De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 dec 2003 17:03

Omega schreef:Dat is nu juist het probleem. Met het ondertekenen van de wens dat je voluit in de traditie van de gereformeerde belijdenis wilt staan, accepteer en respecteer je daarmee tegelijk ook de andere visies. Vertel mij eens: hoe kan ik 1 kerk vormen met iemand die Jezus Christus loochent?
En hoe sta je dan tegenover predikanten uit de linkervleugel van de Herv. kerk. Zoals Nico "het verhaal gaat..." Ter Linden... Lijkt me grotere dwaling als de meeste misstanden binnen de Ger. Kerk. En daar vorm jij wel samen een kerk mee...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 dec 2003 18:07

Omega schreef:
Je mag zelfs zeggen dat je het niet met de belijdenis van de PKN eens bent. Anders was het misschien wel een idee om in de RK-kerk te blijven, hoewel daar natuurlijk ook genoeg misstanden zijn, maar ik geloof ook dat er kinderen van God zijn.

Dat is nu juist het probleem. Met het ondertekenen van de wens dat je voluit in de traditie van de gereformeerde belijdenis wilt staan, accepteer en respecteer je daarmee tegelijk ook de andere visies. Vertel mij eens: hoe kan ik 1 kerk vormen met iemand die Jezus Christus loochent?

Gaat het om dan om de mensen die in die kerk zitten? Dan kan ik van geen een kerk meer lid worden, want overal zijn mensen die Jezus loochenen (als je niet in Hem gelooft).

En verder. De PKN is niet de voorzetting van de Hervormde kerk, net zo min als het de voortzetting van de Gereformeerde of Lutherse kerk is. De Hervormde kerk houdt op 1 mei 2004 definitief op te bestaan. Je kunt je dus nooit afscheiden van iets dat verdwijnt.

Je verandert van de 'normale, kerkelijk weg', door niet met de besloten zaken van de synode mee te gaan (het is inderdaad geen voortzetting van de Hervormde kerk, maar een fusie van de Hervormde kerk met andere kerken).
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

klaas groe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaas groe » 15 dec 2003 18:17

Omga heeft gelijk je kan niet naar de PKN omdat dit geen wettelijke voortzetting is van de NHK. Maar ook omdat er helemaal geen belang wordt gehecht aan het belijden van de kerk. Ze hebben gewoon maar de belijdenissen van de drie kerken op een hoop gegooit en zeggen wij erkennen de betekenis van de belijdenissen zoals er in hoofdstuk 1 van de ordinantie staat. En dat zegt naar mijn mening al genoeg over zo'n kerk

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: De PKN is een kar met kikkers

Berichtdoor Fredrik » 16 dec 2003 10:43

Andreas Poetin schreef:Door besluiten van je af te schuiven val je als kerk door de mand. Mensen die nu nog denken: "Het zal wel goed zijn met die PKN. Ik zie wel wat problemen, maar dat zal wel opgelost worden." zullen bedrogen uitkomen. Ze zullen merken dat de synode in feite zegt: Zoek het zelf maar uit. Wij willen bovenal de vrede in de PKN bewaren en zeggen maar niets. Het lijkt er dus op dat de PKN een 'verzameling' van kerken wordt die samen sterk zijn in een PKN, die vooral haar materiële belangen zal behartigen. De PKN als een kar met kikkers die de wagen hebben voor bijvoorbeeld het beheer van de kerk of het financieren van de dominee. Niet als houvast, niet als een vriend die je op die weg begeleid in geestelijke zaken. Bij de PKN is er geen éénheid in belijden en dat is armoe.
Volgens mij is het wel duidleijk dat de PKN een kar met kikkers is.
Andreas Poetin schreef:Je hebt niks om trots op te zijn, niks waar je als kerk voor staat, niks om uit te dragen, de wereld in.
Ik vraaag mij echt af wat dit voor kerk zal worden. Andreas heeft dit terecht gezegd. Want wat wil een kerk nu aan de wereld vertellen wanneer zij in haar eigen kerk niet eens duidelijk maakt wat zij belijdt!
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 dec 2003 16:38

Weet je wat het probleem is met al jullie hervormden die er nu uit stappen?
Dat jullie in de loop der jaren van standpunt veranderd zijn. Vroeger (in de tijd van de Afscheiding) zijn de Gereformeerde Bonds-gemeentes niet uit de NHK gestapt, omdat ze vonden
-dat de kerk een moest zijn
-dat je een kerkgenootschap niet mocht verlaten tenzij je er uit gezet werd
-of tenzij het je onmogelijk gemaakt werd de waarheid te belijden.

Aan die 3 criteria voldoet de PKN nog steeds, en iedereen die er uit stapt heeft gewoon 'afgescheiden standpunten', en had eigenlijk al lang uit de kerk moeten stappen. Wezenlijk verandert er m.i. heel weinig; alleen een andere naam en andere officiele regels, maar de praktijk in de PKN blijft hetzelfde als de laatste 20 jaar in de NHK.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Herman Heinsbroek
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Herman Heinsbroek » 16 dec 2003 16:41

Is de PKN wel een kar met kikkers? Kikker hebben meestal een grote bek.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 16 dec 2003 16:56

Gershwin schreef:Weet je wat het probleem is met al jullie hervormden die er nu uit stappen?
Dat jullie in de loop der jaren van standpunt veranderd zijn. Vroeger (in de tijd van de Afscheiding) zijn de Gereformeerde Bonds-gemeentes niet uit de NHK gestapt, omdat ze vonden
-dat de kerk een moest zijn
-dat je een kerkgenootschap niet mocht verlaten tenzij je er uit gezet werd
-of tenzij het je onmogelijk gemaakt werd de waarheid te belijden.

Aan die 3 criteria voldoet de PKN nog steeds, en iedereen die er uit stapt heeft gewoon 'afgescheiden standpunten', en had eigenlijk al lang uit de kerk moeten stappen. Wezenlijk verandert er m.i. heel weinig; alleen een andere naam en andere officiele regels, maar de praktijk in de PKN blijft hetzelfde als de laatste 20 jaar in de NHK.
Ik ben niet NHK, ik ben van de Afscheiding, mijn familie dan. En ik denk dat het terecht is wanneer je nu zegt het is afgelopen met de NHK! Bij Afscheiding en Doleantie had de NHK nog geen valse belijdenissen, maar nu is dat overduidelijk. En niet te vergeten de PKN keurt al deze dwalingen goed en prijst hen als de verscheidenheid in geloven. Dan kun je niet mee. En het is niet de ware voortzetting van de NHK. Zoals Omega zei: ,,Onze vertegenwoordigers in de synode stemden tegen dus ga ik niet mee." Daar ben ik het volkomen mee eens.
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 17 dec 2003 16:30

Ik ben blij dat mij broeder Fredrik de zaak zo goed verdedigd!
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 17 dec 2003 18:14

Fredrik schreef:
Gershwin schreef:Zoals Omega zei: ,,Onze vertegenwoordigers in de synode stemden tegen dus ga ik niet mee." Daar ben ik het volkomen mee eens.

Onze vertegenwoordigers stemden inderdaad tegen, maar sommigen gaat toch mee. Het hoeft dus helemaal geen logisch gevolg zijn om niet mee te gaan, omdat je hetzelfde mag blijven preken. Misschien kun je juist nog wat betekenen in de PKN. Een reformatie komt vaak van binnen uit en niet uit andere kerken.
Het zou te hopen zijn dat het gedeelte van de Hervormde Kerk dat niet meegaat, fuseert met andere kerk(en), zodat we niet nog meer verdeeldheid krijgen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 dec 2003 18:21

Correctie: ik heb dat niet geschreven, hoor :mrgreen: dat was Fredrik
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 30 dec 2003 21:51

Broeders en zusters in onze Heere Jezus Christus. Ook dit maal wil ik het met u hebben over de PKN. In dit stuk beroep ik mij op uitspraken van ds. Van der Plas (synode voorzitter van de NHK), ds. Kamphuis (voorzitter Gereformeerde Bond), ds. Vlastuin (Comité tot behoudt van de NHK), ds. Bijleveld (Confessioneel Gereformeerd Beraad), drs. C.B. Elsinga (Confessioneel Gereformeerd Beraad) en op een interview van mijzelf met ds. Ferwerda-Scholtens.

Ik wil eerst in gaan op het feit of het in de PKN wel om de Sola Scriptura (de hele Bijbel, van kaft tot kaft) gaat. Wordt Gods woord voor waar genomen of neemt men de stukken die het beste in hun straatje passen?
Het oorspronkelijke doel van Samen op Weg was om in overeenstemming met het gebed van de Heiland de eenheid te zoeken ,,En Ik bid … opdat zij allen één zijn, gelijk Gij Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt.” Samen één kerk zijn dat is dus het doel.
De PKN echter, heeft als speerpunt van haar beleid de pluraliteit. Deze pluraliteit houdt in dat er geen eenheid is van belijden. Waarom haalt de PKN dan de bovenstaande bede van de Heere aan als doel om na te streven, als ze dat eigenlijk niet in haar vaandel draagt?
Ik zal u een voorbeeld geven van de dwalende pluraliteit zoals ik die zelf tegenkwam bij mensen die in Ede en Veenendaal naar verschillende SoW kerken gaan. Deze mensen vertellen mij: ,,Jezus de Zoon van God? Jezus was een goed mens en heeft ook veel goeds gedaan, maar de Zoon van God, nee dat zeker niet. Andere verhalen als van Job geloof jij die? Ze zijn allemaal verzonnen. Dat zijn voorbeelden hoe mensen moeten leven. Dat is niet echt zo gebeurd.” Domina Ferwerda-Scholtens, zei tegen mij: ,,Als je goed doet voor de mensen, doe je ook goed voor God.”
Het RDC (Regionaal Diensten Centrum) Friesland bood in 2002 een cursus aan over het boek ‘Een cursus in wonderen’. Dit is een boek, dat haaks staat op het Christelijk geloof en uitgaat van het new-age denken. In Overijssel biedt het RDC een cursus aan over joods en Tibetaanse boeddhistisch geloven. De folder vermeldt: ,,Wij volgen enkele spirituele Tibetaanse leermeesters zoals de dalai lama, lama Sogyal Rinpoche en lama Sya Das. Zij kennen het westen en weten wat wij nodig kunnen hebben!”
Kerkinactie heeft een basiscursus over het christelijk geloof doen verschijnen waarin het scheppingsverhaal ‘een mooie mythe’ genoemd wordt. In deze cursus staan zinnen als: ,,Zelfs God is gehouden de heilige ruimte van de menselijke (keuze)vrijheid te respecteren. De bijbelse God kan dus niet als een almachtige bestuurder gezien worden. Hij is almachtig, maar dan eerder in de zin van alomtegenwoordige liefde.”
Uit het boven staande valt op te maken dat het in de PKN niet draait om de hele Bijbel. Er is dus geen Sola Scriptura. Er is geen sprake van prediking van een zuiver Evangelie als je daar aan gaat twijfelen en die twijfel uitdraagt en de waarheid van Gods Woord in twijfel trekt. Calvijn zegt dat de kerk vanuit Christus moet zijn. Hierboven lezen wij dat we dat als het aan de RDC’s ligt we ook wel iets met new-age kunnen en de boeddha weet wat we nodig hebben. En och broeders en zusters wat doet dat pijn om te horen dat wij straks in zo’n kerk moeten plaats nemen. ,,Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven,” zegt Jezus. En deze kerk (de officiële instanties!)zoekt het dus bij de dood (boeddha, new-age).
Broeders en zusters er was een tijd dat getrouwe broeders van de reformatie, nadere reformatie, puriteinen, piëtisten en anderen waarschuwde voor dwalingen zoals ze hier boven vermeld staan. Waar is die gedrevenheid van de kerk om te waarschuwen tegen dwalingen? Is dit de kerk waar de Afgescheidenen en Dolerenden voor strijden? Neen! Kunnen we tegenwoordig niet meer tegen dwalingen schrijven maar zoeken wij nu een manier om de dwaling goed te praten? Het is gewoon een aanfluiting dat we met zo’n kerk naar buiten komen na ‘zo lang’ overleggen. Het is een schande om trotste zijn op deze kerk!
,,Maar,” zal er gezegd worden, ,,die dwalingen zijn er nu toch ook al in de GKN, ELK en de NHK.” Ja, dat klopt, maar straks wordt het legaal om te dwalen. De PKN hamert er telkens weer op dat ze plural zijn en dat ze dat ook goed zo is, ,,Omdat toch iedereen z’n eigen manier van geloven heeft.” Misschien worden er straks wel mensen die dominee willen worden en net van de opleiding komen geweigerd omdat ze niet pluraal genoeg zijn.
Het bedroeft mij zeer dit te moeten zeggen, maar als wij zo’n pluraale kerk worden zoals hierboven beschreven staat, worden wij een niet-Bijbelse kerk. De duivel is maar al te blij met twisten en met dwalingen en met pluraliteit in de kerk. Er is in deze kerk geen leer van de rechtvaardiging door het geloof in de Heilige Geest (Sola Fide). Want deze kerk zit niet dicht bij de Geest Gods, nee, zij wil koste wat koste de dwaling in de kerk halen. Zij legt dit zelf vast in haar kerkorde. De Sola Gracia (genade Gods) is de enige weg tot God. Om die genade moeten wij nu bidden. Ik hoop dat we samen bidden: Och Heere bewaar dit pand.
zie ook http://www.freewebs.com/andreasvdmeulen/pluraal.htm
Laatst gewijzigd door Andreas Poetin op 09 feb 2004 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 31 dec 2003 05:36

Andreas Poetin schreef:Broeders en zusters in onze Heere Jezus Christus. Ook dit maal wil ik het met u hebben over de PKN.
............
Om die genade moeten wij nu bidden. Ik hoop dat we samen bidden: Och Heere bewaar dit pand.

Andreas, heb je dit stukje zelf geschreven of citeer je?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 31 dec 2003 15:57

Kijk maar op zijn site!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 jan 2004 17:00

,,Zelfs God is gehouden de heilige ruimte van de menselijke (keuze)vrijheid te respecteren. De bijbelse God kan dus niet als een almachtige bestuurder gezien worden. Hij is almachtig, maar dan eerder in de zin van alomtegenwoordige liefde.”

Uitspraken waar ik helemaal achter kan staan. Vooral de eerste zinsnede is belangrijk voor mij want het is een erkenning van het Arminianisme!
Afbeelding

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 02 jan 2004 21:45

Jammer dat jij zo arminiaans bent. Ik ben het met Fredrik eens dat de Gereformeerde Leer de meest juiste leer is. En de arminiaanse een van de grootste in de kerk.

Ik heb dit zelf geschreven om de bovenstaande vraag te beantwoorden.

Terug naar “Archief”