Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 08:35

Kaw schreef:
caprice schreef:In de Trouw stond een artikel over de Gereformeerde Gemeenten met een aantal reacties van lezers erbij:

http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1071557129846.html

Ik denk dat het bij kan dragen aan de discussie.

Daar kan niet iedereen zomaar bij. Zou je de tekst willen overnemen?

Dat moet ik dan vanmiddag even doen, want ik kan er nu zelf ook niet bij.
Ik ben op een andere computer, en ik weet het wachtwoord niet. :oops:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 08:38

caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:In de Trouw stond een artikel over de Gereformeerde Gemeenten met een aantal reacties van lezers erbij:

Dan zien we het vanmiddag wel!

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 17 dec 2003 11:23

Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:

Zie ook http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=3410.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 11:32

janp schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:

Zie ook http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=3410.

Hier staat ie inderdaad.

Een beetje column-achtig stukje. Ik kan er niet veel uit halen.

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 17 dec 2003 13:48

Kaw schreef:Een beetje column-achtig stukje. Ik kan er niet veel uit halen.

Het zijn verhalen die je telkens weer in de kranten terug kunt vinden, zodra het over zgn. 'zware' kerken gaat. Ze zijn altijd cynisch en spottend geschreven. Ik heb al vele malen zulk soort artikelen gelezen over behoudende hervormden, oud gereformeerden, etc. Die artikelen lijken als twee druppels water op elkaar. Kenmerken van dit soort artikelen zijn: slaafse, tobbende en onmondige gemeenteleden, conservatief, gewoonten, predikanten, Bijbelgetrouwheid (niet meer van deze tijd), etc.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 13:52

janp schreef:
Kaw schreef:Een beetje column-achtig stukje. Ik kan er niet veel uit halen.

Het zijn verhalen die je telkens weer in de kranten terug kunt vinden, zodra het over zgn. 'zware' kerken gaat. Ze zijn altijd cynisch en spottend geschreven. Ik heb al vele malen zulk soort artikelen gelezen over behoudende hervormden, oud gereformeerden, etc. Die artikelen lijken als twee druppels water op elkaar. Kenmerken van dit soort artikelen zijn: slaafse, tobbende en onmondige gemeenteleden, conservatief, gewoonten, predikanten, Bijbelgetrouwheid (niet meer van deze tijd), etc.

Ik heb zelf nog een stukje gekregen van mijn dominee die heel bang is dat ik naar de ger. gem. verhuis. Deze is naar mijn mening veel inhoudelijker al is ook dit stukje nogal gekleurt. Het probleem is dat dit stukje uit 3 flinke pagina's bestaat die ook niet digitaal te verkrijgen zijn. Dus ik moet het met de hand typen.

Centraal in het stuk staat dat de bevinding als vrucht VAN het geloof bij Calvijn, verschoven is naar vrucht VOOR het geloof bij Moerkerken.

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 17 dec 2003 14:01

Kaw schreef:Centraal in het stuk staat dat de bevinding als vrucht VAN het geloof bij Calvijn, verschoven is naar vrucht VOOR het geloof bij Moerkerken.
Vrucht VOOR het geloof, heb ik dat ergens in de Saambinder kunnen lezen? Er wordt nogal tegen Moerkerken aangeschopt de laatste tijd. Een hele gekke gedachte, maar heb je er wel eens aan gedacht om jouw vragen aan Moerkerken zelf voor te leggen? Tegenwoordig staat er een emailadres van de redactie van de Saambinder. Ik kan me niet voorstellen dat ds. Moerkerken niet serieus op jouw problemen/vragen wil aangaan.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 14:07

Nou, bekering vereist ellendebeleving zegt Moerkerken. Technisch gezien is dit een vrucht van geloof en geloven en bekering gaan gelijk op, dus als je ellendekennis ontvangt, dan geloof je en ben je dus reeds bekeerd.

Moerkerken benadrukt zo sterk de onmogelijkheid van de mens om iets tot zijn behoudt te doen, dat teksten zoals het onderschrift van Kootje gewoonweg vervallen in het gerecht van Moerkerken.

Ik wil hem best mailen, maar geloof nooit dat iemand daar iets mee opschiet. Hij zal om mij nooit zijn mening veranderen. Maar het is goed dat je het zegt. Ik wil een keer een goed betoog maken vanuit de schrift dat wij geroepen worden om tot Christus te komen en niet andersom.

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 17 dec 2003 14:27

[quote="Kaw"]Nou, bekering vereist ellendebeleving zegt Moerkerken. Technisch gezien is dit een vrucht van geloof en geloven en bekering gaan gelijk op, dus als je ellendekennis ontvangt, dan geloof je en ben je dus reeds bekeerd.

Moerkerken benadrukt zo sterk de onmogelijkheid van de mens om iets tot zijn behoudt te doen, dat teksten zoals het onderschrift van Kootje gewoonweg vervallen in het gerecht van Moerkerken.
[quote]Ik heb Moerkerken als volgt begrepen: Bekering heeft in zich ellendebeleving. Als je gelooft, dan HEB je ellendekennis. Het geloof ontvang je in de wedergeboorte. Voor de wedergeboorte is er geen ware ellendekennis. Kortom, er is niet eerst ellendekennis, dan wedergeboorte, geloof in Christus, maar wedergeboorte waarin het geloof wordt geschonken. Het geloof leert onze ellendekennis kennen en drijft het ons uit tot Christus. Kortom, als Moerkerken het over geloof heeft, bedoelt hij daar niet alleen het geloof in Christus in, maar ook het kennen van onze ellende. En uiteindelijk ook het bewijzen van onze dankbaarheid. Hij heeft het niet over bekeerd zijn, maar over bekering.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 14:36

Alles leuk en wel, maar je zult bij Moerkeren nooit een oproep horen tot het aannemen van Christus, omdat dit in zijn opinie onmogelijk is en ook niet preekbaar.

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 17 dec 2003 14:44

Kaw schreef:Alles leuk en wel, maar je zult bij Moerkeren nooit een oproep horen tot het aannemen van Christus, omdat dit in zijn opinie onmogelijk is en ook niet preekbaar.
Vast wel, alleen niet zoals de meeste mensen graag willen horen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 14:48

janp schreef:
Kaw schreef:Alles leuk en wel, maar je zult bij Moerkeren nooit een oproep horen tot het aannemen van Christus, omdat dit in zijn opinie onmogelijk is en ook niet preekbaar.
Vast wel, alleen niet zoals de meeste mensen graag willen horen.

Nou, dat moet ik toch bestrijden. In de zware bevindelijke kerken is het aannemen van Christus toch echt als onmogelijk beschouwt.

Hij preekt heel sterk met het doel om de lijdelijke ziel onrustig te maken, maar zal deze ziel zelf nooit doorsturen naar Christus, want dat moet God doen. God zal door een teken van inwendige roeping duidelijk moeten maken dat een bepaalde persoon uitverkoren is en dus deel mag hebben tot het genadewerk van Christus.

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 17 dec 2003 15:10

Kaw schreef:Nou, dat moet ik toch bestrijden. In de zware bevindelijke kerken is het aannemen van Christus toch echt als onmogelijk beschouwt.

Hij preekt heel sterk met het doel om de lijdelijke ziel onrustig te maken, maar zal deze ziel zelf nooit doorsturen naar Christus, want dat moet God doen. God zal door een teken van inwendige roeping duidelijk moeten maken dat een bepaalde persoon uitverkoren is en dus deel mag hebben tot het genadewerk van Christus.

Dat is niet waar. Moerkerken zegt dat de prediking als resultaat heeft een uitwendige of een inwendige roeping. De Heere roept door Woord en Geest. En daar gebruikt Hij ook de prediking voor. Hij zegt niet dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn, voordat....

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 15:15

janp schreef:
Kaw schreef:Nou, dat moet ik toch bestrijden. In de zware bevindelijke kerken is het aannemen van Christus toch echt als onmogelijk beschouwt.

Dat is niet waar. Moerkerken zegt dat de prediking als resultaat heeft een uitwendige of een inwendige roeping. De Heere roept door Woord en Geest. En daar gebruikt Hij ook de prediking voor. Hij zegt niet dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn, voordat....

Nou, je zult toch eerst inwendig geroepen moeten worden voordat je de genade mag toe-eigenen anders ben je een dief in de schaapskooi. Uitwendige roeping is hiervoor niet genoeg.

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 17 dec 2003 15:18

Kaw schreef:Nou, je zult toch eerst inwendig geroepen moeten worden voordat je de genade mag toe-eigenen anders ben je een dief in de schaapskooi. Uitwendige roeping is hiervoor niet genoeg.
Nee, je moet helemaal niets. Ik denk dat je het beste eens de dogmatiek van Kersten kunt lezen. Deze onderschrijft Moerkerken volledig.

Terug naar “Archief”