Joran van der Sloot, schuldig of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 06 feb 2008 21:44

Gershwin schreef:Natuurlijk heeft dat er wel mee te maken: sommige ouders geven hun kinderen gewoon geen moraal mee, waarmee de kans op onethische activiteiten nogal fors toeneemt.

Allemaal speculatie's :wink:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 feb 2008 21:53

Atheist1984 schreef:
jamillah schreef:Neeeej, het lijk is helemaal vanzelf de zee in gelopen en wat Joran allemaal gezegt heeft dat heeft zn alterego vertelt :roll:

Er is geen rechtsgeldig bewijs tegen joran. Teminste, zo ver ik weet. Ik weet natuurlijk niet wat ze bij die huiszoekingen gevonden hebben.

Gerard spong (een bekend advocaat) zei dat de opnames van peter r de vries niet rechtsgeldig zijn en hij kan er zelfs voor veroordeeld worden. 9 maanden cel kan hij er voor krijgen. Het is namelijk niet toegestaan om opnames (film) te maken in een niet openbare ruimte zonder dat je mensen er op de hoogte van stelt.

Nee echt? :roll:

Om even duidelijk te maken, ik speculeer helemaal nergens over maar reageer enkel vanuit mijn gevoel. Joran heeft ernstig ingespeelt op mijn gevoelens en daar kan ik gewoon niet omheen. Ik vind het gewoon een beetje vreemd dat sommigen hier zeggen dat het verkeerd zit in Joran zn brein terwijl hij wel mans genoeg was om allerlei acties te ondernemen om maar zo min mogelijk verdacht te zijn.

Verder ga ik het er niet meer over hebben.. Heb gister een logje geschreven en zodra er weer nieuwe ontwikkelingen zijn ga ik me er misschien weer eens in verdiepen :)

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 06 feb 2008 22:03

jamillah schreef:Nee echt? :roll:

Om even duidelijk te maken, ik speculeer helemaal nergens over maar reageer enkel vanuit mijn gevoel. Joran heeft ernstig ingespeelt op mijn gevoelens en daar kan ik gewoon niet omheen. Ik vind het gewoon een beetje vreemd dat sommigen hier zeggen dat het verkeerd zit in Joran zn brein terwijl hij wel mans genoeg was om allerlei acties te ondernemen om maar zo min mogelijk verdacht te zijn.

Verder ga ik het er niet meer over hebben.. Heb gister een logje geschreven en zodra er weer nieuwe ontwikkelingen zijn ga ik me er misschien weer eens in verdiepen :)

Bij wie is dat niet zo? Toen joran dat vertelde begon mijn bloed ook te koken.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 feb 2008 22:19

Ja, maar hier word ik meteen afgeschildert als een of andere steenwerpende griet die geen enkel gevoel heeft voor een Joran die eigenlijk heel erg zielig is dattie in een vervelend nest is groot gegroeit..

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 06 feb 2008 22:19

CaptainCaveman schreef:
jamillah schreef:(...)
Dàt zijn jouw woorden, bewijs het eens even lieve schat..
Al verscheidene psychologen hebben beweerd dat hij die symptomen heeft, ook het OJ-syndroom werd genoemd.

Symptomen van syndromen of niet... als hij zuiver op de graad was had hij natuurlijk toen het meisje onwel werd ook het telefoonnummer voor noodgevalen kunnen bellen met die telefoon die in de buurt was...

Wanneer hij daar, rekening houdend met een syndroom, niet toe in staat was kunnen we ons afvragen of het wel vertrouwd is deze jongen los te laten lopen... ('k Moet er dan bijvoorbeeld niet aan denken wat-ie doet als iemand op straat onwel wordt.)

En wanneer hij wel in staat was om te bellen dan is de vraag waarom hij dat niet deed en zich van het meisje ontdeed terwijl hij niet schuldig was aan haar toestand...

Goed, wij hoeven niet te oordelen; hij zal het zelf eens moeten verantwoorden. Maar als deze jongen een gevaar vormt voor anderen heb ik 'm toch liever achter slot en grendel.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 feb 2008 22:21

Hij was ook bij de tijd genoeg om netjes naar een betaaltelefoon te lopen, zn schoentjes weg te bergen en meteen achter internet te duiken voor zn alibi.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 feb 2008 23:35

Snap niet dat er toch nog mensen zijn die erin geloven dat hij er niets mee te maken zou hebben.

Hoe groot kan de plank zijn die je voor je hoofd hebt??

