hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 12 feb 2008 17:40

Volgens mijn docente medische vakken is rond je 20e de beste leeftijd om je eerste kind te krijgen. Dat is dan wel biologisch gezien, maar dan de minste kans op afwijkingen van het kind. En op latere leeftijd heb je dan zelf minder kans op bepaalde soorten kanker en andere ziekten.

Moeten trouwen vind ik zoiets doms. Al zou ik zwanger zijn, en ik zou niet met de vader willen trouwen, doe ik dat echt niet. Een misstap is wel genoeg denk ik dan maar :lol: Als de relatie wel goed zou zijn, zou ik dan wel weer trouwen.

Hoeveel kinderen ik wil? Ik zeg meestal 5, maar een paar meer of minder maakt ook niet uit.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 feb 2008 18:16

[/quote]Beetje vreemde opmerking van die dominee. Baseerde hij dat dan wel op de Bijbel?
Want waarom zou dan een huwelijk wel bij jullie passen?[quote]

Hoezo vreemd? Ik studeer nog dus past idd nog niet bij onze situatie. Gelukkig kan een dominee ook praktisch nadenken. En ik snap nog steeds niet waarom een huwelijk niet zou passen bij mensen die (nog) geen kinderen willen.
En ik heb ook nog geen tekstverwijzingen gezien die ik vind kloppen in deze context, dus ik ben benieuwd

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 18:36

De eerste tekstverwijzing is naar Genisis: gaat heen en vermenig vuldig u. En dit houdt niet in dat je maar ontzettend veel kinderen móet krijgen, nee het moet wel met verstand zoals in het huwelijksforumlier staat: met verstand bij je vrouw liggen, wat ik baseer op: geen seks tijdens de vruchtbare dagen. Dit is net zo betrouwbaar als je hier tests voor koop als condoom. Dus wat dat betreft, krijg je dan een kind denk ik dat je het écht als geschenk moet ziet, zoals 'de wereldling' zegt: een kadootje.

@Evelien: toen ik 18 was kon ik 'makkelijk' een kind onderhouden financieël, ligt er net aan waar je grenzen liggen en je kunt altijd nog ander werk zoeken voor dat moment en je opleiding later afmaken of in deeltijd als dit mogelijk is. Daarnaast zou ik het erg dom vinden van d eouders als ze de kinderen wél laten trouwen maar daarna laten 'stikken' met financieële problemen. Net wat Jaël zegt, als je de verkeerde partner hebt of geen geld kun je beter niet trouwen of wachten met trouwen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 feb 2008 18:42

de tekst uit genesis had ik idd al gehoord, maar staat toch totaal niet in de context van nu? De aarde was leeg er woonden nog niet veel mensen en dan komt de opdracht: Vermenigvuldig u. Logisch. Ik zeg dan missie voltooid aarde is aardig vol, dus deze opdracht vervalt. Simpel gezegd, maar ik denk dat het duidelijk is dat de context aardig veranderd is.
Ik vraag me dan ook nog af waarom onthouding wel goed is en condoom niet. Bij beide ben je aardig aan het plannen hoor!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 feb 2008 18:45

Ik zie ook niet echt verschil tussen het vermijden van seks tijdens de vruchtbare dagen en het gebruik van het condoom.

Als de man een condoom gebruikt, dan ligt hij dus verstandig bij zijn vrouw. Wat is het verschil?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 18:53

plannen of vorming vind ik anders. je kunt nu eenmaal geen 20 kinderen opvoeden en als het aan mijn gezondheid nu zal liggen en ik ieder jaar een kind krijg zijn het er als ik 40 mag worden zo'n 18 tot 20. Lijkt mij niet goed. Je moet daar je verstand bij gebruiken. En of je dat nu doet met voorbehoedsmiddelen of met algehele onthouding of periodiek, zal mij een zorg zijn. Het gaat mij erom dat er veel mensen (nog) geen kinderen willen. En wie bepaald dan wanneer ze wel welkom zijn, als er geld genoeg is? Als je cariere niet meer hogerop kan? Als je 2 auto's voor de deur hebt? 3 keer per jaar op vakantie kan?

