Berichtdoor Javaca » 05 feb 2008 11:54
HET gesprek van de dag is ook tot refoweb doorgedrongen...
In dit hele topic kan ik me nog het meest vinden in de posts van denkertje , maar met een kanttekening.
Ik ga me hier niet wagen aan insinuaties, complotheorieën en het werk van de scherprechter.
Wat me wel opviel in het programma was dat ik het erg smakeloos vond. En dan bedoel ik het volledige programma. Het inspelen op de onderbuikgevoelens van de kijker is mijnsinziens niet de juiste manier om een dergelijk zwaar en beladen onderwerp voor het voetlicht te brengen. Waar is de integeriteit gebleven?
Waarom neem je de moeder van het vermiste meisje zo in beeld? Tranentrekken, dat was het naar mijn gevoel. Waarom? Het is goed voor de kijkcijfers, mensen koesteren zich in andermans verdriet en ellende.
"Och, wat ben ik blij dat mijn zoon niet zo is" "De jeugd van tegenwoordig doet maar wat ze willen, en je ziet wat er van komt" "Ja, zo'n meisje, mijn dochter zou zoiets nooit doen"
Deze uitspraken heb ik de afgelopen dagen letterlijk gehoord van diverse mensen. Het is lekker om je superieur te kunnen voelen.
Verder vond ik de uitzending nogal riskant in die zin dat het alles in zich had om een volkswoede uit te lokken. Het zou me niet verbaasd hebben als we gisteren een extra nieuwsbericht gekregen hadden met de tekst "Joran van der Sloot gelyncht door woedende menigte"
Hiermee praat ik het gedrag van Joran niet goed, in tegendeel. Maar wat ik me wel afvraag is of je op deze manier naar buiten moet treden met zulke gevoelige informatie.
Ook vraag ik me af of de manier waarop de informatie verkregen is wel juist is. Het gevoel wat bij mij naar voren kwam was dat hij vooral de bestuurder van de auto wilde imponeren en het zodoende steeds een stukje 'mooier' maakte.
Wat ik me ook afvraag is wat andere mensen zouden doen in de situatie die door Joran en De Vries geschetst is. Best stof voor een onderzoek.
Hoe is de reactie?
Wat is de handeling?
Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything