Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 feb 2008 19:17

ik heb zelf een voorkeuzemenu op mijn wasmachine zitten. om negen uur zet ik em aan, en dan begint ie te draaien vier uur later.. zo stel ik em dan in!

hij staat in de bijkeuken, dus ik nog de buren hebben er last van! Die van de buren staat boven, en die horen wij dus wel.. das niet erg prettig!

Ik merk wel... nu met de financien etc.. dat we nu veel meer wassen met zo ukkie erbij! al gebruik ik ook katoenen luiers, dus elke nacht nu een witte was! 75 graden intesief gewassen... anders worden de luiers niet schoon!

Verder is ze aardig goedkoop... de kachel is hier weer op het oude niveau.. omdat ze het zelf dus echt neit prettig vindt als het zo warm in huis ofin haar kamertje is!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 feb 2008 19:42

Wassen
1 wasbeurt, wit/bont, 40 gr., 1200 rpm, 700Wh. Kosten bij dagtarief van 0,18 eurocent zijn dan ongeveer 13 cent!
Per jaar: bij 5 maal per week, 52 * 5 * 0,7 * 0,18 = 32,76 Euro.

Drogen
Tot 3000 Wh per droogbeurt (afh. van instelling).
Per jaar: bij 5 maal per week, 52 * 5 * 2 * 0,18 = 93,60 Euro.

Koelkast
Per jaar: 365 * 0,7 * 0,15 = 40,88 Euro.

CV
Per jaar: 6 (mnd) * 400 (kub. meter) * 0,40 = 960 Euro.

Strijken
59 min. strijken, 197 Wh (strijkbout van 1300 Watt). Kosten, overdag, 3,6 cent.

Verlichting
Een avond, 5 uur, met 5 lampen aan, van totaal 300 Watt, kost 27 cent.

Conclusie
Spaarzaam met vaatwasser en droger.
Zuinige koelkast.
Bedachtzaam met CV.
En er kan mogelijk al heel wat bespaard worden.

Bovenstaande gegevens zijn bepaald a.d.h.v. metingen.
M.u.v. de vaatwasser.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 feb 2008 20:40

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat een vaatwasser echt zo duur is in energieverbruik. Wij zetten 'em altijd op 40 gr. kort programma, dan doet ie er maar een half uurtje over. Ik heb het nooit nagemeten maar ik geloof niet dat dat nou zo onwijs veel stroom kost.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 feb 2008 20:52

Daar kan ik eerlijk gezegd niet iets met zekerheid over zeggen.
De andere apparaten heb ik gemeten, met de energycheck *.
Misschien dat ik volgende week ook hiervan meetresultaten heb.
(Ik heb nl. zelf geen Vaatwasser.)

* De enrgycheck is nu voor €20 te koop, bij Conrad.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 feb 2008 21:02

pol schreef:
*Annet* schreef:Zo, ik heb mijn dubbel tarief meter afgezegd. Ik was het zat, elke keer 's nachts uit bed gaan voor de wasmachine enz. Was gewoon gebroken. Hoef ik er niet uit voor een baby dan voor de was. Kostte niets en het was met 1 telefoontje geregeld. Nu op naar een relaxed huishouden!!

Gekkie, wij hebben een tijdschakelaar op de wasmachine gezet. geen probleem, 'savonds machine klaarzetten... even 10 seconden aan.. .tijdschakelaar in werking en kom je de volgende ochtend je bed uit... is je was al slapend gedaan. Je hangt hem op voordat de kids wakker zijn en makkelijker kan niet.

Miens weet je wel hoeveel was ik heb??? Zeker 2 of 3 op een dag en als ik de bedden doe nog veel meer. Op zondag was ik dus niet, want dan is het rustdag! Niet dat ik nou zo vreselijk principiel ben ofzo, maar mijn man zegt ook: anders heb je nooit een dag rust. Dus ja, dan moet ik het over de overige dagen verdelen.

Van de week stond ik te tollen op mijn benen, 's morgens na paar keer uit bed te zijn geweest voor was en nog een keer voor 1 van de kinderen. Dus daarom heb ik het afgezegd. 's Avonds kwam mijn man thuis en zei: ik heb er nog maar eens over nagedacht en je moet die stroom maar omzetten! Ach, 2 zielen 1 gedachte......

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 feb 2008 21:19

Begrijpelijk.

Alleen zomaar van dubbel naar enkel?
Zelfs ik (gebruik ~800 kWh dag en 600 kWh nacht per jaar) heb nog dubbel tarief.

Verder, bij Scheer en Foppen is een was/droogcombinatie, 9 kg!, in de aanbieding. ~€700,-.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 feb 2008 21:31

*Annet* schreef:Miens weet je wel hoeveel was ik heb??? Zeker 2 of 3 op een dag en als ik de bedden doe nog veel meer. Op zondag was ik dus niet, want dan is het rustdag! Niet dat ik nou zo vreselijk principiel ben ofzo, maar mijn man zegt ook: anders heb je nooit een dag rust. Dus ja, dan moet ik het over de overige dagen verdelen.

Van de week stond ik te tollen op mijn benen, 's morgens na paar keer uit bed te zijn geweest voor was en nog een keer voor 1 van de kinderen. Dus daarom heb ik het afgezegd. 's Avonds kwam mijn man thuis en zei: ik heb er nog maar eens over nagedacht en je moet die stroom maar omzetten! Ach, 2 zielen 1 gedachte......
ik heb gelukkig nog niet zoveel was. 3 of 4 in het weekend, en doordeweeks dan niets! (goedkoop stroom he haha) Af en toe een witte was als ik mijn uniformen intensief gebruik/veel werken maar over het algemeen spaar ik het op voor het weekend. Als ik om de week de bedden verschoon komt er nog een wasje bij omdat ik altijd alles snel weer opgeruimd wil hebben. :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 feb 2008 21:32

Haai schreef:Eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat een vaatwasser echt zo duur is in energieverbruik. Wij zetten 'em altijd op 40 gr. kort programma, dan doet ie er maar een half uurtje over. Ik heb het nooit nagemeten maar ik geloof niet dat dat nou zo onwijs veel stroom kost.

Hier wordtie dan echt niet schoon, hij gaat standaard op 65 graden :lol:

Enne las van Pol een reactie over die tijdschakelaar. Als je vaatwasser een knopje met 'start' heeft kan dit dus niet :x De wasmachine heeft gelukkig van zichzelf een uitstel knop, maar de vaatwasser moet je perse op start drukken. Ging er eerst 'snachts uit, als ik wakker werd van Sarah, nu gaatie rond half 7 aan, hebben we nog een half uurtje nachtstroom als vlieger vroeg opstaat, anders dus niet. Nouja jammerdan, ga er mn wekker niet voor zetten :)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 feb 2008 21:44

Rolf schreef:
Alleen zomaar van dubbel naar enkel?
Zelfs ik (gebruik ~800 kWh dag en 600 kWh nacht per jaar) heb nog dubbel tarief.

wat bedoel je?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 feb 2008 21:44

Scheelt dat wij niet gauw voor 23 uur op bed liggen, we kunnen hem dus altijd dan nog even aanzetten. Als ie erg vol zit zetten we hem op 50 gr. lang programma, en eigenlijk altijd wordt alles wel schoon.

De wasmachine zet ik tegenwoordig bijna altijd op 40 gr, evt. met voorwas, ik heb dus nog maar heel af en toe een 60 gr. was.

Een droger hebben we niet en dat bevalt me best!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 feb 2008 22:08

Zow, zonder droger zijn de handdoeken schuurpapier... AUW :|
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 feb 2008 22:11

M.b.t. dubbel- en enkeltarief
De prijs per kWh bij enkel tarief moet dan zodanig laag zijn, dat het voordeel van dubbel tarief (lagere prijs voor nachtstroom, maar hogere prijs voor dagstroom) wegvalt.
Bij de huidige tarieven vanEssent is in mijn geval er bijna geen verschil.
Zou ik iets meer nachtstroom gebruiken, dan is dubbel tarief voordeliger.

Dit is niet 100% nauwkeurig, omdat de opgeven tarieven excl. toeslagen zijn. In werkelijkheid is het dagtarief ongeveer 19 cent.

En, nog eenvoudiger, gewoon in deze situatie dit niet uitzoeken.
Want, het is een kwestie van hooguit enkele tientjes.
Laatst gewijzigd door Rolf op 07 feb 2008 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 feb 2008 22:16

wij hebben ook bewust gekozen geen droger te nemen ben niet anders gewend dan dat de was buiten hangt en als slecht weer is boven of in de schuur.
maar onze handdoeken zijn heerlijk zacht hoor en ik gebruik niet eens wasverzachter heb ik wel staan maar vergeet elke keer.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 feb 2008 22:16

En bedenk net ook, dat je zonder droger al die sokken, theedoeken, handdoeken, etc, moet ophangen... :|
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 feb 2008 22:19

Galateia schreef:Zow, zonder droger zijn de handdoeken schuurpapier... AUW :|

Ach, dat stimuleert de bloedsomloop :mrgreen: Ik vind het juist wel lekker, een beetje ruwe handdoek.

Terug naar “Archief”