Verhuizen????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 jan 2008 16:41

Hmm, ik dacht wel dat je zoiets kunt verhalen idd. Verborgen gebreken.
Het huis waar we voor uitgeloot werden, werd het expliciet vermeld: het huis kan verborgen gebreken hebben, maar hier is de verkoper (de gemeente dus) niet aansprakelijk voor.

Dus daaruit concludeerde ik dat dat anders wel zo is, als het tenminste iets is wat de vorige bewoners moeten hebben geweten.
Wel balen zeg!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 jan 2008 08:51

ja ik denk dat wij een nvm koopcontract hebben ik weet in elk geval dat die makelaar daar aangesloten is (zoveel verstand heb ik er niet van)
Vandaag komt het bedrijf kijken die ooit de dakkapel gerepareerd heeft in 2005 maar vrees dat er een nieuw dak op moet want gisteren hebben mijn broer en ik plafond uitgehaald en isolatie materiaal enz en als we met iets hard dreun tegen het dak gaven kwam het hout naar beneden en als we iets harder zouden doen zaten we buiten. Ben erg benieuwd wat het gaat kosten enz gelukkig zit mijn oom in dat wereldje van rechten enz dus dat komt goed uit.
MAar ik denk zelf dat ze geen poot hebben om op te staan over de cv ketel zijn ze ook niet eerlijk geweest stond in het boekje en hun zeiden zelf is van 2004 nu heb ik rekeningen doorgekeken en blijkt hij in novenmber 2001 opgehangen te zijn!
scheelt toch paar jaar!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 jan 2008 14:11

Ik vroeg dat omdat in het standaard-NVM-contract een clausule is opgenomen waardoor aansprakelijkheid voor verborgen gebreken wordt beperkt. Zie dit stukje van de website van DAS:

Mijn net gekochte woning heeft een compleet verrotte vloer; ik zak er gewoon doorheen. Kan ik hier wel wat tegen doen terwijl ik geen keuring heb laten verrichten ?

Hoofdregel is dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken aan de woning welke wel zichtbaar waren tijdens de bezichtiging van de woning of bij het onderzoek van de woning aan het licht zouden zijn gekomen. Tijdens de onderhandelingen om te komen tot een koopovereenkomst dient de koper de woning naar behoren te onderzoeken. Zeker in het geval dat de woning al iets ouder is, is het aan te bevelen om de woning vóór het sluiten van de koopovereenkomst bouwkundig te laten keuren. Men spreekt wel over de onderzoeksplicht van de koper. Op de verkoper rust een mededelingsplicht, ook wel informatieplicht genoemd. De verkoper is verplicht om de koper voorafgaand aan het sluiten van de koopovereenkomst te informeren over de hem bekende gebreken aan de woning. Zichtbare gebreken hoeft een verkoper niet te benadrukken.

De wet bepaalt dat het gekochte, in dit geval een woning, die eigenschappen moet bezitten die voor een normaal gebruik ervan nodig zijn en waarvan de koper niet hoefde te twijfelen dat deze eigenschappen aanwezig waren. De zogenaamde conformiteitseis. (art. 7:17 BW).

De koper en de verkoper kunnen echter met elkaar afspreken dat bij koopovereenkomst wordt afgeweken van deze wettelijke bepaling. Dit gebeurt vaak in de praktijk. Bijvoorbeeld ook in de model NVM koopovereenkomst. Uitgangspunt is dat het huis wordt overgedragen in de staat waarin het zich ten tijde van de verkoop bevindt, met alle zichtbare én onzichtbare gebreken waar de verkoper geen weet van had. De verkoper is énkel aansprakelijk indien komt vast te staan dat de hij gehandeld heeft in strijd met de informatieplicht. Met andere woorden dat de verkoper vooraf aan het sluiten van de koopovereenkomst op de hoogte was van de aanwezigheid van bepaalde gebreken maar hier desondanks bewust hierover niets heeft verteld aan de koper.

