Optimatus schreef:Met alle respect, maar is de calvinistische dienst niet een enorm uitgeklede viering van de zondag?
Verklaar eens nader.
Moderator: Moderafo's
lammetje schreef:dat ik het zelfs goddeloos begin te vinden om hier verder op in te gaan!
lammetje schreef:voor het curatorium die belangrijke beslissingen neemt én hulp van de Heere vraagt én krijgt (daar ben ik van overtuigd) vind ik hier ver te zoeken.
En vinden jullie dan dat er een discussie plaats vind hier? Ik vind het aanvallen en aanvallen tegen de kerken die weinig predikanten hebben. Bijna alles wat positief gezegd wordt over preeklezen en het curatorium wordt zó de grond in geboord dat ik het zelfs goddeloos begin te vinden om hier verder op in te gaan!
reinier nijeboer schreef: Waarom zou er geen zegen van een leespreek kunnen komen?
Staat dat ergens in de bijbel? Er staat in ieder geval dat we onder het Woord moeten komen, maar er staat niet bij:de leesdiensten zult gij niet bezoeken.
Denkertje21 schreef:Maar beste Reinier: lees jij 'rgens inde bijbel dat er preken/toespraken van anderen worden gelezen???
Welnee! Alleen het Woord wordt gelezen!
elbert schreef:Dit lijkt me een tegenstelling die in de tijd van de Bijbel niet opging.
Paulus draagt bijvoorbeeld de gemeente in Kolosse op, om de zendbrief die hij aan hen geschreven heeft, ook aan de gemeente te Laodicea voor te lezen (Kol. 4:16). Een vergelijkbaar bevel geeft hij aan de gemeente van Thessalonika (1 Tess. 5:27).
Jantjes schreef:Optimatus schreef:Met alle respect, maar is de calvinistische dienst niet een enorm uitgeklede viering van de zondag?
Verklaar eens nader.
reinier nijeboer schreef:Waarom zou er geen zegen van een leespreek kunnen komen?
MissF schreef:Wat ik niet helemaal snap van de hele discussie, is waarom een dominee die niet oprecht bekeerd is geen goede preek kan houden...Wij kunnen helemaal niet in die dominee kijken of het allemaal echt is en het is wat hij ook echt meent. Een beetje grof gezegd: dat boeit niet echt. Als ik maar meer leer over de Bijbel.
JialiKelly schreef:lammetje schreef:dat ik het zelfs goddeloos begin te vinden om hier verder op in te gaan!
Discussie over aardse regels, interpretaties en mogelijke misvattingen goddeloos? Sorry voor het cliché, maar zo kun je als Farizeer ook Jezus de mond snoeren - en die kwamen wel met bijbelse argumenten.
Ik heb niemand hier aan God zien twijfelen, hoogstens aan het curatorium. Laat je nou net daar fel op reageren. Dan vraag ik me toch af welke houding het verst van God afstaat.
Denkertje21 schreef:reinier nijeboer schreef: Waarom zou er geen zegen van een leespreek kunnen komen?
Staat dat ergens in de bijbel? Er staat in ieder geval dat we onder het Woord moeten komen, maar er staat niet bij:de leesdiensten zult gij niet bezoeken.
Maar beste Reinier: lees jij 'rgens inde bijbel dat er preken/toespraken van anderen worden gelezen???
Welnee! Alleen het Woord wordt gelezen!
Optimatus schreef:Jantjes schreef:Optimatus schreef:Met alle respect, maar is de calvinistische dienst niet een enorm uitgeklede viering van de zondag?
Verklaar eens nader.
Het is doorgaans een eenmansacte van een predikant. Dat klinkt wellicht negatief, maar ik heb de indruk dat juist in de wat meer behoudende calvinistische stromingen predikanten daardoor niet alleen op een kansel, maar ook op een voetstuk komen te staan.
Sabra schreef:Paulus zal echter nooit hebben bedoeld dat zijn woorden evenveel kracht uitstralen en even belangrijk zijn als de Tora.
elbert schreef:Paulus draagt bijvoorbeeld de gemeente in Kolosse op, om de zendbrief die hij aan hen geschreven heeft, ook aan de gemeente te Laodicea voor te lezen (Kol. 4:16). Een vergelijkbaar bevel geeft hij aan de gemeente van Thessalonika (1 Tess. 5:27).
Van het boek Openbaring wordt gezegd, dat het bedoeld was om in de eredienst voorgelezen te worden, als preek welteverstaan (tenminste, als ik dr. H.R. van de Kamp moet geloven, die over Openbaring een commentaar heeft geschreven). Hetzelfde geldt voor de brief aan de Hebreeën.
Denkertje21 schreef:Ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat dit flauwe kul is! Er waren bar weinig kranten toen, de Saambinder was er zelfs niet. Dus dit lijkt mij een goede manier om een herderlijk schrijven bekendheid te geven.
Ik ga er verder vanm uit dat de oudsten ter plekke gewoon het Woord verklaarden!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten