Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 jan 2008 12:44

lammetje schreef:wat ik triets vind is dat er vele hier op het forum blijven volhouden dat het met mensenwerk wordt gedaan. Ik wil hier niet eens meer tegenin gaan, want jullie geloven daadwerkelijk dat het curatorium zélf beslist, maar blijkbaar hebben jullie nooit met die mensen gepraat!!! Ik vind het erg asociaal dat er zo over hen gepraat wordt, hun werk hier zo ondankbaar wordt afgekraakt.

En ja, GOD moet die mensen licht geven, om zich aan te melden! En als ze uit hun eigen willetje daar komen, dan kunnen ze nog zo mooi alles vertellen, nog zo goed preken en misschien zal het mensen aan het denken zetten, maar het blijft hun eigen woord. Ik kan ook wel hele mooie preken gaan schrijven, misschien leert er nog iemand wat van, maar het zijn MIJN woorden en de predikant moet nog steeds GODS Woorden aan de gemeente doorgeven.

De gelezen preken zijn iig door een (hopelijk) bekeerde en geroepene ds geschreven, dan luister ik daar liever naar dan naar al die andere die hun eigen woorden rondbazuinen en waarvan in de Bijbel gesproken wordt: zij hebben Mijn Naam verkondigd, maar Ik heb hen niet kent! Ze hebben in Mijn Naam duivelen uitgeworpen, maar Ik ken hen niet (misschien een andere zinsopbouw, maar iedereen weet vast wel welke Bijbelteksten ik bedoel)

Maar wat als die mannen komen door het licht wat God hen heeft gegeven en ze worden dan afgewezen door mensen die beweren dat diezelfde God hen zegt dat ze moeten afwijzen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 jan 2008 12:45

Marnix schreef:
lammetje schreef:Wat jij triest vind, vinden andere misschien niet. Het is echt niet 'normaal' dat er zoveel gelezen wordt, maar er moeten wel bekeerde en geroepen mannen bij komen. Daar wordt ook iedere zondag zowieso 2 keer bij ons voor gebeden, dat het werk ook daar gezegend mag worden. Als iedereen gaat roepen dat preeklezen triest en armzalig is, maar het er verder bij laat :roll:

Uiteraard moet dat. Maar waarom is het zo dat hoe rechtser de kerken zijn, hoe minder bekeerde en geroepen mannen er blijken te zijn? Dan kan je wel stellen dat:

- of je wordt in de CGK, GKv, HHK etc. veel te makkelijk dominne
- of je wordt in de rechtse kerken te moeilijk dominee
- of God zegent op dit punt de rechtse kerken minder dan de rest

Enige idee?

En bovenstaande, Lammetje, zou ik dan ook aan je willen vragen. Hoe zie je dat?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 13:00

ik denk dat je in bepaalde kerken te makkelijk ds wordt!

En zoals ik al een aantal keer heb aangegeven, je kunt geroepen zijn en de eerste keer afgewezen worden. Als je dan meteen 'opgeeft' ben je in mijn ogen niet geroepen, want dan zul je nogmaals 'moeten' aanmelden. ALs je dan naar een kerk gaat waar je 'makkelijker' ds wordt vind het een beetje gemakzuchtig, net of je tegen het curatorium wil zeggen: oh bij jullie mag het niet dan ga ik lekker naar de CGK want daar mag het lekker wel!!!

Terwijl die man ook God gelijk kan geven: ik ben ongeschikt, maar hoe zit het dan met Uw roeping? Het was toch van U? Zou U mij de weg willen wijzen? En als het in Uw weg ligt, zou ik dan nogmaals een 'teken' kunnen krijgen? En als God het beliefd zal die persoon zich het jaar daarna nogmaals mogen en moeten aanmelden, misschien dat hij dan wel wordt doorgelaten, misschien dat hij dan nogmaals beproefd wordt door God Zélf!

Preeklezen moet niet als 'ideale' oplossing gezien worden en ook niet al te normaal gevonden worden, daar ben ik het zowieso mee eens. En dat een ds zijn werk moet uitvoeren, hij kan ook een keer preken voor minder geld want zijn eigen gemeente moet hem toch onderhouden? Preken doet hij niet voor het geld mag ik hopen, mijn vraag blijft dus een beetje, waarom hebben sommige kerken zo ontzettend weinig een ds en andere vacante gemeentes zoals Ambacht de afgelopen 5 jaar bijna iedere zondag 2 keer. Voor ons fijn, maar voor mijn vriendin die bijna nooit een ds hoort natuurlijk niet.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 jan 2008 13:05

lammetje schreef:ik denk dat je in bepaalde kerken te makkelijk ds wordt!

En zoals ik al een aantal keer heb aangegeven, je kunt geroepen zijn en de eerste keer afgewezen worden. Als je dan meteen 'opgeeft' ben je in mijn ogen niet geroepen, want dan zul je nogmaals 'moeten' aanmelden. ALs je dan naar een kerk gaat waar je 'makkelijker' ds wordt vind het een beetje gemakzuchtig, net of je tegen het curatorium wil zeggen: oh bij jullie mag het niet dan ga ik lekker naar de CGK want daar mag het lekker wel!!!

je bedoeld dus te zeggen dat veel dominees die in de linksere kerken als bv de OGG staan, helemaal niet geroepen zijn omdat ze niet door het Curatorium van de OGG heen zouden komen, oftewel dit is een verhaaltje van alleen in de OGG en andere kerken met een curatorium word het ware Woord verkondigd?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2008 13:14

lammetje schreef:ik denk dat je in bepaalde kerken te makkelijk ds wordt!