Deze bepaling wordt iets afgezwakt door een andere bepaling die veel voorkomt in koopovereenkomsten: "de onroerende zaak die eigenschappen zal bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn”. Ook deze bepaling is opgenomen in de model NVM koopovereenkomst. In het geval dat de koper te maken krijgt met gebreken die het normale gebruik van de woning ernstig belemmeren danwel met gebreken als gevolg waarvan de woning niet meer geschikt is voor het doel waarvoor het is bedoeld, bv het gebruik als woonhuis, dan kan de koper de verkoper aanspreken ongeacht of de verkoper voorafgaand aan het sluiten van de koopovereenkomst op de hoogte was van de aanwezigheid van het gebrek. Een dergelijke situatie doet zich bijvoorbeeld voor in het geval dat kort na levering blijkt dat de houten vloer zodanig verrot is dat er een direct instortingsgevaar dreigt en de koper de woning niet zonder direct gevaar voor instorting kan bewonen.
Door mij e.e.a. vetgedrukt.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 28 jan 2008 17:08

Hoe is het afgelopen liefie?? 1 Februari komt al dichtbij. Is verder alles klaar?

Vind die muurstickers echt onwijs gaaf! Kga van de week eventjes na de Gamma etc. opzoek naar leuke muurstickers. Heb een witte schuine wand in m'n kamer. Erger me dr al jaren aan dat die zo kaal is, zal eens kijken of ik niet n leuke muursticker(s) ervoor vinden kan. Heb al ff op internet zitten zoeken, maarja vind het n beetje gewaagd om het te bestellen. Straks vind ik het helemaal niet mooi, als ik ze binnen heb. Ga voor zoiets dan toch liever na de winkel.
Wat de toekomst brengen moge........

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 28 jan 2008 19:58

vandaag is het bedrijf geweest die het in 2005 gemaakt heeft (was dezelfde man) en die had toen al gezegt dit is een noodreperatie er moet een nieuw dak op (dat staat zelfs op de bon) Dus er moet nu een heel nieuw dak op. Vandaag ook contact met de notaris gehad en die zegt dat de verkopers het hadden moeten zeggen! en dat hebben ze niet gedaan.
Maar goed net de verkopers gebeld en die beweren hoog bij laag dat ze wel gezegt hebben( dus dat gaat leuk worden)
Maar ik geloof ze niet meer voor 100% want in koopcontract en boekje staat dat de cv ketel van 2004 is maar de bon hebben wij van hun gehad staat 2001 in en ze hadden ook niet verteld dat er van de schuur geen sleutel was en ze beweren van wel.
Maar zo krijg je echt een kat en muis spel nu belt er straks iemand die van al die zaken en regels verstand van heeft wat we nu moeten doen.
Ben erg benieuwd!
Maar voor de rest zijn we heel ver zaterdag samen met mijn aanstaande vloerbedekking gelegt en ons bed in elkaar gezet vandaag dekbed enz gewassen staat dus helemaal klaar.
Mijn vriend is nu de overloop klaar aan het schilderen morgen gaan er plinten tegenaan en dan is het klaar! alleen nog in 3 vertrekken vloerbedekking leggen. Voor de rest ben ik alles een stuk of 5 keer aan het wassen zodat alles goed vocht opneemt en woensdag maak ik met een vriendin die echt een poetsfreak is heel het huis schoon!
foto's volgen in elk geval nog!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 jan 2008 22:15

Je kunt echt de verkoper er op aan spreken hoor. Ik neem aan dat je het huis via een makelaar hebt gekocht. De verkoper is verplicht om mankementen in de brochure te vermelden.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 31 jan 2008 16:45

MissF schreef:Gewoon bij de Gamma, het zijn muurstickers.

Ben vanmiddag bij de Gamma geweest, maar daar hadden ze een paar vage en verders niks, helemaal geen bloemen ofzo. Praxis had ook niks bijzonders en LeenBakker hadden een soort klaproos, maar vond de kleur en bloem zelf niet mooi, en hij was veel te groot. Maar weer ff verder zoeken dan.......

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 jan 2008 17:12

In één of ander woonblad las ik dat ze ze bij Ikea ook hebben.
Succes!

(die klaprozen vind ik wel geweldig. Die ga ik denk ik voor de slaapkamer halen)

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 31 jan 2008 22:41

MissF schreef:In één of ander woonblad las ik dat ze ze bij Ikea ook hebben.
Succes!

(die klaprozen vind ik wel geweldig. Die ga ik denk ik voor de slaapkamer halen)

Vond ze wel mooi, maar het is niet mijn smaak. Had het wel n beetje vaag gepost.... magoed hij is gewoon tegroot voor bij mij op de muur. Op de deur zou het wel kunnen maar wil het n beetje hetzelfde houden. Ik ga wel ff verder zoeken.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 31 jan 2008 23:24

Liefie:

kweenie waar ik het moet posten maar in elk geval een geweldige mooie dag gewenst morgen!!!!!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2008 13:34

@*annet* - 'k Zie dat je je woon'plaats' al in het Flakkees opschrijft :wink: Lees je het Eilanden Nieuws ook al? :)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 02 feb 2008 15:20

Jaaaaaaaaaaaaa!

We hebben het hier zo naar 't zin heee. We zijn al "helemaal geïntegreerd" en gaan never terug naar Werkendam, behalve op familiebezoek en zuks. Kinders verstaan het Flakkees niet, mijn man ook niet zo. Ik ben geboren in 't Zeeuwse en mijn ouders hadden daar nog vrienden wonen die geregeld kwamen dus ik ben toch min of meer met het zeeuws opgegroeid en heb ook geen moeite met Flakkees.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2008 15:23

Super! 't 'Geitedurp' zou mij zo 1-2-3 niet aantrekken, maar ik ben dan ook een 'Sommerdiekse', dus als ik (weer) op Flakkee zou gaan wonen dan toch daar of in 'Menheerse'. :wink:
Je man en kinders leren 't vanzelf wel denk ik, zeker de kinderen. Zijn hun juffrouws/meesters streng als het gaat om Nederlands spreken in de les? (Wij hadden op de Prins Maurits een docent Nederlands (!) die helemaal weg was van het dialect en ook wel toeliet dat in zijn les -vooral onderling- Flakkees werd gesproken...)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 feb 2008 17:55

Zo, vandaag eindelijk zo ongeveer tevreden met de slaapkamer. Het bleef een beetje te kaal, een beetje te Jan de Bouvries achtig waar ik niet zo van hou. Vandaag twee nieuwe dekbedovertrekken gekocht, en dan twee verschillende. De één creme met bruine letters, de andere andersom. En dat maakt het lekker speels. En nu is het echt een mooie kamer geworden :)

Soms moet je ergens echt tegenaanlopen volgens mij.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 feb 2008 00:02

MissF, is dat nou wat, allebei onder een apart dekbed slapen? Ik had het juist ook vorige week voorgesteld. Vind het altijd zo'n gedoe met verschonen om een groot dekbed in een hoes te krijgen. Dirk vond het helemaal geen romantisch idee. Ik ben toch al vaak zo van: blijf van me af en ik kan het zelf wel dus die kreeg allerlei visioenen. In vakantiehuizen is het ook vaak zo dat het 1persoonsdekbedden zijn en dat hadden wij altijd al in de knoop liggen. Vertel eens je ervaringen.....

LeChat, wij vragen ons af waarom het hier het Geitedurp wordt genoemd. We willen ook zo'n sticker op de auto, staat wel cool.

Hoe de jufs en meesters zijn met dialect spreken weet ik niet. Volgens mij valt het wel mee want de jongens hebben het er over dat ze allemaal zo raar praten. Maar dat vinden de kinderen hier van onze jongens ook :mrgreen:

Terug naar “Archief”