Zeg niet dat de mensen hiér zo denken, maar ik vind het tegenwoordig zo snel gezegd: wij zijn er nog niet aan toe. Ik wil eerst verre reizen maken. Ik wil eerst die opleiding afmaken terwijl er met de huidige opleiding ook een leuke baan gezocht kan worden.

Het verschil ligt dus niet zozeer bij voorbehoedsmiddelen of onthouding, maar bij de reden. Lichamelijk en psychisch is het (bij de meeste mensen) niet verantwoord meer dan 15 kinderen te krijgen (laat ik het breed nemen).

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 feb 2008 19:05

Hm. Maar de reden om het nog even geen kinderen willen hebben, kan toch ook gewoon zijn, dat je lekker even samen wilt zijn. Wij zijn nu (bijna) 7 jaar getrouwd. Hebben geweldige jaren gehad, samen volwassen geworden, leuke dingen gedaan.

Is het dan niet leuk samen MET kind? Tuurlijk wel, denk ik. Ik zie genoeg stellen om me heen die het leuk hebben met hun kids erbij. Maar ik zou niet weten wat er mis is met het eerst even wachten met kinderen krijgen, of met het bewust helemaal geen kinderen krijgen. Het doel van het huwelijk is toch zeker niet dat je kinderen krijgt?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2008 19:06

lammetje: ik denk dat ik het echt niet zou trekken om een kind te hebben... als ik kijk naar hoe onze energieniveaus nu zijn. Dus ik ben eigenlijk wel blij dat ik die diepe wens niet heb.

Maar ik vind het nogal schokkend zo dwingend als jij praat. Denk ook eens aan het kind! Zou jij ouders willen hebben die je eigenlijk niet wilden, maar je kregen omdat het 'moest'?
Jij zegt dat mensen geen kinderen willen vanwege carriere of verre reizen, maar denk je nou echt dat ze zich daardoor laten tegenhouden als ze wel een kinderwens hebben? Dat geloof ik dus niet.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 feb 2008 19:22

Hmm....wij hebben geld genoeg voor een kind, hebben allebei al een auto, allebei een prima baan, een prima huis met plek voor wel 8 kinderen.
En toch hebben ze niet, en hebben we er heel bewust voor gekozen om het even zo te laten sinds ons trouwen.
Die tekst: gaat heen en vermenigvuldig u, waar staat dan dat dat meteen moet? Ik denk dat het sowieso goed is om kinderen te krijgen, alleen al om de Christelijke bevolking door te laten groeien. Maar waarom meteen nu?
Voor mij zijn kinderen iets waar je kei bewust aan moet 'beginnen'! En helemaal niet op grond van geld, huis of baan of auto. Maar iets veeeeeel fundamentelers! Want een kind IS niet NIKS! Een kind is zo'n grote verantwoordelijkheid die heel veel meiden die jong getrouwd zijn volgens mij enorm onderschatten. Allemaal lief en leuk die kindjes...welnee! En misschien komt het wel door mijn werk dat ik zo denk, maar als ik daar ouders spreek, dan merk ik wel dat je echt niet zomaar even aan kinderen kunt beginnen 'omdat je nou eenmaal getrouwd bent en omdat God zegt dat dat persé meteen moet'. Juist niet! Denk er alsjbelieft eens wat meer over na (niet dat mensen hier dat niet doen, maar ik vind het echt niks dat mensen op die manier over kinderen gaan praten, alsof je dat allemaal maar even doet en moet)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 feb 2008 19:24

En wie bepaald dan wanneer ze wel welkom zijn, als er geld genoeg is? Als je cariere niet meer hogerop kan? Als je 2 auto's voor de deur hebt? 3 keer per jaar op vakantie kan?

Ik denk dat het antwoord op deze vraag is: Wanneer je een kinderwens hebt.
En ja nu gaat mijn studie voor en vervolgens carriere, ik zie het probleem niet zo. Maar zodra er een kinderwens is gaat die wens voor boven genoemde zaken lijkt me, maar zolang er geen kinderwens is niet, lijkt me logisch.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 feb 2008 19:31

Toch moeten de mensen die tegen voorbehoedsmiddelen zijn mij toch eens uitleggen wat het verschil is tussen periodieke onthouding en het gebruiken van voorbehoedsmiddelen.
Zeker als diezelfde mensen ook nog beweren dat seks is om er van te genieten. Dat lijkt mij dan in tegenspraak als je keurig getrouwd bent en in een verliefde bui of whatever zin hebt om het huwelijk in den vleze te consumeren en je net een verhoogde kans hebt om zwanger te worden.
Leg mij dat maar eens uit.

