het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Re: niet leuk..

Berichtdoor AikonGirl » 30 jan 2008 20:27

LUCKYLUCK schreef:...zeg als het zo loopt. Wat je nu hebt zijn denk ik verstoppingen. Melk die te lang in de borst blijft kan een propje vormen en zo een kanaaltje afsluiten. Wat dus moet gebeuren: borst moet zo leeg mogelijk want het propje moet eruit. Laat je het op zijn beloop, dan ontwikkel je een borstontsteking:-(
Wat goed helpt is: warmte erop bijv warme washanden of onder de douche. Zere plekken masseren en dan kolven of aanleggen. Dat zo vaak mogelijk totdat het over is en dan pas weer verder gaan met afbouwen.
Sterkte! Kom je er niet uit bel dan met een van de bv-organisaties, kost alleen je telefoontikken.

Vandaag ging het weer goed. Ik kolf nu alleen nog maar 's ochtends en 's avonds.
Heb de middag geschrapt, dus daar lag het waarschijnlijk aan.

Ons meissie is ook echt een slaapkop met drinken.
Inderdaad tussendoor haar een boertje laten doen en verschonen. En kietelen inderdaad.

LUCKYLUCK
Verkenner
Verkenner

fijn om te horen!

Berichtdoor LUCKYLUCK » 30 jan 2008 21:47

Nu even pas op de plaats maken met kolven tot je tussendoor geen stuwing meer hebt. Verder afbouwen kun je veilig doen door die twee kolfmomenten aan te houden en langzaam minder te kolven. Stel je kolft 120ml dan stop je bij 100ml. Dat doe je zolang tot je geen stuwing meer voelt en dan minder je verder. Pas als je productie een eind geminderd is ga je dan over op een keer kolven. De laatste voeding stoppen gaat meestal ook niet heel abrupt. Het slimste is om goed naar je lichaam te luisteren. Soms moet je na een of twee dagen nog eens kolven. Dat kun je dan maar beter doen om een borstontsteking te voorkomen.

Succes ermee!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 jan 2008 08:33

Matteo krijgt ook nog bv.. ik denk nu ong 4-5 keer per dag/nacht..

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 jan 2008 08:55

wow... das nog vaak!!

k hoop dat et hier wel minder gaat worden!1 vannacht om et uur... nu zijn we ook op de elfde dag aanbeland.. en mevrouwtje is behoorlijk dwars en onrustig!! een regeldag dus!!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Re: fijn om te horen!

Berichtdoor AikonGirl » 31 jan 2008 10:13

LUCKYLUCK schreef:Nu even pas op de plaats maken met kolven tot je tussendoor geen stuwing meer hebt. Verder afbouwen kun je veilig doen door die twee kolfmomenten aan te houden en langzaam minder te kolven. Stel je kolft 120ml dan stop je bij 100ml. Dat doe je zolang tot je geen stuwing meer voelt en dan minder je verder. Pas als je productie een eind geminderd is ga je dan over op een keer kolven. De laatste voeding stoppen gaat meestal ook niet heel abrupt. Het slimste is om goed naar je lichaam te luisteren. Soms moet je na een of twee dagen nog eens kolven. Dat kun je dan maar beter doen om een borstontsteking te voorkomen.

Succes ermee!

Bedankt voor de info! :)
De productie is al een heel stuk minder.
In het begin kolfde ik zo'n 100/150cc per borst.
Nu was het vanmorgen nog geen 100cc per twee.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 31 jan 2008 18:55

nou hier is de wijkverpleegkundige geweest en moet afbouwen met borstvoeding en helemaal overgaan op flesvoeding. Heb niet genoeg voedingsstoffen erin zitten. Ze zit nu weer op geboortegewicht precies. Dus maar 10 gram aangekomen in 1 wk. tijd. En alleen maar spugen. Had haar vanochtend flesje gegeven en na een uur kwam alles onverwerkt er weer uit. Ze stikte bijna in de melk die eruit kwam. Ze ziet ook witjes. Ben bij huisarts geweest op zich is alles goed maar als ze blijft spugen zoveel dan moet ik maandagmiddag weer bellen en word ik toch voor de zekerheid doorverwezen naar het ziekenhuis voor onderzoek. Want het komt ook via haar neusje nog steeds eruit. Heb nu nutrilon omneo (tegen spugen gekocht) dus ga dat proberen.

Het is niet anders helaas. Maar heb het geprobeerd bv. maar gezondheid gaat voorop vind ik dan bv geven. ik heb geen kolf maar moet elke dag 1 bv overslaan heb een schema gekregen van wijkverpleegkundige hoe je het afbouwt qua borstvoeding. duurt ongeveer 14 dgn. dan is het einde over bv.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 31 jan 2008 19:03

trijntjejohanna schreef:Matteo krijgt ook nog bv.. ik denk nu ong 4-5 keer per dag/nacht..

dan zou ik dus echt accuut over gaan op flesvoeding...
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 jan 2008 19:07

rosekapje schreef:
trijntjejohanna schreef:Matteo krijgt ook nog bv.. ik denk nu ong 4-5 keer per dag/nacht..

hij krijgt sochtends, tussen de middag, rond 4 uur en savonds voor het slapen gaan.. en af en toe snachts... prima te doen dus..

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 jan 2008 19:14

@Habibi, wat jammer dat het niet lukt, maar net wat je zegt, gezondheid gaat voor!!! Wel vervelend dat ze zoveel spuugt! Kan het dan niet zo zijn dat het door het spugen komt dat ze zo weinig aankomt? HOop iig dat het snel over is!!

@Rosekapje: Sarah kreeg met 10 maanden nog 3 voedingen, volledige voedingen van 15/30 minuten, met 8 maanden zelfs nog 4! Vond het heerlijk, ze kwam echt bij me kroelen en zocht dan drinken! Het is een stuk gezonder dan diksap dus ik vond het wel best zo! Vind het nu echt jammer dat ze overdag niet meer wil, ze drinkt soms nml slecht en bv ging er toen altijd in.
En het grootste voordeel vond ik wel dat, toen Sarah snachts ook nog af en toe kwam, je niet naar beneden moest voor dat stomme flesje :?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 31 jan 2008 19:31

trijntjejohanna schreef:
rosekapje schreef:

hij krijgt sochtends, tussen de middag, rond 4 uur en savonds voor het slapen gaan.. en af en toe snachts... prima te doen dus..

verkeerd gelezen, ben een beetje duf vandaag dacht dat er stond 4/5 keer per nacht v :mrgreen:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 31 jan 2008 19:33

@Habibi: heel herkenbaar jouw verhaal over borstvoeding. Jammer als het niet lukt. Juliëtte was na 2 weken nog lang niet op geboortegewicht, er zat niet genoeg voeding in mijn borstvoeding. Met flesvoeding ging ze gelijk groeien.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 31 jan 2008 20:00

het spugen is sinds gisteren. Waren elke keer kleine beetjes maar nu vanochtend hele fles eruit (omdat ze aan borst te moe was om te drinken) en trok helemaal witjes weg. eigenlijk zou ik vandaag maar 1 flesje moeten geven maar heb nu nog 1 gegeven kijken of ie er wil in blijven. tot op heden wel en ze slaapt nu ook heerlijk.

ben wel aan het lekken met de borsten even nu.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 31 jan 2008 20:12

Ilona zit nog 40gr onder haar geboortegewicht. Maar wel in de laatste week 200gr aangekomen.
Spugen kan ze ook wel, net nog een hele golf... :/

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 jan 2008 21:09

habibi, je kunt ook kolven met je handen hé! Weet niet of ze dat hebben uitgelegd, maar tis niet de bedoeling in jouw geval om de productie op gang te houden....

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 31 jan 2008 21:12

lammetje schreef:habibi, je kunt ook kolven met je handen hé! Weet niet of ze dat hebben uitgelegd, maar tis niet de bedoeling in jouw geval om de productie op gang te houden....

kolven met handen lukt mij niet :cry: heb dat al geprobeerd maar dan komt er niks uit.

Maar heb een schema voor 14 dgn. om de borstvoeding af te bouwen. Je slaat 1 bv over en dan met 2/4 dgn. 1 extra. Totdat je helemaal afgebouwd hebt.

Terug naar “Archief”