Gitaar in bijbelstudiegroep

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaantje
Verkenner
Verkenner

Gitaar in bijbelstudiegroep

Berichtdoor Sjaantje » 22 jan 2008 22:19

Ik las in een vraag in de vragenrubiek een verhaal van de vragenstelster dat ze ermee worstelt in welke gemeente ze thuishoort. Wat me opviel was de zin 'tot mijn grote schrik zongen ze bij een gitaar tijdens de bijbelstudie'. Nou vraag ik me heel erg af: waarom niet? Wat zit hier achter? Kan iemand hierop reageren, wat zijn de meningen/redenen om geen gitaar te gebruiken bij het zingen voor God?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2008 22:45

in de behoudende kerken wordt gitaar nogal gekoppelt aan evangelische kerken, stromen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 jan 2008 09:33

Waarschijnlijk is het gewoon angst.
Mensen houden niet van veranderingen die zouden kunnen inluiden dat ze eventueel minder behoudend zouden kunnen overkomen door de gitaar.
Het lijkt me iedergeval stug dat er Bijbelse argumenten zijn tegen het gebruik van andere muziekinstrumenten dan het orgel.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jan 2008 09:36

Ongefundeerde en onzinnige angst, maar maak dat ze maar eens duidelijk...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 23 jan 2008 09:50

Misschien gaat het meer om het feit dat er dan andere liederen worden gezongen dan psalmen. Psalmen begeleid je over het algemeen niet met een gitaar.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 23 jan 2008 09:56

Ach, verschijnsel van alle tijden. Een gitaar riekt naar popmuziek of evangelischen. Een drumstel is nog het meest verdachte instrument waarschijnlijk. Eind jaren '20 durfde A.P. Carter van de beroemdste Countryfamilie niet viool/fiedel te spelen, want dat apparaat werd door vele christenen gezien als de devils box (je kunt er namelijk op dansen). Het orgel heeft wel een tamelijk geslaagde acceptatie meegemaakt, maar was eerder ook een werelds instrument. En nog steeds mag de organist in bepaalde oud gereformeerde kerken geen voor-en naspel spelen, want getierelantijn bij psalmen is uit den boze. Toen er voor het eerst polyfoon gezongen in de katholieke Kerk, was de wereld ook te klein.... Wie vult aan?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jan 2008 10:03

Hippieblijhoofd schreef:Misschien gaat het meer om het feit dat er dan andere liederen worden gezongen dan psalmen. Psalmen begeleid je over het algemeen niet met een gitaar.

psalmen voor nu wel :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 jan 2008 10:55

Lalage schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Misschien gaat het meer om het feit dat er dan andere liederen worden gezongen dan psalmen. Psalmen begeleid je over het algemeen niet met een gitaar.

'Gewone' psalmen ook hoor ;)

sela

Berichtdoor sela » 23 jan 2008 10:58

rosalie83 schreef:
Lalage schreef:

al klinkt dat wel 'apart'

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 jan 2008 11:04

sela schreef:
rosalie83 schreef:
Lalage schreef:

al klinkt dat wel 'apart'

Klopt, maar soms hebben we zin om een psalm te zingen, en dan blijkt dat dat ook lukt met gitaar erbij ;)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jan 2008 11:16

Ik vind psalmen met een gitaar echt niet klinken - maar goed, dat wil niet zeggen dat het niet mág.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 23 jan 2008 11:24

De zonen van Korach bewijzen anders dat psalmen heel prima met gitaar kunnen.
Zie ook hun eigen stek
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 23 jan 2008 11:54

Mwah, ik ben wel eens ergens geweest waar ze twee akoestische gitaren als begeleiding hadden... Normaal bij een kerkorgel valt iedereen al een maat te laat in - wat altijd dan weer vakkundig opgevangen wordt- maar daar was het helemaal een zootje: de gitarende dames rammelden wat, en wanneer zij opeens begonnen te zingen, ging de rest mee. Wat een bende.
Met een klein clubje psalmen of liederen zingen bij een gitaar kan heel prima. Maar mijn ervaring is dat het bij een grote groep (zeg maar groter dan 15 man) ontspoort; de klank van een gitaar valt helemaal weg in de stemmenzee, dus je hebt sowieso een melodieinstrument als een fluit o.i.d. nodig omdat de groep anders na 3 regels al aan het 'zakken' slaat. Verder moet je bij een grote groep continue het ritme aanpassen, omdat niemand eigenlijk meer de gitaar hoort, en dus het ritme niet meer volgt (ik heb een soort slagritme: duim op bassnaar, dan snelle strum met wijsvinger en backbeat met duim, dan weer bassnaar, vierkwartsmaat [geloof ik, maar ik heb geen enkel verstand van noten en maten en andere muzikale termen] en bij de strum laat je heihard de nagel van je wijsvinger op de slagplaat vallen. Klinkt een beetje aggressief en werkt uitstekend als begeleiding :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Giovannino op 23 jan 2008 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2008 13:13

Kortom, een hele band in plaats van alleen een gitaar. Goed idee ;)

Maar goed... het "tot mijn schrik werd er gitaar gespeeld" is gewoon het gevolg van cultuur, vooroordelen. De gitaar is modern en werelds en slecht blablablablabla. Menselijke onzin.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 23 jan 2008 13:38

Inderdaad Marnix, menselijke onzin, dat is de enige goede benaming.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Terug naar “Archief”