Omega schreef:Mijn persoonlijk overwegingen om niet mee te gaan met de PKN.
1. De kerk is geen democratie. In een principiële zaak kan een meerderheid niet over het geweten van een minderheid beslissen.
Honderd procent mee eens. Maar is het ook niet zo dat je nooit iedereen helemaal tevreden kunt stellen? En heeft de minderheid de waarheid in pacht?
Omega schreef:2. Onze vertegenwoordigers in de synode hebben tegen de fusie gestemd. Het is daarom onlogisch om dan vervolgens toch mee te gaan aangezien de bezwaren niet zijn weggenomen.
Wanneer zijn die dan wel weggenomen? Op het moment dat iedereen als de bezwaarden gaat denken?
Omega schreef:3. De hervormde kerk houdt op te bestaan. Drie kerken vormen één nieuwe kerk met een nieuwe structuur, nieuwe belijdenissen, nieuwe ordonantiën en een nieuwe kerkorde.
Ik heb de Bijbel, daar heb ik genoeg aan. Belijdenissen en wat dan ook neem ik met een flinke korrel zout. Belijdenissen zijn bronnen van ellende, de één is het met dit niet eens en de ander met dat. Wat ik in elk van de belijdenisgeschriften lees (
www.sowkerken.nl, zoeken op 'geloofsbelijdenissen), is dat Jezus en die gekruisigd de weg tot God is. Dat is voor mij het belangrijkste. Hiermee wil ik niet de geschilpunten bagatelliseren, maar vind die ondergeschikt aan Jezus, en die gekruisigd.
Omega schreef:4. Wij kunnen en mogen andere gemeenten binnen de kerk niet meer aanspreken op onbijbelse gedragingen.
Gebeurde dat nu dan wel? Er zijn heel veel gemeenten die binnen de hervormde kerk staan en toch heel ver van de huidige belijdenis.
Omega schreef:5. We moeten accepteren dat een anti-christelijke prediking (denk aan het loochenen van de Godheid van Christus of van Zijn opstanding) gelijk is aan de voluit gereformeerde woordbediening.
Dat moesten we nu ook al, zei het dat er drie verschillende kerkverbanden waren. Bovendien werd ook in de Hervormde kerk dit al gepredikt.
Omega schreef:6. We gaan meebetalen aan alles wat tegen Gods Woord is. Voor een deel is dat nu ook het geval. Maar aangezien de hervormde kerk ophoudt te bestaan, is het nu principieel en praktisch mogelijk om ons niet meer mee te laten slepen en voluit hervormd te blijven.
Zelfde reactie als voorgaande: Deden we al.
Omega schreef:7. In de toekomst zullen er ongetwijfeld maatregelen genomen worden die ons verplichten om bepaalde dwalingen te accepteren, denk b.v. aan de vrouw in het ambt. Plaisier heeft gezegd dat bonders weliswaar nu een uitzonderingspositie hebben en houden, maar dat dit niet wil zeggen dat het ook altijd zo zal blijven. Wie dan echter opstapt, scheidt zich af. Voorkomen is daarom beter dan genezen.
Dan is er een legitieme reden om af te scheiden. Die is er mijns inziens nu niet. Het voorbeeld van de vrouw in het ambt: ik vind dit ondergeschikt aan Jezus, en die voor ons gekruisigd.
Omega schreef:8. Het zal door ons klein getal als hervormd-gereformeerden straks onmogelijk zijn om ons te verzetten tegen besluiten en ontwikkelingen in de PKN die wij niet wensen.
Klopt.
Omega schreef:9. Meegaan met de PKN betekent het accepteren dat daar meerdere waarheden en meerdere ethieken gezien zullen worden als even bijbels en even waar. Kunnen wij dat naar eer en geweten voor Gods aangezicht doen?
Mijn vraag is dan altijd: hebben wij de waarheid in pacht? Als hervormd - gereformeerden proberen wij constant een algemene waarheid op te stellen, die er in veel gevallen niet is. Hiermee zeg ik niet dat ik dit geen punt van discussie vind, maar geef alleen de regelzucht aan.
Omega schreef:10. Kiezen wij voor de weg van de minste weerstand: de PKN, om als Elimelech te verkeren in de rijke velden van Moab en als Lot in de vlakten van Sodom en Gomorra, of gaan wij de weg van Elia en vernachten wij op de berg Gods Horeb. Vanmorgen werd ik persoonlijk erg bepaald bij 1 Koningen 19:14 en 18. Het is eigenlijk de afsluiting van een beslissing waar ik al maanden mee worstel rond het hele SOW-gebeuren. Helaas heb ik vaak een ruim geweten, doch niet zo ruim dat ik meekan met de PKN. Maar een ieder zij hiertoe in zijn eigen gemoed verzekerd.
Lot had het moelijk in Sodom en Gomorra. God was hem nabij. Elia had het ook niet makkelijk. God was ook hem nabij.
Lees dit niet als een aanval of kritiek op jouw mening. Ik heb juist ongeveer dezelfde argumenten als jij om juist níet uit de kerk te stappen.
Wat ik zelf wel erg vind, is dat er scheuren in families komen: mensen die elkaar niet meer zien, puur en alleen omdat ze in een andere kerk zitten. En dan SoW de schuld geven? Kijk eerst eens naar je eigen houding. Als je zó denkt, is je houding dan niet enorm verstard?