Daarnaast gaven moeders vroeger gewoon veel langer Borstvoeding, en zo werd het aantal zwangerschappen vanzelf wel ingeperkt. Tegenwoordig is het meestal met 6 maanden bekeken, dus moet je naar andere oplossingen zoeken als je niet elk jaar zwanger wilt zijn.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 feb 2008 19:34

MissF schreef:Ik denk dat het sowieso goed is om kinderen te krijgen, alleen al om de Christelijke bevolking door te laten groeien.

Vreemde gedachtegang: wanneer je kinderen krijgt zijn dit natuurlijk niet meteen automatisch hun hele leven christenen! Misschien kiezen je kinderen er wel bewust voor zich af te keren van het geloof. Het gebeurt jammer genoeg maar al te vaak.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 feb 2008 19:41

Galateia schreef:
MissF schreef:Ik denk dat het sowieso goed is om kinderen te krijgen, alleen al om de Christelijke bevolking door te laten groeien.

Vreemde gedachtegang: wanneer je kinderen krijgt zijn dit natuurlijk niet meteen automatisch hun hele leven christenen! Misschien kiezen je kinderen er wel bewust voor zich af te keren van het geloof. Het gebeurt jammer genoeg maar al te vaak.

Het is wel goed voor de vergrijzing en de toekomstige arbeidsmarkt!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 19:46

lammetje schreef:De eerste tekstverwijzing is naar Genisis: gaat heen en vermenig vuldig u. En dit houdt niet in dat je maar ontzettend veel kinderen móet krijgen, nee het moet wel met verstand zoals in het

Misschien wel handig om dit in z'n context te lezen.

Adame en Eva waren de eerste mensen en er moesten meer mensen komen om de gehele aarde te onderhouden. Vandaar dat het nogal logisch is dat ze zich moesten vermenigvbuldigen. Nu stroomt de aarde over vanwege de aantallen mensen.

huwelijksforumlier staat: met verstand bij je vrouw liggen, wat ik baseer op: geen seks tijdens de vruchtbare dagen. Dit is net zo betrouwbaar als je hier tests voor koop als condoom. Dus wat dat betreft, krijg je dan een kind denk ik dat je het écht als geschenk moet ziet, zoals 'de wereldling' zegt: een kadootje.

Ik ken deze gedachtegang, maar ben het er niet mee eens. Als iemand een condoom gebruikt om de vrouw te behoeden voor zwangerschap dan doe je dat ook met verstand.

Dat kinderen geschenken zijn, daar ben ik het volledig mee eens.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 19:50

Lalage schreef:lammetje: ik denk dat ik het echt niet zou trekken om een kind te hebben... als ik kijk naar hoe onze energieniveaus nu zijn. Dus ik ben eigenlijk wel blij dat ik die diepe wens niet heb.

Maar ik vind het nogal schokkend zo dwingend als jij praat. Denk ook eens aan het kind! Zou jij ouders willen hebben die je eigenlijk niet wilden, maar je kregen omdat het 'moest'?
Jij zegt dat mensen geen kinderen willen vanwege carriere of verre reizen, maar denk je nou echt dat ze zich daardoor laten tegenhouden als ze wel een kinderwens hebben? Dat geloof ik dus niet.

Natuurlijk móet je geen kind en als je het psychisch niet aankúnt is het ook niet goed om te zorgen dat er kinderen komen. Het gaat mij dus ook (vertel ik nu voor de zoveelste keer :wink: ) om redenen zoals: we willen vaak op vakantie, moeten nog aan elkaar wennen, hebben geen kamer over, hebben 2 salarissen nodig om 2 auto's te betalen, willen luxe leven of een kind loopt in de weg!

Terug naar “Archief”