Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 20:58

wij hebben rolgordijnen voor het raam dus mensen kunnen niet binnen gluren hoor :lol:

8 euro met die dure benzine, hou je dan nog wel wat over? maarja ik vond 15 euro ook erg veel, volgens mij is dat best 'hoog' voor een schoonmaakadresje

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jan 2008 21:03

Om die reden heb ik dikke gordijnen uitgezocht voor in ons huis, voor de pui die helemaal van glas is. Die gaan 's avonds dicht als het donker wordt en 's ochtends doe ik ze weer open.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jan 2008 21:28

*|Scatie schreef:Ik verdien met schoonmaken 8 euro per uur en moet er nog een aardig stukje voor rijden.

dat is niet veel!!! Ik zou als ik jou was toch iets meer gaan vragen!

aagje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aagje » 21 jan 2008 21:39

Weet iemand wat het dan scheelt als je de verwarming op 19 graden zet ipv op bijv. 21??
Veel mensen hoor ik zeggen dat het veel scheelt maar als ik dan die andere getallen zie bij de bezuinigingen vind ik het allemaal nog wel meevallen....voor dat kleine beetje geld ga ik echt niet korter douchen ofzo..

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 jan 2008 22:12

Een tijdje ben ik aan het meten geweest, hoeveel kubieke meter gas het kost om een vertrek (woonkamer/keuken) op te warmen.

Enkele meetresultaten:
Omwarmen van 14 graden naar 20 gr., kostte 1 tot 3 m3, terwijl dat 1 a 3 uur duurde.
Dit is afhankelijk van buitentemperatuur, luchtvochtigheid (droger is gunstig), windsnelheid en richting.
Ook heb ik gemeten hoeveel het kost om de kamer overdag op 20 gr. te houden.
Dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van bovengenoemde omstandigeheden.
Bij gunstige omstandigheden, in de winter, kostte dat 5 tot 7 m3 / dag.
Bij ongunstige omstandigheden 7 tot 15 m3.

19 gr. of 21 gr.
Als de omstandigheden gunstig zijn, zal het, in de koude maanden, misschien 1 tot 2 m3 verschil geven.
Onder ongunstige omstandigheden, meer.

Conclusie
De omstandigheden buiten, kunnen een veel groter verschil geven.
Enkele tips:
- HR-ketel.
- Goede geisoleerde woning. Zie ook posts over gordijnen.
- Deuren zo weinig mogelijk open, 's nachts op 12 gr.
- Bij wind roosters bijna dicht (dit kan soms 2 tot 3 gr. verschil geven).
- Niet onnodig radiatorkranen open. (Op kamer die niet gebruikt wordt.)

Auto schoonmaken
De auto schoonmaken, met lauw water, in 30 minuten, kost ongeveer 4 eurocent voor het gas, en 20 cent voor het water.
Een en ander is eenvoudig te meten, m.b.v. de gasmeter en de watermeter.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 jan 2008 22:55

De gordijnen gaan hier zelden of nooit dicht. Dan maar wat extra euro's per jaar, ik vind het zo afgesloten. We hebben ook bijna niemand die naar binnen kan gluren, maar ik vind het nooit zo prettig.
Ik let er trouwens wel op wat er voor de verwarmingen staat. Nu staan er alleen twee stoelen voor, eerst de bank, maar dat scheelde echt wel warmte. En boven let ik er ook, als ik de verwarming daar aanzet let ik op of er niks op hangt, of voor staat. Dat vind ik wel weer sund.

Wel ben ik begonnen met opletten of de lichten uit zijn. Ik liet nogal eens de TL buizen in de garage branden, maar dat schijnt megaveel te kosten. Dus plan 1 van bezuinigen is al gemaakt ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 jan 2008 22:55

Weet je ook wat een vriezer ong. gebruikt?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 jan 2008 23:30

Diepvriezer
Mijn koelkast, combi (180/80, 1997) gebruikte volgens de energycheck, zoals vermeld, ~700 Wh / dag.
Dat is veel, mogelijk doordat het een verouderd model is.
Het gebruik van een vriezer heb ik niet gemeten.
Ik zou er wel een schatting van kunnen maken.
Namelijk een vriezer van 200 ltr, ongeveer 750 - 1500 Wh / dag (€45 - €90 /jaar)
Veel hangt af van:
- model, hoe oud
- grootte
- inhoud ( hoe minder, hoe minder gebruik)
- plaats (de achterkant, van een draaideurmodel, bij een koude muur, of de vriezer op een koude plaats)
- onderhoud
- temparatuur (- 17 / - 20)
- aantal malen geopend / dag
Zuinig model (320 ltr, 319 kWh/jaar ~900Wh/dag)

Verwarming
Convectie en radiatie
Een radiator verwarmt het vertrek door convectie (stroming in de lucht) en radiatie (straling).
Een bank er vlak voor, kan de stroming verhinderen, en door straling warmte opnmen.
Had ik nog niet aan gedacht, maar scheelt vast.
Als een muur heel warm wordt, door straling, kan overwogen worden maatregelen te nemen. Bijv. radiatorfolie erachter.
De muur verven, of behangen kan ook al iets schelen. Hier heb ik geen ervaring mee.

Aantal platen en temperatuur
Radiatoren met 2 of 3 platen werken veel beter dan enkelplaats.
Ook de temperatuur van het water heeft invloed.
Hoe hoger, hoe sneller warm.
Doorgaans staat dit afgesteld op 65 a 70 gr.

Maandelijks de meterstanden noteren
Om enig inzicht te krijgen in het verbruik van gas, electriciteit en water,
is het goed maandelijks de meterstanden te noteren.
Zie ook energieverbruik per maand in 2007.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jan 2008 13:44

wij betalen €125 (voorschot) aan gas elke maand, volgens mij is dat enorm veel?

Electra viel me weer mee, €17 per maand. (we hebben wel een huishouden met 4 kinderen dat scheelt ook wel wat denk ik)

We hebben nu een houtkachel gekocht, ben benieuwd hoe rijk we ervan worden. Je kan hier een m3 hout voor de deur afgeleverd krijgen voor €5 ben benieuwd hoe rijk ik er van ga worden.

Die spaarlampen, leuk geroepen, maar ze zijn in aanschaf ook aardig aan de prijs!

Dat we in de huis kwamen hingen overal 100 watt lampen, ook wel beetje overdreven niet? We hebben er toch maar spaarlampen ingedaan want de kinders vergeten ook nogal eens om het licht uit te doen.

wat maakt het uit als iemand erover heeft hoeveel hij te besteden heeft of wat hij/zij verdient?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 jan 2008 13:56

even over dat laatste, als je natuurlijk erg veel verdien kan het wel een beetje 'pronken' worden en anderen 'jaloers' maken, niet dat het de bedoeling is, maar ik denk wel dat er mensen zijn die denken: huh das veel, had ik ook maar zoveel te besteden.... :?:

spaarlampen hebben we hier ook niet, ook geen extreem hoge watt, vind dat onzin. Heb zowieso weinig licht aan savonds. al vermoed ik dat spotjes met een dimmer ook vrij duur zijn in verbruik..

gas en licht ed kost hier 109 euro per maand, ben benieuwd hoeveel we moeten bijbetalen, of terug krijg...

Als je veel hout goedkoop kan inslaan scheelt et wel in de kosten!! en ik vind het gezelliger, alleen is hier geen schoorsteen meer :|

André

Berichtdoor André » 22 jan 2008 13:57

*Annet* schreef:wij betalen €125 (voorschot) aan gas elke maand, volgens mij is dat enorm veel?
Denk ik niet hoor voor zo'n wat ouder huis, je stook al snel een gat in de ozonlaag. (beetje gechargeerd ik geef het toe) 8)
Je kan hier een m3 hout voor de deur afgeleverd krijgen voor €5 ben benieuwd hoe rijk ik er van ga worden.
Dan wil ik graag 4m3 voor €20,= bij mijn voordeur! :shock:
Die spaarlampen, leuk geroepen, maar ze zijn in aanschaf ook aardig aan de prijs!
Prijs wordt bijna per maand 'beter'
Dat we in de huis kwamen hingen overal 100 watt lampen, ook wel beetje overdreven niet?
Wsl iemand gewoond die niet meer zo goed zag.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jan 2008 14:07

Die knakker komt met de heftruck met bulkzak voor je deur, zie je het voor je? ff ritje met de heftruck naar Tukkerland????
:mrgreen: :lol:

André

Berichtdoor André » 22 jan 2008 14:16

*Annet* schreef:Die knakker komt met de heftruck met bulkzak voor je deur, zie je het voor je? ff ritje met de heftruck naar Tukkerland????
:mrgreen: :lol:
Nee 8) maar de m3 prijs is natuurlijk oké, ook al zou het alleen zacht hout zijn, dan nog.

denon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor denon » 22 jan 2008 14:32

nog even iets over die salarissen , ik verdien vrij goed ( rond de 2700 bruto )mede door onregelmatigheids toeslagen (avond /nacht / weekend) is het zo dat je over die toeslagen meer belasting betaald ?
wat ik dus wil weten is : als ik alleen in dagdienst werk , verdien ik dan heel veel minder ? (mn toeslagen zijn ongeveer 4 a 500 euro bruto per maand )

(want nachtdienst went nooit :cry: )

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 jan 2008 14:47

je betaald meer belasting over je ort dan over je normale salaris, maar er blijft natuurlijk altijd nog geld over! Want je normale salaris blijft en je ort komt er extra bij, en over dat bedrag gaat wat meer belasting af, maar als je alleen dagdiensten gaat werken krijg je waarschijnlijk wel wat minder, alleen de weekenden zijn dan ort.

je kunt het uitrekenen met je salarisstrook, daar staat oa op hoeveel ort je hebt en hoeveel daarvan wordt ingehouden.

Terug naar “Archief”