Moderator: Moderafo's
habibi schreef:hier werd de kleine elke dag gewogen. Moest gisteren met de oudste naar de cb toe en gelijk gewogen. Want zat groot verschil met vk en kraamzorg. Maar ze zit hier nu 10 gram onder geboortegewicht.
Had alleen last van voeden. Dit werd erger. Bleek de kleine spruw te hebben. Stom van mezelf ook dat ik er niet opgelet of nagedacht te hebben want de vorige had het ook. Heb tepelhoedjes gekocht bij de apotheek. En gelukkig had ik een pakje kant en klare voeding in huis gehaald voor de zekerheid. Dit heb ik maandag op dinsdagnacht gegeven want zat te huilen van de pijn aan mijn borsten. Ook de kleine zat de hele tijd te huilen van de pijn. Nu gaat het heel erg goed. Ze slaapt lekker door, zit soms zelfs 4,5 u. tussen het voeden en vannacht kwam ze pas na 6,5 u. Ik denk dat ze daar al in de kraamtijd last van had want ze was erg huilerig vanaf vorige week donderdag en wilde alleen maar in je armen liggen. En nu is ze zo rustig heerlijk. Kan alleen mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik er zelf ook niet heb opgelet terwijl je het al eerder mee heb gemaakt. Zo zie je maar weer dat ook al ben je al 'ervaren' moeder dat je dan toch nog over het hoofd kan zien.
De tepelhoedjes heb ik maar 1 dag gebruikt daarna ging het beter met de kleine en wilde ze niet meer via tepelhoedjes. Een dagje rust was ook goed voor mijn borsten. Ja met aanleggen is het nog even pijnlijk maar voor de rest gaat het nu goed. Doe 5-10 min. voordat ik ga voeden de creme/gel (daktarin) op het speentje zodat het mondje goed gesmeerd is en direct voor het voeden op de tepel smeren. Je krijgt er wel zo'n lepeltje bij maar is erg onhandig want is best nog wel errug groot voor zo'n klein mondje. de wijkverpleegkundige zag het vanochtend toen ze op bezoek was en vond dat een goed idee die ze andere dames ook zou geven als tip.
rosekapje schreef:Hier had de kraamzorg oook een weegschaal mee en Simon was na 1 dag ook al bijna 10% afgevallen en moest dus ook bijgevoed... Hier is twee keer de bv mislukt, bij de eerste heb ik 4 maanden gekolfd tot een zeer lange tijd nog proberen aan te leggen en dus gekolfde melk in een flesje gegeven, na 4 maand was ik echt op. Bij Simon hadden we dan ook al van te voren gezegd dat we niet gingen tobben, lukt het wel dan is het mooi, zo niet jammer, maar ja van tevoren is dat makkelijk om te zeggen, want als moeder zijnde vond ik het absoluut niet leuk dat Simon niet wist hoe hij moest drinken en daarvan gaf ik mezelf toch wel een beetje de schuld. We hebben er ook een latatiekundige bij gehad, maar die was totaal niet kundig helaas, ze luisterde niet naar mij en toen ze weg was had Simon mijn borst kapot gezogen terwijl ik het aangaf had zij zoiets van stel je niet zo aan, hier moet je even doorheen. Mijn verloskundige en kraamverzorgster hebben uiteindelijk nog een brief naar de instelling geschreven waar ze voor werkt, want bepaand kundig was ze niet.
tante-tortel schreef:habibi schreef:hier werd de kleine elke dag gewogen. Moest gisteren met de oudste naar de cb toe en gelijk gewogen. Want zat groot verschil met vk en kraamzorg. Maar ze zit hier nu 10 gram onder geboortegewicht.
Had alleen last van voeden. Dit werd erger. Bleek de kleine spruw te hebben. Stom van mezelf ook dat ik er niet opgelet of nagedacht te hebben want de vorige had het ook. Heb tepelhoedjes gekocht bij de apotheek. En gelukkig had ik een pakje kant en klare voeding in huis gehaald voor de zekerheid. Dit heb ik maandag op dinsdagnacht gegeven want zat te huilen van de pijn aan mijn borsten. Ook de kleine zat de hele tijd te huilen van de pijn. Nu gaat het heel erg goed. Ze slaapt lekker door, zit soms zelfs 4,5 u. tussen het voeden en vannacht kwam ze pas na 6,5 u. Ik denk dat ze daar al in de kraamtijd last van had want ze was erg huilerig vanaf vorige week donderdag en wilde alleen maar in je armen liggen. En nu is ze zo rustig heerlijk. Kan alleen mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik er zelf ook niet heb opgelet terwijl je het al eerder mee heb gemaakt. Zo zie je maar weer dat ook al ben je al 'ervaren' moeder dat je dan toch nog over het hoofd kan zien.
De tepelhoedjes heb ik maar 1 dag gebruikt daarna ging het beter met de kleine en wilde ze niet meer via tepelhoedjes. Een dagje rust was ook goed voor mijn borsten. Ja met aanleggen is het nog even pijnlijk maar voor de rest gaat het nu goed. Doe 5-10 min. voordat ik ga voeden de creme/gel (daktarin) op het speentje zodat het mondje goed gesmeerd is en direct voor het voeden op de tepel smeren. Je krijgt er wel zo'n lepeltje bij maar is erg onhandig want is best nog wel errug groot voor zo'n klein mondje. de wijkverpleegkundige zag het vanochtend toen ze op bezoek was en vond dat een goed idee die ze andere dames ook zou geven als tip.
Weet je ook hoe het komt dat ze al zo snel spruw heeft? Heb jij soms een schildklier ziekte?
tante-tortel schreef:rosekapje schreef:Hier had de kraamzorg oook een weegschaal mee en Simon was na 1 dag ook al bijna 10% afgevallen en moest dus ook bijgevoed... Hier is twee keer de bv mislukt, bij de eerste heb ik 4 maanden gekolfd tot een zeer lange tijd nog proberen aan te leggen en dus gekolfde melk in een flesje gegeven, na 4 maand was ik echt op. Bij Simon hadden we dan ook al van te voren gezegd dat we niet gingen tobben, lukt het wel dan is het mooi, zo niet jammer, maar ja van tevoren is dat makkelijk om te zeggen, want als moeder zijnde vond ik het absoluut niet leuk dat Simon niet wist hoe hij moest drinken en daarvan gaf ik mezelf toch wel een beetje de schuld. We hebben er ook een latatiekundige bij gehad, maar die was totaal niet kundig helaas, ze luisterde niet naar mij en toen ze weg was had Simon mijn borst kapot gezogen terwijl ik het aangaf had zij zoiets van stel je niet zo aan, hier moet je even doorheen. Mijn verloskundige en kraamverzorgster hebben uiteindelijk nog een brief naar de instelling geschreven waar ze voor werkt, want bepaand kundig was ze niet.
Jammer dat je niet echt goede begeleiding hebt gehad. Want daar ligt veel aan ten grondslag als je borstvoeding niet lukt.
Goed aanleggen en als dat niet gaat, met tepelhoedjes proberen of anders neer leggen. Er zijn zo veel manieren om het te doen.
Ik ben vaak in gezinnen geweest waar bij de eerste de bosrtvoeding niet lukte en die het graag wilden, en eigenlijk ging het dan altijd goed bij de tweede.
Ik weeg b.v. nooit. Geef hooguit wat water met een lepeltje. Maar de eerste 48 uur geef je niets. Alleen het aanleggen oefenen. En proberen of het kindje wil happen. Pas na 48 uur ga je kijken of en welke moeite het kindje heeft. Het kan best zijn dat ze misselijk zijn van de bevalling en gewoon daarom niet willen drinken. OF dat ze nog geen goed zuigreflex hebben.
En vooral rustig blijven. Lukt het nu niet dan misschien bij de volgende voeding.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten