het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 24 jan 2008 12:11

Hier had de kraamzorg oook een weegschaal mee en Simon was na 1 dag ook al bijna 10% afgevallen en moest dus ook bijgevoed... Hier is twee keer de bv mislukt, bij de eerste heb ik 4 maanden gekolfd tot een zeer lange tijd nog proberen aan te leggen en dus gekolfde melk in een flesje gegeven, na 4 maand was ik echt op. Bij Simon hadden we dan ook al van te voren gezegd dat we niet gingen tobben, lukt het wel dan is het mooi, zo niet jammer, maar ja van tevoren is dat makkelijk om te zeggen, want als moeder zijnde vond ik het absoluut niet leuk dat Simon niet wist hoe hij moest drinken en daarvan gaf ik mezelf toch wel een beetje de schuld. We hebben er ook een latatiekundige bij gehad, maar die was totaal niet kundig helaas, ze luisterde niet naar mij en toen ze weg was had Simon mijn borst kapot gezogen terwijl ik het aangaf had zij zoiets van stel je niet zo aan, hier moet je even doorheen :roll: . Mijn verloskundige en kraamverzorgster hebben uiteindelijk nog een brief naar de instelling geschreven waar ze voor werkt, want bepaand kundig was ze niet.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 24 jan 2008 12:36

Het is erg frusterend als de borstvoeding niet lukt, vooral als je zo graag wil geven. En als je kind dan gelijk last krijgt van eczeem en luchtwegen met flesvoeding...... :cry: Vooral als je overal leest: borstvoeding is het allerbeste.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 24 jan 2008 21:47

hier werd de kleine elke dag gewogen. Moest gisteren met de oudste naar de cb toe en gelijk gewogen. Want zat groot verschil met vk en kraamzorg. Maar ze zit hier nu 10 gram onder geboortegewicht.

Had alleen last van voeden. Dit werd erger. Bleek de kleine spruw te hebben. Stom van mezelf ook dat ik er niet opgelet of nagedacht te hebben want de vorige had het ook. Heb tepelhoedjes gekocht bij de apotheek. En gelukkig had ik een pakje kant en klare voeding in huis gehaald voor de zekerheid. Dit heb ik maandag op dinsdagnacht gegeven want zat te huilen van de pijn aan mijn borsten. Ook de kleine zat de hele tijd te huilen van de pijn. Nu gaat het heel erg goed. Ze slaapt lekker door, zit soms zelfs 4,5 u. tussen het voeden en vannacht kwam ze pas na 6,5 u. Ik denk dat ze daar al in de kraamtijd last van had want ze was erg huilerig vanaf vorige week donderdag en wilde alleen maar in je armen liggen. En nu is ze zo rustig heerlijk. Kan alleen mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik er zelf ook niet heb opgelet terwijl je het al eerder mee heb gemaakt. Zo zie je maar weer dat ook al ben je al 'ervaren' moeder dat je dan toch nog over het hoofd kan zien.

De tepelhoedjes heb ik maar 1 dag gebruikt daarna ging het beter met de kleine en wilde ze niet meer via tepelhoedjes. Een dagje rust was ook goed voor mijn borsten. Ja met aanleggen is het nog even pijnlijk maar voor de rest gaat het nu goed. Doe 5-10 min. voordat ik ga voeden de creme/gel (daktarin) op het speentje zodat het mondje goed gesmeerd is en direct voor het voeden op de tepel smeren. Je krijgt er wel zo'n lepeltje bij maar is erg onhandig want is best nog wel errug groot voor zo'n klein mondje. de wijkverpleegkundige zag het vanochtend toen ze op bezoek was en vond dat een goed idee die ze andere dames ook zou geven als tip.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jan 2008 22:58

habibi schreef:hier werd de kleine elke dag gewogen. Moest gisteren met de oudste naar de cb toe en gelijk gewogen. Want zat groot verschil met vk en kraamzorg. Maar ze zit hier nu 10 gram onder geboortegewicht.

Had alleen last van voeden. Dit werd erger. Bleek de kleine spruw te hebben. Stom van mezelf ook dat ik er niet opgelet of nagedacht te hebben want de vorige had het ook. Heb tepelhoedjes gekocht bij de apotheek. En gelukkig had ik een pakje kant en klare voeding in huis gehaald voor de zekerheid. Dit heb ik maandag op dinsdagnacht gegeven want zat te huilen van de pijn aan mijn borsten. Ook de kleine zat de hele tijd te huilen van de pijn. Nu gaat het heel erg goed. Ze slaapt lekker door, zit soms zelfs 4,5 u. tussen het voeden en vannacht kwam ze pas na 6,5 u. Ik denk dat ze daar al in de kraamtijd last van had want ze was erg huilerig vanaf vorige week donderdag en wilde alleen maar in je armen liggen. En nu is ze zo rustig heerlijk. Kan alleen mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik er zelf ook niet heb opgelet terwijl je het al eerder mee heb gemaakt. Zo zie je maar weer dat ook al ben je al 'ervaren' moeder dat je dan toch nog over het hoofd kan zien.

De tepelhoedjes heb ik maar 1 dag gebruikt daarna ging het beter met de kleine en wilde ze niet meer via tepelhoedjes. Een dagje rust was ook goed voor mijn borsten. Ja met aanleggen is het nog even pijnlijk maar voor de rest gaat het nu goed. Doe 5-10 min. voordat ik ga voeden de creme/gel (daktarin) op het speentje zodat het mondje goed gesmeerd is en direct voor het voeden op de tepel smeren. Je krijgt er wel zo'n lepeltje bij maar is erg onhandig want is best nog wel errug groot voor zo'n klein mondje. de wijkverpleegkundige zag het vanochtend toen ze op bezoek was en vond dat een goed idee die ze andere dames ook zou geven als tip.

Weet je ook hoe het komt dat ze al zo snel spruw heeft? Heb jij soms een schildklier ziekte?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jan 2008 23:04

rosekapje schreef:Hier had de kraamzorg oook een weegschaal mee en Simon was na 1 dag ook al bijna 10% afgevallen en moest dus ook bijgevoed... Hier is twee keer de bv mislukt, bij de eerste heb ik 4 maanden gekolfd tot een zeer lange tijd nog proberen aan te leggen en dus gekolfde melk in een flesje gegeven, na 4 maand was ik echt op. Bij Simon hadden we dan ook al van te voren gezegd dat we niet gingen tobben, lukt het wel dan is het mooi, zo niet jammer, maar ja van tevoren is dat makkelijk om te zeggen, want als moeder zijnde vond ik het absoluut niet leuk dat Simon niet wist hoe hij moest drinken en daarvan gaf ik mezelf toch wel een beetje de schuld. We hebben er ook een latatiekundige bij gehad, maar die was totaal niet kundig helaas, ze luisterde niet naar mij en toen ze weg was had Simon mijn borst kapot gezogen terwijl ik het aangaf had zij zoiets van stel je niet zo aan, hier moet je even doorheen :roll: . Mijn verloskundige en kraamverzorgster hebben uiteindelijk nog een brief naar de instelling geschreven waar ze voor werkt, want bepaand kundig was ze niet.

Jammer dat je niet echt goede begeleiding hebt gehad. Want daar ligt veel aan ten grondslag als je borstvoeding niet lukt.
Goed aanleggen en als dat niet gaat, met tepelhoedjes proberen of anders neer leggen. Er zijn zo veel manieren om het te doen.
Ik ben vaak in gezinnen geweest waar bij de eerste de bosrtvoeding niet lukte en die het graag wilden, en eigenlijk ging het dan altijd goed bij de tweede.
Ik weeg b.v. nooit. Geef hooguit wat water met een lepeltje. Maar de eerste 48 uur geef je niets. Alleen het aanleggen oefenen. En proberen of het kindje wil happen. Pas na 48 uur ga je kijken of en welke moeite het kindje heeft. Het kan best zijn dat ze misselijk zijn van de bevalling en gewoon daarom niet willen drinken. OF dat ze nog geen goed zuigreflex hebben.
En vooral rustig blijven. Lukt het nu niet dan misschien bij de volgende voeding.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 24 jan 2008 23:45

tante-tortel schreef:
habibi schreef:hier werd de kleine elke dag gewogen. Moest gisteren met de oudste naar de cb toe en gelijk gewogen. Want zat groot verschil met vk en kraamzorg. Maar ze zit hier nu 10 gram onder geboortegewicht.

Weet je ook hoe het komt dat ze al zo snel spruw heeft? Heb jij soms een schildklier ziekte?

Ik werd elk jaar tot mijn 23e getest op allerlei ziekte's omdat ik zo mager ben van mezelf en moeite had/heb om op gewicht te blijven, maar er komt niets uit dat ik een of andere ziekte heb. Waarom ze al zo snel spruw hebben weet ik ook niet. Huisarts zegt dat het normaal is en dat het vaker voorkomt bij baby's zo snel.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 jan 2008 13:01

ik hoor het hier ook regelmatig! Ze dachten er bij mij ook aan, maar dat was gelukkig niet zo. Wel vervelend als het zo'n pijn doet, het voeden is dan meer een 'strijd' dan dat het echt gezellig en intiem is.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 25 jan 2008 14:44

tante-tortel schreef:
rosekapje schreef:Hier had de kraamzorg oook een weegschaal mee en Simon was na 1 dag ook al bijna 10% afgevallen en moest dus ook bijgevoed... Hier is twee keer de bv mislukt, bij de eerste heb ik 4 maanden gekolfd tot een zeer lange tijd nog proberen aan te leggen en dus gekolfde melk in een flesje gegeven, na 4 maand was ik echt op. Bij Simon hadden we dan ook al van te voren gezegd dat we niet gingen tobben, lukt het wel dan is het mooi, zo niet jammer, maar ja van tevoren is dat makkelijk om te zeggen, want als moeder zijnde vond ik het absoluut niet leuk dat Simon niet wist hoe hij moest drinken en daarvan gaf ik mezelf toch wel een beetje de schuld. We hebben er ook een latatiekundige bij gehad, maar die was totaal niet kundig helaas, ze luisterde niet naar mij en toen ze weg was had Simon mijn borst kapot gezogen terwijl ik het aangaf had zij zoiets van stel je niet zo aan, hier moet je even doorheen :roll: . Mijn verloskundige en kraamverzorgster hebben uiteindelijk nog een brief naar de instelling geschreven waar ze voor werkt, want bepaand kundig was ze niet.

Jammer dat je niet echt goede begeleiding hebt gehad. Want daar ligt veel aan ten grondslag als je borstvoeding niet lukt.
Goed aanleggen en als dat niet gaat, met tepelhoedjes proberen of anders neer leggen. Er zijn zo veel manieren om het te doen.
Ik ben vaak in gezinnen geweest waar bij de eerste de bosrtvoeding niet lukte en die het graag wilden, en eigenlijk ging het dan altijd goed bij de tweede.
Ik weeg b.v. nooit. Geef hooguit wat water met een lepeltje. Maar de eerste 48 uur geef je niets. Alleen het aanleggen oefenen. En proberen of het kindje wil happen. Pas na 48 uur ga je kijken of en welke moeite het kindje heeft. Het kan best zijn dat ze misselijk zijn van de bevalling en gewoon daarom niet willen drinken. OF dat ze nog geen goed zuigreflex hebben.
En vooral rustig blijven. Lukt het nu niet dan misschien bij de volgende voeding.

Ja ik baal er ook van hoor. De eerste had sowieso een slechte start en is in de couveuse begonnen en in het zh hebben ze toch wat minder tijd om je te begeleiden en ik mocht ook niet alle voedingen zelf doen en als ze boven de 20cc krijgen (das de derde dag al) gaan ze het met een flesje geven vanplaats een cup of fingerfeeden. Bij de tweede dacht de verloskundige en kraamverzorgster om er goed aan te doen om er gelijk een lactatiekundige bij te halen, omdat Simon niet goed hapte en als die wel goed hapte dan zoog hij niet. Ook omdat ik van te voren al aangegeven had dat ik nooit weer lang wou kolven, maar wel graag bv wou geven. Maar goed die lactatiekundige heeft hem dus gewoon lekker laten drinken terwijl hij niet goed aanlag en daarna kon ik het niet hebben, want zat echt tegen het dak van de pijn. Toch vond ik toen de keus nog wel moeilijk om te maken en zijn we het blijven proberen, maar zoals ik er nu over denk probeer ik het gewoon nooit meer en als er een volgende mag komen starten we gelijk met een flesje.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 25 jan 2008 15:09

Aanleggen doe ik nu ook niet meer...
Het wordt echt steeds een jankpartij als ik het probeer, en geen idee waarom.
Dat doet mij ook niet goed natuurlijk, dus ik houd het maar voor gezien.
Wil wel blijven genieten van onze meid! :)

Gister ging het met kolven ook helemaal niet. Erg last van stuwing al een paar dagen!
Ondanks het wegmasseren onder de douche etc, komt het steeds weer terug. :/
Kon van de pijn m'n arm niet eens meer bewegen.
Nu gaat 't gelukkig 'n stuk beter.
Vind 't wel moeilijk te bepalen hoeveel ik moet kolven,
ik kolf 's nachts niet meer, dus ben bang dat daar de stuwing van komt?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 jan 2008 15:17

sorry kan je totaal niet helpen, heb nml nooit stuwing gehad.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 25 jan 2008 15:31

kan zijn aikon girl. toen ik van de week dus kant en klare voeding had gegeven 's nachts had ik ook last van stuwing.

Moest zelf vannacht na 2 u. tobben met bv. weer kant en klare voeding geven. Heb de hele tijd aangelegd de kleine als ze huilde maar op 1 of andere manier had ze toch niet genoeg. na 2 u. dus kant en klare voeding 100 ml. gegeven en sliep ze 6,5 u. door. :cry: had ik liever vannacht gehad. hubby heeft vanochtend nadiane uit bed gehaald en met haar gegeten. is toch wel fijn als je in horeca werkt dan kan papa ook overdag nog een beetje taken over nemen. Kon mama even blijven slapen :mrgreen:

maar iemand idee hoe dit nu kan? qua borstvoeding en wat ik er aan kan doen? Ik drink en eet goed etc. dus daar ligt het niet aan. Neem alleen voedingssuplement voor blaas en floradix. Doe ook rustig aan niet stressen o.i.d. Ook niet werken in de zaak wat juist voor mij als bezige bij erg moeilijk is (de zaak is ook een kind van mij zeg ik altijd) Qua huishouding doe ik ook rustig aan. Elke dag wat schoonmaken en niet alles gelijk perfect willen hebben.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 25 jan 2008 17:12

Welk merk flesvoeding gebruik jij?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 jan 2008 17:23

de stuwing moet je wegmaseren tijdens et drinken van je kleintje!! jajah... k heb nu ook ervaring!

anders op die harde plek een heeeeel heet washandje... niet extra de druk eraf halen want dan gaat je lichaam gewoon dooor met extra melk maken....

K heb nog geen last van stuwing.. gister wel harde plek... dat is dan stuwing.. maar niet pijnlijk.. bij mij deed vannacht een heet washandje wonderen en k heb nu nergens last van!!K mocht absoluut niet wegmaseren tijdens et douchen omdat je lichaam dan ectra melk gaat aanmaken!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 25 jan 2008 17:32

Hier hielp het anders wel om gewoon even (met de hand) een beetje af te kolven zodat de druk eraf was, hierna kon Timon het zelf veel beter aan. Ik kreeg hierdoor geen extra productie ofzo. Koude compressen hielp ook wel, en als je heel veel last hebt mag je een paracetamol nemen tegen de pijn.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 jan 2008 17:34

aanleggen tijdens de stuwing is toch juist wel goed?

Terug naar “Archief”