Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Optimatus schreef:Ik probeer alle bijbelteksten in hun context te verstaan. Immers, alleen dan kun je wellicht de hele tekst begrijpen. Heel veel letterlijklezers degraderen de Bijbel tot een soort Windows met veel knip- en plakwerk door alles altijd letterlijk te nemen zonder ook maar enige moeite te doen naar de "omgeving" van zo'n tekst.
TheKeimpe schreef:Op deze manier beschouw ik de titel fundamentalist als een geuzennaam. Dank je!
En dan maakt het niet uit of Christus letterlijk is opgestaan?n dan maakt het niet uit of de aarde nou in 6 dagen geschapen is of in-weet-ik-hoeveel jaren. Dan maakt het niet uit of Jezus over het water liep of niet. Dat is niet de kern van het, van mijn geloof.
Raido schreef:En dan maakt het niet uit of Christus letterlijk is opgestaan?n dan maakt het niet uit of de aarde nou in 6 dagen geschapen is of in-weet-ik-hoeveel jaren. Dan maakt het niet uit of Jezus over het water liep of niet. Dat is niet de kern van het, van mijn geloof.
Russell schreef:Dat mensen er zelfs trots op zijn dat ze dubieuze antieke teksten letterlijk voor waar aannemen en liever niet verder kijken is totally beyond me.TheKeimpe schreef:Op deze manier beschouw ik de titel fundamentalist als een geuzennaam. Dank je!Waarom is dat in vredesnaam zo stoer?!
De vruchten van de Geest zijn vrede, vreugde, vrijheid. Waar wantrouwen heerst, woede of beknotting van de vrijheid, is er van alles aanwezig: letters, commentaren, dogmatieken, fundamentals enz., alleen de Geest is er niet meer. Die geesteloosheid tref je ook aan in het fanatieke, humorloze fundamentalisme, waar letterknechterij mensen in een nieuwe slavernij dwingen, waar men gecontroleerd en gegijzeld wordt. Daar heerst de angst om iets verkeerds te denken of te zeggen.
Maar waar de Geest is, is vrijheid.
Alleen is Hij ook letterlijk opgestaan (dus: fysiek)? Waarom zou je de Schrift in dit dan wel letterlijk nemen en bijvoorbeeld het lopen van Christus op water niet?Riska schreef:Raido schreef:En dan maakt het niet uit of Christus letterlijk is opgestaan?n dan maakt het niet uit of de aarde nou in 6 dagen geschapen is of in-weet-ik-hoeveel jaren. Dan maakt het niet uit of Jezus over het water liep of niet. Dat is niet de kern van het, van mijn geloof.
Dat is de kern van het Evangelie - dat maakt voor mij ALLES uit. Als Christus niet was opgestaan, was voor mij het leven zinloos. De Opstanding is voor mij de dragende kracht in mijn leven, altijd geweest en zal het altijd zijn.
Raido schreef:Sommige predikanten in de GG vinden het bijvoorbeeld bijna weerzinwekkend dat er mensen bestaan die Hooglied op die manier letterlijk nemen. Wie noemt zijn vrouw nou 'schoner dan de schapen op de bergen van Hermon' dat kan toch niet op die manier letterlijk zijn?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten