Wat wil je daarmee zeggen in het licht van preeklezen vs. predikant die preekt? Dat het dus niet uitmaakt?Joepie Meloen schreef:Het lijkt me trouwens dat de dominee de zegen van de Heere niet kan geven...
Moderator: Moderafo's
Joepie Meloen schreef:Het lijkt me trouwens dat de dominee de zegen van de Heere niet kan geven...
Race406 schreef:Joepie Meloen schreef:Het lijkt me trouwens dat de dominee de zegen van de Heere niet kan geven...
Wel waar! Zoals God de priesters in het Oude Testament al opdracht gaf om bij gezette tijden het volk te zegenen, zo mogen ook de predikanten de zegen uitspreken.
Numeri 6:
22 De HERE nu sprak tot Mozes: 23 Spreek tot Aäron en zijn zonen: Zó zult gij de Israëlieten zegenen:
24 De HERE zegene u en behoede u;
25 de HERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig;
26 de HERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede.
27 Zo zullen zij Mijn Naam op de Israëlieten leggen, en Ik zal hen zegenen.
Wat je zegt is dus volstrekt onjuist!
lammetje schreef: Ik denk dat er bedoeld wordt dat de Heere de zegen moet geven, de ds kan dit nog zo vaak uitspreken, maar als God het niet via de ds wil zegenen zal de zegen ook niet gezegend worden.
Denkertje21 schreef:lammetje schreef: Ik denk dat er bedoeld wordt dat de Heere de zegen moet geven, de ds kan dit nog zo vaak uitspreken, maar als God het niet via de ds wil zegenen zal de zegen ook niet gezegend worden.
Maar lammetje, wat doe je nou? Je twijfelt er aan of God Zijn belofte wil waarmaken? Je twijfelt aan de wil van God?
Het maakt het wel makkelijker om je achter te verschuilen: "God wil het nou eenmaal niet!
lammetje schreef:Wel heel makkelijk gezegd, als ik die zegen geef dan krijgt men die ook.... Nee God moet Zijn zegen geven.
lammetje schreef:wie zegt nu dat ik eraan twijfel?
Wie zegt nu dat ik God de schuld geef?
Ik zeg alleen dat ik denk dat joepie meloen misschien bedoeld dat de Heere de zegen moet geven, dus dat de ds dit uit zichzelf niet kan. En ik ben het daar ook mee eens, een ds kan dit van zichzelf niet, maar alleen als God erin mee komt zal het goed zijn! Nooit beweerd dat God de zegen niet wil geven!
Denkertje21 schreef:Maar even terug naar dat preeklezen:
Behalve de zegen die gemist wordt, is er ook een grote schraalheid in de bediening van de sacramenten en dan met name het Heilig Avondmaal!
Er zijn gemeenten waar hooguit één keer per jaar het heilig Avondmaal wordt bediend, gewoon omdat er geen predikanten zijn. Besrt wel er triest...
SimonT schreef:je kan ook stellen dat de Heere Jezus het HA bij het Pascha heeft ingesteld en aangezien het Pascha maar 1 maal per jaar voor komt dat voldoende is, maar dat is een beetje flauw en ik ben het wat dat betreft wel met je eens!
Harm-J schreef:lammetje schreef: Dat we veel geroepen predikanten zouden weggezonden hebben geloof ik niet, want als een predikant écht geroepen is, wordt hij ook daadwerkelijk predikant!
Het lijkt mij juist het tegendeel. Het probleem van het curatorium is meer, dat men liever iemand met een helder "bekerings" verhaal heeft.
Neem b.v. nu eens Barnabas en Saulus )(Paulus)die werden ook geroepen, die hadden ook maar te gaan. Ik kan nergens in de bijbel terug vinden dat ze voor een soort van curatorium moesten verschijnen, om beoordeeld te worden of hun wel echt bekeerd waren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten