slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 13 dec 2003 13:53

essieee schreef:Als een concert, film, verjaardag lang duren hoor je ons niet. Maar bij een kerkdienst????

Moet ik me nu schuldig voelen?
Of de dominee + kerkeraad?
Iets of iemand anders?

Wat doe ik het liefst:
1] Discussieren over mijn geloof op het Internet (soms de hele nacht door)
2] Praiseavond (23:30 stoppen is veel te vroeg)
3] Jeugdvereniging (balen dat we om 0:00 dicht moeten)
4] LOTRIII in de bios volgende week (heerlijk 3,5 uur)
...
XXX] Preek op zondag (1,5 uur *gaap*)

Aan mij ligt het niet.
..

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 dec 2003 12:23

Invincible schreef:
essieee schreef:Als een concert, film, verjaardag lang duren hoor je ons niet. Maar bij een kerkdienst????

Moet ik me nu schuldig voelen?
Of de dominee + kerkeraad?
Iets of iemand anders?

Wat doe ik het liefst:
1] Discussieren over mijn geloof op het Internet (soms de hele nacht door)
2] Praiseavond (23:30 stoppen is veel te vroeg)
3] Jeugdvereniging (balen dat we om 0:00 dicht moeten)
4] LOTRIII in de bios volgende week (heerlijk 3,5 uur)
...
XXX] Preek op zondag (1,5 uur *gaap*)

Aan mij ligt het niet.

Dus ligt het aan God en Zijn dienstknechten?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 16:08

Essie, het is toch logisch dat je je langer op een film met veel actie en dialogen dan op een monotone preek kunt concentreren?

En nee, het ligt niet aan God, wel aan Zijn dienstknechten. Overigens is elke gelovige een dienstknecht.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 16 dec 2003 14:45

essieee schreef:Dus ligt het aan God en Zijn dienstknechten?

Als een praiseavond mij wel kan boeien, ligt het dus niet aan G.d.

Misschien ligt het wel aan policy, aan regels, aan opbouw en aan inhoud, en niet zozeer aan de talenten van de voorganger zelf. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen in een kerkdienst in slaap vallen, tenslotte: onze kerkdiensten zijn voor bezoekers ontzettend passief. Men ploft neer, zingt op zn 11&30st, doet de ogen dicht tijdens gebed, neemt een snoepje (=meest heftige actie van de hele dienst) en hoort onderuitgezakt een praatje aan. Met alle respect.

Waarom de voorganger de helft van een dienst laten bepalen? Hou bijvoorbeeld 's ochtens een bijbelstudie zoals het nu gaat en 's avonds een AANBIDDINGSavond waar je heel de zaal bij betrekt. Want aanbidding, dat komt niet voor in onze kerkdiensten (althans, niet bij mij).
..

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 18:01

volgens mij is het heel simpel als ik naar mezelf kijk.
ga ik op zaterdagavond om 11 uur naar bed, dan val ik niet in slaap onder de preek. ga ik door tot 1 a 2 uur snachts, dan kan ik me ogen niet openhouden. ook al is de preek nog zo boeiend.
dus ik kan niemand de schuld geven, alleen mezelf.
trouwens, een 'saaie'preek kan net zo goed van inhoud zijn als een boeiende preek.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 16 dec 2003 19:09

connie schreef:ik val altijd in slaap maar dan alleen tijdens de preek
met zingen heb ik dat niet
ik bid er heel veel voor of god me daarvoor wil bewaren maar lijkt net of de satan mij van de preek af wilt houden en dan val ik in slaap

Het wordt tijd dat al die slapers, eens een gezonde evangelische dienst bezoeken. Daar val je nog geen seconde in slaap.
Het is zonde dat ik het zeg, maar hoe halen jullie het in je hoofd hier nog lakoniek over te doen.
Jullie zijn dus letterlijk in slaap gesukkeld. Hoe wil je zo in vredesnaam de wereld bereiken? Als je het zelf niet eens interessant genoeg vindt, hoe wil je dan je buurman meenemen? ( en over jullie kindertjes nog maar eens niet te spreken)
Ik zou geen dag langer in een kerk blijven waar ik van verveling in slaap zou sukkelen.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 16 dec 2003 19:12

BJ schreef:Klopt, maar ik denk dat als je een dienst houd waarin bijvoorbeeld 5 heel verschillende onderwerpen worden besproken op verschillende manieren dat ook prima werkt, hetzelfde idee dus van een verjaardag. En die onderdelen duren bijvoorbeeld 10 minuten.

Precies:
1 Corinthe 14:26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 19:14

maartje, ik doe er niet laconiek over.
ik heb eerlijk gezegt niets tegen een evangelische dienst, maar persoonlijk ga ik liever niet daarheen. dan maar liever een uurtje eerder naar bed :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 16 dec 2003 19:25

columbus schreef:maartje, ik doe er niet laconiek over.
ik heb eerlijk gezegt niets tegen een evangelische dienst, maar persoonlijk ga ik liever niet daarheen. dan maar liever een uurtje eerder naar bed :wink:

Er wordt in dit topic nogal lacherig gedaan over "een ieder" die wel eens in slaap valt tijdens de dienst.
Ik krijg daar kippevel van. In onze kringen is dat gewoon niet voor te stellen. Als na twee uur de dienst is afgelopen, vindt iedereen dat erg jammer. Ik krijg van deze brieven het idee, dat het eigenlijk niet eens nodig is om je jas uit te trekken. Als je even stilzit, is het zo weer afgelopen. :(
Ik kan me niet voorstellen dat je dan God ontmoet hebt, want als dat zp was, wil je toch niet weg?

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: slapen in de kerk.....

Berichtdoor jvdk » 17 dec 2003 00:13

trijntjejohanna schreef:Wat zou God erger vinden: Dat je zondagsmorgens thuis blijft, of dat je wel heen gaat, maar slaapt????

Het is niet aan ons om te oordelen wat God zou doen. Zeker weten doe je het toch niet. Het is toch beter om naar de kerk te gaan omdat je waarschijnlijk niet de hele dienst slaapt. Dit is verkeert en probeer toch te kunnen opletten!!! Ik heb pas ontdekt dat bijv aantekeningen maken van de preek enorm kan helpen!! Ook kan je het later nalezen om dingen beter te begrijpen!!

Probeer slapen tegen te gaan!!! :!:
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE
1 Johannes 4 :7-21

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 17 dec 2003 00:22

Maartje schreef:
Ik zou geen dag langer in een kerk blijven waar ik van verveling in slaap zou sukkelen.

Het is ook een plicht om in de kerk te blijven waar je geplaatst bent!! Je mag wel weggaan wanneer je geloof bedreigd word.

Ik vind het slecht als je zegt dat je geen dag langer zou blijven!! Je kan dus naar elke kerk gaan waar je het zelf leuk vind!! Je kan dus zelf bepalen wat goed voor je is????? Ik denk niet dat je op grond van de bijbel kan kiezen dat 1(of twee...) kerk goed is, anders zouden er nu niet zoveel stromingen zijn. Iedereen zou dan dus in dezelfde kerk zitten. dat kan toch niet..........

As je in de kerk zit waarvan je denkt dat het niet goed is, ga naar de kerkeraad of dominee!! Leg je problemen uit en probeer er samen uit te komen! Maar ga niet shoppen, de ene keer die kerk en de andere keer deze kerk!
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE

1 Johannes 4 :7-21

caprice

Re: slapen in de kerk.....

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 06:46

jvdk schreef:
trijntjejohanna schreef:Wat zou God erger vinden: Dat je zondagsmorgens thuis blijft, of dat je wel heen gaat, maar slaapt????

Het is niet aan ons om te oordelen wat God zou doen. Zeker weten doe je het toch niet. Het is toch beter om naar de kerk te gaan omdat je waarschijnlijk niet de hele dienst slaapt. Dit is verkeert en probeer toch te kunnen opletten!!! Ik heb pas ontdekt dat bijv aantekeningen maken van de preek enorm kan helpen!! Ook kan je het later nalezen om dingen beter te begrijpen!!

Probeer slapen tegen te gaan!!! :!:

Het is beter om in je bed naar de kerk te verlangen dan in de kerk naar je bed.

Waarom gaan we gewoon niet een uurtje vroeger naar bed, de avond van tevoren?

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 17 dec 2003 13:45

Je mag wel weggaan wanneer je geloof bedreigd word.

Hmm, ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld, maar je hebt het wat krom omschreven.
Je bedoelt waarschijnlijk: Je mag wel weggaan als je kerk dingen verkondigt die niet op de bijbel gegrond zijn. Als je dus kan aantonen vanuit de bijbel dat het niet klopt wat er verkondigt wordt in die kerk.
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 17 dec 2003 14:20

jvdk schreef:
Maartje schreef:

Je kan dus zelf bepalen wat goed voor je is?????!

Ja ik ben zelf verantwoordelijk voor wat ik met mijn geloof doe/gedaan heb als ik later voor God verschijn.

Een kerk die blijkbaar zo weinig te vertellen heeft dat de toehoorders in slaap sukkelen is geen levende gemeenschap. Is niet alleen voor mij dodelijk maar ook voor mijn kinderen die aan mijn zorg zijn toevertrouwd.

En ik weet zeker dat als God zélf voor je zou staan je het niet in je botte hersens zou halen om in slaap te sukkelen.
De vraag is dus of God je eigenlijk wel daar geplaatst heeft, Hij is blijkbaar niet aanwezig, anders zou je in aanbidding op je knieeen vallen, of juichend je handen opheffen ( of volgens sommigen hier devoot naar je knieen kijken, mag allemaal). Één ding is zeker, je zou níet in slaap vallen. :mrgreen: Het blijft de vraag of je ouders je ergens hebben geplaatst, of dat het God zelf was.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 17 dec 2003 14:40

jvdk schreef:Het is ook een plicht om in de kerk te blijven waar je geplaatst bent!!

Ik heb niet het idee dat ik dit helemaal begrijp. Dus omdat mijn ouders gereformeerd zijn, moet ik dat ook zijn?
Als je dat bedoelt, dan ben ik het er niet mee eens. Ik denk dat ik zelf een keuze maak voor een bepaalde kerk, een die aansluit bij de Bijbel en bij mijn belevingswereld van het geloof.

Terug naar “Archief”