Psychose <--> duivels?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 feb 2008 18:45

DoIoRoK schreef:Alle ziektes zijn duivels.
Hoe bedoel je dit?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 08 feb 2008 00:06

LeChat schreef:
DoIoRoK schreef:Alle ziektes zijn duivels.
Hoe bedoel je dit?

Dat alle ziektes van de duivel komen. God heeft geen zonde en dus ook geen ziektes bedoelt. Dat bedoelde ik, meer niet.

DoIoRoK

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 feb 2008 03:59

DoIoRoK schreef:Dat alle ziektes van de duivel komen. God heeft geen zonde en dus ook geen ziektes bedoelt. Dat bedoelde ik, meer niet.
DoIoRoK

God zelf kent geen zonde nee, de mens zelf daar in tegen was na de zondeval niet meer volmaakt. Als men nu alle psychiatrische ziektebeelden aan de satan toe wil schrijven, lijkt het mij zo dat men de satan iets te veel credits toe bedeeld!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 08 feb 2008 11:52

Harm-J schreef:
DoIoRoK schreef:Dat alle ziektes van de duivel komen. God heeft geen zonde en dus ook geen ziektes bedoelt. Dat bedoelde ik, meer niet.
DoIoRoK

God zelf kent geen zonde nee, de mens zelf daar in tegen was na de zondeval niet meer volmaakt. Als men nu alle psychiatrische ziektebeelden aan de satan toe wil schrijven, lijkt het mij zo dat men de satan iets te veel credits toe bedeeld!

Maar als het niet van God komt, van wie komt het dan? Van de duivel toch? God laat het misschien wel toe, zoals bij Job, maar het blijft de duivel die het doet. Denk niet te klein over de duivel!

DoIoRoK

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 feb 2008 13:18

DoIoRoK schreef:Maar als het niet van God komt, van wie komt het dan? Van de duivel toch? God laat het misschien wel toe, zoals bij Job, maar het blijft de duivel die het doet. Denk niet te klein over de duivel!DoIoRoK

Ik schreef: 'Als men nu alle psychiatrische ziektebeelden aan de satan toe wil schrijven, lijkt het mij zo dat men de satan iets te veel credits toe bedeeld!.

De mens was na de zondeval niet meer volmaakt, dus de mens kan ziek worden. Je gaat op glad ijs staan als je zegt: '(alle) psychiatrische ziektebeelden komen van satan, wat moet je dan invullen bij de rest van de ziekten? Om het even wat krom aan te duiden, komt een neusverkoudheid dan ook van de Satan...?

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 08 feb 2008 13:21

tis vaak wel verduiveld lastig...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 feb 2008 13:25

SimonT schreef:tis vaak wel verduiveld lastig...
:mrgreen:

André

Berichtdoor André » 08 feb 2008 13:27

God staat qua macht boven de duivel dat is iig een feit.
Wat ook in de Bijbel staat is dat God niemand teveel geeft, zodat hij of zij het niet meer kan dragen.
Wsl is het dan wel handig dat je je vertrouwen op God blijft stellen. :)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 feb 2008 13:31

Dat is dan weer lastig bij schizofrenie.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 08 feb 2008 21:58

André schreef:
God staat qua macht boven de duivel dat is iig een feit.
Wat ook in de Bijbel staat is dat God niemand teveel geeft, zodat hij of zij het niet meer kan dragen.
Wsl is het dan wel handig dat je je vertrouwen op God blijft stellen. :)

Dat is het probleem met sommige psygische ziektes is dat vertrouwen op God erg moeilijk kan wezen. Spreek uit ervaring ;) Tis niet dat ik niet wil, maar dat ik het gewoon niet (altijd) kan. Lastig!

DoIoRoK

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 feb 2008 01:29

Harm-J schreef:Dat is dan weer lastig bij schizofrenie.

Want?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 feb 2008 05:06

In hoeverre is iemand nog in staat die lijdt aan de 'ziekte' die schizofrenie heet, die persoon nog terug kan vallen op zoals Andre stelde: 'Wsl is het dan wel handig dat je je vertrouwen op God blijft stellen'?

De vraag voor zulk persoon is natuurlijk (zeker in tijden van een psychose ) wat is waan en wat is werkelijkheid? In hoeverre kan die persoon dan zijn vertrouwen nog op God stellen, in hoeverre is God nog relatief voor die persoon?

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 09 feb 2008 22:21

Harm-J schreef:In hoeverre is iemand nog in staat die lijdt aan de 'ziekte' die schizofrenie heet, die persoon nog terug kan vallen op zoals Andre stelde: 'Wsl is het dan wel handig dat je je vertrouwen op God blijft stellen'?

De vraag voor zulk persoon is natuurlijk (zeker in tijden van een psychose ) wat is waan en wat is werkelijkheid? In hoeverre kan die persoon dan zijn vertrouwen nog op God stellen, in hoeverre is God nog relatief voor die persoon?

Kende iemand die een psygose heeft gehad en juist daarin de steun van God voelde, dus het kan wel. Maar is denk ik eerder uitzondering las regel.
Maar in zulke situaties kan vertrouwen in God soms ook maar een simpel "God help mij" zijn.

DoIoRoK

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 feb 2008 00:21

Ik dnek dat het dan goed is om te bedenken dat de psychose van het ziektebeeld af komen. Dat het totaal los staat van je geloof.

Dan kan je denk ik zeker er op blijven vertrouwen dat God je niet in de steek laat zodra je in de psychose raakt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 feb 2008 00:37

Gerdien B. schreef:Ik denk dat het dan goed is om te bedenken dat de psychoses van het ziektebeeld af komen. Dat het totaal los staat van je geloof.

Dan kan je denk ik zeker er op blijven vertrouwen dat God je niet in de steek laat zodra je in de psychose raakt.

Dat was inderdaad mijn punt! Doorgaans ben je niet constant in een psychose, maar is het meer een komen en gaan!

Terug naar “Archief”