Bijbel, koran en de historisch-kritische onderzoeksmethode

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 feb 2008 23:20

Ik aanbid Jezus; de Vader en de Heilige Geest!
Jezus is God...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 feb 2008 23:20

hollandse_kees schreef:haha dat zeg je wel leuk.. wel, als het jou goed doet, wie ben ik om je dan dat af te willen pakken!? Dit is ook niet mijn bedoeling , ik respecteer jou geloof. Maar als ik je iet mag vragen he, aandid jij dan god of jezus in zo'n gebed? mocht dit god zijn, dan ben je goed bezig!!
Maar als het jezus is, dan snap ik dat niet zo goed eerlijk gezegd, want waaarom wordt een profeet aanbeden dan?

groetjes

Je snapt toch hopelijk zelf wel dat christenen een ander beeld van Jezus hebben dan jij hebt?
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 feb 2008 23:22

idd.. God is de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

De Zoon is in Jezus naar de aarde gekomen.

Ik aanbid God en daarin dus de 3 personen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

sela

Berichtdoor sela » 11 feb 2008 00:02

'geloof idd dat het niet erg is om binnen de vertrouwdheid van dit forum daar voor uit te komen...

en om in de woorden en taal van deze vertrouwde omgeving te blijven: 'misschien zijn je ogen nog niet geopend, hollandse kees; je oren nog niet doorgeboord'

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 11 feb 2008 00:07

sela schreef:'geloof idd dat het niet erg is om binnen de vertrouwdheid van dit forum daar voor uit te komen...

en om in de woorden en taal van deze vertrouwde omgeving te blijven: 'misschien zijn je ogen nog niet geopend, hollandse kees; je oren nog niet doorgeboord'

lieve schat kun jij me dan anwoordt geven op de vraag die essie niet kon beantwoorden?? wie is god nou? en wil er 1 horen, want god is 1 en niet 3 of 4 of wat dan ook.... dan moet je ook niet met profeten aankomen of met gewoon mensen...

vriendelijk dank alvast

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 feb 2008 00:10

hollandse_kees schreef:
sela schreef:'geloof idd dat het niet erg is om binnen de vertrouwdheid van dit forum daar voor uit te komen...

lieve schat kun jij me dan anwoordt geven op de vraag die essie niet kon beantwoorden?? wie is god nou? en wil er 1 horen, want god is 1 en niet 3 of 4 of wat dan ook.... dan moet je ook niet met profeten aankomen of met gewoon mensen...

vriendelijk dank alvast

Ik kan het uitleggen, maar je bent het niet met me eens!
God is;
De Vader
De Zoon
de Heilige Geest!
Samen éen God!

Het is niet te begrijpen; Maar moet dat ook?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 11 feb 2008 00:10

hollandse_kees schreef:

vriendelijk dank alvast

Die vraag is al beantwoord. Maar waarschijnlijk was het antwoord voor jou niet bevredigend. Of, om in de trend van Sela te blijven, ziende blind en horende doof.
And I love you

sela

Berichtdoor sela » 11 feb 2008 00:11

nu, vrij eenvoudig. ik dacht dat ze het ook reeds aangegeven had: 'Hebreeën 11: 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.'

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 feb 2008 00:20

Iedereen heeft het beste met je voor jongeman! Dus graag respect voor mensen zoals Sela, die gewoon fatsoenlijk reageerd!

Ik neem de Bijbel (= het Woord van God) als uitlegger;
1Johannes 5; Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 feb 2008 00:46

hollandse_kees schreef:ten eerste was sela helemaal niet respectvol in wat ze zei.. waarom zegt ze dat ik blind ben en dergelijke???

mmaar goed, zoals je weet staat de bijbel vol beeldspraak, dat weet je maar al te geod, hoe kan je dan zeggen dat daar wordt bedoeld dat god in 3 stukken is verdeeld... of uit 3 eenheden bestaat, ik lees dat daar echt niet uit hoor.. ik en jij kunnen van mening eens zijn, wat ons 1 maakt, wil dit zeggen dat ik dezelfde persoon ben als jij???

groeten

Hoe verklaar jij die bijbeltekst die ik je gaf?
En deze;
-Trek eropuit en maak alle volken tot mijn leerlingen en doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest.
(Mattheüs 28:19)
-Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage
(joh. 6)

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 11 feb 2008 01:01

Waarom kan God niet 3 zijn? Omdat jij het niet snapt?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 11 feb 2008 01:04

hollandse_kees schreef:ik reageer alleen op essie, ze weet tenminste wat respect is, ik zeg namelijk toch ook niet tegen jullie dat jullie maar dom zijn dat jullie een god aanbidden die helemaal geen god is... ik blijf toch ook gewoon netjes en respectvol, en hou ook gewoon rekening met jullie veoelens..

maar goed ik reageer alleen op essie...

je geeft die 3 dingen aan die god zijn, maar hoe kan god god zijn en tegelijk zijn zoon?? kan jou vader zowel jou vader zijn als jou zus???

raar is dat vind ik, maar leg uit als je vind dat ik maar dom ben..

vriendelijk groet

Je bent hier niet helemaal eerlijk, je hebt al meermalen ook niet zo respectvol gereageerd. In een discussie vallen er nu eenmaal soms wat woorden die de ander niet helemaal goed bevallen. Vat niet alles meteen persoonlijk op. Ik sluit mijn bijdrage dan ook maar af met te verwijzen naar de bijdragen van Cicero, die meer dan genoeg informatie bevatten waar jij ook nog geen gedegen reactie op hebt kunnen/willen geven.
And I love you

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 11 feb 2008 09:07

Ik geef toe dat een aantal postings van mij terecht verwijderd zijn (vooral die Gerard Joling opmerking aan het adres van hollandse kees :mrgreen: ) maar dat mijn reactie op Cicero (bericht Zo Feb 10, 2008 5:31 pm) dat ik het totaal met hem oneens ben had kunnen blijven staan. Nu staan alleen de twee instemmende reactie's nog onder zijn post.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2008 09:59

essieee schreef:
hollandse_kees schreef:

vriendelijk dank alvast

Ik kan het uitleggen, maar je bent het niet met me eens!
God is;
De Vader
De Zoon
de Heilige Geest!
Samen éen God!

Het is niet te begrijpen; Maar moet dat ook?

Wel, me dunkt dat begrijpen waar je in gelooft toch wel redelijk essentieel is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 feb 2008 10:13

hollandse_kees schreef: wie is god nou? en wil er 1 horen, want god is 1 en niet 3 of 4 of wat dan ook.... dan moet je ook niet met profeten aankomen of met gewoon mensen...

De God van christenen is de ene God van Israël:

Deut. 6,4: Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige!

Deze God verkeert op verschillende manieren met mensen. In wat wij Nieuwe Testament noemen worden 3 'werkwijzen' van God onderscheiden (zij het nog niet op een systematische wijze). Het woord persoon, in het Latijn persona betekent eigenlijk 'masker'.

Je zou dus kunnen zeggen: christenen onderscheiden drie zijnswijzen van God: God als Vader in de hemel, God als werkzame vervulling van de Zoon en God bij en in de gelovige als de heilige Geest.

Frasen als '3 en toch 1' zijn te simpel om deze 'bewegingen' van God in te vatten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”