Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jan 2008 13:15

Ik geef het toe, het klinkt hard: armzalig... Maar zijn we er inmiddels al niet zo aan gewend geraakt dat er in veel (ook grote) gemeenten regelmatig een preek staat voor te lezen van een ander, vaak al van eeuwen terug?

Hoort niet op iedere kansel een een predikant te staan, zodat de Geest op dat moment nog door zijn boodschap heen kan werken en in kan gaan op actuele zaken?

Hebben we dat niet aan onszelf te danken door vele geroepen predikanten 'ledig heen te zenden'?

Ik geloof best dat op preeklezen zegen kan rusten, maar volgens mij blijft het een kromme stok, waar God desondanks rechte slagen mee uitdeelt...

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 28 jan 2008 13:17

neem van mij aan dat veel van die geroepen predikanten zelf ook een oude preek voorlezen dus wat dat betreft maakt het niet zo heel veel uit of dit nu door een ouderling of door een ds. gedaan word!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 13:23

Wij horen regelmatig een leespredikatie van een dominee die op dit moment nog een eigen gemeente heeft en 3 keer per zondag preekt. Dus zal niet zeggen dat het altijd 'oudvaders' zijn.

Ik zie het 'probleem' niet van leesdiensten, natuurlijk is het fijner om een dominee te hebben en vind ik het soms ook 'oneerlijk' dat bepaalde gemeenten altijd een dominee hebben (zoals ambacht) terwijl ze vaccant zijn en anderen nog nooit een eigen predikant hebben gehad en ook weinig gast-ds hebben. Gelukkig hebben wij nu weer een eigen ds, maar ik ken kerken die al 25 jaar bestaan en nog nooit een ds hebben gehad. Altijd preeklezen, soms kunnen ze een ds niet onderhouden en mogen ze niet beroepen (na het stemmen, dus in overeenstemming met alle gemeenteleden)

Dat we veel geroepen predikanten zouden weggezonden hebben geloof ik niet, want als een predikant écht geroepen is, wordt hij ook daadwerkelijk predikant!

En ik blijf erbij dat een leesdienst heel wat meer vruchten kan afwerpen dan een preek van een dominee die de waarheid maar half verteld...

sela

Berichtdoor sela » 28 jan 2008 13:26

een punt is misschien wel dat een dominee een herder en leraar is...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 13:29

natuurlijk is het een gemis als je geen eigen ds hebt! Ik heb 17 jaar lang geen eigen ds gehad, wist dus ook niet wat ik miste, dat scheelt wel. Toen ik trouwde en naar een andere gemeente ging kregen we weer 'leesdiensten' maar vond totaal niet dat het opeens 'slechter' werd ofzo. Ik bedoel eigenlijk meer, de leestdiensten waren soms nog duidelijker en beter te volgen dan bepaalde preken van gast ds.

Maar het gemis voor de kerkenraad en de gemeenteleden die vaak een beroep doen op de kerkenraad/ds is wel erg groot! Al had ik er geen echte moeite mee...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jan 2008 13:35

Maar ik hoop dat dat niemand gaat beweren dat een leesdienst gelijkwaardig is aan een dienst met een predikant!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 28 jan 2008 13:36

als de predikant leest...

sela

Berichtdoor sela » 28 jan 2008 13:37

SimonT, heb je dat vaak meegemaakt dat je dat aanhaalt?
dat moet er idd niet veel anders uitzien..

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 28 jan 2008 13:39

ik kon idd regelmatig (in de tijd dat we vacant waren) op de preekstoel kijken en dan zag je de ds de bladzijden omslaan van een of ander beduimeld boekje, en dat heb ik bij veel verschillende predikanten zien, maar je hebt gelijk ik heb mn punt nu wel gemaakt :wink:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jan 2008 13:40

lammetje schreef: Dat we veel geroepen predikanten zouden weggezonden hebben geloof ik niet, want als een predikant écht geroepen is, wordt hij ook daadwerkelijk predikant!

Ik wilde eigenlijk geennamen noemen, maar je vraagt er om: Je beweert dus nu dat bijv. Dr. A. de Reuver, Dr. M. Paul en ds E.F. Vergunst géén geroepen predikanten zijn? Zomaar een paar van de vele voorbeelden en allemaal afkomstig uit de GG.
Inderdaad: ze wórden predikant, maar elders. Doen kerkgenootschappen het zichzelf dus niet aan, om opgescheept te zitten met een ouderling die een preek voor leest?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 13:45

nee dat doen kerkgenootschappen zichzelf niet aan. Als ze écht geroepen zijn en ze duidelijk konden maken waarom en hoe, ze toch afgewezen worden kunnen ze zich altijd nog een tweede/derde keer aanmelden. Het gebeurd vaker dat een ds de eerste of zelfs ook tweede keer wordt afgewezen, als beproeving, omdat de leden van het curatorium ALLEMAAL in hun hart kregen en gevoelen, wat ze kunnen onderbouwen vanuit Gods Woord, dat ze dit vanuit Hogerhand moesten doen.

Ik weet wel dat, als je persé een tv wilt hebben bijvoorbeeld en je aanmeldt als kandidaat bij de gergem, dat je zowieso wordt afgewezen, omdat het niet samen kán en mág gaan. (Wil niet zeggen dat dit bij bovenstaande ds zo was, maar dit gebeurd dus ook!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 jan 2008 13:47

lammetje schreef: Dat we veel geroepen predikanten zouden weggezonden hebben geloof ik niet, want als een predikant écht geroepen is, wordt hij ook daadwerkelijk predikant!

Het lijkt mij juist het tegendeel. Het probleem van het curatorium is meer, dat men liever iemand met een helder "bekerings" verhaal heeft.

Neem b.v. nu eens Barnabas en Saulus )(Paulus)die werden ook geroepen, die hadden ook maar te gaan. Ik kan nergens in de bijbel terug vinden dat ze voor een soort van curatorium moesten verschijnen, om beoordeeld te worden of hun wel echt bekeerd waren.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 28 jan 2008 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 13:49

helder wil ik niet zeggen maar ze moeten wel zeker weten dat ze daadwerkelijk bekeerd zijn (de persoon die zich aanmeldt) en als je bekeerd bent kun je daar zeker wel wat openheid over geven als je je aanmeldt als predikant, lijkt mij....

maargoed terug naar preeklezen 8)

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 28 jan 2008 13:50

lammetje schreef:Ik weet wel dat, als je persé een tv wilt hebben bijvoorbeeld en je aanmeldt als kandidaat bij de gergem, dat je zowieso wordt afgewezen, omdat het niet samen kán en mág gaan. (Wil niet zeggen dat dit bij bovenstaande ds zo was, maar dit gebeurd dus ook!

Ach ja maar internet via kliksafe mag wel natuurlijk...

Dat vind ik een beetje een kromme redernatie hoor, maar goed laten we daar niet verder op in gaan das weer een heel andere discussie!

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 28 jan 2008 14:03

Wij hebben zelden een dominee op zondag, hooguit 2x per jaar (tja, o.g.g.) Maar ik zal de laatste zijn die zegt dat preeklezen geen vruchten af kan werpen!

Ik vertrouw op de herders van ons kerkverband, het zijn geroepen mannen van de Heere, en als zij een kandidaat 'ledig weg moeten zenden' dan doen ze dat niet zomaar, daar ben ik van overtuigd!

Tuurlijk, ik zou heel graag willen dat er voor iedere gemeente een predikant zou zijn, maar het is gewoon niet zo :?
Daarom ga ik ook heel graag door de weeks naar de kerk, als we een keer een ds. hebben!
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Terug naar “Archief”