Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 18:09

Even wat bezuinigingstips van eneco energie:

ga met zoveel mensen tegelijk onder de douche (kinderen met zn allen bv), douche maar 5 minuten, scheelt je 10 euro per jaar

Lucht het huis iedere dag 15 minuten, een vochtig huis verwarmd slechter. Scheelt 9 euro per jaar

spaarlampen gebruiken ipv gloeilampen, scheelt 32 euro per jaar

Alle apparaten écht uit zetten (stekker eruit, geen standby) scheelt 34 euro per jaar

Wassen op 40 graden ipv 60, scheelt 15 euro per jaar en blijkt toch schoon te zijn

Brievenbusborstel en tochstrips in huis plaatsen, scheelt 20 euro per jaar

Zorg voor regelmatig onderhoud aan de HR ketel, scheelt 80 euro per jaar

Neem een koelkast met aan A label, scheelt 22 euro per jaar

In totaal bespaar je ongeveer 220 euro per jaar, niet extreem veel maar ik vind het wel de moeite waard, al ben ik niet van plan om maar 5 min te douchen :P

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 jan 2008 18:27

En het is meteen dubbele besparing: Nog goed voor het milieu ook :D

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 21 jan 2008 18:57

Ik heb inderdaad ook ORT van 40%. Maar ik snap niet zo goed waarom het verschil tussen MBO en HBO 1000e per maand moet schelen.
Ongeacht of je nu professor bent of vuilnisman, ze moeten er allemaal zijn, ze zijn allemaal nodig en ik vind de verschillen te groot tussen de top en de lagere geschoolde mensen.
Als ik naar mijn werk kijk, ik werk onregelmatig, onregelmatige tijden, dag en nacht moet ik soms klaar staan, ik kom in allerlei verschillende situaties waarin ik me zelf moet zien te redden, 'k heb toch een redelijke verantwoordelijkheid en ik kan er vrijwel geen baan naast hebben.
Niet gek dat er een vergrijzing begint op te treden binnen de kraamzorg. Want wat is er nu nog aantrekkelijk aan. Een collega van mij heeft ander werk gezocht omdat ze zich niet kon redden (alleenstaande moeder met 2 kids en het maximaalste contract wat ze kunnen bieden)
Ik vind het gewoon jammer dat je er niet van kunt leven en ik hoef niet veel te verdienen maar ik wil wel graag kunnen rondkomen.
Daarom blijf ik erbij dat ik de zorg niet erg goed betaald vind.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 19:13

de zorg is over het algemeen ook onderbetaald. We hadden het er vannacht nog over. Mijn collega vertelde dus als je een schoonmaakadresje hebt dat je vaak zwart dus netto 15 euro per uur krijg... vind dat toch écht wel veel! En als je niet teveel werkt hoef je er ook geen belasting over te betalen dus is het eigenlijk gewoon wit-werken!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jan 2008 19:34

Ik douche altijd kort en de helft van de keren in het zwembad ;) al is dat laatste natuurlijk niet beter voor het milieu, eerder slechter. Je hoeft ook niet elke dag onder de douche, dat is ook slecht voor je huid. Met een washandje kan je je prima even wassen.

Ik doe de bonte was tegenwoordig op 30 graden, gaat ook prima. Maar je kunt beddengoed beter wel op 60 doen, om de beestjes dood te maken (vooral voor de mensen met astma/allergie).

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 jan 2008 19:42

Exact gemeten
Warm water
6 minuten warm water (40 gr.) uit de douchekraan, kost 0,015 m3 gas (0,0075 eurocent). (Bij een stroomsnelheid van ~7 ltr / min., dit is standaard.) Per jaar: €2,74.
1 dag verwarmen, zoals nu met storm, kan 10 to 20 m3 gas/dag kosten (~€5 - €10).
In de wintermaanden wordt ongeveer 50 m3 gas voor koken en warm water gebruikt. En 100 tot 300 m3 gas per maand voor verwarmen.

Koelkast
Mijn koelkast (10 jaar) gebruikt ~700Wh/dag.
Dit is 255 kWh/jaar. is ~€40.
Nieuwe energiezuinige koelkasten gebruiken 300 - 400 Wh/dag, ~€20/jaar.

Conclusie
Om te besparen, let op de verwarming.
Deuren niet onnodig open.
Gordijnen (indien aanwezig) dicht. (Niet voor de radiator hangen, maar er achter langs!)
Laatst gewijzigd door Rolf op 21 jan 2008 19:51, 3 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 19:45

Rolf schreef:... Gordijnen (indien aanwezig) dicht.

dat vind ik juist dom! Onze gordijnen lopen voor de verwarming langs, dan blijft de warmte toch hangen lijkt mij? Nee de gordijnen blijven hier lekker open! We kunnen beter kunstof kozijnen nemen dan de gordijnen dicht doen, maar dat kost ook behoorlijk wat :?

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 21 jan 2008 19:49

Als chirurg kan je 12000 euro verdienen...hm, bruto wel ja. Maar t idee is leuk ;)

En andre: idd wat een privegegevens vind je niet?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 19:54

Lorijntje schreef:Als chirurg kan je 12000 euro verdienen...hm, bruto wel ja. Maar t idee is leuk ;)

en dan rijden ze nog in ontzettend oude auto's af en toe :roll: :mrgreen:

Op zich is het misschien wat privé, maar ik heb er zelf geen moeite mee, onze volledige inkomen zal ik hier ook niet posten, maar als je een beetje kunt denken en rekenen zul je een heel eind komen. Van mij mag iedereen weten hoeveel (of hoe weinig) geld ik heb, vind het totaal niet belangrijk, al is het wel ontzettend handig als je niet op 'de kleintjes' hoeft te letten. :wink:
wat ik best wel erg vind is dat het ene gezin met 2 salarissen nog bijna niet rond kan komen in een normaal huis zonder luxe, en het andere erin 'omkomt'.

André

Berichtdoor André » 21 jan 2008 19:55

Lorijntje schreef:Als chirurg kan je 12000 euro verdienen...hm, bruto wel ja. Maar t idee is leuk ;)

Ja énorm, ben je als getrouwd? :D 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jan 2008 20:42

Lorijne: dat duurt wel even voor je chirurg bent...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 jan 2008 20:46

lammetje schreef:
Rolf schreef:... Gordijnen (indien aanwezig) dicht.

dat vind ik juist dom! Onze gordijnen lopen voor de verwarming langs, dan blijft de warmte toch hangen lijkt mij? Nee de gordijnen blijven hier lekker open! We kunnen beter kunstof kozijnen nemen dan de gordijnen dicht doen, maar dat kost ook behoorlijk wat :?
wij hebben dunne glasgordijnen (vitrage) daar komt de warmte gewoon doorheen. Nee ik hou mijn gordijnen absoluut niet open! Iedereen kan hier naar binnen kijken en kijken wat voor mooie spullen je hebt.. wat dat betreft vertrouw ik dat niet....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 21 jan 2008 20:48

Ik verdien met schoonmaken 8 euro per uur en moet er nog een aardig stukje voor rijden.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 jan 2008 20:50

*|Scatie schreef:Ik verdien met schoonmaken 8 euro per uur en moet er nog een aardig stukje voor rijden.
dan betaal je ook gewoon voor je belasting en benzine lijkt mij of is dat niet waar? :oops:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 jan 2008 20:57

André schreef:Maargoed jij ben de Mod.

je loopt wat achter... ik ben geen mod meer :wink:

Terug naar “Archief”