hoe kijkt men dan naar het verven van je haren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 16 dec 2003 18:48

ik vindhet meer zonde in de zin van: jammer.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 dec 2003 18:51

Sorry caprice, dat ik je verkeerd begreep. Ik schaarde je te snel onder de mensen die denken op grond van uiterlijk te kunnen bepalen of iemand wel of niet waar christen is....

Heb denk ik een iets te groot trauma van dominees die zeiden dat vrouwen die bekeerd zijn geen broek meer dragen. Dan bedacht ik me altijd dat een vrouw die een broek draagt haar lichaam niet zwaar beschadigt, maa hoogstends tegen een traditie ingaat. Terwijl roken, wat zeer veel gedaan wordt in kerkenraden en door dominees zeer slecht is voor je gezondheid/lichaam (Gods schepping en tempel) van jezelf en mensen om je heen. Terwijl niemand er aan twijfeld of zij wel bekeerde mensen zijn.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 20:11

meschianza schreef:Sorry caprice, dat ik je verkeerd begreep. Ik schaarde je te snel onder de mensen die denken op grond van uiterlijk te kunnen bepalen of iemand wel of niet waar christen is....

Heb denk ik een iets te groot trauma van dominees die zeiden dat vrouwen die bekeerd zijn geen broek meer dragen. Dan bedacht ik me altijd dat een vrouw die een broek draagt haar lichaam niet zwaar beschadigt, maa hoogstends tegen een traditie ingaat. Terwijl roken, wat zeer veel gedaan wordt in kerkenraden en door dominees zeer slecht is voor je gezondheid/lichaam (Gods schepping en tempel) van jezelf en mensen om je heen. Terwijl niemand er aan twijfeld of zij wel bekeerde mensen zijn.
ja opmerkelijk, veel reformatorische mensen vinden evangelischen lichtzinnig, maar het zijn juist de evangelischen die snel wat zeggen van drinken of roken, en waar dat over het algemeen veel minder de gewoonte is als bij reformatorischen..
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Carrie

Berichtdoor Carrie » 16 dec 2003 21:10

In elke cultuur zijn dingen weer anders. Deze zomer zijn wat familieleden van me in Bulgarije geweest. Daar viel het hun heel erg op dat de mensen daar zonder moeite met een broek en zonder hoed in de kerk komen. Toch is daar veel meer geloofsblijdschap in de kerk dan hier, daar leeft het echt. Maar daar valt men echt over drinken en roken. Dat is echt heel erg bij hen.
Van die mensen kunnen we nog heel veel leren! Het gaat niet om uiterlijkheden, maar om de innerlijke blijdschap, die uitstraalt naar buiten. Zodat je een licht op de kandelaar bent, een zoutend zout, een stad op een berg. Ook al gebruik je cosmetica, dat maakt God niets uit. Daar hangt echt je zaligheid niet vanaf!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 17 dec 2003 00:32

Carrie schreef:In elke cultuur zijn dingen weer anders. Deze zomer zijn wat familieleden van me in Bulgarije geweest. Daar viel het hun heel erg op dat de mensen daar zonder moeite met een broek en zonder hoed in de kerk komen. Toch is daar veel meer geloofsblijdschap in de kerk dan hier, daar leeft het echt. Maar daar valt men echt over drinken en roken. Dat is echt heel erg bij hen.
Van die mensen kunnen we nog heel veel leren! Het gaat niet om uiterlijkheden, maar om de innerlijke blijdschap, die uitstraalt naar buiten. Zodat je een licht op de kandelaar bent, een zoutend zout, een stad op een berg. Ook al gebruik je cosmetica, dat maakt God niets uit. Daar hangt echt je zaligheid niet vanaf!

Ik ben het helemaal met je eens dat God absoluut niet naar het uiterlijk kijkt, maar toch vind ik het erg positief dat christelijke mensen er in hun uiterlijk netter uitzien (geld vooral voor meisjes) dan niet-christelijke mensen en dan gaat het niet over wel of geen broek, maar wel of je zeer wijde hals aan hebt of extreem korte rokken/broeken. Ik heb wel eens moslims met respect over die nette, ortodoxe meisjes horen praten, die er tenminste niet zo onfatsoenlijk bijlopen. De wereld merkt dat dus op, en heeft er (soms) ook respect voor. Maar absoluut geen wetticisme! Christelijke vrijheid blijft voor iedere christen, hoewel je die vrijheid niet mag misbruiken!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 06:53

meschianza schreef:Sorry caprice, dat ik je verkeerd begreep. Ik schaarde je te snel onder de mensen die denken op grond van uiterlijk te kunnen bepalen of iemand wel of niet waar christen is....

Ik denk dat de dominee wel gelijk heeft als het om vrouwen gaat die zich bekeren en dan geen broek meer aantrekken, maar dat geldt dan alleen uit de vrouwen van die kerk (gg bijv) die in het dagelijkse leven normaal geen broek dragen, maar dat wel doen (een soort van stiekem).

Wat je zegt over roken klopt niet altijd, want pas heeft de dominee in zijn preek er nog scherp op terechtgewezen.
Alleen oudere mensen zijn echt verslaafd. Vroeger dachten ze zelfs dat het gezond was. Dan kun je hen natuurlijk niet kwalijk nemen. Dan zou ik het jou kwalijk moeten nemen als je een appel eet.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 dec 2003 08:02

caprice schreef:Wat je zegt over roken klopt niet altijd, want pas heeft de dominee in zijn preek er nog scherp op terechtgewezen.
Alleen oudere mensen zijn echt verslaafd. Vroeger dachten ze zelfs dat het gezond was. Dan kun je hen natuurlijk niet kwalijk nemen. Dan zou ik het jou kwalijk moeten nemen als je een appel eet.

Ik gegrijp niet goed wat het eten van een appel hiermee te maken heeft?
En die oudere mensen die dachten dat het goed voor je was?
Nu dan zul je toch wel heeeeeeeeel erg ver terug moeten gaan in de geschiedenis, want er is al heel lang bekend dat roken slecht voor je is en o.a kanker veroorzaakt.
En ook jongere mensen zijn nog steeds verslaafd, zeker niet alleen de ouderen. Dus als je bekeerd zegt te zijn, en vind dat vrouwen dan geen broek meer zullen dragen, omdat je daaraan zou kunnen zien dat ze bekeerd zijn, dan geld dat zeker ook voor het roken!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 08:13

Petrus 3:
2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze.
3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, [bestaande] in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken;
4 Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk [versiersel] van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.
5 Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, die op God hoopten, en waren haar eigen mannen onderdanig;

Hahaha! Geen vlechten, geen goud en zeker geen Esprit, College Style, Olily en al die andere dure merken meer!

joepie

Berichtdoor joepie » 17 dec 2003 08:18

Even een duidelijker vertaling: doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken. 3 Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, 4 maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 08:23

joepie schreef:Even een duidelijker vertaling: doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken. 3 Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, 4 maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God.

In Genemuiden zal een bekeerd iemand toch nooit haar haar vlechten. Voor de rest kunnen ze het niet laten dus dat vergeten ze voor het gemak maar even.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 17 dec 2003 08:49

jesaja 3

eerst komt dit:

8 Want Jeruzalem heeft aangestoten,23) en Juda is gevallen, dewijl hun tong en handelingen tegen den HEERE zijn, om de ogen Zijner heerlijkheid te verbitteren.
9 Het gelaat24) huns aangezichts getuigt tegen hen, en hun zonden spreken25) zij vrij uit, gelijk Sodom;26) zij verbergen ze niet. Wee hunlieder ziel; want zij doen zichzelven27) kwaad.

10 Zegt den rechtvaardige, dat het hem28) wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten.29)
11 Wee den goddeloze, het zal hem30) kwalijk gaan, want de vergelding31) zijner handen zal hem geschieden.
12 De drijvers32) Mijns volks zijn kinderen,33) en vrouwen heersen34) over hetzelve. O Mijn volk! die u leiden,35) verleiden u, en den weg uwer paden slokken36) zij in.
13 De HEERE stelt Zich om te pleiten,37) en Hij staat, om de volken38) te richten.
14 De HEERE komt ten gerichte tegen de oudsten39) Zijns volks en deszelfs vorsten, want gijlieden hebt dezen wijngaard40) verteerd;41) de roof des ellendigen is in uwe huizen.
15 Wat is ulieden,42) dat gij Mijn volk verbrijzelt, en de aangezichten43) der ellendigen vermaalt?44) spreekt de Heere, HEERE der heirscharen.

Daarna komt het waarom:

16 Verder zegt de HEERE: Daarom dat de dochteren45) van Sion zich verheffen,46) en gaan met uitgestrekten47) hals, en lonken48) met de ogen, al gaande49) en trippelende daarhenen treden, en alsof haar voeten gebonden50) waren.
17 Zo zal de HEERE den schedel der dochteren van Sion schurftig51) maken, en de HEERE zal52) haar schaamte ontbloten.
18 Ten zelfden dage zal de HEERE wegnemen het sieraad53) der kousebanden, en de netjes,54) en de maantjes.55)
19 De reukdoosjes,56) en de kleine ketentjes, en de glinsterende57) kledingen,
20 De hoofdkroning,58 ) en de armversierselen,59) en de bindselen,60) en de reukballetjes,61) en de oorringen,
21 De ringen en de voorhoofdsierselen,62)
22 De wisselklederen,63) en de manteltjes,64) en de hoedjes, en de buidels,65)
23 De spiegels, en de fijn-linnen deksels, en de hulledoeken,66) en de sluiers.67)
24 En het zal geschieden, dat er voor specerij68) stank69) zal zijn, en lossigheid voor een gordel, en kaalheid in plaats van haarvlechten,71) en omgording eens zaks in plaats van een wijden rok,72) en verbranding73) in plaats van schoonheid.
25 Uw mannen74) zullen door het zwaard vallen, en uw helden75) in den strijd.
26 En haar76) poorten77) zullen treuren, en leed dragen, en zij zal, ledig78) gemaakt zijnde, op de aarde79) zitten

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 dec 2003 09:52

Sorry, ahuibers, maar dit is een totaal uit zijn verband gerukt stuk. Dit heeft niets te maken met het dragen van sieraden of met cosmetica. Het wordt niet verboden, maar er wordt een situatie geschertst als Israël zich niet aan Gods wetten houdt, wat er dan zal gebeuren.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 17 dec 2003 10:22

Maar God is toch onveranderlijk?
er worden voorbeelden genoemd en ik vindt dat ze nog van toepassing zijn.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 dec 2003 12:20

laten christenen zich eerst maar eens gaan houden aan de grondbeginselen van hun religie. Als daaraan voldaan wordt, kan er alsnog aandacht besteed worden aan wel/niet verven haren. Als daar dan nog behoefte aan is...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 dec 2003 12:23

surfer schreef:laten christenen zich eerst maar eens gaan houden aan de grondbeginselen van hun religie. Als daaraan voldaan wordt, kan er alsnog aandacht besteed worden aan wel/niet verven haren. Als daar dan nog behoefte aan is...
Volgens mij gaat het stuk wat jij citeert over prostitutie, en dat dar die middelen voor gebruikt worden (denk aan het schaamte ontbloten en lonken), dat soort dingen schrijft Paulus ook, dat zondaren in hun zonde gelaten worden...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”