn vorige reactie, die gescheiden worden door de open regel, staan eigenlijk een beetje tegenover elkaar.

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 16 mar 2008 23:38

Boekenlezer schreef:Bevinding en bevinding is twee.
Laat ik er eens twee omschrijvingen van geven.
1. De bevinding als het kunstmatige en verplichte extra bij het geloof. Het behoud is niet uit het geloof, maar uit het gevoel, nietwaar? (Ja, zo zeggen ze dat natuurlijk niet, slim als ze zijn! :lol: Maar het wordt onbewust wèl gedacht!) Dat je gelooft dat de Bijbel waar is, dat je naar de kerk gaat, op God vertrouwt, leuk en aardig allemaal, maar dat zegt nog helemaal niks. Het gaat erom of je dat speciale gevoel hebt, waar de dominee op de kansel het de hele tijd over heeft. Of je door het stof gekropen bent om je zonden, of je daar een paar dagen flink over hebt liggen huilen, en of je toen een mystieke verlossingservaring kreeg. Dat je de Verlosser te zien kreeg met het zieleoog. (Dat laatste woord heb ik uit een boek van ds. A. Moerkerken.)
Op de kansel heeft de dominee het er de hele tijd over, dat je dit en dat gekend moet hebben/moet kennen. De preek is vooral een keurpraatje, waar naast jij jouw gevoel moet leggen, om te zien of het met elkaar klopt.
Wat ook belangrijk is, is dat je veel waarde hecht aan ouderwets Nederlands. Je moet de 'tale Kanaäns' spreken. (Wàt, moet ik oud-Hebreeuws leren of zo? :shock: Ja fout! Jij snapt het niet, dus je bent al afgevallen! [-X 8-[ )
Buitenbijbelse mystiek noem ik dit ook wel.
2. De echte bevinding. Die vindt midden in het leven plaats. Misschien wordt die aangeduid met dat woord bevinding, misschien gebruik je dat woord ook wel helemaal nooit. Je hebt er misschien wel nooit een dominee over horen preken. Je bent gewoon jezelf, spreekt gewoon hedendaags Nederlands. Je zingt geen psalmen op hele noten. Nee, je luistert gewoon naar hedendaagse gospelmuziek. Misschien ben je wel helemaal niet officieel gereformeerd, misschien ben je wel evangelisch of zo. Je kleedt je waarschijnlijk gewoon heel hedendaags, helemaal niet speciaal refo of zo. Maar je weet wel wat geloofservaring is. Je gelooft namelijk met je hart, dat is duidelijk. En geloof brengt altijd ervaring met zich mee. Je weet van zonde en genade.

Begrijp ik het dan goed dat juist de bevinding van punt 2 afgekeurd wordt in reformatorische kerken? Zo ja, wat is er dan in hun ogen "niet goed" aan?

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 17 mar 2008 08:05

Begrijp ik het dan goed dat juist de bevinding van punt 2 afgekeurd wordt in reformatorische kerken? Zo ja, wat is er dan in hun ogen "niet goed" aan?

ja ik denk het wel, we hebben pas huisbezoek van 2 ouderlingen van de Ger.Gem. en toen zei er 1: ja, als God in jouw vriendin gaat werken gaat ze echt wel een rok dragen (mijn vriendin draagt altijd een broek, wat soms tot spanningen leid met me ouders :mrgreen: ) volgnes mij mag de ouderling dat niet zeggen maargoed:P

groet

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 mar 2008 10:07

corne91 schreef:

ja ik denk het wel, we hebben pas huisbezoek van 2 ouderlingen van de Ger.Gem. en toen zei er 1: ja, als God in jouw vriendin gaat werken gaat ze echt wel een rok dragen (mijn vriendin draagt altijd een broek, wat soms tot spanningen leid met me ouders :mrgreen: ) volgnes mij mag de ouderling dat niet zeggen maargoed:P

groet

:shock:
Wat heb je geantwoord: "En als Hij in jou gaat werken leer je wel af om een waar geloof te koppelen aan wat jij als zondig mens wel en niet goed vindt!"?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 17 mar 2008 17:43

oftopic :oops:
Race406 schreef:
corne91 schreef:

groet

Wat heb je geantwoord: "En als Hij in jou gaat werken leer je wel af om een waar geloof te koppelen aan wat jij als zondig mens wel en niet goed vindt!"?