Terwijl die man ook God gelijk kan geven: ik ben ongeschikt, maar hoe zit het dan met Uw roeping? Het was toch van U? Zou U mij de weg willen wijzen? En als het in Uw weg ligt, zou ik dan nogmaals een 'teken' kunnen krijgen? En als God het beliefd zal die persoon zich het jaar daarna nogmaals mogen en moeten aanmelden, misschien dat hij dan wel wordt doorgelaten, misschien dat hij dan nogmaals beproefd wordt door God Zélf!

[...]

je bedoelt dat een aanmeldings- of toelatingsprocedure bepaalt of je een goede dominee bent? die macht kan een aanmeldings- of toelatingsprocedure toch niet worden toegeschreven..

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2008 13:39

sela schreef:je bedoelt dat een aanmeldings- of toelatingsprocedure bepaalt of je een goede dominee bent? die macht kan een aanmeldings- of toelatingsprocedure toch niet worden toegeschreven..

Daar lijkt het inderdaad om te blijven draaien, "de ware bekering"! Hoe kan een mens of curatorium nu in een mens zijn hart kijken, verlangt men dan zo wanhopig naar een teken, dat men daardoor de boodschap van de genade niet meer (wil) zie(n)t?

Wat betreft het punt van een d.s niet kunnen onderhouden, is het niet mogelijk dat een meer draagkrachtige gemeente een stukje geldelijke ondersteuning geeft aan minder draagkrachtige gemeentes zodat die ook kunnen beschikken over een eigen of een parttime ds? (Die er dan wel moeten zijn uiteraard)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2008 14:10

Ik vind het vreemd dat er preken worden gelezen. Er zijn toch (althans dat hoop ik) genoeg ontwikkelde mensen in een gemeente die een preek kunnen maken en dit verhaal aan de gemeente kunnen vertellen. Net of preken uitsluitend toebehoort aan predikanten.

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 29 jan 2008 14:51

Het preken behoort alleen aan een dominee.
Dit is duidelijk terug te vinden in de bijbel dat een dominee het Woord brengt.
Natuurlik zijn er mensen die bij uitzondering ( art.8 van de dordste kerkorde) een stichtelijk woord mogen spreken, met toestemming van de kerkenraad.
Maar dat zijn uitzonderingen. Dus dan zie ik totaal geen verschil of je een preek leest van een oudvader of van een gemeentelid.
Dus eigenlijk geef je zelf hier al mee aan dat er niks mis is met leesdiensten....
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 jan 2008 14:53

geef dan eens het schriftgedeelte waarin staat dat alleen een dominee mag preken???

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2008 15:09

reinier nijeboer schreef:Dus eigenlijk geef je zelf hier al mee aan dat er niks mis is met leesdiensten....

Het lijkt me enkel dodelijk saai, weinig inspirerend en totaal niet ingaand op de actualiteit.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 15:21

Sabra schreef:
reinier nijeboer schreef:Dus eigenlijk geef je zelf hier al mee aan dat er niks mis is met leesdiensten....

Het lijkt me enkel dodelijk saai, weinig inspirerend en totaal niet ingaand op de actualiteit.

Dan heb jij waarschijnlijk nooit een leespredikatie gehoord....
Als je hongerig bent naar het Woord van God, maakt het jou niet uit of het dmv een leespredikatie tot je komt of via een ds. Natuurlijk blijft er altijd verschil met preken, maar dat is ook tussen ds dus ook tussen hoe ouderlingen lezen....

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 29 jan 2008 15:22

ik vind het een mooie manier om goede mooie preken aan meer mensen te laten horen. het gaat immers om de inhoud. niet om de persoon die het shrijft.God heeft iemand gaven gegeven om een preek te maken zou Hij het dan verbieden dat anderen daar gebruik van mogen maken?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 jan 2008 15:22

lammetje schreef:
Sabra schreef:

Dan heb jij waarschijnlijk nooit een leespredikatie gehoord....
Als je hongerig bent naar het Woord van God, maakt het jou niet uit of het dmv een leespredikatie tot je komt of via een ds. Natuurlijk blijft er altijd verschil met preken, maar dat is ook tussen ds dus ook tussen hoe ouderlingen lezen....

Als je hongerig bent naar het Woord van God en je krijgt één of andere uitgekauwde preek te horen, dan wordt die honger niet gestild. Ik heb meerdere keren leesdiensten meegemaakt bij de gemeente van mijn oma en ik kom er altijd triest vandaan.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 jan 2008 15:24

scheelt dat ze niet elke week dezelfde lezen dus dat uitgekauwd zal wel meevallen :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 15:29

sorry ik stop met dit topic, ik vind dat er ontzettend oneerbieding over gedaan wordt en ik kan hier nog lang en kort over gaan discusieren, maar wordt telkens weer aangevallen en de (o)gg(in) doet het tóch niet goed genoeg en vooral (hoe het op mij overkomt) is er geen inspiratie van de Geest dus God in onze kerken :cry:

Ik ben ontzettend blij dat ik lid mag zijn in de ger gem, ikweet daar iig zéker dat het Woord wat er verteld wordt, zuiver is, wat ik betwijfel in vele andere kerken. (en ja ik heb ruim genoeg kerken bezocht)

Terug naar “Archief”