hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 feb 2008 10:46

En jij haalt dus blijkbaar rechtstreeks uit de bijbel dat het allemaal precies hoort zoals jij het doet? Toch knap. Als ik zulke dingen lees begrijp ik ineens weer waarom er zoveel gezeik is binnen kerken. Geen ruimte laten voor andere meningen.

Het blijft echt een wonderlijk iets. In mijn vorige post gaf ik aan dat het soms wel een zonde lijkt om er op een andere manier tegenaan te kijken. De posts daarna hebben dat alleen maar weer bevestigd. Heel kinder-kwekend-refo-nederland staat meteen op z'n achterste poten. Dat idee krijg ik daarbij. En ja, het is superbijzonder om kinderen te mogen ontvangen, er zijn zat mensen die dat niet kunnen. Natuurlijk moet je daar dankbaar voor zijn. Maar het lijkt wel onbijbels om zelf na te denken, om gedeeltelijk je eigen plan te trekken (wat ook kan mét God). Het lijkt wel of eigen plan en Gods plan nooit samen kan gaan. O wee als je zelf bepaalt een jaartje te willen wachten, dan ben je toch wel opperzondig. En iedereen maar meteen zeggen hoe waar dat is, hoe erg het is, omdat je dan geen rekening zou houden met God.
Wat nou rekening houden met God? In hoeverre kan je dat? Hoeveel zooi ontstaat er wel niet doordat mensen alles maar laten gaan zoals het komt? Nu hebben we hier gelukkig een paar geweldige voorbeelden van mensen met veel kindern die het wél trekken. Het is typerend vind ik dat juist iemand als MissF, die met probleemjongeren werkt, heel bewust kiest voor een solide basis. Dat is heus niet de enige juiste manier, en dat wil ik juist ook aangeven.
Meteen kids krijgen hoeft niet de enige juiste manier te zijn. En laat anderen daar alsjeblieft ook mee in hun waarde. De manier waarop er nu hier in dit topic over gesproken wordt is echt alles behalve respectvol en nodigt niet uit tot een open discussie. Krijg er een erg rot gevoel bij in ieder geval en zolang de toon niet verandert zal ik ook niet meer doen dan meelezen.
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 feb 2008 10:53

Ik ben het echt met je eens, Jo'tje!
Niet dat ik het als heel negatief ervaar, maar ik vind het idd wel jammer dat ik nu echt het gevoel krijg dat ik het niet doe zoals het hoort, omdat wij nog geen kind(eren) hebben en wel 5 maanden getrouwd zijn (of naja, zwanger zijn, een kind hebben kan nog niet).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2008 11:16

juist ja. En mensen gaan er vanuit dat je snel/gauw zwanger bent. (nadat je getrouwd bent).

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 12:07

Evelien schreef:juist ja. En mensen gaan er vanuit dat je snel/gauw zwanger bent. (nadat je getrouwd bent).

Ik ga er niet vanuit dat je snel zwanger bent, mijn uitgangspunt is dat voorbehoedsmiddelen niet gemaakt zijn voor onze bevrediging maar alleen in nood, oa als je lichamelijk of psychisch geen kinderen kunt opvoeden.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 feb 2008 13:15

tante-tortel schreef:
Lalage schreef:tante-tortel: ik vind het wel erg wonderlijk dat jij precies weet wat God wil met het leven van elke vrouw, beter dan dat zij dat zelf weet. Toevallig zijn de vrouwen die hier posten ook allemaal christen, dus misschien communiceert Hij ook wel met hen en niet alleen met jou.

Al weer heb je het over communiceren van God met ons mensen.
Hoe doet Hij dat dan? Krijg je op je vraag een antwoord uit de hemel?
Of is het gevaar groot dat je het antwoord maar invult zoals je zelf wil?
Zeker als je daarbij niet de Bijbel laat spreken?
Want dat is toch de enige manier waarop God met ons mensen communiceert?

tante-tortel, deze vragen heb ik je nu al meerdere keren zien stellen op dit forum. En even zo veel keren hebben anderen of ik antwoord gegeven. Word je nou niet moe van dat geherhaal? Ik wel in elk geval :?

Jo'tje schreef:Heel kinder-kwekend-refo-nederland staat meteen op z'n achterste poten.

Humor! :schaterlach:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 feb 2008 13:16

En wat betreft kinderen met 18 de deur uit. Kan een streven zijn, maar stel dat je een kind krijgt dat gehandicapt is of op zijn 14e gehandicapt raakt? Wat doe je dan? Dan kan het zijn dat het kind na zijn 18e nog meer zorg nodig hebt, dan op zijn 1e!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2008 13:18

lammetje schreef:
Evelien schreef:juist ja. En mensen gaan er vanuit dat je snel/gauw zwanger bent. (nadat je getrouwd bent).

Ik ga er niet vanuit dat je snel zwanger bent, mijn uitgangspunt is dat voorbehoedsmiddelen niet gemaakt zijn voor onze bevrediging maar alleen in nood, oa als je lichamelijk of psychisch geen kinderen kunt opvoeden.

mijn zus en zwager hadden eerst helemaal niks met kinderen. En dachten ook helemaal niet aan kinderen. Stel dat ze geen voorbehoedsmiddelen gebruikt hadden dan hadden ze kinderen gekregen terwijl ze dat niet wilden.

Als je geen kinderen wilt (of nog geen "sterke" kinderwens heb) waarom dan geen voorbehoedsmiddelen nemen!?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 13:20

Seks is toch niet enkel voor voortplanting?
Ik geloof zeker dat je er van mag genieten en het echt niet enkel en alleen gemaakt is voor de voortplanting. Dat is er iets wat er uit voort kan komen. Maar puur genieten van de seks alleen is echt niet verkeerd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 13:21

Jo'tje schreef: Heel kinder-kwekend-refo-nederland staat meteen op z'n achterste poten.

Moet zeggen dat het anders ook behoorlijk andersom is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2008 13:26

Gerdien B. schreef:Seks is toch niet enkel voor voortplanting?
Ik geloof zeker dat je er van mag genieten en het echt niet enkel en alleen gemaakt is voor de voortplanting. Dat is er iets wat er uit voort kan komen. Maar puur genieten van de seks alleen is echt niet verkeerd.

Helemaal mee eens!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 feb 2008 13:30

pol schreef:En wat betreft kinderen met 18 de deur uit. Kan een streven zijn, maar stel dat je een kind krijgt dat gehandicapt is of op zijn 14e gehandicapt raakt? Wat doe je dan? Dan kan het zijn dat het kind na zijn 18e nog meer zorg nodig hebt, dan op zijn 1e!

Tja, ik kan ook morgen onder de trein komen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 13:31

Seks is iets om van te genieten, dat staat voor iedereen denk wel vast.

Over het gebruik van de pil:
Die kan in bepaalde gevallen noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld om een zeer onregelmatige menstruatiecyclus te reguleren. Maar dan is het een medicijn en geen voorbehoedsmiddel. Daarnaast mag in bepaalde gevallen een vrouw de pil als voorbehoedsmiddel gebruiken. Bijvoorbeeld als het levensgevaarlijk is om zwanger te raken. Of als er zware psychische klachten zijn. Maar niet om het aantal kinderen te beperken. Dat is wel makkelijk, maar niet Bijbels. De Heere heeft mogelijkheden gegeven om elkaar lief te hebben zonder dat dit tot zwangerschap hoeft te leiden. Dat vraagt discipline en verantwoordelijkheid. Een mens is geen dier, die alleen zijn driften en instincten volgt. Tegelijkertijd blijft er altijd de mogelijkheid dat je toch zwanger wordt. Omdat je je verrekend hebt, of omdat de vruchtbaarheid eerder of later komt. Maar dan mogen we dat uit de hand van de Heere ontvangen en Zijn hulp verbeiden.

Is een gedeelte van een antwoord in de vragenrubriek. Niet dat ik zelf deze antwoorden niet kan 'verzinnen' maar om te laten zien dat zo goed als alle antwoorden die hierover gaan uitwijzen dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen niet Bijbels is!

Hoe zal het kunnen dat (bijna) al die dominees en andere mensen die de vragenrubriek beantwoorden dit vanuit de Bijbel interpreteren en de mensen die nog geen kinderen willen en gebruik maken van voorbehoedsmiddelen dit op een andere manier interpreteren? Ik vraag me dan wel eens af of de laatste groep de Bijbel niet een beetje naar zichzelf toeschrijft, dit is geen oordeel over hen, want je kunt dit natuurlijk ook van de eerste groep zeggen.
Wat deze vragenbeantwoorders wel zeggen is dat je met gezinsvorming ook Bijbels moet omgaan, je hoeft echt geen 15 kinderen te krijgen. Dit kun je dan vormen door onthouding tijdens de vruchtbare periodes. Voor mensen die onregelmatig ongesteld zijn zijn er middelen om dit betrouwbaar te testen!
En tja, dat is eigenlijk ook een beetje gezinsplanning, dus het blijft een lastig iets.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 12 feb 2008 13:54

ook als je de pil als medicijn gebruikt is het nog wel een voorbehoedsmiddel... ;)

Ik ben zo iemand die de pil als medicijn gebruikt, ik weet niet of ik er direct mee stop als ik getrouwd ben. Vind het wel een moeilijke keuze (al is trouwen nog lang niet aan de orde ;)) helemaal omdat ik weet dat het waarschijnlijk heel moeilijk is voor mij om zwanger te worden..

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 feb 2008 13:57

lammetje schreef:Hoe zal het kunnen dat (bijna) al die dominees en andere mensen die de vragenrubriek beantwoorden dit vanuit de Bijbel interpreteren en de mensen die nog geen kinderen willen en gebruik maken van voorbehoedsmiddelen dit op een andere manier interpreteren?

Dat komt omdat Omega alleen een bepaalde slag dominees werft voor de vragenrubriek ;)
Mijn wijkdominees (voor de helderheid: PKN, gereformeerde bond) zeggen allebei: Eerst 5 jaar samen wennen, dan aan kinderen beginnen ;)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 feb 2008 14:11

lammetje schreef:Over het gebruik van de pil:
Die kan in bepaalde gevallen noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld om een zeer onregelmatige menstruatiecyclus te reguleren. Maar dan is het een medicijn en geen voorbehoedsmiddel. Daarnaast mag in bepaalde gevallen een vrouw de pil als voorbehoedsmiddel gebruiken. Bijvoorbeeld als het levensgevaarlijk is om zwanger te raken. Of als er zware psychische klachten zijn. Maar niet om het aantal kinderen te beperken. Dat is wel makkelijk, maar niet Bijbels. De Heere heeft mogelijkheden gegeven om elkaar lief te hebben zonder dat dit tot zwangerschap hoeft te leiden. Dat vraagt discipline en verantwoordelijkheid. Een mens is geen dier, die alleen zijn driften en instincten volgt. Tegelijkertijd blijft er altijd de mogelijkheid dat je toch zwanger wordt. Omdat je je verrekend hebt, of omdat de vruchtbaarheid eerder of later komt. Maar dan mogen we dat uit de hand van de Heere ontvangen en Zijn hulp verbeiden.

Dus omdat een predikant dit aangeeft is het de waarheid?

Is een gedeelte van een antwoord in de vragenrubriek. Niet dat ik zelf deze antwoorden niet kan 'verzinnen' maar om te laten zien dat zo goed als alle antwoorden die hierover gaan uitwijzen dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen niet Bijbels is!

Ik heb anders geen bijbelse argumenten gezien. Er wordt slechts geredeneerd.

Terug naar “Archief”