Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jan 2008 12:40

Soms is het ook gewoon krom dat je zo weinig krijgt. Wij betalen nu voor onze kale hypotheek iets van 800 euro. Dat zouden we zelfs alleen op mijn loon nog wel kunnen betalen. Onze totale vaste lasten komen wel op iets van 1500 euro uit, maar ook dat is met 1 loon wel te betalen. Scheelde wel dat we veel spaargeld hadden, waardoor we dat bedrag extra konden lenen.
Sommige banken lenen gewoon erg weinig. En er zijn volgens mij ook veel mensen die niet vergelijken, maar gewoon naar de bank stappen. Wij hebben wel echt alles vergeleken, en zo een goede (niet zo'n onbetrouwbare hypotheek waarbij de aandelen een rol spelen ofzo) en goedkope hypotheek kunnen krijgen.
Het is trouwens al dwaas als je de rentes ziet. Een vriend van mij betaald 1 procent meer rente, terwijl ze 6 maanden na ons hun huis kochten, zo snel schiet dat omhoog.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jan 2008 12:42

Jij zegt dat 1500 met een loon betaalbaar is, nou dan is mijn loon wel meteen helemaal op... en Borkdude verdient ook zoiets. Dus dan moet je wel allebei blijven werken, als je nog eens wat leuks wilt doen. En als je kinderen krijgt dan lukt het dus sowieso niet meer van 1 loon.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 19 jan 2008 12:47

paprikameisje2 schreef:ik woon in en van de straten van genemuiden die et goedkoopste zijn ongeveer!! hier staan ze dus echt niet voor 120.000 te koop!!

ehm...k had et al eerder gezegd... er is heel veel verschil in hypotheken! dus met de ene soort hypotheek kan je weinig geld krijgen.. met de ander veeeeel emer!

Nieuwstraat 19 --> € 72.500 k.k. voor 65 m², met cv-ketel (dat is al heel wat). Verder is het onderhoud buiten goed en binnen redelijk. en heeft drie kamers. Ik heb nog eens verder gekeken en er zijn in 2007 echt woningen voor rond de € 120.000,- of minder verkocht. Ik werk met een NVM-systeem waarin alle! transacties van afgelopen jaren terug te vinden zijn...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 jan 2008 13:11

dan noem je er ook een!! ach... t zal ook allemaal wel niet uitmaken!!

wat ik wel weet dat er ook meeeeeeeeeega dure huizen hier te koop zijn! :mrgreen:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 jan 2008 13:16

voor onder de 120000 heb je hier geen huis volgens mij.... maarja net wat er al gezegd is, neem je een spaarhypotheek ben je veel meer kwijt dan dat je een gedeelte aflossingsvrij doet en een gedeelte spaar of beleg. net wat je wilt ook, wil je zekerheid en over 30 jaar je huis afgelost betaal je meer per maand voor een spaarhypotheek. Wil je wel risico lopen doe je een gedeelte beleg, dat is 'goedkoper' maarja of je dan je huis volledig hebt afgelost....? ik denk dat er veel jonge stellen op aflossingsvrij zitten, zelf zou ik het niet doet, volledig aflossingvrij want dan kun je in mijn ogen net zo goed huren. Maar een gedeelte aflossingsvrij is geen probleem lijkt mij, scheelt wel in je maandlasten.

Over 3 jaar moeten wij onze hypotheek weer opnieuw vastzetten, ben wel erg benieuwd hoe de rentes dan zijn!!!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 jan 2008 13:19

Hoekwoning, Langestraat 242 €142.500.
Ook in de Klaas Benninkstraat zijn er een aantal woningen verkocht voor minder dan €130.000.
Een zelfs pas voor €105.000.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 19 jan 2008 13:25

Inderdaad Lammetje, HIA is duur! Net onder de 2 ton lukt het nog wel met een beetje geluk, maar zijn veel huizen waar veel aan moet gebeuren.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jan 2008 13:41

Met 1500 euro is mijn mans loon nog niet op gelukkig. Op dit moment gaat het op aan dingen voor zijn bedrijf, voor zijn motor en sparen voor een nieuwe motor. Maar als we willen kunnen we aardig wat over houden. Dus zou ik zo kunnen stoppen met werken :) Maar het is gewoon wel lekker om elke maand wat over te hebben en gewoon kleren te kunnen kopen als we het nodig hebben/willen, en cadeautjes enzo te kunnen kopen. Maar volgens mij verschillen hypotheken gewoon heel erg.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 jan 2008 14:14

Vraagje: wat ben je een beetje kwijt voor een bruiloft? Met 40 daggasten en circa 200-250 receptiegasten. ik heb een beetje zitten rekenen etc. en kom uit op: 1100 euro. Dit is incl. trouwlocatie gemeentehuis, trouwboekje, fotograaf, feestlocatie, bruidstaart (een echte), trouwjurk, trouwkostuum, boeket en corsages, bedankfoto's en vervoer. Ben ik dan nog iets vergeten?? Ja de ds. en kerk, maar ik heb geen flauw idee wat dat kost??

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 jan 2008 14:22

Lenny schreef:Vraagje: wat ben je een beetje kwijt voor een bruiloft? Met 40 daggasten en circa 200-250 receptiegasten. ik heb een beetje zitten rekenen etc. en kom uit op: 1100 euro. Dit is incl. trouwlocatie gemeentehuis, trouwboekje, fotograaf, feestlocatie, bruidstaart (een echte), trouwjurk, trouwkostuum, boeket en corsages, bedankfoto's en vervoer. Ben ik dan nog iets vergeten?? Ja de ds. en kerk, maar ik heb geen flauw idee wat dat kost??

Dat kan toch niet? Ben je een nulletje vergeten? Wij waren met dezelfde ingrediënten als jij noemt bijna 10.000 euro kwijt. Naja, de jurk en het pak werden betaald door (schoon) ouders. Dus rond de 7000 euro waren we zelf kwijt. We hadden twee amerikaanse trouwauto's. De feestlocatie was het duurste, dat was incl. eten/ kinderreceptie en hapjes/drankjes avondgasten zo'n 5000 euro. En daar zat ook de bruidstaart bij.

We hadden een kennis als fotograaf en een vriend die de bloemen heeft gedaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jan 2008 14:56

Het is maar net wat je wilt!!!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 jan 2008 15:03

Wij hadden de ds niks gegeven, het was mijn oom en je stopt wat in de kerkzak. Dat is de ds en de kerk meteen. Je kunt helemaal zelf bepalen wat je geeft, ik hoorde een paar bedragen en vond dat ontzettend weinig. We hebben gekeken naar wat we op het gemeentehuis betaalden en daar omheen hebben we ook voor de kerk gedaan, vond dat wel zoals het hoort, kerk is eigenlijk nog belangrijker...
Koster en organis hebben we ieder 50 euro gegeven volgens mij. dat is 'vrijwillig' koster heeft een all in salaris en organis is bij ons vrijwilligerswerk.

Tja en hoevee drankjes/hapjes wil je op je receptie? Wij hadden onbeperkt drinken en 4/5 hapjes per persoon. Afsluitend saté voor de daggasten en de gasten die 'lang bleven plakken'.

gemeentehuis is ook per gemeente en dag verschillend, wij waren in de 400 euro kwijt volgens mij.

De bruidstaart kun je ook zo duur maken als je zelf wilt. ik denk dat wij onder de 10000 euro zaten. kreeg mijn jurk van mijn ouders maar die was niet extreem duur. Pak van vlieger was ee normaal kostuum, geen speciaal trouwpak. Scheelt ook vaak een paar honderd euro.

Fotograaf hadden wij vrij goedkoop maar dat zie je wel terug in de foto's. We hebben niet extreem veel foto's, maar ze zijn wel mooi 8)

hou je een simpel feest met een goedkope locatie scheelt het je wel heel wat geld. Wij hadden een offerte, bij de ene kwamen we uit op 9000 euro bij de ander op 6000 euro.... maar die eerste zaal was wel erg mooi, vond het alleen veel te gek...

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 19 jan 2008 16:23

Wij waren ook rond €10 000,= kwijt voor de bruiloft terwijl we het 'eenvoudig' hadden *helemaal geen luxe* mijn vriend (nu man) heeft mbv broer/zus/schoonzus zelf bloemen/corsages gedaan. fotograaf vond ik erg duur, maar het was er wel een helemaal naar ons zin. en het verschil bij de een of andere fotograaf zie je echt wel duidelijk (ik wel) en wb hypotheek, waar wij wonen heb je appartementen die kosten rond €200 000,- en dan heb je niets groots/bijzonders gewoon 3/4 kamerappartement/maisonette.
wij wonen in maisonette en toen wij de hypotheek afsloten hebben we de rente voor 30 jaar vast laten zetten. het is wel erg lang gelijk maar het was toen laag 3,5 om 4,5% en degene die ons hielp (oom van mijn man hypotheekadviseur) zei dat de rente aankomende jaren alleen maar gaat stijgen, dus nu weten we waar we voor zitten.
nadeel is dat we allebei leerling zijn dus neit veel verdienen en op 1 loon echt niet! kunnen leven, maar we zolang we het samen kunnen redden komt het wel goed en ik denk dat er ook voor je gezorgd wordt als eht minder gaat en je ook bewust moet omgaan met je financien. zo hebben wij elke maand een vast bedrag voor boodschappen en voor onszelf om uit te geven!
sorry voor tlange verhaal

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 jan 2008 16:32

zo lang is het niet hor :wink:

Ik was ook nog leerling toen we trouwden. Bij de ene hypotheek kreeg ik niks voor mijn salaris erbij, bij de ander wel, heel vreemd eigenlijk. ben nu wel gestegen in salaris en ben dan ook geen leerling meer. Wij konden de eerste maanden ook niet zonder mijn salaris, maar vlieger kreeg direct opslag toen we het huis kochten dus dat hadden we dan weer 'extra'.

Als wij de hypotheek voor langer wilde afsluiten werd het een stuk duurder, maar dat wordt het straks ook waarschijnljik. we zullen zien...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 19 jan 2008 17:13

MissF schreef:Met 1500 euro is mijn mans loon nog niet op gelukkig. Op dit moment gaat het op aan dingen voor zijn bedrijf, voor zijn motor en sparen voor een nieuwe motor. Maar als we willen kunnen we aardig wat over houden. Dus zou ik zo kunnen stoppen met werken :) Maar het is gewoon wel lekker om elke maand wat over te hebben en gewoon kleren te kunnen kopen als we het nodig hebben/willen, en cadeautjes enzo te kunnen kopen. Maar volgens mij verschillen hypotheken gewoon heel erg.

men, wat doet jouw man voor werk??? Bij ons is het met 1500 euro bijna op......... als hij "maar" hts heeft, zoals jij zei, verdient hij toch flink.

Terug naar “Archief”