Zonder God is alles geoorloofd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 28 jan 2008 17:06

Volgens mij staat duidelijk wat wel en niet mag in de bijbel. Daar wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de wetten voor Israël en van de gemeente. Het probleem zit vooral in of je de bijbel wel of niet in zn geheel gelooft. Jij doet dat niet.

Volgens de bijbel mogen we homo's uitmoorden. Niet gedateerd zeg je?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jan 2008 17:27

Waarom ga je niet op mijn bericht in Lovely?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2008 19:07

Staat er in de bijbel ook niet iets over dat mensen van nature bepaalde wetten kunnen weten, omdat God dat heeft ingebakken in de mens?

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 28 jan 2008 19:32

kurtyo schreef:Waarom ga je niet op mijn bericht in Lovely?

Sorry, hoe kon ik nou over zo’n groot bericht heen lezen :oops: .

Atheïsten/ongelovige gaan ervan uit dat zij zelf hun eigen regels kunnen opstellen voor het leven. Dus eigen regels, niet de onderstaande geboden ingesteld door God.

Hoe zou het eruit zien, als iedereen deze onderstaande regels zou gaan overtreden?

1.Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2.Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3.Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
4.Gij zult niet doden.
5.Eer uw vader en uw moeder.
6.Gij zult geen onkuisheid doen.
7.Gij zult niet stelen.
8.Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
9.Gij zult geen onkuisheid begeren.
10.Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 jan 2008 20:05

reform schreef:
rafaell schreef:Ik zeg ook niet dat het goed is, ik zeg alleen dat Gods wetten net zo goed geen garantie vormen, de bijbel is vaak genoeg aangegrepen om misstanden te rechtvaardigen.

Volgens mij wel hoor. Als iedereen aan Gods wetten houdt dan wordt het hier een gezellige boel!

Lijkt me echt heerlijk!
Altijd vrede, altijd liefde, God......

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jan 2008 20:15

Mij lijkt het niets, maar wat is de extra waarde van je opmerking in deze discussie?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 jan 2008 20:25

lovely schreef:Wat ik dus aan atheïsten/ongelovige mensen niet snap, is waarom ze alles maar geoorloofd willen maken. Abortus en euthanasie, om nog maar enkele voorbeelden te noemen. Volgens mij zou het in de wereld een grote puinhoop worden indien mensen met deze levensinstelling de overhand krijgen.

@KUrt, was meer een verlangen.
Ik vraag me af in hoeverre dit opgaat....
Ook atheisten hebben 'goede' normen en waarden! Al geloof ik wel dat wanneer 'God aan de macht is' er een mooiere wereld zal zijn, zonder pijn en dergelijke!

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 29 jan 2008 12:54

essieee schreef:Al geloof ik wel dat wanneer 'God aan de macht is' er een mooiere wereld zal zijn, zonder pijn en dergelijke!

Ergo, God is niet aan de macht.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 29 jan 2008 12:59

André schreef:
rafaell schreef:Onzin dat in een seculieren samenleving de wetteloosheid zou overheersen. In onze democratie worden namelijk gewoon afspraken gemaakt over wat wel en niet geoorloofd is.
Die afspraken hebben ook wel iets in zich waar de 10 geboden uit de Bijbel ook over handelen. Zou je ook kunnen zeggen dat de mens een soort aangeboren 'wets' besef heeft?

Er zijn inderdaad best algemene principes waar het grootste gedeelte van de mensheid het over eens is af te leiden. Dat is ook logisch, dat zijn immers regels die het overleven van ons als soort bevorderen en wie er andere op na houdt selecteert zichzelf snel uit. Die zou je dus best universeel kunnen noemen en die komen dan ook in bijna alle wetgeving wel terug, of dat nu de 10 geboden zijn of onze seculiere wetgeving.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jan 2008 13:05

Noem mij maar eens iets universeels dat van alle tijden en culturen geweest is.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 29 jan 2008 13:05

Bevlogen schreef:
Wat ik dus aan atheïsten/ongelovige mensen niet snap, is waarom ze alles maar geoorloofd willen maken. (...) Volgens mij zou het in de wereld een grote puinhoop worden indien mensen met deze levensinstelling de overhand krijgen.

Goed punt vind ik. Je ziet Nederland ook keihard achteruit hollen wat betreft het fatsoen en de zeden. Kinderen van 13 jaar beginnen al met seks te experimenteren, ouders gebruiken hun kind als statussymbool (denk maar aan de nieuwste reclame van Sire) en het aantal echtscheidingen loopt de pan uit. Om ook ff wat voorbeelden te noemen. Volgens mij komen dit soort dingen wel uit de hoek van de ongelovigen waaien (christenen kunnen er anders ook wel wat van hoor ;)).

Dit is natuurlijk waanzin. Nederland holt helemaal niet 'keihard achteruit', hooguit is er een meerderheid die jouw specifieke opvattingen over wat goed en niet goed is niet deelt. Ongelovigen willen ook niet 'alles geoorloofd maken', ik ken er in ieder geval weinig die moord, diefstal en verkrachting willen legaliseren. Wél hebben ze soms wat andere opvattingen en baseren ze die vaker op het principe van 'mijn vrijheid houdt op waar die van jou begint'.

Mensen hebben geen doel meer om voor te leven. Als niemand hen controleert, dan gaat men er gewoon op los leven. Het maakt toch niks uit. Mensen hebben naar mijn mening een doel nodig.

In hoeverre is jouw God een (noodzakelijk en enig) doel dat je nodig hebt om je leven zin te kunnen geven?

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 29 jan 2008 13:07

rafaell schreef:Noem mij maar eens iets universeels dat van alle tijden en culturen geweest is.

Het beschermen van vrouwen en kinderen bijvoorbeeld.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jan 2008 13:10

Mwa er zijn primitieve culturen genoeg waarin pedofilie prima was en/of waarin men deed aan kinderoffers. Enfin, ik heb een Groningse hoogleraar die er onderzoek naar gedaan had horen zeggen dat hij geen enkele norm en/of waarde in zijn onderzoek had kunnen ontdekken die altijd in elke cultuur gold.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 29 jan 2008 13:28

Pedofilie hoeft niet tegen het principe van 'bescherming van vrouwen en kinderen' in te gaan en een kinderoffer is ook een uitzondering, een manier om het welzijn van de gehele stam te waarborgen. Dat wij de bescherming van kinderen anders invullen ligt aan onze cultuur, maar het onderliggende principe is wel hetzelfde.

Ik ben overigens wel geïnteresseerd in literatuur van die hoogleraar. Normen zullen overal anders zijn, maar de achterliggende waarden blijken vaak verrassende overeenkomsten te hebben. Daar moet je echter wel even doorheenprikken.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jan 2008 13:35

Ik vergis me denk ik ook (ja voor mij is het nog de vroege morgen :wink:). Volgens mij ging het er meer om dat er geen absolute regels/wetten waren om wat goed en kwaad is. Dan gaat het dus inderdaad op de normen en dat je geen beroep kunt doen op normen die algemeen geldend zouden zijn en die iedereen ook altijd zou onderkennen. Dus ook geen 'ingeschapen wetsbesef' ofzo waar je soms sommige gelovigen over hoort.

Terug naar “[Religie] - Open forum”