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 feb 2008 23:39

CaptainCaveman schreef:
Daphne schreef:Hij is, ook al zou hij haar niet zelf vermoord hebben toch medeplichtig aan moord gezien het feit dat hij haar in zee heeft laten dumpen.
Vooralsnog is er nog géén uitspraak. Sowieso is het de vraag of de bekentenis als rechtsgeldig gezien kan worden.

Buiten dat; het zal waarschijnlijk gaan om dood door schuld. Hierop staat een gevangenisstraf van maximaal 2 jaar, dat houdt in dat hij niet in voorlopige hechtenis gehouden kan worden.

Verder is het inderdaad een zeer ziek persoontje. Ik denk niet dat zulke mensen zo worden. Die zijn gewoon met een zieke geest geboren. Het is een afwijking waar geen remedie tegen bestaat (helaas).
Wat een onzin... :roll:

Leg is uit waarom dit onzin zou zijn? Je weet zeker niet hoeveel figuren met een zieke geest er rond lopen, of wilde je soms nog beweren dat dit normaal gedrag is?
En het lijkt me dat hij normaal opgevoed is aangezien zijn vader rechten gestudeerd heeft, zelfs op Aruba woont etc... Niet bepaald een onbemiddeld gezin lijkt me dus.
Ik ga er niet vanuit dat hallucinerende middelen gebruiken, alles bij elkaar liegen en hoogstwaarschijnlijk moorden met de paplepel ingegoten heeft gekregen.

Jij blijkbaar dus wel.

Dream on...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 feb 2008 00:08

Het hele punt is dat PRdV het volk opstookt tegen Joran terwijl er geen officieel bewijs is, en dat iedereen zich door die uitzending mee laat slepen. Wacht nou verrek even tot hij netjes voor de rechter komt en trek dán je conclusies.

Wat in elk geval duidelijk is, is dat hij in meerdere of mindere mate betrokken is bij haar verdwijning en vermoedelijke dood, en dat hij een forse leugenaar is.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 07 feb 2008 00:28

Markie schreef:
Daphne schreef:Hij is, ook al zou hij haar niet zelf vermoord hebben toch medeplichtig aan moord gezien het feit dat hij haar in zee heeft laten dumpen.
Vooralsnog is er nog géén uitspraak. Sowieso is het de vraag of de bekentenis als rechtsgeldig gezien kan worden.

Buiten dat; het zal waarschijnlijk gaan om dood door schuld. Hierop staat een gevangenisstraf van maximaal 2 jaar, dat houdt in dat hij niet in voorlopige hechtenis gehouden kan worden.

Verder is het inderdaad een zeer ziek persoontje. Ik denk niet dat zulke mensen zo worden. Die zijn gewoon met een zieke geest geboren. Het is een afwijking waar geen remedie tegen bestaat (helaas).
Wat een onzin... :roll:

Leg is uit waarom dit onzin zou zijn? Je weet zeker niet hoeveel figuren met een zieke geest er rond lopen, of wilde je soms nog beweren dat dit normaal gedrag is?
Ik bedoel dat het onzin is dat deze mensen met zo een zieke geest zijn gebóren.

En het lijkt me dat hij normaal opgevoed is aangezien zijn vader rechten gestudeerd heeft, zelfs op Aruba woont etc... Niet bepaald een onbemiddeld gezin lijkt me dus.
Ik ga er niet vanuit dat hallucinerende middelen gebruiken, alles bij elkaar liegen en hoogstwaarschijnlijk moorden met de paplepel ingegoten heeft gekregen.

Jij blijkbaar dus wel.
Weet ik niet. Pap en mam beweren dat Joran een hele lieve jongen is, etc. Dergelijke uitspraken doen bij mij sowieso de vraagtekens oprijzen. Overigens zijn er genoeg zieke geesten in een bovenstaand klimaat opgegroeid om vervolgens toch te ontsporen. Wellicht dat vrienden hierin een grote rol spelen?

Dream on...
=D> d:)b
Laatst gewijzigd door CaptainCaveman op 07 feb 2008 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 feb 2008 02:06

Gershwin schreef:Wat in elk geval duidelijk is, is dat hij in meerdere of mindere mate betrokken is bij haar verdwijning en vermoedelijke dood, en dat hij een forse leugenaar is.

Met recht. Inderdaad de juiste woorden op de juiste plaats: verdwijning en (mogelijke) vermoedelijke dood.

Het merendeel van de mensen hier en elders, gaat bij voorbaat in zijn denkbeeld uit van moord. Men laat zich blijkbaar zo gemakkelijk sturen door een documentaire, zover er nog sprake is van een documentaire. Het kwam bij mij over als een Peter vermoed en speculeert en vult van alles in en presenteert het de kijker als een docudrama. (gebaseerd op de fragmenten die op mij afgekomen zijn in de media en waar je mee dood gegooid wordt)

Het lijkt daadwerkelijk wel of de massa zich laat leiden door zijn vooroordeel en gevoel en niet meer door de feiten!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 07 feb 2008 07:22

Gershwin schreef:Het hele punt is dat PRdV het volk opstookt tegen Joran terwijl er geen officieel bewijs is, en dat iedereen zich door die uitzending mee laat slepen. Wacht nou verrek even tot hij netjes voor de rechter komt en trek dán je conclusies.

*is het met Gersh eens*

En daarbij vind ik dat de meeste mensen wel wat respectvoller over Joran mogen praten, niet omdat hij eventueel schuldig zou zijn aan moord en alle andere dingen die hij heeft gedaan, maar gewoon: omdat hij mens is.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 07 feb 2008 07:46

Stommeling Jones
'Joran van der Sloot pleegt zelfmoord'.

Zomaar een kop. Zomaar een verzonnen kop zelfs. Wij kennen Joran van der Sloot niet en wij hebben sterk de indruk dat wij hem niet zouden willen kennen ook. Wij hebben echter wel van Joran van der Sloot gehoord en wij hebben ook meegekregen hoe Peter R. de Vries geprobeerd heeft hem aan de schandpaal te nagelen.

Wij weten ook dat er nu heel veel mensen zijn die Joran van der Sloot dood willen hebben en die bij het lezen van de kop 'Joran van der Sloot pleegt zelfmoord' zeer tevreden hebben geknikt en hebben gezegd: "Dat zal hem leren", of woorden van gelijke strekking. De woorden "iedereen wordt geacht onschuldig te zijn tot het tegendeel bewezen is" maken steeds minder indruk. Als je op televisie bent beschuldigd, ben je de *censuur*.

Wij kunnen zo een aantal redenen noemen, waarom Joran van der Sloot op dit moment suïcidaal zou kunnen zijn geworden, of waarom ieder normaal mens in zijn positie zich al verhangen zou hebben, maar daar gaat het niet om. Waar het ons om gaat, is het volgende: wij zijn blij dat het rechtssysteem nog een beetje functioneert en dat Peter R. de Vries en zijns gelijken nog steeds niet bij machte zijn om daadwerkelijk lynchpartijen van de grond te krijgen, hoe graag zij dat ook zouden willen en hoe weinig het dit keer ook gescheeld heeft.

Als Joran van der Sloot inmiddels gelyncht blijkt te zijn, moet u in het voorafgaande zelf maar even de bijbehorende wijzigingen aanbrengen en zijn wij veel minder blij.
:)

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 07 feb 2008 08:55

Voor hen die Joran de 'diagnose' van idioot geven. Als een psycholoog op grond van TV beelden geen diagnose kunnen geven, hoe zouden jij dat dan wel kunnen?

(Vet gedrukt van mijn hand)

'Joran een diagnose geven is onethisch' door onze redacteur Petra Noordhuis ROTTERDAM - Psychiaters en psychologen die op basis van de beelden van Peter R. de Vries hun mening geven over Joran van der Sloot, gedragen zich ,,ethisch laakbaar''. Dat vindt hoogleraar forensische psychiatrie prof. dr. Hjalmar van Marle. Enkele psychologen en psychiaters hebben in de media gezegd dat Van der Sloot een 'antisociale persoonlijkheidsstoornis' lijkt te hebben. ,,Ze doen hem daarmee geen recht'', vindt Van Marle. Op basis van tv-beelden kun je volgens hem iemands persoonlijkheid niet beoordelen. ,,Je moet iemand onderzoeken en gerichte vragen stellen om te zeggen waar iets vandaan komt. Vermoeidheid bijvoorbeeld, kan op allerlei dingen duiden: slaapproblemen, depressie, kanker, noem maar op. Zo is het ook met het gedrag van Joran van der Sloot. Je kunt er alle kanten mee op. Je weet ook niet hoe lang het beeld al bestaat.''

Emeritus hoogleraar prof. dr. W.A. Wagenaar, die als psycholoog en getuige-deskundige in meer dan duizend rechtszaken optrad, vindt ook dat psychologen en psychiaters zich in de media niet mogen uitlaten over Joran van der Sloot. ,,Iedereen mag z'n mening over hem geven, behalve psychologen en psychiaters, omdat zij dan de autoriteit van een expert krijgen.''

Op grond van de beelden van de verborgen camera's van Peter R. de Vries kun je bovendien niets zeggen over de persoonlijkheid van Van der Sloot, vindt ook Wagenaar. ,,Er zijn gestandaardiseerde onderzoeksgegevens nodig voor je een diagnose kunt stellen. Het Pieter Baan Centrum doet daar zes weken over.''

Van Marle wijst erop dat in de beroepscodes van de beroepsverenigingen voor psychiaters en psychologen staat dat zij in de media geen uitspraken behoren te doen over de persoonlijkheid van vermeende misdadigers.

Dat bevestigt Rosalinde Visser, stafmedewerker ethiek van het Nederlands Instituut van Psychologen. Op de website Kennislink.nl zegt zij dat een psycholoog geen diagnose kan en mag stellen als hij de patiënt niet heeft gezien. Zo'n diagnose op afstand is volgens de beroepscode van psychologen ontoelaatbaar. ,,Wij verwachten zorgvuldigheid van onze psychologen'', zegt ze.

Wetenschappers laten zich vaker in de media uit over de psychische gesteldheid van een verdachte, zonder dat ze deze ooit hebben onderzocht of zelfs maar ontmoet. Zo zou Volkert van der G., de moordenaar van Pim Fortuyn, volgens onder anderen de Groningse psychiater Oosterhoff lijden aan asperger - een aan autisme verwant syndroom. Uit onderzoek op het Pieter Baan Centrum bleek echter dat dit niet het geval is.

Bron: http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=108354
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 feb 2008 09:33

CaptainCaveman schreef:
Stommeling Jones
'Joran van der Sloot pleegt zelfmoord'.

Zomaar een kop. Zomaar een verzonnen kop zelfs. Wij kennen Joran van der Sloot niet en wij hebben sterk de indruk dat wij hem niet zouden willen kennen ook. Wij hebben echter wel van Joran van der Sloot gehoord en wij hebben ook meegekregen hoe Peter R. de Vries geprobeerd heeft hem aan de schandpaal te nagelen.

Wij weten ook dat er nu heel veel mensen zijn die Joran van der Sloot dood willen hebben en die bij het lezen van de kop 'Joran van der Sloot pleegt zelfmoord' zeer tevreden hebben geknikt en hebben gezegd: "Dat zal hem leren", of woorden van gelijke strekking. De woorden "iedereen wordt geacht onschuldig te zijn tot het tegendeel bewezen is" maken steeds minder indruk. Als je op televisie bent beschuldigd, ben je de *censuur*.

Wij kunnen zo een aantal redenen noemen, waarom Joran van der Sloot op dit moment suïcidaal zou kunnen zijn geworden, of waarom ieder normaal mens in zijn positie zich al verhangen zou hebben, maar daar gaat het niet om. Waar het ons om gaat, is het volgende: wij zijn blij dat het rechtssysteem nog een beetje functioneert en dat Peter R. de Vries en zijns gelijken nog steeds niet bij machte zijn om daadwerkelijk lynchpartijen van de grond te krijgen, hoe graag zij dat ook zouden willen en hoe weinig het dit keer ook gescheeld heeft.

Als Joran van der Sloot inmiddels gelyncht blijkt te zijn, moet u in het voorafgaande zelf maar even de bijbehorende wijzigingen aanbrengen en zijn wij veel minder blij.
:)

Natuurlijk is de manier waarop Peter R de VRies dit gebruikt als een mediastunt en de volkswoede die daar opvolgt (als in verzamelen rond een complex om hem mogelijk te lynchen) dubieus. Of hij nu wel of niet moordenaar is.
Maar laten we niet vergeten dat die jongen zelf heel bewust de publiciteit heeft gezocht, ondersteund door zijn ouders, door het schrijven van een boek en het verschijnen in Paul en Witteman om zijn onschuld te bewijzen en zelfs een slachtofferrol aan te nemen (en daarmee ook nog geld opstrijken)
Dus zoveel medelijden heb ik dan ook weer niet met hem wat betreft de publiciteit rond zijn zaak en de emoties die dit veroorzaakt. WEl heb ik medelijden met hem hoe hij is geworden. 20 jaar en dan al zo'n geschiedenis gemaakt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”