nee zo bijdebekt was ik nog niet:) heb al 'spanningen' met mn ouders, en vond het niet nodig om dat verder optebouwen:) ik ben nog 'niet volwassen' dus ze zullen mij niet serieus nemen:)

ontopic: ik denkt dat bevinding je persoonlijke relatie met God is, en alles wat daaruit voortvloeit, dus de vruchten van het geloof enz. maar ik ben niet echt bekend met dat woord dus kan het best fout hebben :?:

groet

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 mar 2008 09:27

corne91 schreef:oftopic :oops:
Race406 schreef:
corne91 schreef:

groet

nee zo bijdebekt was ik nog niet:) heb al 'spanningen' met mn ouders, en vond het niet nodig om dat verder optebouwen:) ik ben nog 'niet volwassen' dus ze zullen mij niet serieus nemen:)

ontopic: ik denkt dat bevinding je persoonlijke relatie met God is, en alles wat daaruit voortvloeit, dus de vruchten van het geloof enz. maar ik ben niet echt bekend met dat woord dus kan het best fout hebben :?:

groet

Je levne met God, je groei in het geloof, je moeiten ermee, je steeds maar weer afdwalen en weer terugkeren naar God, dat noemt men bevinding. Bevinding is dus niet een hel- en verdoemenispreek zoals wel eens gedacht wordt... :!:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

gerritse
Mineur
Mineur

Wat is bevinding

Berichtdoor gerritse » 19 mar 2008 22:04

Dag allemaal,

Bij het woord 'bevinding' dacht ik gelijk aan een woord van Job.
In 29 v 4 schrijft hij:
NBG:
" In de bloeitijd van mijn ( Jobs) leven
toefde de vertrouwelijke omgang met God in mijn tent".

NBV:
" In de tijd dat ik de kracht van de jeugd bezat,
was er het vertrouwde gezelschap van God in mijn huis".

Job denkt hier terug aan het mooie wat er allemaal is geweest. Maar hij weet niet, dat....
zoals hij de vertrouwelijke omgang met God op hoge prijs stelde
.....God zo'n vertrouwen in hem had gekregen door die vertrouwelijke omgang, dat God het aandurfde met deze dienstknecht van hem in een heel harde confrontatie tussen God en de duivel.

En daar heb je volgens mij het beginsel van een ' goede bevinding' te pakken. Als er een nadenken is over God met God daarbij als vertrouwde vriend in je huis, dan kan je nooit scheef gaan.

Als er een valse bevinding is, dan mijmer je maar voortdurend over God, zonder dat je door voldoende schriftkennis-met-het-hart God er als een vriend bij hebt, wiens hand je voortdurend kunt vatten.

'Vertrouwelijke omgang met God', 'het vertrouwde gezelschap van God in je huis', maakt je steeds meer tot een vriend van God, waardoor deze ook steeds meer vertrouwen in je krijgt en je grotere openbaringen toe durft vertrouwen, wat Job metterdaad als slotsom bevond in de laatste hoofdstukken van zijn verhaal.

Voor dat echt diepe vertrouwen is het zo goed, dat je alles met de Heer durft bespreken, hem ook de gewone dingen van alle dag durft voorleggen. Doe het gerust hardop, dat is goed om bij de zaak te blijven en niet af te dwalen. Laat je omgang met God niet alleen uit gebeden bestaan, maar heb ook gewone gedachtewisselingen, zoals je dat met een vriend hebt. Durf gerust ook eens zoiets te zeggen als:
"Heer....het zit me dwars, dat het formulier voor de studiebeurs maar steeds uitblijft. Het is toch niet goed, dat zo'n kwestie mijn vreugde rooft".

Gewoon- spanningloos en áls vrienden onder elkaar'-met God durven spreken, wat natuurlijk niet inhoudt, dat je de eerbied jegens de Almachtige ook maar een ogenblik uit het oog zou verliezen.
Ziedaar enige gedachten over het woord 'bevinding'.

Daag
Ger

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 mar 2008 01:29

Aardig citaat van de oud-katholieke kanunnik Jan Kinneging: "De Reformatie en de Oud-Katholieke Kerk delen de bevindelijkheid".
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”