ger.gem niet goed, wat wel volgens jullie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

corne91
Verkenner
Verkenner

ger.gem niet goed, wat wel volgens jullie?

Berichtdoor corne91 » 11 feb 2008 20:10

hallo,
ik lees en hoor vooral negative dingen over de ger.gem. ik voel me zelf ook niet helemaal lekker in de ger.gem,

ik vroeg me af wat er nou toch gereformeerd is, maar niet zo erg(volgens jullie) als de ger.gem.

mvg

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 feb 2008 20:12

De Ger.Gem 8)
Wat heet goed? Daaar waar het Woord zuiver gepredikt wordt en de sacrementen bediend worden!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 feb 2008 20:14

Misschien kun je iets vertellen wáárom je je niet prettig voelt in de Gereformeerde Gemeente? Wat zou je graag anders willen zien?

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 11 feb 2008 20:22

waarom ik me niet lekker voel?

ten eerste, vooral als het over regels gaat wat er voor jou bepaalt wordt wat wel en niet mag (bijv. tv enz) en wat me vooral opvalt, dat het vooral om uiterlijke zaken gaat.

ten tweede, men praat over het vrije verkrijgbare genade, waaraan je allemaal aan moet voldoen om aan die genade te komen, maar HOE je daaraan moet komen, evenals persoonlijke contact met God, dat hoor ik niet echt.

ten derde niet echt over de ger.gem, maar de onthouden van zeg maar belangrijke (geloof, leven, sexualiteit enz) gesprekken naar jeugd toe (zeker omdat ik de 'jeugd' ben:P) over belangrijke zaken, door ouders en ook in zekere zin de kerk, misschien dat ik het fout heb:) ach laat ook maar dat laatste, dat ligt meer tussen me ouders en mij:)maar ik hoor, en zie vaak dat het daar misgaat bij vooral de gergemmers:)

mvg

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 11 feb 2008 20:35

Heb er geen verstand van, maar volgens mij bestaat er niet zoiets als "DE" Ger. Gem. Is plaatselijk erg verschillend, zoals zoveel kerken. Kijk maar naar een plaatselijke kerk waar je je thuisvoelt en voor de rest maar niet teveel muggenziften.

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 11 feb 2008 20:39

Jort schreef:Heb er geen verstand van, maar volgens mij bestaat er niet zoiets als "DE" Ger. Gem. Is plaatselijk erg verschillend, zoals zoveel kerken. Kijk maar naar een plaatselijke kerk waar je je thuisvoelt en voor de rest maar niet teveel muggenziften.

nee je heb gelijk dat er geen DE ger.gem is... maar de sfeer(laat ik het zo even zeggen, weet geen betere bewoording) is wel ongeveer hetzelfde..

wat ook hetzelfde is, is de leer... de ger.gem heeft 1 leer:)
de cgk heeft bijv. geloof ik 5 stromingen? klopt dat?

mvg

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 11 feb 2008 21:40

GKv is de enige ware kerk... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2008 22:00

essieee schreef:De Ger.Gem 8)
Wat heet goed? Daaar waar het Woord zuiver gepredikt wordt en de sacrementen bediend worden!

De OKKN en de PKN :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 11 feb 2008 22:18

Bevlogen schreef:GKv is de enige ware kerk... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

bestaat er wel een WARE kerk hier op aarde? zo ja wat houd die in?
ik denk niet dat je dat zo ken zeggen:)
mvg

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 11 feb 2008 22:34

corne91 schreef:
Bevlogen schreef:GKv is de enige ware kerk... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

bestaat er wel een WARE kerk hier op aarde? zo ja wat houd die in?
ik denk niet dat je dat zo ken zeggen:)
mvg

Was ook totaal geen serieuze reactie :P

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 feb 2008 22:36

De Ger.Gem is niet goed? Welke kerk dan wel? God gaat dwars door elke kerkmuur heen en verzamelt zich op die manier een Kerk!

Kerken vormen mensenwerk waar God desondanks Zijn zegen wil geven! Da's pas een wonder!

Ik vergeet nooit meer het verhaal van een oude mandie me het vertelde dat hij jarenlang op zoek was naar een ware en zuivere kerk...

"En dan dacht ik de ware kerk gevonden te hebben, tot het moment dat ik er binnen stapte en toen was het al niet meer een volmaakte kerk"

Ik denk dat dáár de crux ligt: we zijn zelf zo onvolmaakt, dat we met elkaar nooit iets zuivers kunnen vormen. Wat geweldig is het dan om te weten dat God met een kromme stok toch rechte tikken kan uitdelen en op die manier jou kan ráken. Omdat Zijn liefde zo onbeschrijfelijk groot is dat Hij Zijn oog op jou en mij heeft laten vallen. En echt: hoe dik we die kerkmuren ook bouwen, Hij schijnt er met het enige echte licht dwars door heen. En dat Licht heet JEZUS!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2008 22:43

hm ja maar ik kan me wel voorstellen dat mensen zich niet lekker voelen in een kerk als het er heel erg over regeltjes enzo gaat, wat wel mag en wat niet.... maar waar er bijvoorbeeld zo weinig naar buiten toe gebeurt..... In mijn kerk is de afgelopen tijd een hoop veranderd, de gemeente is gaan leven, actief geworden in de stad etc. Als ik dat vergelijk met een tijd dat we bij elkaar zaten, luisterden en veel met theorie bezig waren.... en dat was het dan... kan ik me een gevoel van "waar draait het nou om, waar zijn we mee bezig" wel een beetje voorstellen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 feb 2008 22:50

Denkertje21 schreef: Ik denk dat dáár de crux ligt: we zijn zelf zo onvolmaakt, dat we met elkaar nooit iets zuivers kunnen vormen.

Mee eens! Ik merk hier trouwens vaak dat mensen naar de kerk komen met een houding van: wat kan deze kerk voor mij doen? in plaats van: wat kan ik voor deze kerk doen. Klein voorbeeldje het kinderwerk. Menig gezin draait zich om als ze zien dat onze zondagsschool regeling verre van ideaal is....nou, daar kunnen we niets mee. Maar als ze nou eens blijven en constructief mee gingen doen, dan kom je al een stuk verder. Dit is natuurlijk mega-offtopic.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 00:00

maak je ten eerste geen illusies. In elke kerk is er wel iets. Ik kerk behoorlijk breed: GerGem, PKN (van ger. bond diensten tot Luthersediensten), OKKN en RKK kom ik ook minimaal 1 keer per jaar.
Ben nog geen enkel kerk tegen gekomen waar niets is en het helemaal top is.

Je zal eerst voor jezelf op een rij moeten zetten wat jij belangrijk vind aan een kerk/ gemeente. Van daar uit moet je is wat kerken gaan bezoeken. Niet 1 keer maar meerdere keren, anders heb je geen echt goed beeld van de gemeente.

Je kan je ook afvragen of het niet goed is om te blijven en proberen jou mening uit te dragen bij de GerGem. Het is mijn keuze niet geweest om daar weg te gaan. Anders kerkte ik er nu nog regelmatig en was ik zeker nog niet aan het rondkijken gegaan voor een andere gemeente. Helaas is er hier van alles tussen de GerGem en mij ingezet door de kerk, waardoor voor mij de kerkgang in de GerGem gestremt is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 00:00

dubbele posting, maar kon hem niet meer verwijderen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”