Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 jan 2008 18:02

Optimatus schreef:Met alle respect, maar is de calvinistische dienst niet een enorm uitgeklede viering van de zondag?

Verklaar eens nader.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 29 jan 2008 18:10

lammetje schreef:dat ik het zelfs goddeloos begin te vinden om hier verder op in te gaan!

Discussie over aardse regels, interpretaties en mogelijke misvattingen goddeloos? Sorry voor het cliché, maar zo kun je als Farizeer ook Jezus de mond snoeren - en die kwamen wel met bijbelse argumenten.

Ik heb niemand hier aan God zien twijfelen, hoogstens aan het curatorium. Laat je nou net daar fel op reageren. Dan vraag ik me toch af welke houding het verst van God afstaat.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 jan 2008 20:02

lammetje schreef:voor het curatorium die belangrijke beslissingen neemt én hulp van de Heere vraagt én krijgt (daar ben ik van overtuigd) vind ik hier ver te zoeken.

Ah maar wij mogen niet overtjuigd zijn van het tegendeel?

En vinden jullie dan dat er een discussie plaats vind hier? Ik vind het aanvallen en aanvallen tegen de kerken die weinig predikanten hebben. Bijna alles wat positief gezegd wordt over preeklezen en het curatorium wordt zó de grond in geboord dat ik het zelfs goddeloos begin te vinden om hier verder op in te gaan!

Noem eens een voorbeeld dan, want ik ben me niet bewust dat ik of een van de andere een goddeloze opmerking heb geplaatst, voor zover ik weet word het curatorium ter discussie gesteld en het feit dat mensen (met Goddelijke inspiratie) moeten bepalen of de roeping van een dominee van Goddelijke inspiratie is! Dat is de kern, en daar word om heen gediscussieerd!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jan 2008 21:25

reinier nijeboer schreef: Waarom zou er geen zegen van een leespreek kunnen komen?
Staat dat ergens in de bijbel? Er staat in ieder geval dat we onder het Woord moeten komen, maar er staat niet bij:de leesdiensten zult gij niet bezoeken.

Maar beste Reinier: lees jij 'rgens inde bijbel dat er preken/toespraken van anderen worden gelezen???
Welnee! Alleen het Woord wordt gelezen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jan 2008 21:39

Denkertje21 schreef:Maar beste Reinier: lees jij 'rgens inde bijbel dat er preken/toespraken van anderen worden gelezen???

Dit lijkt me een tegenstelling die in de tijd van de Bijbel niet opging.
Paulus draagt bijvoorbeeld de gemeente in Kolosse op, om de zendbrief die hij aan hen geschreven heeft, ook aan de gemeente te Laodicea voor te lezen (Kol. 4:16). Een vergelijkbaar bevel geeft hij aan de gemeente van Thessalonika (1 Tess. 5:27).
Van het boek Openbaring wordt gezegd, dat het bedoeld was om in de eredienst voorgelezen te worden, als preek welteverstaan (tenminste, als ik dr. H.R. van de Kamp moet geloven, die over Openbaring een commentaar heeft geschreven). Hetzelfde geldt voor de brief aan de Hebreeën.

Maar afgezien daarvan, ben ik het wel met je eens dat een actuele preek de voorkeur geniet boven het lezen van een preek door iemand die die preek niet zelf gemaakt heeft. Dat wil overigens niet zeggen dat je door een leespreek niet gezegend kunt worden. Maar over het algemeen lees ik zo'n preek dan liever in alle rust zelf dan dat ik hem aanhoor.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2008 22:41

elbert schreef:Dit lijkt me een tegenstelling die in de tijd van de Bijbel niet opging.
Paulus draagt bijvoorbeeld de gemeente in Kolosse op, om de zendbrief die hij aan hen geschreven heeft, ook aan de gemeente te Laodicea voor te lezen (Kol. 4:16). Een vergelijkbaar bevel geeft hij aan de gemeente van Thessalonika (1 Tess. 5:27).

Paulus zal echter nooit hebben bedoeld dat zijn woorden evenveel kracht uitstralen en even belangrijk zijn als de Tora. Dat neemt niet weg dat in veel jonge gemeenten dezelfde problemen speelden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2008 23:02

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:Met alle respect, maar is de calvinistische dienst niet een enorm uitgeklede viering van de zondag?

Verklaar eens nader.

Het is doorgaans een eenmansacte van een predikant. Dat klinkt wellicht negatief, maar ik heb de indruk dat juist in de wat meer behoudende calvinistische stromingen predikanten daardoor niet alleen op een kansel, maar ook op een voetstuk komen te staan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 jan 2008 08:57

reinier nijeboer schreef:Waarom zou er geen zegen van een leespreek kunnen komen?

Heeft iemand hier gezegd dat er van een gelezen preek geen zegen kan komen?

MissF schreef:Wat ik niet helemaal snap van de hele discussie, is waarom een dominee die niet oprecht bekeerd is geen goede preek kan houden...Wij kunnen helemaal niet in die dominee kijken of het allemaal echt is en het is wat hij ook echt meent. Een beetje grof gezegd: dat boeit niet echt. Als ik maar meer leer over de Bijbel.

Ik denk dat het wel boeit of een dominee Jezus kent of niet. Maar wat mijn punt vooral is, is dat iemand niet kan zeggen van een ander dat het niet echt is wat diegene gelooft/beleeft.

JialiKelly schreef:
lammetje schreef:dat ik het zelfs goddeloos begin te vinden om hier verder op in te gaan!

Discussie over aardse regels, interpretaties en mogelijke misvattingen goddeloos? Sorry voor het cliché, maar zo kun je als Farizeer ook Jezus de mond snoeren - en die kwamen wel met bijbelse argumenten.

Ik heb niemand hier aan God zien twijfelen, hoogstens aan het curatorium. Laat je nou net daar fel op reageren. Dan vraag ik me toch af welke houding het verst van God afstaat.

Helemaal mee eens.

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 30 jan 2008 09:44

Denkertje21 schreef:
reinier nijeboer schreef: Waarom zou er geen zegen van een leespreek kunnen komen?
Staat dat ergens in de bijbel? Er staat in ieder geval dat we onder het Woord moeten komen, maar er staat niet bij:de leesdiensten zult gij niet bezoeken.

Maar beste Reinier: lees jij 'rgens inde bijbel dat er preken/toespraken van anderen worden gelezen???

In de leespreek word uiteraard eerst het WOORD gelezen en daarna word het uitgelegt. Dit heeft te maken met het predikanten te kort.
Er moet toch ook uitleg zijn over het Woord? Als er geen predikanten zijn, word er gewoon heel simpel een eerder gehouden preek voor gelezen aan de gemeente. Hier is toch gewoon niks mee ?Natuurlijk moet het ons gebed zijn of alle gemeenten een eigen predikant mag hebben, maar zo lang dat niet zo is, zijn de leespreken een (TIJDELIJKE) oplossing! iK moet zeggen dat deze discussie me een beetje gaat tegen staan. Helaas.
Verder geen reactie meer van mij!!!
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 jan 2008 16:08

Optimatus schreef:
Jantjes schreef:

Verklaar eens nader.

Het is doorgaans een eenmansacte van een predikant. Dat klinkt wellicht negatief, maar ik heb de indruk dat juist in de wat meer behoudende calvinistische stromingen predikanten daardoor niet alleen op een kansel, maar ook op een voetstuk komen te staan.

Als jullie hier dieper op in willen gaan is het misschien handiger om een nieuw topic te openen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jan 2008 16:35

Sabra schreef:Paulus zal echter nooit hebben bedoeld dat zijn woorden evenveel kracht uitstralen en even belangrijk zijn als de Tora.

Dat bedoelde hij dus wel:

1 Tess. 2:13 Daarom danken wij ook God zonder ophouden, dat, als gij het Woord der prediking van God van ons ontvangen hebt, gij dat aangenomen hebt, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord, dat ook werkt in u, die gelooft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jan 2008 19:09

elbert schreef:Paulus draagt bijvoorbeeld de gemeente in Kolosse op, om de zendbrief die hij aan hen geschreven heeft, ook aan de gemeente te Laodicea voor te lezen (Kol. 4:16). Een vergelijkbaar bevel geeft hij aan de gemeente van Thessalonika (1 Tess. 5:27).
Van het boek Openbaring wordt gezegd, dat het bedoeld was om in de eredienst voorgelezen te worden, als preek welteverstaan (tenminste, als ik dr. H.R. van de Kamp moet geloven, die over Openbaring een commentaar heeft geschreven). Hetzelfde geldt voor de brief aan de Hebreeën.

Ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat dit flauwe kul is! Er waren bar weinig kranten toen, de Saambinder was er zelfs niet. Dus dit lijkt mij een goede manier om een herderlijk schrijven bekendheid te geven.
Ik ga er verder vanm uit dat de oudsten ter plekke gewoon het Woord verklaarden!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 jan 2008 19:24

Denkertje21 schreef:Ik ga er verder vanm uit dat de oudsten ter plekke gewoon het Woord verklaarden!

Juist..., neem Jezus bv die las uit de schriften en 'leerde' de mensen in de Synagoge.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jan 2008 20:26

Denkertje21 schreef:Ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat dit flauwe kul is! Er waren bar weinig kranten toen, de Saambinder was er zelfs niet. Dus dit lijkt mij een goede manier om een herderlijk schrijven bekendheid te geven.
Ik ga er verder vanm uit dat de oudsten ter plekke gewoon het Woord verklaarden!

Dat de oudsten het Woord verklaarden, geloof ik ook, maar dat neemt niet weg dat deze bijbelboeken/brieven zo'n gezag hadden, dat ze hoger kwamen te staan dan een gewone preek.
Want een preek staat per slot van rekening op een lager plan dan het Woord van God. En deze brieven/boeken werden als zodanig ontvangen: als Woord van God. Woord van God bovendien dat het Oude Testament verklaarde (als zodanig kun je ze als preek aanduiden). Nogal wat theologen gaan er van uit dat een aantal brieven als verkondiging in de eredienst gebruikt zijn. Dat is een serieuze mogelijkheid die ook met serieuze argumenten wordt verdedigd.

Misschien is het goed om even een stapje terug te doen en na te gaan wat het belangrijkste is in een eredienst. Veel mensen zullen zeggen: "de preek", maar dat is niet waar. Het belangrijkste in een eredienst is de Schriftlezing. De preek is slechts een uitleg daarbij, die bovendien feilbaar is. Dat relativeert het vraagstuk preeklezen/gesproken prediking wel een beetje, hoewel ik net als jou nog steeds sterke voorkeur heb voor een predikant die door Gods Geest geleid het Woord verklaart. En ik geloof ook dat er in de gereformeerde gezindte (ook aan de rechterkant) mannen genoeg zijn om elke gemeente zo'n predikant te geven. :)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jan 2008 21:19

Het lijkt er nu zo op dat ik preeklezen zo wil afkraken. Voor alle duidelijkheid: Dat is NIET zo. Ik heb het bewust in mijn openingstopic een ARMzalige noodoplossing genoemd.
Arm is het zeker. Het is maar een slap aftreksel van het volwaardige spreken vanuit de bediening door Gods Geest door van God geroepen en apart gezette dienaars van het Woord.

Dat het ook zalig kan zijn, geloof ik ook. En dat zegt zo veel over de rijke genade die Giod aan betweterige en betuttelende mensen wil geven, die met de beste bedoelingen de Wijngaard rein willen houden van alles waarvan zij denken dat dat niet goed is.

Ronduit triest is het dat de NOOD van de oplossing zo weinig gevoeld. We bidden vol overgave over het uitstoten van arbeiders... Waarom niet bidden om ONTSLUITEN van de wijngaard? Bidden om Gods ingrijpen, wellicht ten koste van ons zelf!

En jij, die misschien wel zo graag datgene wat God in je hart heeft gegeven, wil doorgeven maar je geremd weet door de leeuwen en beren binnen de kerk! GA!!! Hij die je roept is getrouw, die het ook doen zal!

Er mag geen kerk meer zijn zonder een dienaar van het Woord!!!

Terug naar “Archief”