Omega,
Haal je bovenstaande punten uit de nieuwe kerkorde of andere afficiële documenten van de PKN? Ik heb nl. het idee dat je een aantal punten noemt die welliswaar door bepaalde groepen binnen deze pluriforme kerk beleden worden maar dat dat niet per definitie de officiële leer van deze nieuwe kerk is. (Natuurlijkk kun je het er dan over hebben of dat pluriforme karakter wel bijbels is, maar het gaat er mij om dat je doet overkomen alsof dit DE leer is.)
Daarnaast moet je m.i. ook erkennen dat een aantal van de punten die je noemt niet helemaal nieuw zijn. Over homoseksualiteit, samenwonen e.d. wordt ook nu reeds door grote delen van de NHK anders gedacht. Zelfs het in twijfel trekken van Jezus' goddelijkheid wordt getolereerd.
Daarnaast dien je m.i. ook in ogenschouw te nemen dat een aantal van de punten ook in orthodox christelijke kringen geen gemeengoed zijn. Typisch reformatorische zaken als b.v. de uitverkiezing worden door lang niet alle orthodoxe christenen beleden. (Onder orthodoxe christenen versta ik even die christenen die wel geloven dat Jezus God is, voor onze zonden stierf etc.)
Begrijp me goed, ik wil niet zeggen dat jouw keuze in deze niet goed is, maar zoals je het nu schrijft schuif je allerlei zaken op de PKN af terwijl de Gereformeerde Bond hierin al sinds jaar en dag een minderheidsstanpunt inneemt.
Tenslotte zag ik onlangs een IKON documentaire waarin GB dominee's lang niet zover gingen in het duiden van de finaciële motieven van de nieuwe kerk. Ook uit mijn omgeving weet ik dat daar over het algemeen zeer voorzichtig over gesproken wordt. Het kwijtraken van de bezittingen wordt als zeer pijnlijk ervaren maar om hier nou een complot achter te zoeken waarbij men bewust van deze rijkdommen wil profiteren daar deinst men toch wel voor terug. Het is denk ik ook goed om in deze enige terughoudendheid in acht te nemen. Er is er maar Eén die de harten van de mensen kent.
Klaas