Naar aanleiding van een discussie in een ander topic:
Bestaat toeval?
Moderator: Moderafo's
Bestaat toeval?
Niemand weet wat we met het woord toeval precies bedoelen.
Bestaat toeval eigenlijk wel? Dit is een vraag
waar filosofen, wiskundigen, theologen, biologen, natuurkundigen
en vele anderen zich al heel lang mee bezig
houden.
Een wetenschappelijke benadering van de vraag of toeval
bestaat, vereist dat we toeval uiteindelijk werkbaar definiëren.
En dat lukt niet. Probeer het maar eens. Wellicht
iets als ‘twee gebeurtenissen die optreden en waartussen
geen causaal verband bestaat’? Een redelijke poging,
maar hoe zou je dat moeten nagaan, want wanneer is er
sprake van causaal verband? Met een dergelijke definitie
kunnen we nooit beslissen of een bepaalde gebeurtenis
toevallig is of niet. Of je nu materialist, theïst, atheïst,
christen, humanist of wat dan ook bent, niemand kan beweren
dat hij of zij begrijpt hoe deze wereld werkelijk in
elkaar steekt. Wat de één blind toeval noemt, noemt de
ander de hand van God, en waar de één toeval ziet als bewijs
van een goddeloos universum, ziet een ander toevallige
gebeurtenissen juist als manifestaties van het Goddelijke.
Daar komen we niet uit. Dit is trouwens in overeenstemming
met de moderne kwantumtheorie. Deze stelt
duidelijk dat de vraag of toekomstige ontwikkelingen
toevallig of deterministisch zijn, empirisch onbeslisbaar
is. En dus is elke uitspraak die het bestaan van toevallige
gebeurtenissen erkent of verwerpt in beginsel een geloofsuitspraak
en is de vraag of toeval bestaat een vraag
zonder antwoord.
LeChat schreef:Ronald Meester over de definitie van toeval:Bestaat toeval?
Niemand weet wat we met het woord toeval precies bedoelen.
Bestaat toeval eigenlijk wel? Dit is een vraag
waar filosofen, wiskundigen, theologen, biologen, natuurkundigen
en vele anderen zich al heel lang mee bezig
houden.
Een wetenschappelijke benadering van de vraag of toeval
bestaat, vereist dat we toeval uiteindelijk werkbaar definiëren.
En dat lukt niet. Probeer het maar eens. Wellicht
iets als ‘twee gebeurtenissen die optreden en waartussen
geen causaal verband bestaat’? Een redelijke poging,
maar hoe zou je dat moeten nagaan, want wanneer is er
sprake van causaal verband? Met een dergelijke definitie
kunnen we nooit beslissen of een bepaalde gebeurtenis
toevallig is of niet. Of je nu materialist, theïst, atheïst,
christen, humanist of wat dan ook bent, niemand kan beweren
dat hij of zij begrijpt hoe deze wereld werkelijk in
elkaar steekt. Wat de één blind toeval noemt, noemt de
ander de hand van God, en waar de één toeval ziet als bewijs
van een goddeloos universum, ziet een ander toevallige
gebeurtenissen juist als manifestaties van het Goddelijke.
Daar komen we niet uit. Dit is trouwens in overeenstemming
met de moderne kwantumtheorie. Deze stelt
duidelijk dat de vraag of toekomstige ontwikkelingen
toevallig of deterministisch zijn, empirisch onbeslisbaar
is. En dus is elke uitspraak die het bestaan van toevallige
gebeurtenissen erkent of verwerpt in beginsel een geloofsuitspraak
en is de vraag of toeval bestaat een vraag
zonder antwoord.
Bron
Zou je wellicht kunnen stellen dat er vanuit Gods kant bezien geen toeval is, maar dat we vanuit de beperkte blik van de mens wel van 'toeval' (of het Bijbelse 'bij geval') mogen spreken, omdat bepaalde gebeurtenissen voor óns niet te verklaren zijn en daarmee schijnbaar toevallig zijn?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten