En het zal zijn als in de dagen van Noach...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaver
Verkenner
Verkenner

En het zal zijn als in de dagen van Noach...

Berichtdoor Chaver » 04 feb 2008 15:18

Ik las een dezer dagen in Matth.24:37
"En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen".

Wie zijn die "zij'"?

Chaver.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 04 feb 2008 15:20

De mensheid... Levend buiten God
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Chaver
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chaver » 04 feb 2008 15:26

SimonT schreef:De mensheid... Levend buiten God

Kunnen het misschien ook de dwaze maagden zijn?

Chaver.

Wolfie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfie » 04 feb 2008 15:37

Ik denk toch dat de mensheid in zijn totaliteit bedoeld wordt. Ze leefde zich uit in de zonde en waren namen de predeking van Noach niet aan.

M.a.w. ze gingen zo op in het aardse leven en de zonden dat ze geen acht sloegen op de prediking van Noach. De dwaze maagden daarentegen hadden wel degelijk een goede beleidenis en leefde zich niet uit.

Chaver
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chaver » 04 feb 2008 15:47

Wolfie schreef:Ik denk toch dat de mensheid in zijn totaliteit bedoeld wordt. Ze leefde zich uit in de zonde en waren namen de predeking van Noach niet aan.

M.a.w. ze gingen zo op in het aardse leven en de zonden dat ze geen acht sloegen op de prediking van Noach. De dwaze maagden daarentegen hadden wel degelijk een goede beleidenis en leefde zich niet uit.

Maar etende en drinkende en zich ten huwelijk uitgevende is toch legaal? Zou het meer de achteloze houding zijn geweest en het niet letten op de tijden?
Chaver.

Wolfie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfie » 04 feb 2008 15:54

Mijns inziens wel. Je moet je voorstellen dat al 120 jaar lang gepredikt was dat God de zonde zou straffen, maar ze gaven er geen acht op. Ze gingen door met eten en drinken en trouwen, m.a.w. ze leefden gerust verder of er niets gebeuren zou. Ze gaven geen gehoor aan de oproep tot bekering van Noach. dus volgens mij is het én het één én het ander: Ze luisterden niet én ze leefden gerust verder.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 04 feb 2008 15:58

nu pak je alleen het eerste stuk, je moet ook het tweede gedeelte meenemen!
Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging

het gaat over het moment dat Noach de ark inging, op dat moment leefden ze nog net zo als ze altijd al gedaan hebben, ze hebben de prediking gehoord en de tekenen (de dieren die kwamen) en toch gingen ze door waar ze mee bezig waren, zo zal het dusook zijn bij de wederkomst, de mensheid zal de tekenen zien maar er geen acht op slaan en verloren gaan!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Wolfie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfie » 04 feb 2008 16:00

Dat bedoelde ik ook te zeggen ja. Ze hoorden het wel maar ze luisterden niet.

Chaver
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chaver » 05 feb 2008 11:02

Op welke tekenen moeten we letten en zouden we het kunnen opmerken?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2008 11:50

Chaver schreef:
Wolfie schreef:Ik denk toch dat de mensheid in zijn totaliteit bedoeld wordt. Ze leefde zich uit in de zonde en waren namen de predeking van Noach niet aan.

Maar etende en drinkende en zich ten huwelijk uitgevende is toch legaal? Zou het meer de achteloze houding zijn geweest en het niet letten op de tijden?
Chaver.

Ik denk dat Jezus er mee wil zeggen dat iedereen gewoon lekker zijn gangetje ging, at, dronk, trouwde... en opeens werden weggevaagd. Zoals de door de vloed verrast werden, zoals de dwaze maagden door de komst van de bruidegom verrast werd, zo zullen allen die niet op God vertrouwen, verrast worden door de komst van de Mensenzoon. Dat lees je ook in het vervolg:

40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

45 Wie is die betrouwbare en verstandige dienaar die de heer heeft aangesteld over zijn huispersoneel om hun op tijd te eten te geven? 46 Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer komt. 47 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over alles wat hij bezit. 48 Slecht is echter de dienaar die bij zichzelf zegt: Mijn heer blijft voorlopig nog weg, 49 en die zijn mededienaren begint te slaan en het met dronkaards op een slempen zet. 50 Dan zal de heer van die dienaar komen op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent, 51 en hij zal hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de huichelaars laten ondergaan; daar zal hij met hen jammeren en knarsetanden.

Uit de context wordt alles wel duidelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 feb 2008 11:54

Chaver schreef:Op welke tekenen moeten we letten en zouden we het kunnen opmerken?

lees hiervoor mattheus 24 maar eens.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.

5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.

6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.

8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.

9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.

10 En dan zullen er velen geërgerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten.

11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.

12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.

13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

15 Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, den profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!)

16 Dat alsdan, die in Judea zijn, vlieden op de bergen;

17 Die op het dak is, kome niet af, om iets uit zijn huis weg te nemen;

18 En die op den akker is, kere niet weder terug, om zijn klederen weg te nemen.

19 Maar wee den bevruchten, en den zogenden vrouwen in die dagen!

20 Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.

21 Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.

22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.

23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.

24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.

25 Ziet, Ik heb het u voorzegd!

en verder.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 feb 2008 14:48

"En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen".
Door goed naar de tekst te kijken kun je het volgend concluderen.

