Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 18 jan 2008 23:23

Een paar jaar geleden heb ik ook gekeken naar huizen in Genemuiden e.o., dat was het enige wat ik kon betalen en wat ook nog in de buurt van m'n werk was. Maar als je de omgeving of de ruimte om een huis heen of de staat van onderhoud zag snapte je wel waarom het huis - relatief - goedkoop was. Dat is dus niet wat geworden. Ik weet niet hoe het daar nu mee is; inmiddels kwam er een andere mooie kans voorbij en kon ik de helft van een 2-onder-1-kap laten bouwen. Uiteindelijk was dat goedkoper dan een bestaand huis kopen, maar het scheelt niet veel. Dat ligt eraan wat je zelf kunt doen. Het viel me trouwens op dat banken met het verstrekken van een hypotheek minder kijken naar toekomstige salarisverhogingen dan een paar jaar geleden. Ze zijn voorzichtiger geworden. Hebben jullie daar ook ervaring mee?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 jan 2008 23:25

paprikameisje2 schreef:wij ehbben gewoon één rekening en een spaar...

we houden trouwens niks bij.. gewoon altijd gaat er standaard eraf.. de vaste lasten dan... en verder doen we niet aan lijstjes en et optellen van vaste lasten!

tja.. t zal allemaal wel goed gaan!

ik heb nog een aparte rekening waar de kinderbijslag op wordt gestort. Daar betaal ik kleding en luiers van de kinderen van en een adoptiekindje via W&D en daar houden we ook nog geld van over. Valt dus wel mee dat kinderen zo duur zijn, daar krijg je gewoon kinderbijslag voor. Het is maar hoe je het besteed. Ik ga winkelen in de uitverkoop, heb ik 4 truien voor ipv 1 aan het begin van het seizoen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jan 2008 09:47

k was pas bij de kringloopwinkel en daar heb je ook best leuke kleding!

En als je kleren koopt in de uitverkoop ben je ook gewoon lekker goedkoop uit!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 jan 2008 10:54

Rolf schreef:
paprikameisje2 schreef:k weet niet waar je woont in zwartewaterland.... maar de huizen zijn wel iets duurder hir hoor!!

Dit zijn echt cijfers uit de praktijk. Sommige overgenomen van familie, sommigen uit de krant, en enkele rechtstreeks van de makelaar (waar ik wel eens contact mee heb).
Wat kan ik nog meer doen om jou te overtuigen?

niet veel... want als je op funda kijkt kom je toch wel op andere prijzen!!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 jan 2008 10:55

Evelien schreef:k was pas bij de kringloopwinkel en daar heb je ook best leuke kleding!

En als je kleren koopt in de uitverkoop ben je ook gewoon lekker goedkoop uit!

of internet... mega voor een euro gooien ze je hele hal vol!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jan 2008 10:55

Tjonge, wat een lage huizenprijzen!
Wij hebben hier het goedkoopste huis bekeken, een appartement met 2 kleine slaapkamertjes, en een vreselijk kleine woonkamer, en dat was toen 189.000 euro. Dat konden wij toen op 1 loon zonder spaargeld kopen. Terwijl mijn man gewoon HTS heeft, dat is echt niet de best betaalde baan van Nederland. En hij werkt nog maar sinds anderhalf jaar, dus iets opgebouwd heeft hij ook niet.

Nu hebben we een duurder huis, wel op 1 loon, maar met zijn spaargeld. We hebben wel enorme mazzel. We hebben nu een huis van 209.000 euro. Met 3 grote slaapkamers, heeul grote garage onder het huis, met 4 bewoonbare verdiepingen. Midden in de stad. Normaal gesproken betaal je hier echt wel meer voor. Maar ik denk dat het scheelt dat we geen tuin hebben, alleen een groot balkon.

Het is gewoon keiduur hier, maar ik snap niet waarom hypotheken zo moeten verschillen. Bij de Rabo kregen wij op 1 loon maar 150.000 ofzo. Terwijl we later 189.000 kregen op 1 loon. Apart hoor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 jan 2008 10:59

ligt ook aan de soort hypotheek.. als je spaarhypotheek hebt kan jeminder krijgen dan wanneer je beleggen doet.... dan kan je heel veel krijgen, maar heb je ook veel risico!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 jan 2008 11:01

209.000 is dat ex de kosten koper missF?

Wij hebben een huis van 187.000 ex kosten koper, met 203.000 op 1 salaris, met overuren.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jan 2008 11:18

jamillah schreef:209.000 is dat ex de kosten koper missF?

Wij hebben een huis van 187.000 ex kosten koper, met 203.000 op 1 salaris, met overuren.

Nee, het stond voor 209.000 te koop, wij hebben het voor 209.000 incl kosten koper gekocht. Dus wel lekker gezakt in prijs.
Ik weet ook niet precies hoe het allemaal kon, de hypotheker heeft het voor ons uitgezocht. Maar op dit moment is het alleen op mijn mans loon. En spaarcentjes. Dus als we de spaarcentjes weer vrij willen hebben, moeten we wel een intentieverklaring of een vast dienstverband van mij hebben. Dat dan weer wel. Maar we hebben die spaarcentjes eigenlijk niet nodig, dus is het wel even prima zo. En over tien jaar wonen we hier toch niet meer.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 jan 2008 11:39

paprikameisje2 schreef:niet veel... want als je op funda kijkt kom je toch wel op andere prijzen!!

Zouden alle huizen op funda staan?
Nog enkele feiten uit de praktijk.

1 Vorig jaar zijn in een oude wijk hier twee huizen (twee onder een kap) verkocht voor ongeveer €135.000.
Drie slaapkamers, zolder, kavelgrootte ongeveer 275 m2.
Wel ruim 40 jaar oud. Geen dubbel glas, etc. Wel tuin. Er komen dus nog wel extra kosten.

2 2005: Vrijstaande woning, €105.000. Bijkomende kosten ~40.000.
Met een beetje uitzoeken is soms echt wel iets goedkoops te vinden.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 19 jan 2008 11:54

Rolf schreef:
paprikameisje2 schreef:niet veel... want als je op funda kijkt kom je toch wel op andere prijzen!!

Zouden alle huizen op funda staan?
Nog enkele feiten uit de praktijk.

1 Vorig jaar zijn in een oude wijk hier twee huizen (twee onder een kap) verkocht voor ongeveer €135.000.
Drie slaapkamers, zolder, kavelgrootte ongeveer 275 m2.
Wel ruim 40 jaar oud. Geen dubbel glas, etc. Wel tuin. Er komen dus nog wel extra kosten.

2 2005: Vrijstaande woning, €105.000. Bijkomende kosten ~40.000.
Met een beetje uitzoeken is soms echt wel iets goedkoops te vinden.

Waar woon jij? Dit is zelfs in oost Groningen nog niet te vinden!
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 jan 2008 12:02

Zwartewaterland.

Enkele opmerkingen.
1 Die woningen van ~€135.000 zijn aantrekkelijk voor doe het zelvers.
Omdat ze wel enigzins ouderwets zijn.
2 Die woning van €105.000, (waar ik zelf ook lang over nagedacht heb, maar uiteindelijk om verschillende redenen toch vanaf gezien),
kwamen, zoals vermeld ook kosten bij. En, hier geldt ook, zoals Loezje vermeldde, "sommige goedkope wonigen in Genemuiden hadden geen tuin".

Alle waar is naar zijn geld, luidt het gezegde.
De prijzen zijn echt feiten, en het kan ook een mooi plekje worden.
Maar er is wel iets bij.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 19 jan 2008 12:11

Hier even een berichtje van een 'makelaar'. Ik zit even in ons systeem te kijken, maar in Genemuiden zijn alleen vorig jaar al heel veel woningen verkocht rond de 120.000,- waar je echt niet zoveel aan hoeft te doen! Het verschilt gewoon zo enorm waar je wil wonen en welke eisen je stelt. Hier in hartje centrum van Utrecht sla je stijl achterover van de prijzen. Vorig jaar een nieuwbouw! project verkocht, 183 app. waarvan er veel 30 m² waren (1 kamer) voor 90.000,- V.O.N. en mensen staan in de rij. Nu worden ze doorverkocht door handelaars en brengt zo'n apartement NU al € 125.000,- K.K. op. Voor 30 vierkante meter! Echt absurt gewoon.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jan 2008 12:15

2 ton op een enkel loon? Hoe krijg je dat voor elkaar? Mijn inkomen telde voor 60% mee en toen konden we net 2 ton krijgen! En veel meer kunnen we trouwens ook niet betalen als ik naar de maandelijkse lasten kijk. Wij hebben allebei een universitaire opleiding, maar blijkbaar verdienen we dan niet zo heel veel. Ik vind eigenlijk dat we wel veel verdienen, maar onze bovenbuurvrouw (van dezelfde leeftijd als wij) is accountant en die kon het blijkbaar wel in haar eentje kopen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 jan 2008 12:35

ik woon in en van de straten van genemuiden die et goedkoopste zijn ongeveer!! hier staan ze dus echt niet voor 120.000 te koop!!

ehm...k had et al eerder gezegd... er is heel veel verschil in hypotheken! dus met de ene soort hypotheek kan je weinig geld krijgen.. met de ander veeeeel emer!

Terug naar “Archief”