1. Het gaat over 'in de dagen van Noach' toen luisterden 'zij' niet naar God, maar toen de zondvloed (straf) kwam wilden ze wel allemaal mee.
2. Zo zal het ook zijn met de mensen in de toekomst ze zullen niet luisteren naar God (niet geloven dat Jezus Christus Gods Zoon Zaligmaker was (bijvoorbeeld).
3. Ze (in Noachs tijd) brachten hun tijd door met drinken, huwelijken aangaan en eten. Denk hierbij aan de uitspraak van sommige mensen in de tijd van Jezus Christus 'laten we eten, drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij'. Men leefde voor het genot, voor de dag en dachten niet na over 'de komende toorn'.

Zij slaat dus op de mensen die dit deden, en gaat eigenlijk over de hele toemalige wereldbevolking die voor de dag leefden en met God noch gebod rekening hielden.

Uiteraard is dit ook van toepassing op de dwaze maagden, zij zijn de personages in het verhaal die indutten terwijl ze weten dat de bruidegom voorbij zal komen (Christus dus) en op het moment dat de deur in het slot zit gaan ze kloppen omdat ze nu pas de concequenties zien. Hetzelfde als in de tijd van Noach toen de hele wereld op de deur van de Ark timmerde.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gerritse
Mineur
Mineur

Re: En het zal zijn als in de dagen van Noach...

Berichtdoor gerritse » 08 feb 2008 17:21

Chaver schreef:Ik las een dezer dagen in Matth.24:37

Wie zijn die "zij'"?

Chaver.

Dag Chaver,

Deze tekst lees ik ook nog eens in de '2004'vertaling;
..................
Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn, wanneer de Mensenzoon komt.
Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag, waarop Noach de ark binnenging,
en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn, wanneer de Mensenzoon komt.
...................
Let op dat 'alleen maar bezig was' en ook op dat 'niet wist dat de vloed zou komen'.

De mensen, die zo bezig zijn,
- dat hun wezenlijke belangstelling alleen maar uitgaat naar aardse zaken, al doen ze er misschien nog best wel wat religieuzerigs bij
- dat ze 'horende doof zijn', omdat de 120 jaar door Noach verspreide mare wel door hen gehoord werd, maar niet GEHOORD,
lijken wel wat op de rijke man uit Lucas 16, die wel geen kwaad deed, maar ook helemaal geen goed. Hij had geen oog voor Lazarus, die daar maar lag.

En je weet, hoe het met de rijke man afliep.

Aan het eind van deze bedeling worden alle boze geestren ontketend en zij brengen een verzoeking en een verleiding over de wereld, die erger is dan ooit te voren of ooit daarna, (Matth 24 v 21).
En al degenen, die in beginsel werelds zijn, zullen hier niet tegenop kunnen, in de verste verte niet en zullen geestelijk worden verslonden door deze vloed van demonisch vuur.

En zij, die Jezus kennen: hoe gaat het daar mee ? Als ze het ook maar een beetje 'met de Franse slag gedaan hebben' met hun geloof, dan zijn ook zij niet bestand tegen deze verleidingen en gaan zij geestelijk dood.

Alleen zij, die alle wapenrusting-onderdelen van God uit Efeze 6 volkomen gebruiken, vanuit een de Heer toegenegen hart, zullen het vol kunnen houden.

Ik persoonlijk ben erg gebouwd door de doop in de heilige Geest, met al zijn gaven en vrucht. Ik kan dat iedereen aanraden.

Maak er in ieder geval ernst mee om niet tot die 'zij' te behoren , maar - door de genade van God- tot de gezegende 'wij'.

Daag
Ger

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2008 22:04

gerritse schreef:Ik persoonlijk ben erg gebouwd door de doop in de heilige Geest, met al zijn gaven en vrucht. Ik kan dat iedereen aanraden.
Leg eens uit hoe je dat ‘gebouw’ bouwt.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 09 feb 2008 17:19

Jantjes schreef:
gerritse schreef:Ik persoonlijk ben erg gebouwd door de doop in de heilige Geest, met al zijn gaven en vrucht. Ik kan dat iedereen aanraden.
Leg eens uit hoe je dat ‘gebouw’ bouwt.

Dag Jantine,

Dat gebouw bouw je door op de Heer te vertrouwen op dezelfde manier, waarop Abram dat al deed volgens Gen 15 v 6. Vertrouwen, geloof kun je ook zeggen, is een sleutelwoord.

Toen mij in 1960 de handen werden opgelegd voor de doop in de Heilige geest, (Hand. 19), ben ik gelijk in tongen gaan spreken , ('klanktaal' zeggen we tegenwoordig) en bouwde zo al aan de fundamenten, die elke Chrirsten zou dienen te hebben.

Kort daarop begon ik mij ook uit te strekken naar de gave van profetie en ik kreeg ook daartoe vrijmoedigheid. En door vallen en opstaan heen, (want 1960 is al weer een eind terug), ben ik nu nog bezig, op mijn 85 ste, om aan dat gebouw verder te bouwen.

Jantine....ik kan het je aanraden : deze weg. Je komt veel sterker te staan tegen de verleidingen, die steeds meer geraffineerd worden, naarmate de tijd vordert.

Daag
Ger

Terug naar “Archief”